معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۱۴۹

معرفی مهمترین معادن آفریقای جنوبی (بخش اول)

اقتصاد مدرن آفریقای جنوبی بر اساس فعالیتهای معدنی شکل گرفته است. با وجود گذشت بیش از 150 سال از کشف اولین معادن الماس و طلا در این کشور، همچنان معادن و فعالیت مربوط به آنها نقشی اساسی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کنند. اگر چه سهم معادن به تدریج کاهش یافته است اما همچنان محور بسیاری از فعالیتهای اقتصادی در این کشور است.

معدن در آفریقای جنوبی تنها بر اقتصاد این کشور تاثیر ندارد بلکه، سیاست و جامعه این کشور نیز تحت تاثیر معادن و فعالیتهای آنها قرار داشته است. با وجود اینکه آفریقای جنوبی به معادن طلا، الماس، پلاتینیوم و زغال سنگ شناخته شده است اما معادن دیگری همچون کروم، وانادیوم، تیتانیوم و... هم در این کشور وجود دارد و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

در سال 2018 بیش از 456,438 نفر به صورت مستقیم در بخش معادن در آفریقای جنوبی مشغول به کار بودند. براورد شده است که در ازای هر نفر شاغل در معدن، نه نفر نیز به وی وابسته هستند. بخش معدن یکی از مهمترین بخشهایی است که در سالهای متمادی جذب کننده سرمایه خارجی بوده است. این بخش در سال 2018 بیش از  351 میلیارد راند تولید ناخالص داخلی برای آفریقای جنوبی داشته است.

معدن در واقع یک صنعت منحصر به فرد برای آفریقای جنوبی است. شکل گیری شهرها در اطراف معادن شروع شد. شرکتهای استخراج معدن ناچار به ایجاد زیر ساختها، رفاهیات، فروشگاهها و امکانات برای کارگان و خانواده‌های آنها شدند. شرکت های معدنی آفریقای جنوبی اولین صندوق جبران خسارت کارگران جهان را تأسیس کردند. آنها همچنین بیشترین سرمایه را برای تأسیس موسسه تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی خرج کردند.

اگرچه بخش معدن مانند گذشته بر اقتصاد آفریقای جنوبی مسلط نیست، اما معدنکاری بخش عمده ای از درآمد ارزی این کشور را تشکیل می دهد. اقتصاد چهار استان از 9 استان و چندین شهر بزرگ تحت تأثیر معادن است. ذغال سنگ منبع 90% تولید برق آفریقای جنوبی است، در نتیجه هر بخش دیگری از اقتصاد به شدت به استخراج زغال سنگ وابسته است. خریدهای صنعت معدن از انواع چکمه‌ها گرفته تا ماشین آلات سنگین و حتی خدمات ریلی تقریبا به اندازه تولیدات خود صنعت اشتغالزا و درآمدزاست. صنعت معدن از طرق مختلف از جمله انواع مختلف مالیات مستقیم و غیر مستقیم به درآمد ملی آفریقای جنوبی کمک می‌کند. با توجه به اهمیت معدن در آفریقای جنوبی، برخی از مهمترین معادن آفریقای جنوبی که در حال حاضر در این کشور فعال هستند به شرح ذیل معرفی می‌شوند.

الف: مهمترین معادن الماس آفریقای جنوبی

الف-1: معدن الماس بیکن Baken

معدن الماس بیکن در امتداد پائین دست رودخانه اورنج Orange در کیپ شمالی واقع شده است. سنگ این معدن توسط کارخانه مرکزی که در سال 2001 در بیکن به بهره برداری رسیده است، فراوری می‌شود. در سال 2004 معدن بیکن 88,063 قیراط الماس تولید کرد. اندازه متوسط سنگ برای سال 1.29 قیراط بود. سنگهای قابل توجهی که در سال 2004 تولید شد شامل یک الماس بدون نقص 78.9 قیراط (15.78 گرم) و بدون رنگ D بود که بیش از 1.8 میلیون دلار به فروش رفت. یک الماس صورتی 27.67 قیراطی نیز بیش از 1 میلیون دلار آمریکا فروخته شد. ذخایر احتمالی 21.2 میلیون متر مکعب سنگ معدن در عیار سنگ 1.69 قیراط (338 میلی گرم) در هر 100 متر مکعب (3.38 میلی گرم در متر مکعب) است. این معدن در حال حاضر به دلیل توسعه، مراقبت و نگهداری بسته است. این معدن روباز و شرکت Trans Hex Group Ltd بهره بردار آن می‌باشد.

الف-2: معدن الماس کالینان Cullinan

معدن الماس کالینان در شهر کالینان در 40 کیلومتری شرق پرتوریا، استان خائوتنگ آفریقای جنوبی است. در سال 1902 تاسیس شد و در ابتدا نام پرایمر ماین داشت که در جشن صد سالگی خود در نوامبر 2003 به معدن الماس کالینان تغیر نام یافت. این معدن در سال 1905 مشهور شد، زمانی که الماس کالینان - بزرگترین الماس سخت با کیفیت که تاکنون پیدا شده است - در آنجا کشف شد. این معدن بیش از 750 سنگ بزرگتر از 100 قیراط (20 گرم) و بیش از یک چهارم کل الماسهای جهان که بیش از 400 قیراط (80 گرم) است را تولید کرده است. همچنین این تنها معدن قابل توجه الماس آبی در جهان است. این معدن  از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت Petra Diamonds است.

الف-3:  معدن الماس فینچ  Finsch

معدن Finsch یک معدن الماس در کیپ شمالی  و در 160 کیلومتری شمال غربی کیمبرلی واقع شده است. ذخیره این معدن برای 23 سال دیگر کافی است. توسعه زیرزمینی این معدن از سال 1978 آغاز شد و در سال 1982 به بهره برداری رسید. فینچ یکی از معادن قابل توجه الماس در جهان است که دومین عملیات بزرگ معدنی برای تولید الماس در آفریقای جنوبی در آن انجام شده است. این معدن از زیرساخت های پیشرفته معدن از جمله کارخانه فرآوری مدرن که کمی قبل از خرید شرکت پترا با هزینه تقریبی 100 میلیون دلار به روز شد، بهره مند است. این معدن در تاریخ خود الماسهای بزرگ و ویژه ای تولید کرده است و سالانه تعدادی سنگ 50 قیراط تولید می‌کند. علاوه بر این  این معدن به الماسهای بزرگتر از 5 قیراطی معروف است. این معدن سرشار از الماسهای کوچکتر  و با کیفیت می‌باشد. این معدن زیرزمینی است و بهره بردار آن شرکت پترا دایموندز Petra Diamonds می‌باشد.

الف-4: معدن الماس کوفیه فونتین Koffiefontein

استخراج معدن برای اولین بار در Koffiefontein بیش از 140 سال پیش آغاز شد و طول عمر قابل توجه معدن گواهی بر کیفیت آن است. معدن Koffiefontein یک معدن الماس است که در استان فری استیت واقع در 80 کیلومتری کیمبرلی واقع شده است. این معدن در سال 1870 آغاز بکار کرد. در اوایل قرن در مقیاس وسیعی کار می‌کرد. با این حال چندین منبع بازدهی این معدن را ضعیف عنوان نموده اند. در حال حاضر الماسهای کوچک 4 تا 5 قیراط تولید این معدن می‌باشد و به گفته کارشناسان این معدن از پایان قرن نوزدهم سودآور نبوده است. این معدن در طول تاریخ خود چندین بار بسته شده است و هرگز به یک سایت بزرگ تولید تبدیل نشده است. کل تولید این معدن 7.3 میلیون قیراط (1460 کیلوگرم) بود و بزرگترین الماس آن 139 قیراط (27.8 گرم) وزن داشت. این معدن در ژانویه 2006 تعطیل شد. این معدن تا سال 1981 به عنوان معدن روباز بود و از سال 1981 زیرزمینی شد. شرکت پترا دیاموند این معدن را در سال 2007 از مالک آن شرکت De Beer  خرید و بهره برداری از آن را مجدداً آغاز نمود. در حال حاضر این معدن در مالکیت مشترک بین Re- Teng Diamond %30 & Petra Diamonds %70  است. البته بهره برداری از معدن توسط پترا دایموندز انجام می‌شود. تخمین زده می‌شود این معدن تا 20 سال دیگر قابل بهره برداری باشد.

الف-5: معدن الماس ونتیا Venetia

معدن ونتیا در سال 1993 آغاز بکار کرد. این معدن بزرگترین تولید کننده الماس در آفریقای جنوبی است. این معدن 40 درصد از تولید سالانه الماس این کشور را در اختیار دارد. این معدن با عمق 450 متر و مساحت 3.8 هکتار در شمال شرقی آفریقای جنوبی در ترانسوال شمالی  نزدیک به مرز زیمبابوه و در استان لیمپوپو واقع شده است. گروه De Beers در سال 1969 یک برنامه نمونه برداری را برای یافتن منبع این الماسهای آبرفتی آغاز کرد. عملیات اجرائی در این معدن از سال 1990 آغاز شد و استخراج الماس در سال 1993 شروع شد.

استخراج روباز در معدن ونتیا احتمالاً تا سال 2021 ادامه خواهد داشت و هم اکنون مقدمات تبدیل به معدن زیرزمینی در حال انجام است که انتظار می رود عمر معدن را تا سال 2046 افزایش دهد و از حدود 132 میلیون تن سنگ معدن 94 میلیون قیراط الماس تأمین شود. معدن زیرزمینی جدید بزرگترین سرمایه گذاری جدید در صنعت الماس کشور طی دهه‌های گذشته است و قرار است در سال 2021 تولید خود را آغاز کند و در سال 2025 به تولید کامل برسد.

در حال حاضر حدود 4,365 نفر در این معدن اشتغال دارند. شرکت De Beer با اتخاذ یک برنامه مدیریت محیط زیست، تأثیر عملیات معدنکاری بر محیط زیست را به حداقل رسانده است. یک سوم فرآیند آب بازیافت می‌شود. نوع معدن در حال حاضر بصورت روباز و از سال 2021 زیر زمینی خواهد بود. بهره بردار این معدن گروه De Beer می‌باشد.

الف-6: معدن الماس وورسپوئد Voorspoed

معدن Voorspoed اولین معدن بزرگ جدید الماس در آفریقای جنوبی در تقریباً دو دهه گذشته است. این اولین نسل از نسل جدید معدنهای قرن بیست و یکم است که از بالاترین استانداردها در عملکرد زیست محیطی و اجتماعی برخوردار هستند. این معدن روباز که در استان فری استیت واقع شده است 451 نفر در این معدن کار می‌کنند. انتظار می رفت بیش از چهار میلیون قیراط در طول عمر معدن Voorspoed از تقریبا 20 میلیون تن سنگ معدن به دست آید. در سال 2017 از این معدن 606000 قیراط الماس استخراج شد. در نوامبر 2017، گروه De Beers اعلام کرد که از خریداران بالقوه معدن استقبال می‌کند. معدن اکنون در حال تعطیل شدن است. تاریخچه معدن مربوط به سال 1906 است. این معدن توسط گروه De Beers Group در سال 1912 خریداری شد، ساخت و ساز در سال 2006 آغاز شد و این معدن به طور رسمی در سال 2008 افتتاح شد. همانگونه که گفته شد نوع معدن روباز و بهره برداران آن، گروه De Beer  می‌باشد.

ب: مهمترین معادن طلای آفریقای جنوبی

ب-1: معدن طلای عمیق جنوبی South Deep

معدن طلای عمیق جنوب South Deep در استان امپومالانگای آفریقای جنوبی قرار دارد و یکی از بزرگترین معادن طلای جهان می‌باشد. این هفتمین معدن عمیق در جهان با عمق 2،995 متر زیر سطح است و  عمر آن 75 سال است. این معدن طلای زیرزمینی همچنین دارای یک منبع بزرگ اورانیوم است که تخمین زده می‌شود حدود 39.1 میلیون اونس ذخایر آن باشد. استخراج معدن South Deep در سال 1961 که در آن زمان به عنوان معدن طلای مناطق غربی شناخته می‌شد، آغاز شد. این نام سپس در سال 2000 به South Deep تغییر یافت. تخمین زده می‌شود که استخراج در این معدن می‌تواند تا سال 2092 ادامه داشته باشد که نشان دهنده مقدار زیاد طلا در معدن است. این معدن از نوع زیر زمینی و بهره بردار آن شرکت Gold Fields  گولد فایلدز می‌باشد.

ب-2: معدن طلای امپوننگ Mponeng

معدن Mponeng دهمین معدن بزرگ طلا در جهان است و در شهر Carletonville در استان خائوتنگ قرار دارد. تخمین زده می‌شود که این معدن نزدیک به حدود 13.81 میلیون اونس ذخیره مواد معدنی گرانبها داشته باشد. معدن طلای Mponeng همچنین عمیق ترین معدن جهان است که در عمق بیش از 4 کیلومتر زیر سطح قرار دارد. استخراج معدن امپوننگ از سال 1986 آغاز شد و شرکت AngloGold Ashanti، یکی از برترین شرکتهای معدنی در آفریقای جنوبی و در سطح جهان بهره بردار آن می‌باشد. این معدن از نوع زیرزمینی می‌باشد.

ب-3: معدن طلای ساووکا Savuka

معدن طلای Savuka در استان خائوتنگ آفریقای جنوبی واقع شده است. این معدن زیرزمینی با عمق نزدیک به چهار کیلومتر دومین معدن عمیق در جهان است. این معدن در سال 2011 نزدیک به  49000 اونس طلا با هزینه 864 دلار در هر اونس تولید کرد. عمر مفید معدن در حال اتمام است و بیشتر سنگ معدن آن تمام شده است. در حال حاضر حداقل عملیات استخراج در معدن انجام می‌شود. فعالیت های استخراج در ساووکا گاها تحت تأثیر فعالیت های لرزه ای قرار می‌گیرند. این باعث آسیب به تونل ها و زیرساخت ها و همچنین تلفات کارگران در طی سال های گذشته شده است. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت AngloGold Ashanti می‌باشد.

ب-4: معدن طلای بلیوور  Blyvoor

معدن طلای Blyvoor در 70 کیلومتری جنوب غربی ژوهانسبورگ در انتهای شمال غربی منطقه Witwatersrand آفریقای جنوبی واقع شده است. معدن بلیوور در سال 1937 شروع به کار نمود. پیش بینی می‌شد این معدن تا سال 2030 و حتی به دلیل داشتن ذخایر گسترده فراتر از آن ادامه دهد. اما کاهش متوسط قیمت طلا و تعرفه‌های بالای برق، معدن را در آستانه تعطیلی قرار داده است. گفته می‌شود زیان ماهانه این معدن از  اکتبر 2009 تقریبا 3.62 میلیون دلار بود. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت DRD Gold می‌باشد.

ب-5: معدن طلای تائوتونا TauTona

معدن طلای TauTona یا تونل شماره 3 Western Deep، در آفریقای جنوبی با عمق تقریبی 3.9 کیلومتر است که یکی از عمیق ترین عملیاتهای  استخراج معادن در جهان در آن معدن انجام می‌شود و با معدن طلای Mponeng رقابت می‌کند. این معدن یکی از سه معدن حوضه معادن طلای West Wits در غرب ژوهانسبورگ و نزدیک شهر Carletonville می‌باشد. این معدن توسط شرکت Anglo American Corporation ایجاد شده و تونل اصلی آن در عمق 2 کیلومتری (1.2 مایل) در سال 1957 کنده شده است. این معدن در سال 1962 شروع به کار کرد. این معدن یکی از کارآمدترین معادن در آفریقای جنوبی است و کار آن به طور مداوم حتی دوره‌هایی که قیمت طلا پایین بوده ادامه داشته است. نوع معدن زیرزمینی و بهره بردار آن در حال حاضر شرکت AngloGold Ashanti می‌باشد.

ب-6: معدن طلای کوسالتو Kusasalethu

معدن طلای کوسالتو در 75 کیلومتری غرب ژوهانسبورگ، در حوضه معادن West Wits در آفریقای جنوبی واقع شده است. عمق  این معدن در گذشته تخت عنوان معدن طلای Elandskraal شناخته می‌شد. Elandskraal از سال 1978 عملیاتی شد و از دو معدن Elandsrand و Deelkraal تشکیل شده بود. سنگ معدن استخراج شده در کارخانه Kusasalethu که در نزدیکی معدن قرار دارد فرآوری می‌شود. تا دسامبر 2018 ذخایر اثبات شده این معدن نزدیک به 857،000 اونس با درجه طلای 7.26 گرم در تن بوده است. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن نیز شرکت Harmony Gold Mining می‌باشد.

ب-7: معدن دریفونتین Driefontein

معدن Driefontein، در نزدیکی Carletonville در استان خائوتنگ آفریقای جنوبی و در محدوده حوضه معادن West Wits واقع شده است. در حال حاضر از معادن عمیق در جهان است که عمق آن تا 3.42 کیلومتر می‌باشد. عملیات در معدن دریفونتین از سال 1952 آغاز شد. این معدن در سال 2018 به میزان 9.57 میلیون اونس سنگ طلا تولید کرده است. سایت معدن شامل سه کارخانه متالورژی، همراه با یک کارخانه بازیابی برای فرآوری سنگ معدن است. ذخیره تخمین زده شده سنگ معدن در Driefontein تا دسامبر 2017 به میزان 5.272 میلیون اونس بوده است. نوع معدن زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت Sibanye-Stillwater می‌باشد.

ب-8: معدن طلای مواب خوتسانگ Moab Khotsong

معدن طلای موآب خوتسانگ در 180 کیلومتری جنوب غربی ژوهانسبورگ و در نزدیکی شهرهای اورکنی و کلرکسدورپ Orkney and Klerksdorp در استان شمال غربی واقع شده است. این معدن از سال 2003 در حال تولید است به عنوان چهارمین معدن عمیق در جهان قرار دارد و عمق استخراج آن بین 2.6 تا 3.052 کیلومتر زیر سطح زمین است. این معدن از نوع زیر زمینی و بهره بردار آن شرکت Harmony Gold Mining می‌باشد.

ب-9: معدن طلای کوپانانگ Kopanang

معدن طلای کوپانانگ در منطقه رودخانه وال در استان فری استیت آفریقای جنوبی واقع شده است. در این معدن در اعماق 1350 متر تا 2240 متر طلا استخراج می‌شود. ایجاد تونل در سال 1977 آغاز شد در حالی که استخراج طلا در سال 1984 آغاز شد. تخمین زده می‌شود تا دسامبر 2017 منابع معدنی 3.02 میلیون اونس ذخایر این معدن باشد. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت Harmony Gold Mining می‌باشد.

ب-10: معدن طلای دورنکوپ Doornkop

معدن طلای دورنکوپ در 30 کیلومتری غرب ژوهانسبورگ در استان خائوتنگ واقع شده است. کاوش در منطقه دورنکوپ از اوایل دهه 1930 آغاز شد. کندن تونل اصلی در سال 1983 آغاز شد. پس از چندین بار توقف در نهایت بهره برداری از معدن در سال  1996 صورت گرفت. این معدن از نوع زیر زمینی و بهره بردار آن نیز شرکت Harmony Gold Mining می‌باشد.

ب-11: معدن طلای Target 1

معدن طلای Target1 جدیدترین معدن طلای عمیق است که در آفریقای جنوبی توسعه یافته است. این معدن در اواخر سال 2001 میزان استخراج برنامه ریزی شده خود را 170000 تن در روز اعلام کرد که از آن زمان تاکنون به تولید برنامه ریزی شده 350،000 اونس طلا در سال رسیده است. فعالیت توسعه ای در این معدن از سال 1995 با هدف دستیابی به منابع طلایی که قبلاٌ  ناشناخته و در شمال حوزه معادن طلای Welkom در حدود 200 کیلومتری جنوب غربی ژوهانسبورگ واقع شده اس آغاز شد. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت Harmony Gold Mining می‌باشد.

ب-12: معدن طلای شپونگ Tshepong

معدن طلای شپونگ که در استان فری استیت نزدیک شهر Odendaalsrus واقع شده است. این معدن 2154  عمق دارد. سنگ این معدن به کارخانه فراوری  هارمونی 1 منتقل می‌شود که در فاصله 23 کیلومتری آن قرار دارد. تخمین زده می‌شود که منابع این معدن تا سال 2034 امکان استخراج داشته باشد این معدن 4860 نفر در این معدن مشغول به فعالیت هستند. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت Harmony Gold Mining می‌باشد.

ب-12: معدن طلای بامبانانی Bambanani

معدن طلای بامبانانی در استان فری استیت و در نزدیکی شهرWelkom واقع شده است. این معدن در عمق بیش از سه کیلومتری زمین قرار دارد. تخمین زده می‌شود منابع این معدن در سال 2021 به اتمام برسد. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن نیز شرکت Harmony Gold Mining می‌باشد.

ب-13: معدن طلای یونیسل Unisel

معدن طلای یونیسل در استان فری استیت و در 270 کیلومتری ژوهانسبورگ قرار دارد. این معدن در عمق 1100 تا 2200 متر زیر زمین است و سنگ استخراجی آن در کارخانه فناوری ‌هارمونی فرآوری می‌شود. این معدن در حال اتمام ذخایر خود می‌باشد و قدیمی ترین معدن شرکت هارمونی محسوب می‌شود. این معدن از نوع زیرزمینی بود و بهره بردار آن نیز همانگونه که اشاره شد شرکت Harmony Gold Mining می‌باشد.

ب-14: معدن طلای ماسیمونگ Masimong

معدن ماسیمونگ در 260 کیلومتری ژوهانسبورگ و در استان فری استیت در نزدیکی شهر ونکوم واقع شده است. استخراج این معدن از عمق 1650 تا 2010 متری انجام می‌شود. این معدن نیز از نوع زیرزمین است و بهره بردار آن شرکت Harmony Gold Mining می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما