معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۷

بررسی مشکلات اجتماعی واکسیناسیون کرونا و تائید ورود کرونای انگلیسی به مجارستان

دولت مجارستان در زمره نخستین کشورهای عضو اتحادیه بوده که برای خرید و وارد کردن واکسن‌های تولید شده توسط شرکت های خارجی از جمله اسپوتنیک روسی، سینو فارم چینی و در ادامه واکسن‌های فایزر و مدرنا مذاکراتی انجام داده است. رایزنی و تصمیم دولت مجارستان برای خرید واکسن روسی با واکنش و انتقادات ارگان‌های ذیربط اتحادیه اروپا مواجه و به تدریج مقامات مجاری اعلام کردند پس از تائید محققان و پزشکان این کشور نسبت به استفاده از واکسن روسی تصمیم گیری خواهد شد. از این رو عزم دولت مجارستان برای استفاده از واکسن‌های فایزر و مدرنا ( پس از تائید آژانس دارویی اتحادیه اروپا) جدی تر ساخت. در ویدئو کنفرانس اخیر خانم استلا کریاکیدیس نماینده اتحادیه اروپا در حوزه بهداشت و امنیت غذایی با وزرای بهداشت کشورهای عضو ،کشورهای عضو متعهد شدند بصورت انفرادی برای واکسن سفارش نداده و با شرکت هایی که اتحادیه اروپا با آنان توافق نموده ، رخواست های خود را تحت نظارت اتحادیه انجام دهند.

بنابراین و بر اساس گزارشات موجود درحال حاضر مجارستان به دلیل تعهدات عضویت در اتحادیه و رعایت مقررات آژانس دارویی اتحادیه اروپا ، استفاده از واکسن‌های تائید شده اتحادیه را بطور فراگیر در بخش کادر درمان و بهداشتی ، دانشجویان پزشکی و سالمندان و پرسنل مراکز نگهداری سالمندان ازابتدای سال میلادی آغاز نموده است. هرچند این نکته قابل ذکر است که تاکنون واکسن‌های روسی ( از طریق اسلواکی ) و چینی ( با یک محموله هواپیمای باری مجاری ) وارد این کشور شده است ولی به نظر می رسد دولت مجارستان برای استفاده از واکسن شرکت های فایزر و آمریکایی تمرکز بیشتری پیدا کرده است.

 دولت مجارستان با ایجاد سامانه ثبت نام ملی ، از مردم این کشور خواست تا با مراجعه  به این سایت با ورود مشخصات فردی درخواست خودشان را برای واکسن کرونا ثبت، تا براساس سیستم نوبت دهی مشمول طرح ملی واکسیناسیون قرارگیرند. طبق آمارهای رسمی تاکنون حدود 1 میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند. از مشکلات این سامانه بروز برخی از مشکلات فنی از جمله عدم وصول پاسخ و نیز احتمال بروز برخی از فریب کاری و تقلب اعلام شده است . این معضل باعث گردیده بعضا برخی از افراد عادی زودتر از کادر درمان و یا سالمند واکسینه شوند. علاوه بر این برخی از افراد و کارکنان مراکز درمانی، بتوانند برای بستگان و والدین خود امکان استفاده از واکسن را تسهیل و تسریع نمایند. این گونه موارد باعث عدم اطمینان کامل به سامانه و امکان فریبکاری در سامانه مذکور را بعضا فراهم ساخته است. گرچه دولت این موارد را مردود و تاکید دارد فاز اول طرح صرفا شامل پرستاران و پزشکان و سالمندان مجاری است و به تدریج سایر اقشار نیز از واکسن بهره مند خواهند شد. بر اساس اعلام خانم Cecilia Muller  رئیس تیم پزشکی ستاد مبارزه با کرونا که خودش نیز اخیرا واکسن کرونا را تزریق کرده است ،تاکنون حدود 86.929 نفر از واکسن کرونا استفاده کرده و  مرحله دوم آن از 18 ژانویه تزریق خواهد شد.

این اقدامات و تلاش های در حالی درحال انجام است که بر اساس اعلام نظر آقای دکتر Miklos Rusvai   از مدیران بخش درمان و بهداشت ، سه مورد از ویروس کرونای انگلیسی در این کشور شناسائی شده است. به اعتقاد نامبرده با توجه به شرایط جدید ، اقدامات و محدودیت های پروتکل های بهداشتی می‌باید همچنان برقرار باشد و اگر این محدودیت ها برداشته شود ، کشور با موج جدیدی از افزایش آمار مبتلایان روبرو خواهد شد.

خانم سیسیلیا  مولر نیز در این خصوص معتقد است: در مقایسه با نوع قبلی کرونا ،  نوع جدید کرونا بین 50 تا 70 درصد از قدرت فراگیری و سرایت بیشتری برخوردار است .در عین حال طبق اعلام نظر پزشکان واکسن‌های موجود می‌تواند در برابر آن موثر باشد. وی افزود: افرادی که واکسن زده اند همچنان باید از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. خانم مولر در خصوص اجباری بودن تزریق واکسن کرونا در مجارستان نیز گفت: طبق اعلام نظر رئیس اتاق پزشکان کشور ،اجباری شدن تزریق واکسن محتمل است.

شایان ذکر است براساس اعلام میهالی وارگا دولت مجارستان  در طی  5 ماه گذشته حدود 50 میلیارد فورینت ( معادل تفقریبی 138.5 میلیون یورور) برای حمایت از 46 مورد سرمایه گذاری در بخش سلامت و بهداشت هزینه کرده است. وی در این رابطه گفت: تقویت حمایت از خودکفایی و تولیدات داخلی از اولویت های دولت بوده و در زمینه تولید دستکش های پلاستیکی ، ماسک ، دارو، ونتیلاتور و دیگر تجهیزات بخشی از اقدامات دولت بوده که باعث ایجاد اشتغال و کمک به اقتصادی کشور شده است.

البته اقدامات حمایتی دولت مجارستان بویژه از صنعت گردشگری این کشور میتواند تصویر روشن تری از دغدغه دولت مجارستان برای بازگشت به وضعیت عادی اقتصادی و باز کار این کشور را ارائه نماید. چنانچه قبلا هم گفته شد تا قبل از پاندمیک کرونا ، 13 درصد از تولید GDP این کشور را بخش گردشگری تشکیل  که بر اثر شیوع کرونا تقریبا صنعت گردشگری این کشور با داشتن سالانه حدود 17 میلیون نفر ( و تقریبا 13 میلیارد یورو درآمد) تعطیل شده است. دولت مجارستان در دوره کرونا برای حمایت از این بخش تاکنون حدود 800 میلیارد فورینت ( 2.21 میلیارد یورو) کمک مالی کرد و امیدوار است با تزریق واکسن کرونا ،تابستان سالجاری ، این  صنعت کشور رونق دوباره ی بگیرد.

شاید مصداق این کاهش و رکود بخش گردشگری  در اظهارات مدیر شرکت فرودگاه بین المللی بوداپست liszt ference   گویاتر باشد. براساس آمارهای اعلام شده تعداد مسافران این فرودگاه در سال گذشته حدود 76 % کاهش داشته و به تعداد 3.859.379 نفر رسیده است.وی اظهار امیدواری نمود تا سال 2022 و 2023 ،آمار مسافران این فرودگاه در سال 2019 میلادی، دوباره تکرار شود.  در این فرودگاه برای مقابله با پاندمیک کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی از اواخر سال قبل تست های  PCR  و روش های تست سریع  انجام و نتیجه آزمایشات در تست پی سی آر بین 24 تا 48 ساعت و  تست آنتی ژن بین 15 تا 20 دقیقه تست آماده می‌شود.

بنا به اعلام مقامات مسئول فرودگاه بین المللی بوداپست در سال 2019 میلادی ، حدود 122000 پراوز و حدود 16.173.489(میلیون نفر) جابجا شده و در مقایسه با سال قبل حدود 8.8 درصد رشد و در قیاس با 5 سال پیشین نیز حدود 64% افزایش نشان می دهد. بطور متوسط در هر ماه حدود یک میلیون نفر و در ماه‌های شلوغ و پرتردد(جولای، اوت ، سپتامبرو.) حدود 1.5 میلیون نفر توسط 49 شرکت هواپیمایی به 135 مقصد از طریق این فرودگاه جابجا شده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما