معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۳

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته دوم دی ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته دوم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پاکستان و بنگلادش

کاهش قاچاق کالا بین افغانستان و پاکستان

به گزارش اکسپرس اردو،  قاچاق کالاهای مختلف از پاکستان به افغانستان در سال مالی جاری 50 درصد کاهش یافته است. بر اساس اعلام هیأت درآمد و بودجه دولت مرکزی پاکستان، در سال‌های گذشته به نام تجارت ترانزیتی به افغانستان، بسیاری از محصولات از پاکستان قاچاق می‌شد که این امر به صنعت محلی آسیب می رساند و درآمد دولت را کاهش می داد. در سال مالی جاری و در 5 ماه نخست آن، واردات برگ چای، لاستیک خودرو، پوشاک و منسوجات و صنایع الکتریکی 86 میلیارد روپیه یا 51 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. مدت‌ها است دولت پاکستان مدعی است محصولات این کشور به نام تجارت ترانزیتی به افغانستان قاچاق و از آنجا دوباره وارد پاکستان می‌شود که این موضوع درآمد دولت را به شدت کاهش داده است.

امضای توافقنامه ای ریلی میان پاکستان، افغانستان و ازبکستان

به گزارش دیلی پاکستان، اعظم خان سواتی وزیر راه آهن پاکستان اعلام کرد که نخست وزیر عمران خان به زودی توافق نامه ای را درباره برنامه راه اندازی قطارهای سریع السیر مسافربری و باری بین پاکستان ، افغانستان و ازبکستان امضا خواهد کرد. اعظم خان سواتی تاکید کرد: به زودی این پروژه نهایی خواهد شد. روسای جمهور افغانستان و ازبکستان این توافقنامه را امضا کرده اند و عمران خان نیز در چند روز آینده آن را امضا خواهد کرد. به گفته اعظم خان سواتی، در همین راستا هیاتی از ازبکستان به ریاست معاون نخست وزیر یا وزیر حمل و نقل آن کشور به پاکستان سفر خواهد کرد. وزیر راه آهن پاکستان اظهار داشت که ارزش این پروژه 4.5 میلیارد دلار است که بانک جهانی آن را تصویب کرده است و ایده راه اندازی این قطار سریع السیر در سال 2018 مطرح شده است. وی با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: در آینده روسیه نیز نقش مهمی در این خط آهن خواهد داشت. ما باید اقدامات لازم را از پیشاور تا مرز طورخم انجام دهیم، سپس افغانستان و بعد از آن ازبکستان آن را تکمیل خواهند کرد.

بررسی میزان پیشرفت طرح ریلی پاکستان و چین

به گزارش روزنامه اردو زبان نوای وقت، جلسه بررسی میزان پیشرفت پروژه خط راه آهن پاکستان و چین با نام ML-1 و تحت پروژه سیپک با حضور نخست وزیر عمران خان، اعظم خان سواتی وزیر راه آهن، عاصم باجوا مدیر اجرایی پروژه سیپک و سایر مقامات پاکستانی برگزار شد. عمران خان در این اجلاس این پروژه را نمونه بارز روابط دوستانه چین و پاکستان دانست. وی با ابراز خرسندی از میزان پیشرفت پروژه افزود: پروژه ML-1 یک زیرساخت ارتباطی مدرن با استاندارد بین المللی در پاکستان ایجاد خواهد کرد و فرصت های رشد و اشتغال برای صنعت کشور فراهم خواهد نمود. عمران خان گفت: با اتصال پیوندهای زمینی میان بنادر پاکستان از طریق این پروژه، محصولات صادراتی پاکستان می‌تواند به موقع به بازارهای جهانی برسد و ارز آوری را تقویت نماید. لازم به ذکر است ML-1 مسیر ریلی به طول 1885 کیلومتر از پیشاور به کراچی  است. در آگوست سال جاری ، کمیته اجرایی شورای اقتصادی پاکستان پروژه ML-1 را تصویب کرد. هزینه این پروژه بیش از 6 میلیارد دلار برآورد شده است.

توسعه مناسبات تجاری پاکستان با کشورهای آفریقایی

به گزارش خبرگزاری‌ها، عبد الرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری گفت: تجارت پاکستان با کشور‌های آفریقایی در یک سال گذشته به ۴.۱۸ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال قبل (۲۰۱۹-۲۰۱۸) هفت درصد افزایش داشته است  وی از برنامه‌های اسلام آباد برای برگزاری کنفرانس توسعه تجارت پاکستان - آفریقا در نایروبی و کنیا طی ماه آینده خبر داد و اعلام کرد: پاکستان در ژانویه ۲۰۲۱ برای نخستین بار در نمایشگاه بین المللی «خارطوم» شرکت می‌کند. سایت خبری «رادیو پاکستان» اعلام کرد دولت پاکستان که یک سال پیش با هدف تحکیم روابط با کشور‌های آفریقایی و باز کردن روزنه‌های جدید به ویژه در حوزه‌های تجاری، بازرگانی و دفاعی، ابتکاری موسوم به «تعامل با آفریقا» را در دستور کار قرار داده بود، از موفقیت نسبی این راهبرد خبر داده است..

تصمیم دولت پاکستان به واردات LNG

به گزارش روزنامه اردو زبان دنیا، دولت پاکستان برای اطمینان از تأمین بدون وقفه گاز، قصد دارد LNG بیشتری وارد کند. در همین راستا پاکستان LNG Limited که یک نهاد دولتی وابسته به صنعت پالایش نفت این کشور است، تصمیم دارد مناقصه ای برای انتخاب 3 کشتی باری برای وارادات سوخت برگزار کند. هر کشتی باری باید ظرفیت بارگیری 140هزار متر مکعب LNG را داشته باشد. کمپانی‌های حمل و نقل سوخت می‌توانند تا 29 ژانویه درخواست های خود را ارسال کنند. قرار است اولین کشتی باری 5 یا 6 آپریل و دو کشتی بعدی در 19 و 20 آپریل 2021 وارد پاکستان شوند. این گاز وارداتی از ترمینال LNG بندر قاسم وارد سیستم سوخت رسانی کشور خواهد شد. 

بنگلادش

تا سال ۲۰۳۵ بنگلادش ۲۵امین اقتصاد برتر دنیا خواهد شد

به نقل از دیلی استار و بر اساس گزارش مرکز تحقیقات تجاری و اقتصادی انگلیسی(CEBR) حجم اقتصاد بنگلادش از ۳۰۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۸۵۵ میلیارد دلار در ۲۰۳۵ خواهد رسید. لازم به ذکر است رشد اقتصادی بنگلادش در سال ۲۰۱۹ ،۸.۲ درصد بوده و درسال ۲۰۲۰ با وجود مشکلات ناشی از پاندمی‌کرونا اقتصاد این کشور رشد ۳.۸ درصدی را تجربه کرده است.

رکورد تاریخی ذخایر ارزی در بنگلادش

به نقل از نیو ایچ، وزیر دارایی بنگلادش بیان داشت ذخایر ارزی کشور در حال حاضر 43 میلیارد دلار است که این رقم رکورد جدیدی در ذخایر ارزی بنگلادش است. این وزیر با اشاره به ویروس کرونا، افزایش ذخایر ارزی را نشان از قدرت اقتصادی و مدیریت خوب بحران توسط دولت دانست. او همچنین بیان داشت که 1.6 میلیارد دلار حواله ارزی کارگران مهاجر در طول 24 روز اول ماه دسامبر به ثبت رسیده است. از نظر کارشناسان کاهش واردات و افزایش کمک های خارجی نیز از دیگر دلایل افزایش ذخیره ارزی بنگلادش بوده است. 

استفاده بنگلادش برای اولین بار از صکوک(اوراق مالی اسلامی)

به نقل از داکا تیریبون بانک مرکزی بنگلادش اولین اوراق قرضه اسلامی را برای تامین مالی پروژه‌های آبرسانی ملی منتشر کرد. بانک مرکزی بنگلادش از طریق مزایده اوراق صکوک اسلامی 40 میلیارد تاکا پول نقد گردآوری کرده است. لازم به ذکر است درصد سود دریافتی از این اوراق 4.69 درصد تعیین شده است. اوراق قرضه اسلامی‌ که با عبارت صکوک شناخته می‌شوند مبتنی بر قانون شرع اسلام بوده و پرداخت بهره را حرام میداند و بنابر این برای شرعی کردن مبلغ سود دریافتی از پول قرض داده شده روش ها و ابتکاراتی را پیشنهاد میکند. در ایران اوراق مشارکت با سود علی الحساب، اوراق اجاره و اوراق فروش دین دولتی از جمله این ابتکارات است. 

احداث 4 ترمینال مسافربری جدید در اطراف داکا

به گزارش نیو ایج، شیخ فضل نور تاپوش، شهردار بخش شمالی داکا اعلام کرد از ماه ژانویه 2021، کار احداث 4 ترمینال مسافربری در اطراف داکا آغاز خواهد شد و پس از بهره برداری از این ترمینال ها مردم توسط اتوبوس های جدید وارد شهر شده و اتوبوس های قدیمی اجازه ورود به شهر را نخواهند داشت. شایان ذکر است شهر داکا یکی از بدترین سیستم های حمل و نقل عمومی در جهان را دارا است.

افغانستان

افزایش همکاری‌ ایران و افغانستان در حوزه فناوری

تعاملات شرکت‌های دانش‌بنیان و اکوسیستم نوآوری ایران و افغانستان بیشتر می‌شود. به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در دیدار با سفیر ایران در افغانستان، تمایل صندوق به افزایش تعاملات ایران و افغانستان در حوزه نوآوری را مطرح کرد و گفت: در مهرماه سال جاری ۳۲ شرکت دانش‌بنیان با حمایت ۸۰ درصدی صندوق نوآوری و شکوفایی در نمایشگاه صنعت برق، زیرساخت و مخابرات ایران در افغانستان شرکت کردند و به ارائه دستاوردهای دانش‌بنیان خود پرداختند. وی افزود: در این نمایشگاه ۱۶ شرکت دانش‌بنیان موفق به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری، اعطای نمایندگی و آغاز همکاری مشترک شدند. پیرو حضور فعال شرکت‌های دانش‌‎بنیان در بازار افغانستان، پیگیری دستاوردها و حمایت‌های بیشتر از این شرکت‌ها الزامی است.

شرط اتحادیه اروپا برای ادامه کمک‌ها به افغانستان

«پتراس اشتراویچس» رئیس کمیته روابط با افغانستان در پارلمان اتحادیه اروپا اظهار داشت که کمک‌ها در کنفرانس ژنو برای پشتیبانی از یک دولت متمدن در افغانستان است، نه برای ایجاد دولت افراطی که به آزادی‌های اساسی مردم احترام نگذارد. وی با ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌ها در افغانستان نیز گفت که کاهش خشونت‌ها برای ایجاد حُسن نیت بین دو طرف مذاکره‌کننده مهم است. به گزارش «سلام وطندار»، این عضو پارلمان اتحادیه اروپا گفت: ما باور داریم که گفت‌وگوهای صلح راه درست برای رسیدن به صلح پایدار است؛ اگر مذاکرات صلح با حسن نیت به پیش برود، نیازی به آتش‌بس نیست. گفتنی است که کشورها و سازمان‌های کمک‌ کننده مالی افغانستان در نشست اخیر ژنو 13 میلیارد دلار برای کمک به این کشور متعهد شدند اما بیشتر آن‌ها این کمک‌ها را به پیشرفت در روند صلح، مبارزه با فساد، عدم احیای امارت اسلامی، شفافیت و حمایت از حقوق بشر مشروط کرده‌اند. در این میان شماری از کشورها نیز به جای تعهد 4 ساله به مدت یک سال متعهد به کمک به افغانستان شده‌اند. 

بودجه سال ۱۴۰۰ افغانستان از سوی مجلس نمایندگان رد شد

بودجه سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی در نشست عمومی مجلس نمایندگان افغانستان به دلیل «نامتوازن بودن» و در نظر گرفته شدن ۲ میلیارد افغانی در کدهای ۹۱ و ۹۲ رد شده است. به گزارش خبرگزاری دید، نمایندگان مجلس در نشست روز چهارشنبه پیش نویس بودجه سال مالی ۱۴۰۰ را رد کردند. مجلس نمایندگان می‌گوید که این سند بودجه به دلیل «حذف ۱هزار و ۱۳۱ پروژه ولایتی، در نظر گرفتن بیش از ۱۳ میلیارد افغانی در کد احتیاط که مجرای هزینه شدن آن روشن نیست» رد شده است. پیش از این نمایندگان مجلس در نشست عمومی روز دوشنبه (۸ دی)، خاطر نشان ساختند که به هیچ وجه به بودجه نامتوازن رای نمی‌دهند. 

برگزاری هشتمین نشست کمیته‌ی هماهنگی موافقت‌نامه‌ی ترانزیت و تجارت افغانستان – پاکستان در اسلام آباد

وزارت صنعت و تجارت افغانستان در تاریخ ۸ دی ماه اعلام کرد که هشتمین نشست کمیته‌ی هماهنگی موافقت‌نامه‌ی ترانزیت و تجارت افغانستان – پاکستان آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، هشتمین نشست کمیته‌ی هماهنگی موافقت‌نامه‌ی ترانزیت و تجارت افغانستان – پاکستان به میزبانی وزارت تجارت و مشاور ارشد اقتصادی نخست وزیر جمهوری پاکستان با اشتراک هیئت افغانستان تحت ریاست نثاراحمد غوریانی وزیر صنعت و تجارت در اسلام آباد آغاز شد. در این نشست غوریانی، گفت: «ما باید سیاست و تجارت را از هم جدا کنیم و می‌خواهیم مطابق به اصول و معیارهای تجارت – ترانزیت جهانی، برای تجارت و ترانزیت به طرف جنوب آسیا و همزمان با شما به آسیای مرکزی راه‌ ترانزیتی داشته باشیم». 

امضای دو قرارداد مهم میان برشنا و شبکه‌های ملی برق ازبکستان

شرکت برشنا از امضای دو قرارداد مهم شامل خرید انرژی برق برای سال ۲۰۲۱ و ساخت پروژه خط ۵۰۰ کیلو ولت سرخان – پلخمری با کشور ازبکستان خبر داد. به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، هیئت عالی‌رتبۀ در افغانستان برشنا شرکت در سفری‌ که به کشور ازبکستان داشتند، گام‌های تازه‌ای را در بخش تولید انرژی برق ازبکستان برداشته اند. هیئت برشنا با طرف ازبکستانی دو قرارداد را به امضا رساندند که شامل خرید انرژی برق برای سال ۲۰۲۱ میلادی و ساخت پروژه خط ۵۰۰ کیلوولت سرخان- پلخمری می‌باشد. بر اساس قرارداد، خرید انرژی برق، ازبکستان در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲ هزار و ۲۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق را به افغانستان صادر خواهد نمود. همچنان مطابق مواد قرارداد ساخت پروژه ۵۰۰ کیلوولت سرخان- پلخمری، کار عملی این پروژۀ مهم در سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز می‌شود و با تکمیل کار پروژۀ ۵۰۰ کیلوولت، در سال اول و دوم ۴ میلیارد کیلووات ساعت و در سال‌های بعدی در حدود ۶ میلیارد کیلووات ساعت برق به افغانستان صادر خواهد شد. قراردادهای فوق الذکر بین  صفی الله احمدزی سرپرست ریاست تجارتی در افغانستان برشنا شرکت و جان داد ایسا قلوف رئیس شبکات ملی برق ازبکستان به امضا رسید. 

 هند و شبه قاره

نگرانی از تحریم‌های آمریکا مهمترین مانع شرکت‌های هندی در پروژه بندر چابهار

به گزارش ایمنا «یوگندرا کومار» از دیپلمات‌های سابق هندی در مصاحبه‌ای گفت با وجود آنکه در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روابط میان واشنگتن و دهلی نو نزدیکتر شده اما تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه شرکت‌های هندی که در ایران فعالیت داشتند باعث نگرانی هندی‌ها شده است.کومار که سفیر هند در فیلیپین بوده و تاکنون دو کتاب درباره راهبرد دریایی دهلی نو نوشته، بر نقش ایران در دیدگاه ایندو- پاسیفیک هند تاکید کرد، این در حالی است که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران پس از خروج واشنگتن از برجام این دیدگاه را با چالش مواجه کرده است. این دیپلمات سابق هندی گفت: «چابهار دسترسی زمینی مهمی‌به افغانستان و آسیای میانه فراهم می‌کند این در حالی است که پاکستان مانع از دسترسی زمینی هند به افغانستان از طریق این کشور می‌شود.» بندر چابهار ایران اغلب به عنوان بخش مهمی از دیدگاه ایندو-پاسیفیک هند دیده می‌شود. دهلی نو از سال ۲۰۰۳ در توسعه این بندر سرمایه گذاری کرده و این بندر راهبردی را که در دریای عمان قرار دارد به عنوان یک وزنه تعادل در برابر حضور چین در بندر گوادر در پاکستان می‌بینند. کومار گفت با وجود آنکه هند از آمریکا برای مشارکت در بندر چابهار معافیت تحریمی‌گرفته اما خطر قرار گرفتن در معرض تحریم‌های ثانویه همچنان وجود دارد. 

شرکت‌های فناور ایران و هند با هم تعامل می‌کنند

به نقل از معاونت علمی و فناوری، نشست آنلاین میان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایرانی و هندی برگزار می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایرانی و هندی حوزه‌های مختلف عمران و ساخت، خودرو و صنایع وابسته، صنایع کامپوزیت و مواد پیشرفته، صنایع و محصولات پلیمری، صنایع داروهای گیاهی و صنعتی، سلامت و بهداشت و تجهیزات پزشکی و فناوری اطلاعات و پویانمایی در این رویداد شرکت دارند. مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برگزاری این نشست در  تلاش است تا تعاملات فناورانه ایران و هند توسعه یابد. این رویداد فناورانه ۱۲ بهمن‌ماه آغاز می‌شود و مهلت ثبت‌نام برای شرکت‌های متقاضی تا ۲۲ دی‌ماه سال جاری است.

توسعه همکاری‌های مشترک فرهنگی و هنری بین ایران و هند

وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مومبای با هدف برگزاری دوره‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی و اجرای فعالیت های گوناگون فرهنگی و هنری با خانم کریتی مهاجان ، رئیس مؤسسه آموزشی عالی غیر انتفاعی بهاراتی ویدیاپت Bharati Vidyapeeth شهر پونا به صورت مجازی دیدار و گفت وگو کرد. خانم کریتی مهاجان با معرفی فعالیت های این مؤسسه آموزش عالی، خواستار همکاری‌های مشترک فرهنگی و هنری با خانه فرهنگ ایران در مومبای شد. به گفته نماینده فرهنگی کشورمان فعالیت های مشترک دو نهاد بایستی در قالب تفاهمنامه مشترک که به امضای طرفین برسد، انجام پذیرد و این فرآیند می‌تواند نقطه آغازین فعالیت های مشترک محسوب شود. 

توافق هند و ژاپن برای همکاری در اقیانوس ها

وزیران دفاع هند و ژاپن توافق کردند که برای ایجاد «منطقه آزاد و باز هند-پاسیفیک» با یکدیگر همکاری کنند. پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: به گزارش نیو ایندین اکسپرس، «کیشی نوبوئو» وزیر دفاع ژاپن و «راجنات سینگ» همتای هندی او موافقت کردند که دو کشور برای ایجاد منطقه آزاد و باز هند-پاسیفیک با یکدیگر همکاری کنند.وزیران دفاع دو کشور در تماس تلفنی که انجام شد، تاکید کردند که هند و ژاپن با هر گونه تلاش یک جانبه برای تغییر وضعیت کنونی از طریق اعمال فشار یا هر گونه فعالیتی که تنش ها را افزایش دهد، مخالف هستند .اشاره این اظهارات به فعالیت های رو به افزایش چین در دریاهای چین شرقی و چین جنوبی است.

روسیه به دنبال قرارداد ۲۵ ساله فروش نفت به هند

نیکولای کوداشف، سفیر روسیه در هند گفت کشورش به دنبال جایگاه محکم‌تری در بازار انرژی هند است و می‌خواهد صادرات نفت خود به این کشور جنوب آسیا را افزایش دهد. وی با اشاره به اینکه مذاکرات در مورد این مسئله در حال انجام است گفت: «مطمئناً در بلند مدت عرضه نفت بیشتری به هند خواهیم داشت و به یک قرارداد در مورد عرضه نفت به هند در ۲۰ تا ۲۵ سال آینده می‌رسیم». وی اضافه کرد: «ما نفت خام و گاز طبیعی مایع به چین صادر می‌کنیم. نکته این است که باید این همکاری را تا یک سطح بلندمدت ارتقا و کیفیت روابط خود را در زمینه عرضه انرژی و امنیت افزایش دهیم». سفیر روسیه همچنین در مورد جذب سرمایه‌گذاری هند در توسعه پروژه نفت وستوک در قطب شمال گفت که تخمین‌های اولیه نشان می‌دهد تولید سالانه نفت از این پروژه احتمالاً به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

غارت منابع هند توسط انگلیس

یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشته است: تحقیقاتی در دانشگاه کلمبیا نشان می دهد که طی ١٧٣ سال انگلیس بالغ بر ۴۵ تریلیون دلار از منابع هند غارت کرده است در حالی که رقم بودجه سالانه آمریکا ۴ تریلیون دلار است»!

افزایش ذخایر ارزی هند در دوران کرونا

به نقل از بیزینس تودی، در شرایطی که اقتصاد به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا تحت فشار قرار دارد، ذخایر ارز خارجی هند با بیشترین سرعت افزایش یافته و به بالاترین رقم رسیده است. طبق اطلاعات هفتگی رزرو بانک هند، ذخایر ارز خارجی این کشور 2.56 میلیارد دلار طی هفته منتهی به 18 دسامبر افزایش یافته و به رکورد 581.131 میلیارد دلار رسیده است. هند در حال حاضر از نظر مقدار ذخایر ارز خارجی، در رتبه پنجم دنیا قرار دارد. این ذخایر در هفته گذشته 778 میلیون دلار کاهش یافته و به 578.568 میلیارد دلار رسیده بود. افزایش ذخایر ارز خارجی هند مربوط به بالا رفتن سرمایه‌های ارز خارجی این کشور می‌شود که بیشترین سهم کل ذخایر آن را تشکیل می دهند. این ذخایر به علاوه ذخایر طلا، سرمایه‌های حق برداشت مخصوص و دارایی‌های هند نزد صندوق بین‌المللی پول، تشکیل‌دهنده ذخایر ارز خارجی این کشور هستند.

افزایش تولید گاز از آبهای عمیق توسط هند

 شرکت “ریلانس” هند تولید گاز از مخازن گازی واقع در آب‌های عمیق سواحل شرقی این کشور را افزایش داده که با این اقدام سهم تولید گاز طبیعی در سبد انرژی هند افزایش می یابد. به نقل از راشا تودی ، شرکت‌های ریلاینس و “بی پی” انگلیس ، تولید گاز از پروژه آر کلاستر در آبهای عمیق و کاجی دی ۶ که اکنون عمیق ترین میدان گازی برون‌ساحلی آسیا به شمار می‌رود را آغاز کرده‌اند. شرکت ریلاینس اعلام کرد انتظار دارد این پروژه‌ها تا سال ۲۰۲۳ تا حد ۱۵ درصد از تقاضای گاز طبیعی هند را تامین کنند. براساس این گزارش ،این میدان گازی در عمق بیش از ۲ هزار متری واقع است که به این ترتیب میدان گازی “آر کلاستر” به عمیق‌ترین میدان گازی دریایی در آسیا تبدیل می‌شود. بلوک گازی KG-D۶ در حوضه گازی “کریشنا – گوداواری” خلیج بنگال واقع است. این بلوک گازی در ناحیه‌ای به وسعت ۸ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع واقع است. گزارش منابع صنعت گاز حاکی است که انتظار می‌رود تولید گاز از این میدان تا پایان سال آینده به حدود ۱۲.۹ میلیون متر مکعب در روز برسد. دولت هند قصد دارد سهم گاز طبیعی در سبد انرژی این کشور را از ۶.۳ درصد کنونی تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵ درصد افزایش دهد و در همین ارتباط قصد سرمایه‌گذاری ۶۶ میلیارد دلاری در زیرساخت‌های بخش گاز را دارد از جمله اینکه ظرفیت واردات گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) هم افزایش خواهد یافت. 

سازمان ملل: اقتصاد هند می‌تواند در بلند مدت "مقاوم ترین" اقتصاد در منطقه باشد

سایت تریبون ایندیا: طبق گزارشی از سوی سازمان ملل متحد ، که می‌گوید رشد اقتصادی مثبت اما کاهش یافته پس از شیوع ویروس کرونا و بازار بزرگ کشور هند برای جذب سرمایه گذاری ادامه خواهد داشت. اقتصاد هند می‌تواند در بلند مدت "مقاوم ترین" اقتصاد در زیرمجموعه منطقه جنوب و جنوب غربی آسیا باشد. در گزارشی با عنوان "روندها و چشم انداز سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آسیا و اقیانوس آرام 2020/2021" ، که توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه (UNESCAP)  تدوین شده ، آمده است که سرمایه گذاری مستقیم خارجی به سمت جنوب و جنوب غربی آسیا جریان دارد در سال 2019 با 2 درصد کاهش ، از 67 میلیارد دلار در 2018 به 66 میلیارد دلار در 2019 رسیده است. این رشد ، عمدتا توسط هند صورت گرفت که 77 درصد از کل سرمایه ورودی به منطقه را به خود اختصاص داده و 51 میلیارد دلار در سال 2019 یعنی 20 درصد بیشتر از سال قبل دریافت کرده است. 

شبه قاره

اعطاء کمک واشنگتن به سریلانکا منوط به پشت کردن کلمبو به پکن شد

به گزارش اکونومی نکست، همزمان با ارائه بودجه 900 میلیارد دلاری به کنگره امریکا، مساعدت مالی آمریکا به کلمبو منوط به تاکید سریلانکا بر حق حاکمیتی خود و پشت کردن بر اعمال نفوذ جمهوری خلق چین، بهبود وضعیت حقوق بشر و برقراری سازش قومی و دینی گردید. لایحه بودجه اصلاح شده توسط سنای آمریکا دربرگیرنده کمک های کرونایی و مساعدت به کشورهای دیگر می‌باشد. در لایحه بودجه آمده است که در صورت تأئید وزیر کشور امریکا مبنی بر صیانت سریلانکا از حاکمیت خود در برابر جمهوری خلق چین، کمک مالی به کلمبو ارایه خواهد شد. دولت سریلانکا می‌باید به ایجاد سازش قومی و دینی، شفافیت و پاسخگویی نسبت به اداره کشور مبادرت ورزد. امریکا و غرب اعتقاد دارند چین بدون انجام امکان سنجی در خصوص چگونگی بازگشت وام های اعطایی، به دادن تسهیلات مالی به کشورهای در حال توسعه مبادرت می ورزد و با این عمل کشورهای مزبور در دام قرضی که چین برای آنها پهن نموده، می افتند. در صورتی که این بنگاه‌های اعطاء تسهیلات مالی چند جانبۀ با تجربه باید باشند که به تولی اعطاء وام اقدام ورزند. آمریکا جهت نوسازی قایق های گشت زنی ساحلی سریلانکا 15 میلیون دلار و 500 میلیون دلار کمک در خصوص موارد انسان دوستانه، حوادث طبیعی، توسعه، امنیت دریایی، آگاهی دومین(شخصی سازی)، آموزش دریایی و ساحلی ارائه کرده است. سریلانکا دست رد بر سینه آمریکا در خصوص دریافت وام 480 میلیون دلاری بنیاد کمک های بلاعوض MCC زد. با به سر آمدن تب دوره ملی گرایی در زمان دونالد ترامپ با شعار "دیگر بار آمریکا را بزرگ کنیم" و رد انحصار سیاست در ید نخبگان سیاسی و حمایت از آوانجلیست ها. مردان سفیدپوست رو به حزب دموکرات کرده و با کمک آراء سیاه پوستان در بسیاری از ایالت های کلیدی و شکست در آریزونا -توهین به دموکرات های امریکا- ترامپ یارانه 600 دلاری به مردم امریکا را به 2000 دلار افزایش داد که حتی موجب تعجب هم حزبی‌های خودش هم شد. 

کنار گذاشته شدن ژاپن از طرح ترمینال کانینر شرقی کلمبو

به گزارش نشریه نیکّی ژاپن، دولت سریلانکا قصد دارد، ژاپن را از طرح های زیرساخت مولتی میلیون دلاری کنار بگذارد. در تارنمای این نشریه از دولت فعلی سریلانکا به عنوان یک دولت فرا ملی گرایانه یاد شده و یادآوری نموده است که برای دهه‌ها متمادی همواره ژاپن بدون هیچ گونه چشم داشت و یا فشار سیاسی به کلمبو مساعدت های مالی فراوان نموده است. دولت فعلی سریلانکا تصمیم گرفته است، ژاپن را از دو طرح ریلی و بندری به ارزش 1.8 میلیارد دلار و 500 میلیون دلار حذف نماید. دیپلمات های زبده سریلانکایی به دولت هشدار داده اند که با رویه در پیش گرفته شده، سریلانکا مساعدت های مالی سایر دولتها را هم از دست خواهد داد. بیم آن می رود، فرصت سوزی که در دولت پیشین در قبال اجراء طرح های چینی رخ داد بار دیگر در مورد ژاپن هم به وقوع پیوندد. دولت سریلانکا به بهانه پرهزینه و بی فایده بودن پروژه ریلی شهری و قائل نشدن نقشی برای ژاپن در تکمیل پروژه بندری، دست رد بر سینه ژاپن زده است. پروژه ریلی قرار بود مسئله ترافیک شهر کلمبو را حل نماید و با تکمیل هرچه زودتر ترمینال کانتینر شرقی، بندر کلمبو از ترافیک دریایی تخلیه و بارگیری کنونی خلاصی یابد. دولت ائتلافی سابق، قرارداد سه جانبه طرح ترمینال کانتینر شرقی را با مشارکت هند و ژاپن امضاء نمود. چین مورد خشم دولت قبلی قرار گرفته بود. دولت ائتلافی در صدد کسب منافع سیاسی کوتاه مدت بود. سیاست ضدچینی دولت قبل، منجر به متوقف شدن پروژه‌های زیرساختی که مجری آنها جمهوری خلق چین بود شد. دولت جدید از یک سو تمایل به اخذ وام های خارجی برای اجراء طرح ها داشته و از سوی دیگر خواهان ورود به مشارکت سرمایه گذاری بخش عمومی و خصوصی است. اقتصاد 88 میلیارد دلاری سریلانکا دچار 50.8 میلیارد دلار دین مالی است. در طی چهار سال آینده هر ساله این کشور می‌باید 4 میلیارد دلار از دیون ارزی خود را تأدیه نماید. موجودی ارزی این کشور به 5.8 میلیارد دلار رسیده است ( پائین ترین حد در 3 سال گذشته). بنا بر مطالعات اندیشکده سریلانکایی Verite ،بین سال های 2005 تا 2019 این کشور 313 وام خارجی به ارزش 27.5 میلیارد دلار جهت اجراء طرح های زیر ساخت خود اخذ کرده است. 

بهبود رتبه سهولت انجام تجارت سریلانکا

به گزارش سیلان تودی و به نقل از بانک جهانی رتبه سهولت انجام تجارت ( Ease of Doing Business ) در سریلانکا از رتبه 100 در سال 2018 به رتبه 99 در سال 2019 تنها به اندازه یک درجه بهبود یافته است. شاخص مذکور برای سرمایه گذاران اهمیت خاص دارد. در سال های اخیر شاخص فوق به شدت سقوط کرده بود. میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2019 کاهش پیدا کرد. بسیاری از این سرمایه گذاری‌ها به صورت استقراض خرجی بوده اند. این پول های قرض شده در اتاق سرمایه گذاری ثبت شدند. کل میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی شامل استقراض خارجی در سال 2019 معادل 1204 میلیون دلار بود. این میزان در سال 2018 عدد 2139 میلیون دلار را نشان می دهد. دولت علت کاهش ورودی سرمایه گذاری خارجی را به بمب گذاری عید پاک 2019 و وضعیت سیاسی حاکم در دولت پیشین نسبت می دهد. در بازه زمانی شش ماهه اول سال جاری میلادی میزان سرمایه گذاری خارجی 35% کاهش داشته و از 535 میلیون دلار در سال 2019 به 345 میلیون دلار رسیده است. دولت تا به حال 800 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در سال 2020 جذب کرده و بقیه سرمایه گذاری‌ها قرار است در طرح شهر بندری کلمبو و منطقه صنعتی بندر هامبانتوتا تزریق شود. دولت قصد دارد در سال 2021، مبلغی معادل 2.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب نماید. تا سال 2024، 5% تولید ناخالص داخلی سریلانکا را سرمایه گذاری مستقیم خارجی تشکیل خواهد داد. 

کاهش کسری تجاری سریلانکا در ده ماهه اول سال 2020

به گزارش سیلان تودی، کسری تجاری سریلانکا در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر امسال نسبت به سال گذشته از 6.35 میلیارد دلار به 4.85 میلیارد دلار تنزل پیدا کرده است که حاکی از کاهش 24.7% است. میزان واردات و صادرات سریلانکا در بازه زمانی مذکور به ترتیب 19.9% و 16.7% کاهش از خود نشان می دهد. عایدات صادرات در ده ماه اول سال 2020 به رقم 8.29 میلیارد دلار رسید که نسبت به عدد 9.96 میلیارد دلار سال 2019 از خود 16.7% کاهش نشان می هد. این در حالی است که میزان هزینه کرد بر واردات در ده ماه اول سال 2020 به رقم 13.14 میلیارد دلار رسید که نسبت به رقم 16.41 میلیارد دلار از خود 19.9% کاهش نشان می دهد. مقایسه میزان واردات 1.36 میلیارد دلاری در ماه اکتبر 2019 و 1.81 میلیارد دلاری در بازه زمانی مشابه در سال 2018، حاکی از کاهش 24.9% واردات است. این در حالی است که میزان صادرات هم دال بر کاهش 13.2% بوده و از رقم 977 میلیون دلار در ماه اکتبر سال 2018 به عدد 848 میلیون دلار در ماه اکتبر 2019 رسیده است.

رشد تولید ناخالص داخلی سریلانکا در سه ماه سوم 2020 به رغم انقباض اقتصادی

به گزارش سیلان تودی، اقتصاد سریلانکا در نیم سال دوم 2020 انقباض 16.3% را شاهد بود؛ مع الوصف در سه ماهه سوم 2020 با مقایسه به بازه زمانی مشابه سال قبل (2019) تولید ناخالص داخلی 1.5% رشد را در بازه زمانی مذکور تجربه کرده است. به استناد اداره آمار و نفوس سریلانکا این میزان انقباض در تاریخ سریلانکا بی سابقه بوده است. حکومت نظامی وضع شده به سبب کرونا بر تمام بخش های اقتصادی اثر سوء نهاده و نرخ رشد در فعالیتهای اقتصادی به ویژه، تولید، ساخت و ساز، حمل مسافر (هوای و زمینی) معدن و سنگ، گردشگری، خدمات فردی و حرفه ای، خرده فروشی و زراعت را منفی کرده است. تولید ناخالص داخلی از 2312078 میلیون روپیه در سه ماهه دوم سال 2019 به 1936273 میلیون روپیه در بازه مذکور در سال 2020 تقلیل یافته است اما تولید ناخالص داخلی از 2509418 میلیون روپیه در سه ماهه دوم سال 2019 به 2545863 در بازه مذکور در سال 2020 افزایش یافته است.

 عایدات صادرات سریلانکا در بازه ده ماه اول سال 2019 از منبع صادرات اقلام صنعتی از 7.83 میلیارد دلار در سال 2018 به 6.31 میلیارد دلار رسید که حاکی از کاهش 19.5% است. صادرات اقلام کشاورزی از 2.08 میلیارد دلار به 1.94 میلیارد دلار رسید که بیانگر کاهش 6.2% است. صادرات مواد معدنی از 28.1 میلیون دلار به 18.1 میلیون دلار رسید که حاکی از کاهش 35.6% است. سایر اقلام صادراتی از 14.2 میلیون دلار به 12.2 میلیون دلار رسید که نشان از کاهش 13.8% دارد.

 در ماه اکتبر امسال، صادرات اقلام صنعتی از 762 میلیون دلار در سال 2019 به 633 میلیون دلار تقلیل یافت که کاهش 16.9% را تجربه کرده است. این میزان کاهش برای مواد معدنی از 3.5 میلیون دلار در ماه اکتبر 2019 به 2.2 میلیون دلار در ماه اکتبر 2020 بوده است که 36.8% کاهش را نشان می دهد. اگرچه در ماه اکتبر امسال، صادرات اقلام زراعتی 0.6% رشد داشته و از 210 میلیون دلار در سال 2019 به 211 میلیون دلار در سال 2020 رسیده است. ایضاً صادرات سایر اقلام 3.4% رشد داشته و از 1.5 میلیون دلار در 2019 به 1.6 میلیون دلار رسیده است.

 هزینه واردات به علت تقلیل میزان مبالغ صرف شده بر روی اقلام مصرفی از خود کاهش نشان می دهد. در بازه زمانی ده ماهه اول سال 2020، هزینه کرد واردات 11.8% کاهش داشته و از 3.19 میلیارد دلار در سال 2019 به 2.81 میلیارد دلار در سال جاری میلادی رسیده است. میزان واردات کالاهای واسطه ای 21.5% کاهش داشته و از 9.42 میلیارد دلار در سال 2019 به 7.39 میلیارد دلار در سال جاری رسیده است. میزان واردات کالاهای سرمایه گذاری 22.9% کاهش داشته و از 3.78 میلیارد دلار در سال 2019 به 2.92 میلیارد دلار در سال جاری رسیده است. میزان واردات سایر اقلام 92.9% افزایش داشته و از 6.4 میلیون دلار در سال 2019 به 12.4 میلیون دلار در سال جاری رسیده است.

به صورت ماهیانه، میزان هزینه کرد بر روی کالاهای مصرفی 34.4% کاهش داشته و از 383 میلیون دلار در سال 2019 به 251.6 میلیون دلار رسیده است. کالا های واسطه ای 21.4% کاهش داشته و از 1040 میلیون دلار به 817 میلیون دلار رسیده، کالاهای سرمایه گذای 24.9% کاهش داشته، از 391 میلیون دلار به 293 میلیون دلار رسیده است. سایر کالاهای وارداتی 83.5% کاهش داشته و از 1.2 میلیون دلار به 0.2 میلیون دلار رسیده است. تمام بخش ها، شامل خودرو، طلا و واردات سوخت در بازه زمانی ده ماه اول 2020 کاهش از خود نشان می دهد. 

اجراء طرح حباب زیستی Bio-Bubble و ورود اولین گروه گردشگران به سریلانکا

به گزارش نشریه فایننشال تایمز سریلانکا، پس از به حالت تعلیق درآمد سفرهای گردشگری به مقصد سریلانکا در ماه مارس 2020 به ابتکار سفیر سریلانکا در روسیه و با حمایت رئیس جمهور سریلانکا، اول طرح آزمایشی حباب زیستی (Bio-bubble) به اجراء درآمد. با استقبال وزیر گردشگری سریلانکا و مقامات فرودگاهی، طی اولین طرح آزمایشی،  گروه  185 نفری ازگردشگران با ملیت اوکراینی با پرواز دربست از کیو در فرودگاه بین المللی ماتّلا با طرح Skyup فرود آمده و به هتلهای ساحلی Benetota, Beruwala, Koggala جهت گذرانیدن تعطیلات خود صرفا در مکان‌های درنظر گرفته شده مزبور و منطبق با دستور العمل های بهداشتی، هدایت شدند. این طرح آزمایشی تا 19 ژانویه 2021 ادامه دارد. قرار است خط هوایی Aeroflot روسیه که قبلا تائیدیه مقامات سریلانکایی را کسب کرده به سریلانکا پروازهایی داشته باشد. تا 8 ماه منتهی به ماه اکتبر 2020 هیچ گردشگری وارد جزیره سریلانکا نشده است. تعداد گردشگران در عدد 507311 نفر ثابت باقی مانده که نمایانگر 69.7% کاهش می‌باشد. در بازه زمانی یازده ماهه در سال 2019 (تا نوامبر) 1.7 میلیون گردشگر از سریلانکا بازدید کردند. درآمد گردشگری سریلانکا تا ماه اکتبر سال جاری میلادی 956 میلیون دلار بوده و حاکی از کاهش 66.1% نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 2019 است.

ارسال تجهیزات پزشکی از ترکیه به سریلانکا

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آژانس همکاری ترکیه دوازده دستگاه سانتریفیوژ به وزارت سلامت سریلانکا اهداء کرد. شرکت NUVE سازنده دستگاه‌های سانتریفیوژ NF-4 است. دمت سکری چی اوغلو سفیر ترکیه در کلمبو دستگاه‌های مذکور را به وزیر بهداشت سریلانکا تحویل داد. ترکیه حائز دومین رتبه از نقطه نظر میزان اهداء کمک های پزشکی در دنیا است. آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین المللی این اعانات را دریافت تا بحال دریافت کرده اند. بنا به گزارش طرح توسعه کمک های انسان دوستانه جهانی در سال 2019 ترکیه 26% کل کمک های انسان دوستانه را حتی قبل از بروز کرونا ارایه کرده است. ترکیه در سال 2019، به میزان 7.6 میلیارد دلار کمک انسان دوستانه ارایه کرد. کل میزان کمک های انسان دوستانه در سال 2018 و 2019 به ترتیب 31.2 و 29.6 میلیارد دلار بود که نشان دهنده کاهش این کمک ها است.

کمک مالی ژاپن به سریلانکا برای مین زدایی

به نقل از سفارت ژاپن در کلمبو، ژاپن از طریق یک آژانس مین زدایی معروف به Mines Advisory Group طی قراردادی که به امضاء سفیر ژاپن و آژانس مین زدایی رسید، 636262 دلار به فعالیت های انسان دوستانه مین زدایی در شمال سریلانکا اختصاص داد. این کمک مالی صرف یمن سازی و اسکان مجدد هشت هزار تن از ساکنان مناطق منار و واوونیا خواهد شد. آژانس مین زدایی از سال 2002 کار خود را آغاز کرده است و از سال 2009 عرصه زمین آلوده به مین به مساحت 93 کیلومتر مربع را مین زدایی کرده است. تاکنون این آژانس 38.2 میلیون دلار صرف طرح های مین زدایی نموده است. 

فاصله گرفتن سریلانکا از شاخص های شکوفایی اقتصادی اجتماعی

به گزارش دیلی اف تی و به نقل از بانک مرکزی سریلانکا، وضعیت شاخص شکوفایی سریلانکا در سال 2019 معادل 0.802 و در سال 2018 معادل 0.811 بوده است. دو زیر شاخصی که دچار افت شده اند عبارتند از زیر شاخص فضای تجارت و اقتصاد و همچنین زیرساخت اجتماعی-اقتصادی. این در حالی است که زیرشاخص سعادت مردم بهبود یافته است. شاخص شکوفایی و زیر شاخص و پارامترهای آن را بانک مرکزی سریلانکا جهت اندازه گیری شکوفایی کشور سریلانکا تعبیه کرده است. شاخص شکوفایی متشکل از سه زیرشاخص فضای تجارت و اقتصاد، سعادت مردم و زیرساخت اجتماعی و اقتصادی بوده دارای 41 متغیر است.

علت اصلی افت شاخص فضای تجارت و اقتصاد از یک سو حمله تروریستی روز عید پاک 2019 و اثر سوء آن بر بخش گردشگری و صنایع و بیکاری ناشی از آن می‌باشد و از سوی دیگر بدی آب و هوا در بروز تورم سهیم بوده است.

علت اصلی افت زیرشاخص زیرساخت اجتماعی-اقتصادی وقوع حمله تروریستی و عدم استفاده از وسایط نقلیه عمومی از بیم وقوع حمله انتحاری دیگر بوده است بهبود زیرشاخص سعادت مردم به سبب ارتقاء کیفیت تحصیلات و تسهیلات سلامت و انباشت ثروت بوده است.

استان غربی بالاترین شاخص شکوفایی استانی را داشته، این در حالی است که استان‌های جنوبی و مرکزی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته اند. با مقایسه با سال پیش (2018) استان شمال-مرکز بالاترین افزایش شاخص شکوفایی را از خود نشان داده است و استان‌های شرقی و غربی در مقام های بعدی جای دارند.

استان‌های شرقی، شما-مرکز و اوُوا بهبود وضعیت زیرشاخص ها را تجربه نموده اند. علت این امر افزایش حقوق کارکنان غیر رسمی و افزایش تعداد مستخدمان بخش دولتی می‌باشد. مسبب اصلی رو به وخامت نهادن زیرشاخص ها در سایر استان‌ها به سبب کاهش فرصت های شغلی و افزایش سطح تورم بوده است.

زیرشاخص ها در تمام استان‌ها به جز استان جنوبی بهبود پیدا کرده است. علت این امر بهبود وضعیت سلامت، تحصیلات و تمکن مالی مردم می‌باشد. تعداد صاحبان خودرو و دسترسی به سوپرمارکت بیشتر شده است. تحلیل رفتن زیرشاخص ها در استان جنوبی به علت تضعیف مبانی محیط زیستی و تحصیلات بوده است. استان‌های جنوبی و غربی زیر شاخص های شان افزایش یافته و علت اصلی بهبودی این امر وضعیت خوب جاده ای دسترسی به برق و جرم زدایی اجتماعی بوده است. استان اوُوا بالاترین میزان تحلیل رفتگی جمیع شاخص ها، به سبب وخامت وضع حمل و نقل و آب شرب را تجربه نموده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما