معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۲- ۰۷:۴۹ - مشاهده: ۵۰۲

اخبار اقتصادی تایلند، میانمار و لائوس ( هفته سوم دی ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی کشورهای تایلند، میانمار و لائوس که در هفته سوم دی ماه 1399 در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح زیر بوده است:

اخبار تایلند

سه حوزه اصلی برای احیای اقتصاد تایلند

وزارت دارایی تایلند سه هدف عمده برای احیای اقتصاد در نظر گرفته است. به این معنی که سه حوزه برای اینکه اقتصاد آینده تایلند بعد از رکود رخ داده در دو سال اخیر احیا شود، به عنوان حوزه‌های اصلی هدف گذاری در نظر گرفته شده اند. بخش اول فشار به اقتصاد برای احیا از طریق سرعت بخشیدن به مخارج دولتی و هزینه‌های زیرساختی است. در همین راستا دولت به دنبال سامان دهی به بخش مالیات اقتصاد است تا در رابطه با تغییرات اجتماعی و تغییرات ساختاری در اقتصاد همخوانی داشته باشد. بخش دومی‌که وزارت دارایی تایلند در نظر گرفته است، ارتقاء سرمایه گذاری در فناوری‌های جدید مانند تولید اتومبیل‌های نسل جدید، کسب و کار دیجیتالی و همچنین کسب و کار در حوزه پزشکی می‌باشد. این هدف گذاری باعث می‌شود که تولید محصولات با ارزش افزوده بالا افزایش یابند. مورد سوم اینکه قوانین به صورتی تجدید نظر خواهند شد که عملکرد داخلی دولت برای خدمات رسانی به عموم مردم به صورت بهتری انجام شود. یکی از چالش‌های مدیریت اقتصاد تایلند، برگشتن به مسیر رشد اقتصادی قبل از دوره شروع شیوع ویروس کرونا می‌باشد. البته مدیریت اقتصاد تایلند در گام بعدی می‌بایست مراقب برگشت موج دوم ویروس کرونا و همچنین توزیع واکسن آن در سطح کلان باشد.

روند تغییرات بات تایلند در مقابل دلار

کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی این سوال را به ذهن متبادر می سازد که روند تغییرات ارزش بات ( واحد پول ملی تایلند ) در مقابل دلار به چه شکلی خواهد بود. بات تایلند در روزه دوشنبه ۱۵ دی 1399، با نرخ برابری معادل ۳۰.۱۲ ثبت شده است که در برابر نرخ قبلی معادل ۳۰.۰۴ به ازای هر دلار، تضعیف را نشان می دهد. نرخ بات ممکن است در هفته جاری پنج صدم تغییرات را تجربه نماید. در هفته گذشته نرخ بات به 30 بات به ازای هر دلار رسید که دوباره نگرانی‌ها را در مورد افزایش ارزش بات افزایش داد. در حال حاضر تعقیب و رصد جریان‌های سرمایه‌ای می‌تواند به سفته بازان ارزی کمک نماید تا جهت درست را پیش‌بینی نمایند. با توجه به پیش‌بینی کارشناسان، فدرال رزرو و دولت آمریکا قصد دارند در سال آینده اقتصاد آمریکا را با سیاست های مالی مواجه نمایند که باعث می‌شود قدرت خرید اوراق قرضه و همچنین پول ملی تایلند افزایش یابد. در حال حاضر مدیران و سیاست گذاران سیاست‌های پولی اقتصاد در سرتاسر دنیا در حال برگزاری جلساتی هستند تا پیش‌بینی‌های لازم در خصوص جهت تغییرات نرخ های بهره انجام شود. همچنین پیش بینی می‌شود که نرخ بهره آمریکا بین صفر تا 0.25 درصد ثابت بماند. برخی آمارهای بروزشده اقتصاد چین نیز در طول هفته جاری از طرف مقامات مربوطه منتشر شده اند. کمیته‌های بازار باز بانک های مرکزی در کشورهای مختلف مانند انگلیس و ژاپن بدنبال تصمیمات اتخاذ شده در اقتصادهای بزرگ مانند چین و آمریکا در حال تصمیم‌گیری در مورد ابزار های خود مانند نرخ بهره هستند. برخی کارشناسان در تایلند اعتقاد دارند که در هفته‌های پیش رو ارزش دلار کاهش پیدا خواهد کرد. در این صورت روند افزایشی ارزش بات تایلند در مقابل دلار دیده خواهد شد. افزایش ارزش بات با توجه به اتکای اقتصاد تایلند به صادرات و گردشگری، همواره یکی از چالش های اصلی دولت و بانک مرکزی و بازیگران اقتصادی تایلند بوده است.

پیش بینی رشد اقتصادی پس از احیای اقتصاد

مقامات و کارشناسان تایلندی امیدوارند که با فراگیری استفاده از واکس کرونا، شرایط برای احیای اقتصاد تایلند فراهم شود. معاون نخست وزیر تایلند پیش بینی کرده با وجود واکسن کرونا، تولید ملی تایلند با نرخی معادل ۴ درصد در سال پیش رو رشد خواهد نمود. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ اقتصاد تایلند با نرخی در حدود شش درصد کوچکتر شده بود؛ یعنی با نرخ رشد اقتصادی منفی شش درصد. اما با توجه به کنترل این وضعیت در سال ۲۰۲۰ و پیش بینی‌ها برای احیای اقتصاد و همینطور توزیع واکسن کرونا و پیش‌بینی‌های خوشبینانه برای بخش گردشگری، رشد اقتصادی چهار درصدی برای سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی شده است. مقامات دولتی تایلند کماکان نرخ رشد خوشبینانه ۴ درصدی را برای اقتصاد تایلند در نظر گرفته‌اند. با وجود واکسن کرونا در دنیا، گردشگران خارجی می‌توانند به تایلند وارد شوند و دوره قرنطینه در تایلند نیز می‌تواند کمتر از ۱۴ روز باشد. در واقع نیازی به اعمال محدودیت های شدید برای جلوگیری از ورود گردشگران وجود نخواهد داشت. بیشتر کارشناسان در تایلند نرخ رشد اقتصادی بین سه تا چهار درصد را برای سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرده اند. همه این موارد در حالی است که موج جدید کرونا در تایلند آغاز شده است. البته به گفته مقامات تایلندی، شیوع ویروس محدود به مناطق خاصی است و وضعیت تحت کنترل دولت است. قائم مقام نخست وزیر تایلند در مصاحبه ای اعلام کرده که حتی با وجود نرخ رشد منفی ۶ درصدی در سال ۲۰۲۰ امکان بازگشت به نرخ رشد ۴ درصدی در سال آینده وجود دارد و این موضوع با پروژه ملی شورای توسعه جامعه و اقتصاد ملی همخوانی دارد.

تجارت با کشورهای دارای موافقتنامه تجاری آزاد

علی رغم شرایط به وجود آمده بعد از شیوع ویروس کرونا، صادرات برخی محصولات تایلند به کشورهایی که با آنها موافقتنامه‌های تجارت آزاد دارد، افزایش یافته است. صادرات محصولات کشاورزی، آبزیان و احشام به ۱۸ کشوری که تایلند با آنها موافقت نامه آزاد تجاری دارد در یازده ماه اول 2020 نسبت به مدت مشابه در سال 2019 یک درصد افزایش یافته است. میزان این تجارت در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ به میزان سیزده و نیم میلیارد دلار بوده است. آمارهای فوق را اداره مذاکرات تجاری وزارت بازرگانی تایلند اعلام کرده است. تنها در نوامبر 2020، صادرات محصولات کشاورزی به این کشورها نرخ رشد ۱۲ درصدی را (برحسب مقایسه ماهانه) تجربه کرده و به رقمی‌بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار رسیده بود. اگرچه صادرات این بخش از کالاها به تمامی‌کشورها کمی افزایش یافته ولی صادرات این محصولات به چین ۱۸ درصد، به ژاپن ۹ درصد، به کشورهای آ سه آن ۱۱ درصد، به کره جنوبی ۵ درصد، به هند ۱۶ درصد، به پرو ۲۲۳ درصد و به شیلی ۳۴۴ درصد افزایش یافته است. با وجود همه گیری ویروس کرونا، صادرات تایلند در این بخش افزایش را تجربه کرده است. وزارت بازرگانی تایلند از تمامی صادر کنندگان این محصولات درخواست نموده نسبت به بهداشت و سلامت محصولات خود در مورد ابتلا به ویروس و یا آلودگی‌های دیگر اطمینان حاصل نمایند. شش کشوری که تایلند به آنها موافقت نامه آزاد تجاری دارد از جمله استرالیا، نیوزیلند، هنگ کنگ، سنگاپور، برونئی و کامبوج تعرفه واردات خود روی برنج تایلندی را برداشته‌اند. همچنین ۱۵ کشور که با تایلند چنین موافقت‌نامه‌هایی دارند شامل ۹ کشور آ سه آن، چین، استرالیا، نیوزلند، شیلی، پرو و هنگ کنگ تعرفه وارداتی روی کاساوا (نشاسته تایلندی) را به صفر رسانده اند. دیگر اینکه ۱۶ کشور از جمله کشورهای آ سه آن، ژاپن، کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، استرالیا، نیوزلند، شیلی و پرو تعرفه خود را روی تمامی محصولات مرتبط با کائوچو تایلند برداشته اند.

جذب سرمایه گذاری خارجی

سازمان کریدور اقتصادی شرق تایلند (EEC)، هدف جذب سرمایه گذاری در منطقه شرق اقتصاد تایلند را برای سه سال آینده در رقم ۱۰۰ میلیارد بات (حدود 3.3 میلیارد دلار) نگه داشته است. این در حالی است که با توجه به شرایط رخ داده در اقتصاد بین المللی و همچنین اقتصاد تایلند ممکن است این پیش‌بینی کمی خوشبینانه به نظر بیاید. در عین حال تعداد سرمایه‌گذارانی که به آنها مدارک و گواهینامه‌های تشویقی از طرف دفتر مذکور اعطا شده است (و جزو سرمایه گذاران بالفعل محسوب می‌شوند) برای ۱۱ ماه ابتدایی۲۰۲۰ به میزان ۶۲ درصد افزایش یافته است که نشان دهنده اطمینان سرمایه گذاران به سپردن سرمایه خود در طرح‌های کریدور اقتصادی شرق تایلند است. مقامات امور بین المللی و سرمایه‌گذاری سازمان مذکور با ارائه آمار، نسبت به آینده جذب سرمایه گذاری خوش‌بین هستند. در سال ۲۰۲۱ سازمان مدیریت کریدور اقتصادی شرق روی سرمایه گذاری در کسب و کارهای لجستیک، سلامت، دیجیتال و امثال آن تمرکز بیشتری خواهد نمود تا موارد و صنایعی که قبلتر و در زمان قبل از همه گیری ویروس روی آنها تأکید می‌شد. در طول ۱۱ ماه ابتدایی ۲۰۲۰ کل سرمایه گذاری در صنعت غذای فرآوری شده، صنعت بیو و صنعت پزشکی در رقمی در حدود ۱۸ میلیارد بات ثابت شده بود که انتظار می رود در سه سال آتی به میزان ۷۰ درصد رشد را تجربه نماید.

اخبار میانمار و لائوس

چین به دنبال افزایش نفوذ خود در میانمار

روزنامه بانکوک پست در مقاله ای ضمن اشاره به برنامه سفر دو روزه وزیر خارجه چین به میانمار از روز دوشنبه می نویسد: هدف این سفر، تقویت بیشتر نفوذ چین در این کشور، با توجه به تغییرات بین المللی در منطقه، در میان ترس از کمرنگ شدن نفوذ چین در ان است. پکن به طور فزاینده ای نگران موضوعات زیادی، از جمله ابتکارات اخیر هند و ژاپن با میانمار است. همچنین یکی دیگر از اهداف سفر وزیر خارجه چین، نشان دادن حمایت بی چون و چرای پکن از این کشور و رهبر غیرنظامی آن، آنگ سان سوچی است. لازم به ذکر است که وزیر خارجه چین، اولین دیپلمات بین المللی خواهد بود که از زمان برگزاری انتخابات در ماه نوامبر سال گذشته شخصاً از نایپدیو دیدار می‌کند. اگرچه تاکنون جزئیاتی از این سفر منتشر نشده است، اما پیش بینی می‌شود اولویت مسائل اقتصادی، بوِیژه پیگیری تسریع پروژه کریدور اقتصادی چین-میانمار (CMEC) و کمک به مقابله با کرونا (دیپلماسی واکسن) از موارد اصلی این سفر خواهد بود.

برنامه ترویج تورهای یک روزه برای تشویق گردشگری

معاون رئیس جمهور میانمار که در جلسه کمیته مرکزی توسعه ملی توریسم این کشور حضور یافته بود، از برنامه دولت میانمار برای ترویج تورها و کاروان‌های یک روزه به منظور کمک به توسعه گردشگری داخلی در این کشور خبر داد. وی گفت که برنامه‌هایی برای بازگشایی برخی مناطق ساحلی و هتل ها در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که براساس آخرین گزارش وزارت توریسم و هتلداری میانمار که در ماه دسامبر 2020 منتشر شد، طی سال گذشته از بیش از 80 درصد از درآمد 2.3 میلیارد دلاری گردشگری این کشور بواسطه شیوع کرونا کاسته شده است.

میانمار به بنگلادش برنج صادر می‌کند

دبیر انجمن بازرگانان برنج میانمار اعلام کرد که دولت بنگلادش قصد دارد براساس توافقنامه دولتی، 100 هزار تن برنج از این کشور خریداری نماید. این انجمن پیش بینی کرده که اگر مذاکرات دولتی بخوبی پیش رود، احتمالا صادرات برنج میانمار به بنگلادش از ماه فوریه آغاز خواهد شد. این اقدام پس از آن انجام شد که بازرگانان محلی درخواستی را به دولت ایالتی راخین مبنی بر از سرگیری تجارت مرزی بین بنگلادش و میانمار پس از 8 ماه توقف، به عنوان بخشی از اقدامات برای مقابله با تاثیرات اقتصادی همه گری کرونا ارائه دادند. شایان ذکر است برنج میانمار از طریق مسیرهای تجاری دریایی و زمینی به 65 کشور جهان صادر می‌شود. در همین ارتباط آمارهای وزارت بازرگانی این کشور نشان داد که میانمار بیش از 190 میلیون دلار از صادرات برنج از اول اکتبر تا 18 دسامبر 2020 درآمد کسب نموده است. 

سفارش ورود 30 میلیون دوز واکسن کرونا از هند

دفتر رئیس جمهور میانمار اعلام کرد که این کشور 30 میلیون دوز واکسن کرونا از هند سفارش داده که قرار است از ماه فوریه واردات انها آغاز شود. در همین ارتباط مدیرکل دفتر رئیس جمهوری میانمار به رسانه‌ها گفت که دولت قصد دارد در ابتدا 75 میلیون دلار، که نیمی از مبلغ کل سفارش واکسن است را به موسسه سرم سازی هند، پرداخت کند. وی گفت: دولت این واکسن را از آن رو انتخاب کرده است که می‌تواند در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد نگهداری شود، و این باعث می‌شود که برای آب و هوای میانمار مناسب تر باشد. این کشور همچنین در تلاش است تا واکسن را از طریق کانال های دیپلماتیک از ایالات متحده، انگلیس، روسیه و چین خریداری کند. همچنین دولت این کشور از هفته گذشته با اعلام شماره حسابی، از مردم و سازمان‌های دولتی و خصوصی دعوت کرد تا به صندوق واکسن دولتی کمک کنند.

نگرانی از شیوع موج دوم کرونا در لائوس به دلیل بازگشت کارگران لائوسی از تایلند

مقامات پلیس لائوس اعلام کردند که 13 کارگر لائوسی که قصد داشتند به صورت غیرقانونی و بدون قرنطینه شدن، بوسیله قایق از رودخانه مکونگ به این کشور بازگردند را دستگیر کرده اند. در حالی که تایلند با موج دوم شیوع کرونا درگیر است، بسیاری از کارگران لائوسی در حال تصمیم گیری برای بازگشت به خانه خود، چه بصورت قانونی و چه غیرقانونی هستند، و این باعث افزایش نگرانی‌ها از شیوع موج دوم در لائوس شده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما