معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۲

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 57( هفته دوم دی ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته دوم دی ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

احتمال تجدید نظر در قوانین توانمندسازی اقتصادی سیاهان در آفریقای جنوبی

با وجود تصویب قوانین مربوط به توانمندی سیاهپوستان در آفریقای جنوبی اما به تدریج و از سال 2010 تاکنون این موضوع از مباحث عمومی و رسانه ای کنار گذاشته شده است. شاید عدم توانائی آنها در انجام کارهای اقتصادی و تجاری قابل توجه یکی از دلایل آن باشد. همزمان با تصویب قوانین مربوط به توانمند سازی سیاهان بسیاری از سیاستمداران آفریقای جنوبی و نزدیکان آنها از این قوانین بهره بردند و توانستند در مدت زمان کوتاهی مرتبه سیاسی و اقتصادی خود را ارتقا دهند. اما زمانی موضوع قوانین توانمندسازی سیاهان در رسانه‌ها کمرنگ شد که بسیاری از شرکتها و سرمایه گذاران با امتیاز مربوط به این قوانین اقدام به خرید سهام شرکتهای تعیین شده ای در بازار بورس ژوهانسبورگ کردند. این به معنای تولید ثروت نبود بلکه به معنای انتقال ثروت به دولتی‌ها بود. از سوی دیگر امتیازات ارائه شده در این قانون باعث شد بسیاری از مناقصات در شرکتهای دولتی به شرکتهای سیاه پوست برسد. این انتقال و برنده شدن در مناقصات همراه با فساد، دزدی، رشوه و ... بود که باعث خدشه دار شدن قوانین توانمندسازی سیاهان شد.

آشکار شدن میزان فساد و رشوه در شرکتهای دولتی باعث بدبینی نسبت به قوانین توانمند سازی سیاهان شده است، چرا که به بهانه این قوانین تعداد اندکی نخبه کوچک به ثروت ناگهانی و باداورده دست یافته اند در حالی که اکثریت جمعیت سیاهان هیچ بهره ای نبرده اند. بسیاری به این نتیجه رسیده اند که این سیاست و قوانین مربوطه شکست خورده و ضروری است ضمن کنار گذاشتن آنها، قوانینی تصویب شود که شامل سیاستهای تشویقی جهت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال باشد. در حال حاضر برخی از این فسادها توسط معاون دادستان کل آقای ریموند زوندو در حال رسیدگی است، وی از سال 2018 به عنوان رئیس کمیسیون تحقیق برای رسیدگی به فساد، تقلب و پولشوئی را عهده دار است. بیشتر این فسادها با بهانه و تحت عنوان توانمند سازی سیاه پوستان و با استناد به قوانین مربوط به آن بوجود آمده است. قوانین توانمند سازی سیاهان در واقع به منظور از بین بردن نابرابری اقتصادی که به دلیل حاکمیت رژیم آپارتاید بر آفریقای جنوبی و محروم شدن سیاهان از مشارکت در فعالیتهای اقتصادی و تجاری ایجاد شده بود، تصویب شدند. عدم موفقیت قانون توانمندسازی سیاهان زمانی مشخص شد که وزیر توسعه کسب و کارهای کوچک آفریقای جنوبی خانم Khumbudzo Ntshavheni در دوم سپتامبر سال جاری در پارلمان گفت که 75 درصد از کمکهای دولت برای شرکتها و بنگاههای اقتصادی آسیب دیده از شیوع کورونا به شرکتهای متعلق به سفید پوستان تعلق گرفت. چرا که بیشتر این شرکتها توانستند معیارهای مربوط به اختصاص کمکها (مثلا میزان اشتغالزائی یا گردش مالی و..) را کسب کنند. بر اساس طرح دولت 200 میلیارد راند به شرکتهایی که از شیوع کورونا آسیب دیده اند کمک می‌شود. افشاگری این وزیر باعث خشم اتحادیه‌های متعلق به سیاهان و احزاب سیاسی شد. ضمن اینکه مشروعیت قانون توانمند سازی سیاهان توسط غیر سیاهپوستان به چالش کشیده شده است.

یکی از شرکتهایی که این قوانین را به چالش کشیده، گروه تجاری ساکلیگا Sakeliga که در تاریخ 2 نوامبر علیه مقررات سال 2017 در باره اولویت دولت برای برگزاری مزایده‌ها که دولت به منظور سرعت بخشیدن به اجرای قوانین مربوط به توانمندی سیاهان وضع کرده بود پیروز شد. دادگاه عالی آفریقای جنوبی مقررات سال 2017 دولت درباره اولویت گذاری سیاهان در مناقصات شرکتهای خود را غیر معتبر و مخالف با قانون اساسی دانست. این قانون توسط شرکتهای دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر اساس آن شرکتهایی که بیش از 51 درصد از آنها تحت مالکیت سیاهان قرار دارند از مقررات مربوط به مناقصات دولتی معاف هستند. این به معنی آن است که شرکتهایی که دارای 51 درصد مالک سیاه پوست نباشند از شرکت در این مناقصه‌ها محروم می‌شوند. این قوانین به گونه ای موثر باعث می‌شود تا شرکتهای دولتی در مناقصات به جای توجه به قیمت، توانمندی و کیفیت شرکت برای رقابت تنها رنگ پوست شرکت کنندگان در مناقصات را بدون توجه به معیارهای اصلی مورد توجه قرار دهند. همانگونه که در کمیسیون تحقیق آقای زوندو مشاهده می‌شود چندین نمونه از مناقصات که به طور غیرقانونی به شرکتهای سیاه پوست واگذار شده است وجود دارد، در این مناقصات خدمات متناسب تعهد شده به دولت ارائه نشده است.

به هر حال اینگونه به نظر می رسد درخصوص قانون توانمندسازی سیاهان حرف و حدیثهای زیادی هست. البته کمیسیون توانمندسازی سیاهان که در وزارت صنعت و تجارت آفریقای جنوبی مستقر است معتقد است که در قانون توانمند سازی سیاهان اولویتی وجود ندارد بلکه در مقررات اولویت گذاری سیاهان اولویتهایی درنظر گرفته شده است. لذا تنها باید به قوانین توانمند سازی در مناقصات توجه شود. از سوی دیگر اتحادیه اروپا وضع قوانین توانمندی سیاهان را تبعیض آمیز و مخالف با اقتصاد بازار آزاد می داند و از آفریقای جنوبی خواسته است که این قوانین را برای ایجاد رقابت آزاد بین شرکتهای داخلی و خارجی در آفریقای جنوبی لغو و یا اینکه به نوعی آنها را تعدیل و درجه بندی کند.

نامیبیا

آغاز فعالیت ها برای اکتشاف نفت و گاز در شمال شرق نامیبیا

شرکت کانادایی «اکتشاف انرژی افریقا» از آغاز فعالیت ها برای کشف منابع نفت و گاز در شمال شرقی نامیبیا خبر داد. این شرکت اعلام کرد عملیات اکتشاف در دو استان زامبزی و کاوانگو در شمال شرقی نامیبیا و همچنین بخش هایی از شمال غربی کشور بوتسوانا آغاز کرده است. بنابر گزارش ها، این شرکت کانادایی مجوز اکتشاف در 2.5 میلیون هکتار از اراضی نامیبیا و یک میلیون هکتار از اراضی بوتسوانا را دارد. در واکنش به این خبر، حامیان محیط زیست نگرانی شدید خود را از اثرات مخرب این اقدام بر اکوسیستم این مناطق اعلام کردند. گفتنی است مناطق مذکور در حوزه آبی رودخانه اوکاوانگو قرار دارد و این مناطق زیستگاه اصلی بزرگترین جمعیت فیل افریقایی و همچنین زیستگاه گونه در حال انقراض سگ افریقایی است. این حوزه آبی از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث بشریت شناخته شده است. در نتیجه این سازمان طی بیانیه ای نگرانی خود را از این تصمیم دولت های نامیبیا و بوتسوانا اعلام کرده است.

نیجریه

وزیر امورخارجه چین به نیجریه سفر خواهد کرد

وانگ یی وزیر امورخارجه چین به منظور انجام یک سفر رسمی در 4 و 5 ژانویه به نیجریه سفر خواهد کرد. این سفر در پاسخ به دعوت رسمی جفری اونیما وزیر امورخارجه نیجریه انجام خواهد شد. یی در سفر دوره ای خود در قاره آفریقا همچنین به کشورهای بوتسوانا، جمهوری کنگو، سیشل و تانزانیا خواهد رفت. ونبین سخنگوی وزارت امورخارجه چین اعلام کرد سفر یی در راستای سنت 30 ساله اقتصاد عظیم آسیایی مبنی بر اولین سفر خارجی هر سال به مقصد قاره آفریقا خواهد بود. در طی این بازدیدها، یی بر تقویت توافق نامه‌های اصلی و نیز تسهیل و بهبود اقتصادی پس از رکود ناشی از کرونا تأکید خواهد کرد.

بوهاری: نیجریه باید به سمت اقتصاد مبتنی بر کشاورزی بازگردد

بوهاری با تأکید مجدد بر لزوم بازگشت به اقتصاد مبتنی بر کشاورزی گفت این امر با توجه به آشفتگی صنعت نفت، ضرورت بیشتری پیدا کرده است. بوهاری در پنجمین نشست شورای مشورتی اقتصادی اعلام کرد دولت در سال آینده با تورم در بخش اقلام غذایی مبارزه خواهد کرد. اهمیت این مبارزه زمانی بیشتر مشخص خواهد شد که نیجریه هیچ بودجه ای برای واردات اقلام غذایی در سال 2021 اختصاص نداده است. بوهاری تأکید کرد نیجریه باید در بخش غذایی، بر تولیدات داخلی تکیه کرده و از واردات موادی که در داخل تولید می‌شوند خودداری کند.

سیرالئون

لغو جلسه بازگشایی مرز میان سیرالئون و گینه کوناکری

جلسه برنامه ریزی شده میان گینه و سیرالئون در تاریخ 27 دسامبر 2020 به منظور بازگشایی مرز مشترک لغو شد. تاکنون بطور رسمی دلیلی برای آن اعلام نشده است اما مقامات سیرالئونی گفته اند لغو جلسه به درخواست گینه بوده است. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در اکتبر ماه گذشته در گینه و به دلیل اعتراض به حمایت های معاون رئیس جمهور سیرالئون از حزب مخالف مرز میان دو کشور با دستور مقامات کوناکری بسته شد. در این مدت هیچ نوع کالایی اجازه عبور نداشته است و هزاران مسافر در دو طرف مرز گرفتار شده اند. در این مدت رایزنی دیپلماتیک ادامه داشته و سفیر گینه در سیرالئون برای گفتگو و یافتن راه حل به وزارت خارجه سیرالئون فراخوانده شده است. در سوی مقابل سیرالئون نیز اجازه عبور به تانکرهای گینه برای خرید سوخت را نداده و آن را منوط به بازگشایی کامل مرز کرده است. لازم به یادآوری است که دو کشور از گذشته در منطقه ینگا دارای اختلاف مرزی نیز هستند.

زیمبابوه

 حضور مجمع پزشکان هند برای سرمایه گذاری در بخش سلامت و بهداشت زیمبابوه

دکتر سینگ مدیر اجرایی مجمع پزشکان هند، با هدف سرمایه گذاری گسترده در بخش بهداشت و درمان زیمبابوه، با منانگاگوا رئیس جمهور، دیدار کرد. این شرکت جدا از استقرار دفتر مرکزی خود در جوانترین شهر زیمبابوه (آبشار ویکتوریا)، مراکز دیگری را نیز در حراره، بولاویو، گورو و موتار ایجاد خواهد کرد. مقامات این مجمع که فعالیت خود را در 19 کشور جهان گسترش داده اند گفتند که درسال آینده نیز پنج برنامه ارائه خدمات پزشکی، دارویی و تشخیصی در زیمبابوه افتتاح خواهند کرد. آنها برای ارائه خدمات  بهداشتی با کیفیت و مقرون به صرفه در زمینه‌های پزشکی و دارویی، حضوری فعال خواهندداشت و تاکید کردند هدف اصلی این مجمع، تلاش برای کاهش هزینه آزمایش های پزشکی و در نتیجه دسترسی اکثر مردم  به بهداشت و سلامت پایدار می‌باشد. زیمبابوه چهارمین کشور آفریقایی است که این مجمع پس از گینه، بوتسوانا و غنا حضور دارد.

 اصلاحات اساسی برای کنترل قاچاق طلا در زیمبابوه

 زیمبابوه ماهیانه 100 میلیون دلار قاچاق طلا و تجارت غیرقانونی دارد. فروش غیرقانونی طلا، خشونت را نیز در این کشور تشدید کرده است. گفته می‌شود تلاش ها برای اصلاح بخش تولید و صادرات طلا در جریان است و برنامه ریزی برای محاسبه بهای طلای تولید شده و پرداخت آن به کارگران معدنکار و صنعتگر که در معادن مقیاس کوچک در زیمبابوه فعال هستند در حال انجام است. معدنچیان کوچک طلاهای تولیدی خود را به دلیل انحصار در صادرات طلا به شرکت مربوطه که زیر نظر بانک مرکزی است اعلام نمی‌کنند و اظهارمی دارند شرکت مذکور بهای طلای تولید شده توسط آنها را به ارزش روز و به درستی پرداخت نمی نماید. این موضوع باعث شده قاچاق طلا توسط معدن کاران افزایش یابد. کارشناسان معتقدند نیاز به مشارکت بخش خصوصی در صادرات طلا امری حیاتی است  که این امر به پایان دادن  قاچاق در کشور کمک خواهد کرد.

 تلاش زیمبابوه برای جلب سرمایه گذاران خارجی

منانگاگوا رئیس جمهور زیمبابوه انستیتوی فناوری حراره را راه اندازی کرد و با بازدید از پروژه‌های نوآورانه، خواستار سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه شد. وی اظهار کرد کشور گام بلندی در جهت جذب سرمایه‌های خارجی برداشته است و ادامه داد سازمان توسعه سرمایه گذاری زیمبابوه از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا وزارتخانه‌های مختلف زیر نظر آن فعالیت می‌کنند. وی تاکید کرد که زیمبابوه اکنون سیستم  یک مرحله  ای برای رسیدگی به سرمایه گذاری‌ها دارد. قبلا سازمان‌های‌های مختلف به طور جداگانه و غیر هماهنگ درخواست سرمایه گذاری را بررسی می‌کردند، با اینکه زیمبابوه اکنون با فساد روبرواست اما با توجه به اهداف ایجاد شده به نظر می رسد این یک حرکت مثبت و ضروری است.

 زامبیا

افزایش افسار گسیخته بدهی‌های زامبیا

 از بزرگترین مشکلات ساختاری زامبیا دچار شدن این کشور به بدهی‌های فزاینده و ناپایدار است. از سال 2010 تا 2018، طبق نظر صندوق بین المللی پول، بدهی زامبیا نسبت به تولید نا خالص داخلی از20٪ به 78٪ افزایش یافته است. حتی قبل از بحران شیوع بیماری کرونا که محدودیت های سراسری باعث بدتر شدن شرایط اقتصادی گردید، این کشور درگیر مشکلات ناشی از بدهی‌های فراوان بوده و به فقر نزدیک تر می‌شود. زامبیا از نظر اقتصادی همچنان تک محصولی است و به شدت به استخراج و فروش مس وابسته است. گفته می‌شود از هر دو زامبیایی یک نفر زیر خط فقر زندگی می‌کند. حتی در میان یک دوره رشد اقتصادی، فقر و نابرابری در زامبیا همچنان افزایش داشته است، این موضوع نشان از یک مشکل عمیق ساختاری است.

 جیبوتی

 دیدار رئیس مجلس ملی جیبوتی با نخست وزیر پاکستان

محمد علی حومد رئیس مجلس ملی جیبوتی  به همراه هیئت پارلمانی جیبوتی با عمران خان نخست وزیر پاکستان دیدار کرد. عمران خان در این دیدار خاطر نشان کرد که پیوندهای دینی و ارزش های مشترک و همچنین اتفاق نظر در موضوعات منطقه ای و بین المللی، این دو کشور را به یکدیگر نزدیکتر میکند. او همچنین بر سیاست "تعامل با آفریقا" که هدف آن ایجاد روابط نزدیکتر با کل قاره آفریقا از طریق گسترش نمایندگی‌های دیپلماتیک پاکستان و تعمیق مناسبات اقتصادی است، تاکید کرد. نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که این کشور بزودی نمایندگی دیپلماتیک خود را در جیبوتی ایجاد خواهد کرد. دو طرف همچنین درخصوص اهمیت صلح و امنیت در منطقه و شمال آفریقا بحث و تبادل نظر کردند. رئیس مجلس ملی جیبوتی نیز از حمایت پاکستان از کشور جیبوتی در سالیان اخیر قدردانی کرده و ابزار امیدواری کرد که سفر هیئت پارلمانی جیبوتی به تحکیم بیشتر مناسبات بین جیبوتی و پاکستان کمک کند.

 رواندا 

استقبال رئیس جمهور رواندا از پیشرفت توافق نامه تجارت آزاد قاره آفریقا

همزمان با آغاز معاملات کشورهای آفریقایی بر اساس توافق نامه تجارت ازاد قاره آفریقا، رئیس جمهور پل کاگامه از آخرین تحولات استقبال کرده است. اتحادیه آفریقا شروع معاملات منظقه تجارت ازاد قاره را از 1 ژانویه آغاز کرد و این یک نقطه عطف مهم به سمت بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان است. این اقدام اوج مذاکرات چندین ساله بین کشورهای افریقایی است که در سال 2018 با امضای توافقنامه برجسته ای توسط رهبران 44 کشور در کیگالی آغاز شد. تاکنون 54 کشور از 55 کشور جهان توافق نامه را امضا کرده اند، 33 کشور آن را تصویب کرده اند و بیش از 40 کشور نیز پیشنهادات خود را ارائه داده اند. این نشان می دهد که آفریقا آماده شروع تجارت به عنوان یک بازار واحد است. این توافق یک بازار قاره ای 1.2 میلیارد نفری را در نظر گرفته است که تولید ناخالص داخلی آن بیش از 3.4 تریلیون دلار است. این توافق نامه همچنین سطح تجارت درون آفریقایی را افزایش می دهد. راه اندازی تجارت، افریقا را یک گام به چشم انداز بازار یکپارچه در قاره آفریقا می‌برد، زیرا این امر توانایی تولید قاره و افزایش صادرات را افزایش می دهد.

 نیجر

 کمک جمهوری اسلامی ‌پاکستان به قربانیان سیل

پیرو درخواست دولت نیجر برای کمک به قربانیان سیل که باعث خسارت در چندین محل در نیجر شد، کشورهای دوست همچنان حمایت خود را ارسال می نمایند. در این چارچوب جمهوری اسلامی ‌پاکستان، از طریق نمایندگی خود در نیجر، در روز 24 دسامبر 2020 ، تعدادی چادر را به مدیریت حوادث نیجر برای استفاده خانواده قربانیان سیل 2020 تحویل داد.

 جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا)

استمرار همکاری‌های زیربنایی ج.د.کنگو با مصر از طریق امضای اسناد جدید همکاری

صندوق توسعه صنعت (FPI) تحت سرپرستی وزارت صنعت جمهوری دمکراتیک کنگو پس از سه هفته رایزنی با طرف‌های مصری برای اجرای طرح‌های زیربنایی استان کاسایی (Kasai) با دو شرکت مصری با نام‌های SAMCRETE و HASSAN در خصوص تامین مالی 4 پروژه از مجموع 7 پروژه در زمینه‌های ذیل توافق نمودند:

1-احداث 319 کیلومتر جاده در استان کاسایی‌سابق یعنی ساخت بخشی از جاده میان شهرهای موجی‌مایی مرکز استان کاسایی‌شرقی و کانانگا  مرکز استان کاسایی مرکزی

2- پروژه ساخت یک نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در چیپوکا  واقع در استان کاسایی‌‎شرقی؛

3-پروژه ساخت یک بندر بر رودخانه لوبی  در اندومبا  واقع در استان کاسایی‌شرقی؛

4-پروژه ساخت یخشی از جاده ملی شماره 1 اندومبا.

 رییس جمهور تشیسکدی 5 پل روگذر در پایتخت را افتتاح کرد

فلیکس تشیسکدی رییس جمهور ج.د.کنگو 31 دسامبر2020 (11 دی 99) با حضور در سطح شهر 5 پل روگذر در نقاط مختلف پایتخت را افتتاح کرد و پس از آن بصورت پیاده به ابراز احساسات مردمی ‌که از ساعت ها قبل از محل های مورد نظر تجمع کرده بودند،  پاسخ داد. توضیح اینکه ساخت 10 پل‌ روگذر مربوط به پروژه‌های اولویت‌دار و 100 روزه رییس جمهور تشیسکدی با هدف کاهش ترافیک و تسهیل در عبور و مرور خودروها در اواسط سال گذشته (2019) آغاز شد که به علت آنچه فساد برخی تامین‌کنندگان مواد و مصالح مورد نظر اعلام شد، و در پرونده مفتوحه به این منظور رییس دفتر رییس جمهور نیز دستگیر و به زندان محکوم گردید، به ابن دلیل کارهای ساخت و اتمام آن تا به این تاریخ به طول انجامید.

 رییس جمهور ج.د.کنگو  بودجه عمومی 2021 را رسما اعلام کرد

فلیکس تشیسکدی رییس جمهور ج.د.کنگو 31 دسامبر2020 (11 دی 99) با صدور فرمانی قانون مالی مصوب پارلمان مربوط به بودجه عمومی سال 2021 را رسما اعلام کرد. به این ترتیب بودجه عمومی تعیینی ج.د.کنگو برای سال 2021 بیش از 14 میلیارد فرانک کنگو رسما تایید و اعلام شد که با نرخ برابری 2095 فرانک کنگو به ازای هر یک دلار،  این رقم  6.9 میلیارد دلار است. بودجه عمومی ج.د.کنگو به این ترتیب و با اعلام رسمی رییس جمهور معتبر و از روز اول ژاانویه 2021 لازم الاجرا خواهد بود.

 این رقم بعنوان بودجه سال 2021 در مقایسه با بودجه اصلاحی برای سال 2020 بیش از 24درصد کاهش یافته و با پیش‌بینی اولیه برای بودجه سال قبل[2020] نیز بیش از 40 درصد کمتر شده است. این مقایسه نشان می‌دهد با توجه به اوضاع اقتصادی شکننده منطبق بر واقعیت‌های مربوط به بسیج درآمدهای داخلی(مالیاتی و غیرمالیاتی)،  بودجه 9/6 میلیارد دلاری برای سال 2021 واقع بینانه‌تر از ارقام مورد پیش‌بینی طی دو سال گذشته، تنظیم شده است.

آخرین تحولات مریوط به همه‌گیری ویروس‌‎کرونا در ج.د.کنگو

در گزارش منتهی به اول ژانویه 2020 (12 دی 99) دبیرخانه فنی ستاد مبارزه با ویروس کرونا اعلام شد که با  شناسایی مبتلایان جدید که غالب آن مربوط به کانون شیوع ویروس یعنی کینشازا است، از زمان آغاز همه‌گیری این ویروس در ج.د.کنگو تا به امروز جمعا 17,658 مورد مبتلا در سطح کشور شناسایی، و در مجموع 591 مورد فوتی بر اثر بیماری ناشی از این ویروس به ثبت رسیده است. در این گزارش تصریح شده 14,701 تن از بیماران بهبود پیدا کرده‌اند و در حال حاضر 2,366 تن از مبتلایان نیز تحت درمان و مداوا قرار دارند. تابحال 22 استان از مجموع 26 استان ج.د.کنگو به ویروس‌کرونا آلوده شده‌اند.

وزیر امور خارجه چین  به کینشازا سفر خواهد کرد

31 دسامبر 2020 (11 دی 99) روابط عمومی سفارت چین در ج.د.کنگو اعلام کرد آقای Wang Yi وزیر خارجه این کشور در چارچوب یک سفر رسمی و با هدف تعمیق بخشیدن هرچه بیشتر روابط راهبردی همکاری و شراکت با ج.د.کنگو طی روزهای 5 و 6  ژانویه 2020 به کینشازا خواهد آمد. در ادامه آمده روابط ممتاز چین و ج.د.کنگو از دهه‌ها قبل شکل گرفته و راهبرد همکاری‌های این دو کشور بر اصل شراکتی برنده برنده [برد-برد] استوار می‌باشد. درپایان این خبر به کمک 64 تنی محصولات و کالاهای پزشکی چین به ج.د.کنگو در دوران همه‌گیری ویروس کرونا اشاره و تصریح شده که غالب این کمک کیت آزمایش فوری و محصولات محافظتی برای تیم‌های درمانی بوده است.

جمهوری کنگو (برازاویل)

امضای یک قرارداد برای ساخت دومین پالایشگاه در کنگو برازاویل توسط یک شرکت چینی

جمهوری کنگو دومین پالایشگاه را در شهر پونت نوار با تامین اعتبار از سوی چینی‌ها محقق خواهد کرد. رئیس  شرکت چینی پس از مراسم امضای این کنوانسیون با وزیر هیدروکربور جمهوری کنگو اعلام کرد این طرح در نظر دارد یک پالایشگاه با ظرفیت دو و نیم (2.5) میلیون تن در سال را در پونت نوار تاسیس کند و محصولاتی همچون بنزین، گازوییل با کیفیت، گازهای مایع، سوخت سبک، نفت سفید می‌باشد. پیش بینی شده که کارهای مربوطه در سه ماهه اول سال 2021 آغاز شود. شایان ذکر است کنگو برازاویل از نظر پالایش، رسما تنها 10درصد از تولید نفت خود را پالایش می‌کند. تولیدی که  بین 300 هزار تا 350 هراز بشکه در روز تخمین‌زده می‌شود، در پایان این خبر آمده اولین پالایشگاه این کشور از سال 1982 آغاز بکار کرده و تنها 70 درصد نیاز فعلی کنگو را پوشش می‌دهد.

گابن

گابن واردات طیور زنده را آزاد کرد

یک ماه پس از تصمیم وزارت کشاورزی گابن مبنی بر تعلیق واردات طیور زنده و جوجه‌های یکروزه در پی شیوع آنفلوانزای مرغی در برخی از کشورهای اروپا و آسیا در هفته‌های اخیر، این وزارت طی حکمی در 8 دسامبر واردات مجدد طیور زنده و جوجه یک روزه را بشرط ارائه تاییدیه بین المللی آزاد کرد. 

 وزیر سابق اقتصاد گابن به مجلس ملی رفت

"ژان ماری اوگانداگا" وزیر سابق اقتصاد گابن که بخاطر کاهش مالیاتی استثنایی به شرکتهای نفتی، در 8 دسامبر از سمت خود استعفا کرده بود، روز دوشنبه 14 دسامبر بعنوان نماینده منطقه 1 شهر آکاندا در شمال گابن به مجلس ملی پیوست. در حالی که چندین سوال اساسی از جمله احتمال پیگرد قضایی در خصوص آینده وی مطرح شده بود، وی از این پس  از مصونیت پارلمانی برخوردار است.

 منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا

آغاز به کار منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا از اول ژانویه 2021

منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (Zlecaf) به عنوان بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان با سخنرانی آقای ایسوفو محمدو رئیس جمهور نیجر از اول ژانویه 2021 رسماً لازم الاجرا گردید. تاکنون 34 کشور این این موافقتنامه را تصویب کرده اند. هدف این ایده که 1.2 میلیارد نفر را به طور بالقوه تحت تأثیر خواهد گذاشت، افزایش تجارت درون آفریقایی و توسعه ثروت در آن است. برنامه Zlecaf  در نظر دارد حداکثر ظرف 15 سال 90 درصد مالیات گمرکی کالاها و خدمات را حذف کند. محل دبیرخانه دائمی این سازمان در ماه اوت گذشته در پایتخت غنا افتتاح شده بود. دبیرخانه دائمی مسئول اجرای منطقه تجارت آزاد است.

ایگاد

اهدای کمک های بهداشتی ترکیه به ایگاد

ورکنه گبیهو، دبیر اجرایی سازمان ایگاد روز چهارشنبه 23 دسامبر، طی مراسمی، کمک های بهداشتی و حفاظتی در مقابله با ویروس کرونا را که توسط ترکیه و برای کشورهای منطقه در نظر گرفته شده بود را تحویل گرفت. دبیر اجرایی ایگاد یا قدردانی از مقامات ترکیه، اظهار داشت که سازمان ایگاد برنامه استراتژیکی دارد که در نظر دارد آن را با کشورهای عضو و شرکای خود به منظور تقویت محافظت از مردم آسیب پذیر از جمله پناهندگان به اجرا درآورد. وی افزود این کمک ها به ما این امکان را می دهد تا تلاش های خود را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا افزایش دهیم.

اتحادیه آفریقا

امکان برگزاری سی و چهارمین نشست سران اتحادیه آفریقا به شکل حضوری

سیریل راما فوزا، رئیس دوره­ای اتحادیه آفریقا خبر داد علی رغم شیوع کوید-19، مجمع اتحادیه با برگزاری نشست سی و چهارم سران به شکل حضوری موافقت کرده است. به گفته وی، اگرچه امکان برگزاری مجازی نشست منتفی نیست اما با هماهنگی مرکز کنترل بیماری اتحادیه، امکان برگزاری حضوری نشست وجود دارد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما