معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۸

اظهارات رئیس شورای تجاری آمریکا و هند درخصوص روابط تجاری دوکشور

خانم نیشا دسای بیسوال؛ رئیس شورای تجاری آمریکا و هند (USIBC) طی مصاحبه ای در 24 دسامبر 2020 به تشریح چشم انداز روابط تجاری هند و آمریکا پرداخته است که برگردان مهمترین نکات ذکر شده در این مصاحبه به شرح زیر در پی خواهد آمد :

رئیس شورای تجاری آمریکا و هند (USIBC) در این مصاحبه خاطر نشان ساخت، سال 2020 با سفر ترامپ به هند آغاز شد. هرچند دو طرف نتوانستند توافق کوچک تجاری را به امضا برسانند اما شاهد تداوم و پیشبرد همکاریهای مستحکم استراتژیک در تمام طول سال بوده اند؛ در زمینه دفاعی، هماهنگی‌های نزدیک میان آمریکا و هند درخصوص چالش های منطقه ای و بین المللی، برگزاری سومین نشست 2+2 در سطح وزرا، تقویت بیشتر گروه کوآد (آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا) در حوزه ایندوپاسیفیک وجو داشته است. اما متاسفانه شاهد چنین پیشرفتی در حوزه تجاری نبوده ایم و این، چیزی است که باید بدان بپردازیم.

وی همچنین افزود، هند و آمریکا درحال مذاکره برای حل اختلافات در موضوعات تجاری هستند تا مناسبات اقتصادی خود را توسعه بدهند. توافق تجارت کوچک [محدود] میان هند و آمریکا باید در صدر دستور کار دولت آقای بایدن قرار گیرد.

مناسبات دو کشور، چه در دولت قبلی و چه کنونی، قوی و پویا بوده و این اطمینان وجود دارد که در دولت بعدی هم این گونه خواهد بود. شاید در سال 2021 فرصتهای مهمی‌برای تعمیق همگرایی استراتژیک و مشارکت آمریکا-هند و بسط همکاری‌ها برای بهره گیری از فرصت های بیشتر، فراهم آید.

مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور است. هند سرمایه گذاری قابل توجهی در انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر انجام داده است.

وی ضمن تمجید از تلاش طرف هندی برای پیشبرد مذاکرات تجاری و حل برخی موضوعات کلیدی همچون تعرفه‌ها و واردات تجهیزات پزشکی، گفت: جای تاسف است که هنوز دو کشور نتوانسته اند توافقنامه تجاری را امضا کنند. البته طرف آمریکایی اشتیاق زیادی برای نهایی شدن این توافق دارد.

البته توافقی که ممکن بود 18 ماه قبل به دست آید با آنچه که ممکن بود 6 ماه قبل حاصل شود، فرق دارد. چراکه با گذشت زمان، موضوعات جدید و در نتیجه انتظارات و پارامترهای جدیدی مطرح می‌شوند که موجب می‌گردد توافقی که از نظر یک طرف قابل انجام است، از نظر طرف دیگر مطلوب نباشد.

بخش هایی هستند که آمریکا و هند باید به طور ویژه بر همکاری در این زمینه‌ها تمرکز نمایند، مانند بخش خدمات، صنایع الکترونیک و صنایع دارویی. همکاری در کشاورزی، سختی [و پیچیدگی] دارد و فکر نمی‌کنم که باید در اولویت قرار گیرد. از حساسیت بالای اصلاحات دولت هند از جنبه‌های اجتماعی و سیاسی آگاهی وجود دارد. تجارت امری دشوار و از نظر سیاسی در دموکراسی‌هایی مانند هند و آمریکا بسیار چالش برانگیز است. هر دو کشور باید در راستای منافع بیشتر و ایجاد رشد اقتصادی و فرصت های بیشتر برای شهروندان یکدیگر همکاری نمایند.

شایان ذکر است،  خانم بیسوال، بازرگان و سیاستمدار هندی الاصل، پیش از این سمت های مختلفی در وزارت خارجه آمریکا، از جمله سمت دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در دوره دوم اوباما را برعهده داشت. همچنین سابقه فعالیت در صلیب سرخ آمریکا و آژانس توسعه بین المللی آمریکا (USAID) را نیز دارد. وی که در سال 2017 به پاس خدمات و موفقیت هایش نشان افتخار از رئیس جمهور هند دریافت کرده بود، پس از دولت اوباما به ریاست شورای تجاری آمریکا و هند برگزیده شد تا از تجربیاتش برای توسعه مناسبات تجاری دوکشور بهره گرفته شود.

همچنین، طبق آمار وزارت بازرگانی هند، آمریکا طی سال مالی گذشته (منتهی به پایان مارس 2020) برای دومین سال متوالی در جایگاه شریک نخست تجاری هند قرار گرفته است. حجم تجارت دو کشور به 88.9 میلیارد دلار بالغ می‌گردد که 53 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات طرف هندی است. 17% صادرات هند به مقصد آمریکا انجام می‌شود و تراز تجاری دو کشور 17.3 میلیارد دلار به نفع هند است. همچنین آمریکا با 7.12 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم در هند طی نیمه نخست سال جاری مالی، در رتبه دوم (پس از سنگاپور) ارسال FDI بدین کشور قرار دارد. در حالی که سال گذشته در رتبه چهارم قرار داشت.

دولت ترامپ که در دوره ریاست جمهوری خود با اتخاذ سیاست های حمایتی در اقتصاد ملی تلاش نمود روابط تجاری با شرکای عمده خود را مورد بازنگری قرار دهد، در مذاکرات با دولت هند نیز بجای توافقنامه جامع تجاری، بر روی تدوین یک چارچوب تجاری محدود (Mini-Trade Deal) تلاش نمود. انتظار می رفت که این امر در جریان سفر ماه فوریه گذشته وی به هند نهایی و امضا شود اما نهایتاً این اتفاق حاصل نشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما