معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۲- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۲۱۵

اخبار اقتصادی نیجریه (هفته چهارم آذر ماه 1399 )

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی نیجریه که در هفته چهارم آذر ماه 1399 در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر است:

جذب بیش از 414 میلیون دلار سرمایه خارجی در سه ماهه سوم سال 2020

روز سه شنبه مورخ 25 آذرماه 1399 اداره ملی آمار نیجریه ضمن انتشار گزارشی در مورد حجم سرمایه گذاری جذب شده توسط آن کشور در سه ماهه سوم سال 2020 مدعی شد، نیجریه توانسته است در این مدت 414 میلیون و 790 هزار دلار سرمایه مستقیم خارجی (FDI) جذب کند.

بر اساس این گزارش هرچند سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب شده در این مدت نسبت به سرمایه جذب شده در سه ماهه دوم سال جاری بیش از 12.86 درصد رشد داشته است اما این میزان در مقایسه با دوره مشابه در  سال قبل (2019) یک میلیارد و 460 میلیون دلار یعنی 74 درصد کاهش داشته است.

در دوره مورد مطالعه بریتانیا با اختصاص 40.69 درصد از کل سرمایه گذاری نخستین منبع سرمایه مستقیم خارجی جذب شده به نیجریه بوده و ایالت لاگوس بیشترین سهم از سرمایه گذاری مستقیم خارجی را به خود اختصاص داده است.

 سرمایه گذاری بیش از 2 میلیارد دلاری یک شرکت چینی در نیجریه

آقای «هان شوانگ»، مدیر عامل  «شرکت ساخت و ساز شهری چین» در نیجریه و در جریان نشستی تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت ساخت و ساز شهری چین که در ابوجا برگزار گردید، اظهار داشت شرکت متبوع او بیش از 2 میلیارد دلار در نیجریه سرمایه گذاری کرده است.

آقای شوانگ همچنین مدعی شد شرکت متبوع او از هنگام شروع فعالیت خود در نیجریه در سال 1981 تا کنون همواره کوشیده است تا سرمایه، تجربه و فناوری خود را در خدمت اجرای طرح های توسعه دولت فدرال قرار دهد و بعلاوه امضا و اجرای 84 موافقتنامه با شرکت های خصوصی نیجریه در این مدت نشان از همکاری نزدیک شرکت ساخت و ساز شهری چین با بخش خصوصی نیجریه و اهتمام این شرکت به بهره گیری از ظرفیت های داخلی نیجریه و همچنین ظرفیت سازی و انتقال دانش و تجربه خود به این شرکت ها داشته است.

بر اساس اظهارات نامبرده، شرکت ساخت و ساز شهری چین با خلق بیش از 20 هزار فرصت شغلی، پرداخت بیش از 46 میلیون دلار مالیات و جذب 420 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در زمره برگترین شرکت های خارجی فعال در نیجریه است.

شایان ذکر است شرکت ساخت و ساز شهری چین هم اکنون در 29 ایالت از مجموع 36 ایالت نیجریه فعال بوده و پروژه‌هایی را در حوزه‌های مختلف ساخت و تجهیز راه آهن، فرودگاه، بزرگراه، پل، شهرسازی، پروژه‌های مسکن و تصفیه و انتقال آب را در دست اجرا دارد.

تلاش رئیس مجلس نمایندگان نیجریه برای بخشش بدهی‌های آن کشور

آقای «گباجا بیامیلا»، رئیس مجلس نمایندگان نیجریه، در اقدامی ابتکاری با دعوت از نمایندگان آن دسته از سازمان‌های بین المللی که وام هایی را به نیجریه داده اند، خواستار بخشش بدهی‌های آن کشور شد.

در این نشست که علاوه بر  شوبهام چاندوری، مسئول میز کشوری نیجریه در بانک جهانی، نمایندگان سایر سازمان‌ها و شرکای توسعه ای مقیم نیجریه از جمله اتحادیه اروپا، اکواس، برنامه توسعه ملل متحد (UNDP)، برنامه مشارکت امور خارجه و مشترک المنافع بریتانیا، جایکا (آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن)، آژانس توسعه بین المللی کانادا (UNODC)، سپاه رحمت آمریکا (Mercy Corps) و آژانس توسعه آلمان (GIZ) حضور داشتند، آقای گباجابیامیلا با اشاره به برنامه ویژه کنفرانس روسای مجالس کشورهای آفریقایی تحت عنوان پویش ابتکاری بخشش بدهی‌ها (Debt Cancellation Campaign Initiative ) از نمایندگان سازمان‌های مذکور خواست تا با توجه به آثار ویرانگر کرونا بر اقتصاد نیجریه و به طور کلی همه کشورهای آفریقایی موضوع بخشش بدهی‌های این کشورها را مورد توجه قرار دهند.

 توسعه 26 درصدی شبکه حمل و نقل هوایی خارجی نیجریه

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) در آخرین گزارش خود در خصوص اتصال هوایی  کشورهای عضو با قرار دادن نیجریه در رده هفتم آفریقا مدعی شد، علی رغم توسعه 26 درصدی شبکه حمل و نقل هوایی خارجی نیجریه، این کشور همچنان از منظر اتصال هوایی، کشوری فقیر و توسعه نیافته بشمار می آید.

بر اساس این گزارش هرچند شبکه اتصال هوایی خارجی نیجریه در دوره گسترش موج نخست کرونا بیش از 90 درصد محدود شده و حتی بسیاری از شرکت های هواپیمایی داخلی آن کشور نظیر چان چانگی ایرلانز (Chanchangi Airlines)، بل ویو ایرلانز (Bellview Airlines)، ویرجین نایجریا (Virgin Nigeria)، مدویو ایرلاینز (Medview Airlines) و اریک ایر (Arik Air)  فعالیت خود را در این دوره متوقف کردند، با کاهش محدودیت های کرونایی و برقراری مجدد پروازهای بین المللی طی ماه‌های اخیر، شبکه مذکور بار دیگر در حال گسترش بوده و به نظر می رسد با توجه به ظرفیت کم نظیر نیجریه، به عنوان پرجمعیت ترین کشور و بزرگترین اقتصاد قاره آفریقا، این کشور با رفع مهمترین مشکل مبتلا به صنعت هواپیمایی خود- یعنی ضعف زیرساخت- مجددا شاهد گسترش شبکه پروازهای بین المللی باشد.

 بانک جهانی؛ افزایش بیست میلیون نفری جمعیت فقرای نیجریه طی دو سال آتی

آقای «شوبهام چاندوری»، مسئول میز کشوری نیجریه در بانک جهانی با اشاره به اذعان اداره ملی آمار نیجریه در خصوص جمعیت 83 میلیون نفری فقرا (40 درصد از کل جمعیت) در آن کشور که درآمد روزانه ای کمتر از یک دلار دارند و همچنین رکود دوباره اقتصاد نیجریه طی سال جاری میلادی و پیامدهای ناگوار آن بر زندگی مردم مدعی شد در صورت بی توجهی دولت به انجام اصلاحات فوری در اقتصاد از جمله اصلاح بودجه سال 2021 که پیش بینی‌ها حاکی از کسری 10 تا 15 میلیارد دلاری آن است، جمعیت فقرای نیجریه تا سال 2022 به بیش از 103 میلیون نفر افزایش خواهد داشت.

 رشدی منفی اقتصاد نیجریه در سال 2020

صندوق بین المللی پول در گزارشی که مورخ 11 دسامبر 2020 منتشر کرد، پیش بینی نمود تولید ناخالص داخلی نیجریه در سال جاری میلادی نسبت به سال 2019 بیش از 3.25 درصد کاهش یافته و در عین حال در سال 2021 به 1.5 درصد افزایش یابد.

هرچند کاهش بهای جهانی نفت و همه گیری کرونا دو عامل اصلی کاهش رشد اقتصادی نیجریه در سال 2020 معرفی شده اند با این وجود بانک جهانی در گزارش اخیر خود بر این نکته تاکید نموده است که تنها راه برون رفت نیجریه از رکود و قرار گرفتن اقتصاد آن کشور در مسیر رشد پایدار، انجام اصلاحات عمیق بازار می‌باشد.

شایان ذکر است اقتصاد نیجریه در سه ماهه سوم سال جاری میلادی با ثبت دومین رشد منفی پیاپی برای دومین بار از هنگام به قدرت رسیدن محمدو بوهاری (سال 2015) وارد رکود شد. این درحالیست که از سال 1981 میلادی تا سال 2016 نیجریه هیچگاه شاهد رکود اقتصادی نبوده است.

یادآوری می‌کند بانک جهانی در آوریل 2020 و با هدف مقابله با پیامدهای مخرب کرونا بر اقتصاد نیجریه با پرداخت یک وام اضطراری 3.4 میلیارد دلاری به نیجریه موافقت نمود.

 تصویب وام 1.5 میلیارد دلاری بانک جهانی برای نیجریه

 بانک جهانی با صدور یک بیانیه از اختصاص وامی‌به ارزش 1.5 میلیارد دلار در قالب یک برنامه پنج ساله همکاری کشوری (CPF) - که اجرای آن از سال 2021 آغاز خواهد شد- به نیجریه خبر داد.

بر اساس این بیانیه وام مذکور به صورت مشترک از سوی دو نهاد وابسته به بانک یعنی آژانس تضمین سرمایه گذاری چند جانبه (MIGA) و شرکت مالی بین المللی (IFC) تامین شده و بر چهار محور اصلی یعنی ارتقاء سرمایه انسانی ، افزایش فرصت های شغلی، متنوع سازی اقتصاد و تقویت پایه‌های بخش عمومی در نیجریه متمرکز است.

آقای «شوبهام چاندوری»، مسئول میز کشوری نیجریه در بانک جهانی در توضیح این تصمیم سازمان متبوع خود اظهار داشت؛ برنامه همکاری کشوری (CPF) با اتخاذ یک رویکرد مرحله ای و انطباقی زمینه مشارکت بانک جهانی در حمایت از اولویت های راهبردی دولت نیجریه طی پنج سال آینده را فراهم خواهد کرد. این مقام بانک جهانی همچنین تاکید کرد نیجریه برای کاربست درست پتانسیل های خود می‌بایست اصلاحات اقتصادی جسورانه ای را دنبال کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما