معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۵۴

اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق( هفته سوم آذر ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق در هفته سوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

دیدار  سفیر کانادا با استاندار کربلا

"آریش شانون" سفیر کانادا در عراق 25 آذرماه با سفر به شهر کربلای معلی و دیدار با  نصیف الخطابی استاندار کربلا ضمن اعلام اینکه کربلا از احترام و قداست خاص در میان  مردم برخوردار است ، آمادگی کشورش برای مشارکت در فرایند عمران و نوسازی شهر را اعلام نمود. وی اظهار داشت از اینکه کربلا را به عنوان اولین استان در عراق برای سفر انتخاب نموده برگرفته از اهمیت شهر در ساختار سیاسی و اجتماعی کشور است ضمن آنکه همه ساله میلیون‌ها نفر به این شهر سفر میکنند. استاندار کربلا نیز با اعلام اشتیاق از حضور سرمایه و شرکت های کانادایی در کربلا ابراز امیدواری نمود در آینده نزدیک همکاری طرفین در زمینه بهداشت، ساخت مسکن و ابنیه ،کشاورزی و آموزش محقق شود.  چندی پیش استاندار کربلا طی مصاحبه ایی رسمی‌با روزنامه الصباح از تلاش  برای تهیه و تدوین طرحی جامع و تبدیل کربلا به یک شهر پیشرفته با تمرکز موسسات اداری، کنسولگری‌ها، ورزشگاهها و بیمارستان‌ها  خبر داده بود. شایان ذکر است "فرانسوا فیلیپ" وزیر خارجه کانادا در تازه ترین مذاکره تلفنی با فواد حسین همتای عراقی خود (16 دسامبر) ضمن اعلام پشتیبانی از حاکمیت ،دولت و مردم عراق از آمادگی کشورش جهت مشارکت در فرایند بازساری عراق پس از داعش خبر داده است.  

توافق وزیر جوانان با شرکت  پیمانکار سازنده استادیوم کربلا

"عدنان درجال" وزیر جوانان عراق  هیئت اعزامی ‌شرکت بهادر از کشور ترکیه و مجری استادیوم بین المللی کربلا را به حضور پذیرفت و طی این ملاقات سازو کارهای تکمیلی استادیوم بین المللی کربلا و پروژه‌های مختلف سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار داد. بحث سودآوری و تکمیل حلقه‌های مرتبط و همچنین ترسیم راهبرد آتی در این خصوص از مهم ترین موضوعات مورد بحث در این ملاقات عنوان شده است.  

توافق وزیر کار عراق و استاندار کربلا

الرکابی وزیر کار و تامین اجتماعی عراق اعلام نمود در ملاقات با نصیف الخطابی استاندار کربلا به توافق رسیدیم تا 1500 خانوار کربلایی که زیر خط فقر قرار دارند مورد حمایت های اجتماعی قرار گیرند . وی همچنین تصریح نمود به زودی کیوسک هایی مدرن در شهر کربلا با هدف ایجاد اشتغال جوانان این شهر افتتاح خواهد شد .

گذرگاه مرزی عرعر فرصتی برای استانهای کربلا و الانبار

 23 آذرماه حبیب کاظم علی مدیر کل گذرگاه مرزی عرعر با تاکید بر گشایش گذرگاه "عرعر" بعنوان فرصتی برای استانهای الانبار و کربلا اظهار داشت پس از اتمام کنترل های قرنطینه  ای - بهداشتی ناشی از کرونا  ، گذرگاه جهت استفاده مسافری نیز مهیا خواهد گردید تا  امکان انتقال زائران عراقی به عربستان ممکن باشد. وی افزود زیر ساخت های این گذرگاه کامل و فعالیت این مرز 24 ساعته است ضمن آنکه برآود شده است این گذرگاه 1 میلیارد دلار عائدی برای کشور داشته باشد. وی از این گذرگاه به عنوان دروازه ای برای صادرات محصولات و کالاها  به عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر یاد کرد.

قاچاق کاهش 50 درصدی داشته است

24 آذرماه" جمال فخر" از اعضای کمیته کشاورزی پارلمان عراق اعلام نمود قاچاق کالا به عراق در دوره زمانی گذشته 50 درصد کاهش داشته است، امری که  می‌تواند در حمایت از تولیدات داخلی موثر واقع شود. وی تاکید کرد در بحث قاچاق هنوز مرزهای کردی کشور دخیل می‌باشند  که دولت فدرال تسلط کمی‌ به این مناطق دارد و مکانیزم کنترلی لازم تعبیه نشده  است.

عراق و واردات دو میلیارد دلاری گاز از ایران

امجد العقابی نماینده پارلمان و عضو کمیسیون نفت و انرژی اظهار داشت علت نیاز عراق به واردات گاز سوء مدیریت در زمینه سرمایه گذاری در بخش گاز است. درحالی که عراق در میدان‌های گازی "عکاز" و "المنصوریه" گاز با کیفیتی دارد ولی در خصوص استفاده از آن سرمایه گذاری صورت نگرفته است. این نماینده پارلمان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: درخصوص بهره برداری از میدان گازی عکاز قبل از سال 2014 قراردادی با شرکت "کوکاس" امضا شد و این شرکت تجهیزاتی را وارد عراق کرد. اما قدرت گرفتن داعش باعث شد تا این شرکت از عراق خارج شود. درحال حاضر هم کمیسیون نفت و گاز پارلمان از دولت خواسته است که در این زمینه با شرکت های بزرگ و  قوی قراردادهایی امضا شود تا اینکه بتوانیم درداخل اقدام به سرمایه گذاری برای استفاده از منابع گازی داخلی داشته باشیم.

عائدات مرزهای عراق به سرقت می رود

ریاد التمیمی از اعضا کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام نموده است 70 درصد درآمدهای گذرگاههای مرزی عراق با ارائه فاکتورهای جعلی مورد سوء برداشت قرار میگیرد  و به خزانه دولت هدایت و واریز  نمی‌شود. وی عنوان نموده است یکی از بهترین روشها برای فائق آمدن به مشکلات مالی فعلی بررسی این موضوع و استفاده از این منابع در بودجه 2021 کشور است .

توافق عراق و مصر برای تشکیل کمیته کشاورزی مشترک

وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد محمد کریم الخفاجی وزیر کشاورزی عراق و محمد مرزوق القصیر همتای مصری او، توافق کرده اند کمیته ای مشترک بین دو کشور تشکیل شود که جلسات آن در بغداد و قاهره برگزار خواهد شد.  وظیفه این کمیته بررسی مسائل مربوط به کشاورزی در دو کشور است. براساس بیانیه ایی که در این زمینه منتشر شده است دو طرف توافق کرده اند که یک کمیته فنی به ریاست وزیران کشاورزی دو کشور تشکیل شود که کارشناسان کشاورزی دو طرف هم در آن حضور خواهند داشت. مسائل مربوط به صادرات کشاورزی، حل مشکلات مربوط به بخش کشاورزی، برطرف کردن موانع پیش روی توسعه و رشد روابط بین دو کشور از جمله وظایفی است که برای این کمیته درنظرگرفته شده است.

نشست مشترک عراق- اردن- مصر

حیدر مجید سخنگوی شورای وزیر عراق اعلام نمود نشست آتی سران کشورهای عراق، مصر و اردن در بازه زمانی چهارماهه اول 2021 میلادی در بغداد با هدف تسریع بخشیدن به توافقات اخیر  میان سه کشور برگزار خواهد شد. نشست های اخیر سه کشور قرار است در سال 2020 ابتدا از امان پایتخت اردن شروع شده و سپس در قاهره و نهایتا دربغداد با هدف تقویت همکاریهای اقتصادی فیمابین برگزار شود. درچارچوب این نشستها مصر به دنبال تامین امنیت ملی، عراق خواستار بازگشت به جهان عرب و اردن پیگیر تقویت عمق اقتصادی می‌باشند. شایان گفتن است مصر و عراق اخیرا  15 توافقنامه به امضا رسانده اند ضمن آنکه اردن و عراق نیز در زمینه همکاریهای انرژیک در حال تبادل نفت ارزان و امکان اتصال سیستم برق عراق به اردن هستند.

اقتصاد محور اصلی سفر  نخست وزیر عراق به ترکیه

حسن الجنابی" سفیر عراق در ترکیه طی مصاحبه با یک روزنامه رسمی اعلام نموده است الکاظمی نخست  وزیر عراق در 17 ماه دسامبر 2020 سفری به دعوت رجب طیب اردغان به ترکیه خواهد داشت و از مهم ترین موضوعات مورد بحث در این سفر تجارت فیمابین دو کشور خواهد بود که هم اکنون بالغ بر 15 میلیارد دلار است. وی عنوان نموده است فعال سازی کمیته‌های مشترک دو کشور ازجمله کمیته نفت و انرژی، مبادلات تجاری مرزی، شناسائی فرصت های سرمایه گذاری مشترک، ، همچنین موضوع تروریسم از دیگر موضوعات مهم مورد بحث و گفتگو در این سفر کوتاه مدت خواهد بود . سفیر عراق عنوان نموده است برغم توافق سال 2016 دو کشور مبنی بر صدور  ویزای الکترونیکی در حال حاضر شهروندان عراقی برای ورود به ترکیه نیاز به ویزای برچسب دار هستند که معضلاتی را ایجاد نموده است. شایان گقتن است طبق گزارش سازمان آمار ترکیه ، عراقیها در صدر خریداران ملک در ترکیه برای دو سال متوالی هستند و برغم حجم بالای سرمایه گذاریها برای ورود به ترکیه نیازمند ویزا و پرداخت 20 دلار می‌باشند ولی ترک ها نیاز به اخذ ویزا  ندارند. چندی پیش امین طاها رئیس شورای اقتصاد خارجی ترکیه اعلام نموده بود با گشایش مجدد مرزهای عراق به محصولات ترک شاهد افزایش صادرات به عراق خواهیم بود. 

عراق در حال تبدیل بندر خور الزبیر از تجاری به نفتی

فرهان محسن فرطوسی مدیر بنادر عراق 24 آذرماه اعلام نمود با تلاشهای بعمل آمده در حال تبدیل بندر خور الزبیر به یک بندر نفتی با ایجاد 6 اسکله نفتی هستیم چراکه همسو با منویات اقتصادی کشور و اوضاع فعلی اقتصاد است. وی افزود:  می‌توان هر ماه نهایتا 8 میلیارد دینار درآمدزایی برای کشور نمود. شایان ذکر است این اقدامات بر اساس توافقی با همکاری آژانس همکاری بین المللی ژاپن JIKA در حال انجام است .

تلاش عراق برای تامین برق پایدار

"احمد العباد" سخنگوی وزارت برق عراق 24 آذرماه با اعلام اینکه کشور در مسیر اتصال به نیروی برق اردن و مصر پیش میرود تصریح نمود در حال حاضر با قطع مداوم برق در شهرهای مختلف از بغداد تا استانهای میانی ( فرات الاوسط) مواجه هستیم که ناشی از کسری 5000 مگاوات برق تولیدی در کشور است. وی دلیل این امر را کاهش حجم گاز صادراتی ایران دانسته و عنوان نموده است. در همین حال رسانه‌های محل به نقل از " مجید محمد منتاش" وزیر برق عراق اعلام نموده اند کشور در حال تکمیل مسیر 300 کیلومتری اتصال الکتریسته  به اردن است که نهایتا دو سال بعد محقق شده و طی سه سال در فاز تکمیلی به کشور مصر متصل خواهد شد و آن زمانی است که عراق قادر به تصمیم گیری در خصوص خرید برق ارزان از همسایگان ( ایران - عربستان- اردن - سوریه و مصر ) خواهد بود. عنوان شده است عراق در فصل زمستان نیاز به 10 هزار مگاوات برق و در فصل تابستان به 28 هزار مگاوات برق دارد. قابل ذکر است حدود نیمی از برق عراق یا بواسطه گاز صادراتی ایران جهت فعالیت نیروگاهی و یا الکتریسته صادراتی تامین می‌شود. وزیر برق سابق عراق اوایل سال 2020 طی مصاحبه ایی اعلام نموده بود برای سالیان متمادی ایران تامین کننده اصلی نیازهای انرژیک عراق خواهد بود چراکه مزیت نسبی در تولید و تامین انرژی مورد نیاز را دارد.

6000 پروژه معلق در عراق

هیثم الجبوری از اعضا کمیته مالی پارلمان عراق اعلام کرد 6000 پروژه اقتصادی در کشور بدلیل عدم تامین سرمایه مورد نیاز در حالت تعلیق و نیمه کاره و با تاخیر مواجه هستند. وی میزان مورد نیاز برای اجرائی نمودن این پروژه‌ها  را 126 تریلیون دینار عراق برآورد کرد.

انگلیس آماده  تقویت همکاریهای نفتی با عراق

در دیدار اخیر "استیفن هیکی" سفیر انگلیس در عراق با "احسان عبدالجبار اسماعیل " وزیر نفت عراق طرفین آخرین زمینه‌های همکاری  دو کشور را مورد بحث و بررسی قراردادند. سفیر انگلیس در این دیدار با  عنوان اینکه لندن تمایل به افزایش همکاریها با عراق دارد  یکی از بخش های مهم همکاری را در زمینه نفت و گاز معرفی نمود. لازم بذکر است در حال حاضر BP  دومین  استخراج کننده نفت  در عراق پس از چین است. اخیرا مذاکراتی بین عراق و توتال فرانسه در زمینه سرمایه گذاری و برداشت از میدان‌های گازی عراق صورت پذیرفت.

 فعالیت مجدد خطوط اتوبوسرانی  عراق – مصر

وزارت حمل و نقل عراق 25 آذرماه اعلام نمود قرار است در سال 2021 خطوط اتوبوس میان عراق و مصر ازمسیر اردن مجددا راه اندازی  شود. عنوان شده است مقدمه این اقدام خرید 25 دستگاه اتوبوس جدید خواهد بود ضمن آنکه توافقاتی برای  این قبیل ترددها با کشورهای ایران، ترکیه و سوریه داشتیم ولی بدلیل اپیدمی‌ کرونا قادر به اجرایی کردن آنها نشدیم.

دیدار نخست وزیر با سفیر عربستان و پیگیری تحولات اخیر تجاری

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با عبدالعزیز الشمری سفیر عربستان ملاقات و در راستای تقویت مناسبات دو جانبه بویژه توافقات اخیر پیرامون اقتصاد و تجارت بحث و گفتگو نمود. این ملاقات پس از سفیر اخیر  "ماجد القصابی" وزیر بازرگانی عربستان در راس یک هیئت 22 نفره از نمایندگان شرکتهای سعودی  صورت گرفت.  وزیر سعودی از قصد کشورش مبنی بر گشایش دفتر تجاری در بغداد و ابراز علاقمندی برای افتتاح  مرز جدید "جمیهه" در استان "رفحه" عربستان با استان جنوبی "المثنی" عراق خبر داد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما