معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۲۱

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین(هفته سوم آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در هفته سوم آذر ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح زیر بوده است :

برگزاری کنفرانس جهانی فناوری 5G در گوانجو

دومین کنفرانس جهانی فناوری نسل پنجم (5G) از تاریخ 6 لغایت 7 آذر ماه 1399 (26-27 نوامبر 2020) با حضور دبیر حزب کمونیست در استان گواندونگ، استاندار، دانشمندان، صاحبنظران و کارافرینان با هدف بررسی روند تحولات فناوری 5G، تبادل تجربیات و برنامه‌های توسعه این فناوری در گوانجو برگزار گردید. این رویداد با همکاری کمیسیون اصلاحات و توسعه چین، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات و دولت استان گواندونگ با عنوان «فناوری 5G، توانمند سازی، اشتراک گذاری و برد-برد» برگزار شد.

ما شینگ رو استاندار گواندونگ در مراسم افتتاحیه این کنفرانس اظهار داشت که شتاب در نوآوری و توسعه صنعت 5G اقدام مهمی‌برای پیاده سازی تصمیم رئیس جمهور درخصوص ایجاد چین دیجیتال است و این امر گزینه استراتژیک ما برای تحول در دنیای دیجیتال، ارتقاء صنعت و توسعه اقتصادی با کیفیت است. وی افزود: استان گواندونگ قاطعانه از تصمیم رئیس جمهور حمایت کرده و نقش کامل خود را در رهبری توسعه صنعت 5G با تمرکز بر تقویت تحقیقات، استاندارد سازی، ایجاد زیرساخت های لازم و ترویج استفاده از 5G در حوزه‌های مختلف نظیر آموزش، بهداشت، کشاورزی و غیره ایفا می‌کند.

همزمان با برگزاری این کنفرانس، نمایشگاهی به وسعت 12 هزار مترمربع برای نمایش کاربردها و مزیت های استفاده از صنعت 5G در بخش های مختلف برگزار گردید. اولین کنفرانس جهانی فناوری 5G در سال 2019 در پکن برگزار شد.

طبق آخرین آمار، استان گواندونگ 110 هزار ایستگاه 5G و نزدیک به 27 میلیون کاربر این فناوری را دارد. 1600 شرکت مرتبط با این فناوری معادل یک سوم کل کشور چین در این استان فعالیت دارند. شرکت های هوآوی و ZTE که هر دو در گواندونگ مستقر هستند، بیش از 5 هزار اختراع (یک سوم میزان جهانی) در این حوزه را ثبت نموده اند.   

برگزاری هفدهمین نشست سالانه مجمع بین المللی تأمین مالی (IFF) در گوانجو

هفدهمین نشست سالانه مجمع بین المللی تأمین مالی (IFF) با عنوان «توسعه جامع و پایدار- همفکری گسترده، همکاری و پاسخ به بحران» از تاریخ30 آبان لغایت 2 آذر 1399 (20 - 22 نوامبر 2020) در بندر نانشا در گوانجو برگزار گردید. در این نشست دبیرکل سازمان ملل متحد بصورت آنلاین، معاون کمیته ملی حزب کمونیست چین، رئیس شورای ترویج تجارت بین المللی چین (CCPIT)، نمایندگان نهادهای مالی، مدیران کسب و کار و کارشناسان و صاحبنظران درخصوص چشم اندازهای سیاست های پولی و مالی، اصلاحات سازمان جهانی تجارت، آینده نظام تجارت جهانی، قیمت گذاری کربن و سایر موارد به بحث و تبادل نظر پرداختند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام ویدئویی به این نشست اظهار داشت که کشورهای نیازمند به منابع مالی و نقدینگی برای مواجه با بحران کرونا و بهبود روند کنونی احتیاج دارند. وی تأکید کرد، تأمین مالی عمومی جهانی می‌بایست به کشورها و صنایع نیازمند توجه نموده و توسعه پایدار را ترویج نماید. در کوتاه مدت ضروری است بر بهداشت، آموزش و تأمین اجتماعی تمرکز شده و در بلندمدت به موضوع توسعه پایدار.

لی شیائو هنگ، معاون اجرایی IFF در سخنرانی خود تاکید کرد که تأمین مالی نقش مهمی در مواجه با ویروس کرونا و رکود جهانی اقتصاد ایفا می نماید. وی اظهار امیدواری کرد مجمع وظیفه خود را بعنوان پلت فرم بین المللی همکاری‌های مالی جهانی به خوبی انجام دهد.

کائو یان، رئیس شورای ترویج تجارت بین المللی چین (CCPIT) نیز در این نشست گفت: جهان در یک قرن اخیر دچار تغییراتی شده و اکنون با شیوع اپیدمی این تغییرات شتاب گرفته است. اقتصاد جهانی در رکود عمیق بسر می‌برد، زنجیره صنعتی و عرضه جهانی آسیب دیده، یکجانبه گرایی و حمایت گرایی رخ داده و  جهانی سازی اقتصاد با حرکت خلاف جریان مواجه شده است.

مجمع بین المللی تأمین مالی سازمانی مستقل و بین المللی است که با حمایت چین و موسسات مالی در اکتبر 2003 در پکن تأسیس شد. مأموریت اصلی این مجمع گفتگو و ارتباط سطح بالا و انجام تحقیقات درخصوص موضوعات مالی جهانی است.

برگزاری پنجمین کنفرانس درک چین در گوانجو

پنجمین کنفرانس درک چین از تاریخ 23 لغایت 25 آبان ماه 1399 (13-15 نوامبر 2020) با حضور استراتژیست ها، محققان و کارآفرینان 20 کشور و منطقه از جمله رهبران سابق کشورهای استرالیا، بلژیک، بلغارستان، مکزیک، پاکستان و انگلیس با هدف بررسی موضوعات سیاسی، اقتصادی و آکادمیک چین در گوانجو برگزار گردید. 

سمینارهای موازی این کنفرانس شامل موضوعاتی نظیر نیروهای محرکه جدید اقتصاد چین، چالش ها و فرصت های مالی چین، فرصت های شرکت های چندملیتی در چین، نوسازی و حکمرانی شهری، جهانی سازی اقتصاد، نوآوری‌های فناورانه و همکاری‌های بین المللی و فرهنگ فرامرزی بود.

طی دو سال گذشته گوانجو تلاش گسترده ای برای احیای مناطق شهری قدیمی، غنی سازی فرهنگ شهری، ایجاد خدمات مدرن و بهبود فضای کسب و کار نموده است. طبق گزارش کمیسیون اصلاحات و توسعه شهری به کنگره خلق، تولید ناخالص داخلی شهر گوانجو در سال 2019 معادل 2.36 تریلیون یوآن (360 میلیارد دلار) بود که رشد 6.8 درصدی را نشان می دهد. این گزارش می افزاید گوانجو بعنوان‌هاب شهری بین المللی به صورت چشمگیری عملکرد حمل و نقل، تبادل اطلاعات و ارتباطات فرهنگی را تقویت نموده است. همچنین گوانجو اقداماتی جهت بهبود نوآوری‌های تکنولوژیکی و علمی در منطقه خلیج بزرگ (GBA) نموده است.

براساس گزارش شاخص جهانی نوآوری امسال که در ماه سپتامبر توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی منتشر شده است، گوانجو، شنجن و هنگ کنگ برای اولین بار در یک گروه قرار گرفته و در رتبه بندی جهانی در گروه دوم شاخص نوآوری قرار دارد. حمایت گوانجو از شنجن برای تبدیل شدن به منطقه نمونه سوسیالیسم با ویژگی چینی و رهبری اش در 2 سال گذشته در استان گواندونگ مورد تقدیر قرار گرفت.

کنفرانس درک چین بمنظور تسهیل مباحثات عمیق و چندوجهی با هدف تقویت درک مشترک بین چین و جهان برگزار می‌گردد. این کنفرانس بعنوان پلت فرمی‌برای درک جهان از توسعه در چین از سال 2013 آغاز شد.

آغاز بکار مرکز همکاری‌های بین المللی گوانجو با هدف تقویت تبادلات بین المللی

مرکز همکاری‌های بین المللی گوانجو (GICC) روز 8 آذر 1399 (28 نوامبر 2020) همزمان با جشنواره بین المللی نوآوری گوانجو به صورت رسمی آغاز بکار کرد. این مرکز تسهیلاتی برای سازمان‌های بین المللی، اتاق های بازرگانی خارجی، شرکت ها، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی برای کمک به آنها جهت سرمایه گذاری، راه اندازی کسب و کار و تبادلات فرهنگی و فناوری در گوانجو و همچنین کمک به شرکت ها و موسسات گوانجو برای جهانی شدن، ارائه می دهد.

این مرکز با شرکت Brinc، سرمایه گذار خطرپذیر و شتاب دهنده، همکاری نموده و نشست شبکه سازی سرمایه گذاران موسوم به THero را در خلال جشنواره بین المللی نوآوری گوانجو در روز 9 آذر 1399 (29 نوامبر 2020) برگزار نمود. در این رویداد 15 استارآپ از چین و کشورهای خارجی و نمایندگانی از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری نظیر IDG و Zero Point Capital حضور داشتند. کارآفرینان و نوآوران جوان طرح های خود را ارائه و این شرکت ها برای سرمایه گذاری روی این ایده‌ها تصمیم گیری نمودند.

تا پیش از آغاز بکار رسمی، این مرکز فعالیت های مختلفی از جمله برگزاری نمایشگاه‌های تجاری، نشست های آکادمیک، تورهای تجاری را بمنظور تقویت ارتباطات و تعاملات بین المللی در گوانجو برگزار نموده است. این مرکز با بیش از 10 موسسه بین المللی شامل مراکز رشد، اتاق های بازرگانی خارجی و موسسات آموزشی همکاری داشته و بیش از 20 پروژه در حوزه‌های فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و مراقبت های بهداشتی هوشمند معرفی نموده است.

برگزاری سیزدهمین کنگره جهانی کلانشهرها در گوانجو

سیزدهمین کنگره جهانی کلانشهرها توسط انجمن جهانی کلانشهرها در تاریخ 10 آذر ماه 1399 (30 نوامبر 2020) بصورت آنلاین و با حضور نمایندگان 141 کلانشهر از جمله شهردار تهران و معاون شهردار مشهد در گوانجو برگزار گردید و این شهر بعنوان رئیس کنگره انتخاب شد.

لین سونگ تیان، رئیس انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی در مراسم افتتاحیه این کنگره اظهار داشت: انجمن جهانی کلانشهرها پیشنهاد تأسیس «پلت فرم جهانی شهر بهداشتی» در زمان شیوع بیماری کرونا را ارائه نمود و سهم مثبتی در تقویت همکاری‌های بین المللی برای مبارزه با این بیماری داشت.

ون گوهوی، شهردار گوانجو نیز گفت: گوانجو قصد دارد با همکاری همه اعضای کنگره جهت تحقق برنامه استراتژیک 2021-2023 اقدام نماید. این شهر به سایر شهرها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می‌کند. وی تأکید کرد که گوانجو برای همکاری با شهرهای جهان درخصوص راه‌های مبارزه با اپیدمی، حفاظت محیط زیست، بلایای طبیعی و سایر چالش ها، با هدف تضمین سلامت و امنیت شهروندان متعهد است.

کلانشهرها شبکه ای از شهرهای عمده جهان می‌باشد و کنگره آن نیز هر سه سال یکبار برگزار می‌گردد. گوانجو از سال 1993 به عضویت این مجموعه درآمد، از سال 2014 بعنوان رئیس مشترک در هیأت مدیره حضور دارد و از امسال بعنوان رئیس کنگره انتخاب گردید. این شهر همچنین گام های مهمی در رهبری نوآوری شهری از طریق راه اندازی جایزه بین المللی نوآوری شهری در سال 2012 برداشته است.

برگزاری  نمایشگاه چین- آ. سه. آن در نانینگ

هفدهمین نمایشگاه چین-آ.سه.آن و اجلاس تجارت و سرمایه گذاری مربوط به این منطقه روز دوشنبه 30 نوامبر در شهر نانینگ استان گوانشی به کار خود پایان داد. در این رویداد 4 روزه بیش از 150 برنامه ترویجی در حوزه تجارت و سرمایه گذاری بصورت حضوری و آنلاین برگزار شد. در این نمایشگاه 86 تفاهم نامه پروژه‌های سرمایه گذاری به ارزش 263.87 میلیارد یوآن (40 میلیارد دلار) به امضا رسید که نسبت به سال گذشته 43.6 درصد افزایش داشت. بنا به اظهارات وانگ لی، دبیرکل نمایشگاه بیش از 85 درصد از پروژه‌های سرمایه گذاری در حوزه سلامت، لجستیک، داده بزرگ، فناوری‌های جدید تولید، مواد جدید، انرژی‌های نو و بخش مالی بود.

نمایشگاه چین-آ.سه.آن در سال 2004 آغاز بکار کرد که بعنوان پلت فرمی مهم برای ارتقاء تجارت و روابط دوجانبه بین چین و کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن عمل می نماید.

10 حوزه اقتصادی و شرکت جدید برتر در شنجن

انجمن ارزیابی شرکت های چین گزارش و فهرست 500 شرکت برتر اقتصادی جدید چین را منتشر کرد که بر اساس آن شنجن با 60 شرکت پس از پکن و شانگهای در رتبه سوم چین قرار دارد. «اقتصاد جدید» به صنایع جدید و با رشد بالا که به فناوری جدید مجهز هستند و نیروی محرک رشد اقتصادی و بهره وری می‌باشند، اشاره دارد. شنجن اقدامات برای ایجاد اقتصاد جدید را از مدت ها پیش آغاز کرده است. این شهر تعداد زیادی شرکت با فناوری جدید، تولید جدید و اشکال جدید کسب و کار را ایجاد کرده است.

به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شنجن، موسسه توسعه چین 10 برند نوآورانه به عنوان نمایندگان شرکت های جدید که در توسعه 40 سال آینده شنجن نقش خواهند داشت را معرفی کرد که عبارتند از: HISILICON (طراحی چیپ ست)، PIGAN Technology، DJI (سخت افزار)، Webank (مالی)، Lexin (مصرف)، SANGFOR (محاسبات ابری)،  UBTECH  (هوش مصنوعی)، ROYOLE (مواد جدید)، ORBBEC (ارتباطات) و IK (زندگی و سلامت).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما