معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان (نیمه اول آذر ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در نیمه اول آذر ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

دیدار رئیس بانک روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان با هیأت صندوق بین‌المللی پول 

دیدار آقای جباروف رئیس بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان با هیأت صندوق بین‌المللی پول به سرپرستی خانم «ناتالیا تامیریسا» در تاریخ 19 نوامبر 2020 به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. در این دیدار مسائل همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی و مالی مورد بررسی قرار گرفتند.

طرفین توجه خود را به لزوم فعالترسازی مناسبات میان ترکمنستان و صندوق بین‌المللی پول در مسائل جذب سرمایه‌گذاری‌ها به طرح‌های اولویت‌دار معطوف به گسترش همکاری متقابلا سودمند متمرکز نموده و در این راستا به ‌ویژه به ثمربخش بودن روابط فیمابین مبتنی بر اصول اعتماد و احترام متقابل اشاره نمودند. طرفین همچنین بر لزوم اتحاد تلاش‌ها در راستای توسعه همکاری‌ها میان ترکمنستان و صندوق بین‌المللی پول تأکید نمودند. 

آغاز فعالیت نماینده دائم ترکمنستان در IRENA 

در تاریخ 18 نوامبر 2020 در شهر ابوظبی امارات، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار ترکمنستان در امارات متحده عربی آقای سردار قاراجایف ویدئو کنفرانسی را با آقای فرانچسکو لاکمرا، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) برگزار نمود.

در این ویدئو کنفرانس آقای قاراجایف استوارنامه خود را به ‌عنوان نماینده دائم ترکمنستان در آژانس مذکور تسلیم آقای لاکمرا نمود. آقای فرانچسکو لاکمرا، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر خطاب به آقای قاراجایف انتصاب ایشان به سمت نخستین نماینده دائم ترکمنستان در آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر را تبریک گفت. در ادامه طرفین درباره اهمیت همکاری‌های میان ترکمنستان و آژانس مذکور و جنبه‌های توسعه آن تبادل نظر نمودند. 

افزایش حجم همکاری‌های تجاری میان ترکمنستان و ترکیه

رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان دیداری را با وزیر تجارت ترکیه روحسار پکجان برگزار نمود. این خبر در سایت رسمی اتحادیه مذکور درج شده است.

در این دیدار درباره ساختار و جهت‌گیری‌های اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، طرح‌های گسترده در حال اجرا در بخش‌های مختلف اقتصاد از سوی بازرگانان ترکمن و ظرفیت‌های صادراتی آنان خطاب به وزیر تجارت ترکیه اطلاعاتی داده شد. علاوه بر آن بر ثمربخش بودن نتایج فعالیت‌های نمایندگی‌ها و مراکز تجاری واقع در کشورهای خارجی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان تأکید شد.

وزیر تجارت ترکیه نیز نظرات خود درباره فعالتر نمودن همکاری‌های اقتصادی- تجاری میان ترکمنستان و ترکیه از جمله همکاری‌های میان گروه بازرگانان دو کشور را بیان داشت.

در جریان این دیدار برخی مسائل مهم روابط فی‌مابین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و درباره وجود ظرفیت‌های مطلوب جهت گسترش مناسبات در زمینه‌های تجاری، کشاورزی، صنایع غذایی و سایر بخش‌ها تأکید شد.

در پایان این دیدار بر ثمربخش بودن تبادل تجارب در زمینه‌های نشست‌های تجاری، نمایشگاه‌ها، برگزاری دیدارها در جریان مراسم‌های معرفی، فناوری‌ها و تهیه طرح‌های پیشرفته تأکید شد.

همکاری اتاق‌های بازرگانی و صنایع ترکمنستان و روسیه

فرصت‌های همکاری ترکمنستان و روسیه در زمینه فناوری و سیستم دیجیتال، موضوع اصلی ویدئو کنفرانس تاریخ 25 نوامبر 2020 میان اتاق‌های بازرگانی و صنایع دو کشور بود.

در این نشست رؤسا و نمایندگان صندوق «Skolkovo» و تعدادی از شرکت‌های روسی و از طرف ترکمنستان نیز به دستور رئیس جمهور این کشور، رؤسا و نمایندگان آژانس «ترکمن آراقاتناشیق» (آژانس مخابرات ترکمنستان) و اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان حضور داشتند.

در جریان این نشست شرکت‌کنندگان به گسترش زمینه‌های فعالیت‌های مشترک و برقراری روابط تجاری و اقتصادی مستقیم اشاره نمودند. در جریان این تبادل نظر در مورد وضعیت فعلی همکاری‌های بین‌دولتی، شرکت‌کنندگان به ظرفیت‌های عظیم گسترش روابط تجاری بلند مدت در تمامی زمینه‌ها نیز اشاره نمودند.

شرکت‌کنندگان همچنین به این موضوع اشاره نمودند که درک متقابل و اعتماد رؤسای جمهور دو کشور و آمادگی همیشگی ترکمنستان و روسیه برای رساندن همکاری‌ها به سطوح جدید، عامل مهم در همکاری‌های ثمربخش میان دو کشور می‌باشد.

نمایندگان طرف روسی در سخنان خود بر تمایل جامعه تجاری روسیه برای تشدید روابط با ترکمنستان اشاره نمودند. رؤسای شرکت‌های روسی با اعلام آمادگی برای مشارکت فعال در اجرای پروژه‌های بزرگ ترکمنستان، پیشنهادهایی را برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابلا سودمند در زمینه‌های مختلف ارائه نمودند. برنامه‌ریزی‌های دیجیتالی، حفاظت و مدیریت مالکیت فکری، ارائه خدمات تحلیل علمی و توسعه در زمینه علوم طبیعی و فنی، صنعت، تولید مصالح ساختمانی و غیره از جمله مواردی هستند که در جریان این نشست برای همکاری در آینده اعلام شدند.

برگزاری ویدئو کنفرانسی با اتاق بازرگانی و صنایع هندوستان

دیداری تجاری میان کارشناسان وزارت بازرگانی و روابط اقتصادی خارجی، وزارت نساجی، اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان و اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان و اتاق بازرگانی و صنایع هندوستان در تاریخ 26 نوامبر 2020 به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار هندوستان در ترکمنستان و رؤسای برخی شرکت‌های بزرگ هندی نیز در این ویدئوکنفرانس شرکت نمودند. در جریان این ویدئو کنفرانس طرفین درباره موضوعات ذیل به بحث و تبادل نظر پرداختند:

  • مذاکره درباره اصول و ابزارهای فعالتر نمودن روابط تجاری- اقتصادی میان دو کشور به ‌ویژه همکاری‌ها در زمینه‌های صنایع سبک و صادرات محصولات نساجی و چرمی؛
  • تأکید بر ضرورت برگزاری پی در پی برنامه‌های بازرگانی و نشست‌های مشاوره‌ای بازرگانی مشترک به ‌منظور مطالعه کامل درباره ظرفیت‌های گردش فی‌مابین کالاها؛
  • صادرات کالاهای طرف ترکمنی از قبیل محصولات نساجی و چرمی، قالی‌های ترکمنی و غیره؛
  • معرفی محصولات شرکت‌های «روشن»، «آبادان قالی»، «محمد- بالکان» و «باتلی قدم» ترکمنستان؛
  • اعلام آمادگی طرف هندی برای همکاری در زمینه احداث بخش‌های تولیدی مربوط به محصولات نساجی و چرمی و برقراری روابط جهت صادرات مواد اولیه و محصولات آماده.

تحکیم بنیان صنعتی حوزه ساخت و ساز

در آستانه جشن بیست و پنجمین سالگرد بی‌طرفی ترکمنستان، جشن بهره‌برداری از کارگاه تولید انواع بتن‌های مسلح در تاریخ 2 دسامبر در بخش گوک تپه استان آخال برگزار شد. در این مراسم نمایندگان اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان، استانداری، بخشداری و همچنین نمایندگان سازمان‌های اجتماعی شرکت نمودند.

مساحت کل زمینی که در اختیار این کارگاه قرار داده شده برابر با 3 هکتار و 3600 مترمربع بوده و این پروژه توسط شرکت خصوصی «صحرا قورلوشیق» اجرا شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما