معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۰۷

اخبار اقتصادی روسیه (هفته سوم آذر ماه 1399)

مهم‌ترین اخبار اقتصادی روسیه در هفته سوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است.

ناکامی روسیه در دستیابی به اهداف خود برای جایگزینی واردات (پایگاه اطلاع‌رسانی کومرسانت)

تحقیقات انجام شده توسط مرکز رتبه‌بندی ملی روسیه نشان می‌دهد که علی‌رغم امیدواری مسئولان، روسیه در رسیدن به اهداف خود برای جایگزینی اقلام اساسی وارداتی به کمک تولیدات داخلی از جمله جایگزینی کالاهای وارداتی تحریم شده در چارچوب تحریم‌های متقابل در سال 2014، موفق نبوده است و شرکت‌هایی از دیگر کشورها جایگزین شرکت‌های اروپایی شده‌اند. به عقیده کارشناسان در شماری از موارد موضوع نه جایگزینی بلکه ری اکسپورت همان کالاهای اروپایی «ممنوع شده» است. طی 8 سال پیگیری سیاست جایگزینی واردات، تنها در واردات گوشت کاهش چشمگیر و به میزان 65% مشاهده می‌شود. در مورد واردات تره‌بار پیش‌بینی شده بود که واردات آنها تا سال 2020،  70.3% کاهش یابد اما در عمل میزان کاهش این محصولات 27% بوده است.

وزارت دارایی روسیه در انتظار ورود شعب شرکت‌های بیمه‌گذار از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (پایگاه اطلاع رسانیasn-news)

آلکسی مائیسیف معاون وزیر دارایی طی نشست جلسه «بازار عمومی مالی: امکانات و خطرات» نخستین کنگره اوراسیا اظهار داشت که وزارت دارایی از پایان سال 2021 در انتظار ورود شعب شرکت‌های بیمه از کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به بازار مالی روسیه می‌باشد. لایحه قانونی مجوز ورود شعب شرکت‌های بیمه خارجی  توسط وزارت دارایی تهیه شده و در دست تأیید می‌باشد.

وزارت کشاورزی کاهش قیمت کالاهای اساسی را در سال 2021 اعلام کرد (پایگاه اطلاع‌رسانی گاوریت ماسکوا)

دمیتری آویلتسیف رئیس مرکز تحلیل امور کشاورزی وابسته به وزارت کشاورزی در مصاحبه با «راسیسکایا گازتا» اظهار داشت که قیمت کالاهای اساسی در سال 2021 کاهش خواهد یافت. وی گفت قیمت مواد غذایی عمدتا در چارچوب گرایش‌های فصلی باقی خواهد ماند.  وی گفت قیمت نان در روسیه در سال 2019 به طور متوسط 6-4 % به دلیل افزایش هزینه تولید بالا رفته است. قیمت شیر، پنیر و ماهی یخ زده در حد تورم باقی خواهد ماند. بهای شکر نیز به دلیل افزایش تولید به میزان1.3 میلیون تن کاهش می‌یابد.

پیش‌بینی افزایش قیمت ماکارونی به دلیل افزایش قیمت گندم (پایگاه اطلاع‌رسانی گاوریت ماسکوا)

طبق پیش‌بینی وزارت کشاورزی  قیمت ماکارونی به دلیل رشد قیمت گندم افزایش خواهد یافت. به گزارش سرویس رسانه‌ای این وزارتخانه قیمت مصرفی ماکارونی عمدتا به حمل و نقل و لجستیک، هزینه‌های اداری - اقتصادی و قیمت‌گذاری تجاری بستگی دارد. شایان ذکر است که قیمت گندم در بازار جهانی از پایان اوت روبه افزایش بوده است. قیمت گندم کلاس 4 از 248 دلار در  ازای هر تن در ماه اوت به 200  دلار در ماه اکتبر رسیده است.

تفسیر شورای فدراسیون درباره پیشنهاد رئیس جمهور سابق اوکراین مبنی بر حذف روسیه از سیستم سوئیفت (پایگاه اطلاع‌رسانی tvzvezda.ru)

شورای فدراسیون روسیه در رابطه با ایده مطرح شده توسط لئونید کراوچوک رئیس جمهور سابق اوکراین و رئیس پیشین گروه تماس برای حل و فصل صلح‌آمیز اوضاع در شرق اوکراین مبنی بر قطع کردن ارتباط روسیه با سیستم پیام‌رسان مالی بین‌المللی - سوئیفت، این پیشنهاد را کاملا غیر جدی، غیر حرفه‌ای و سخنانی توخالی خواند. به گفته یلنا پیرمینووا معاون اول رئیس کمیته بودجه و بازارهای مالی شورای فدراسیون روسیه  حذف روسیه از سیستم سوئیفت امری غیر واقعی است و روسیه در این سیستم جایگاه قابل ملاحظه‌ای دارد.

رونمایی از واکسن ضد کرونا موسوم به اسپوتنیک V در سازمان ملل (پایگاه اطلاع‌رسانی ریانواستی)

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد و همچنین وزارت بهداشت این کشور در تاریخ 2 دسامبر 2020 واکسن ضد کرونا موسوم به اسپوتنیک V را در این سازمان رونمایی کردند. در برنامه مجازی تحت عنوان «اسپوتنیک V: واکسن ضد کووید-19 » توضیحاتی در مورد تست‌های واکسن، حجم تولید در آینده و همکاری با شرکای خارجی مورد بحث قرار گرفت. به گفته میخائیل موراشکو وزیر بهداشت روسیه بیش از 40 هزار نفر در تست‌های پس از ثبت واکسن مشارکت جستند. این تست‌ها در روسیه بلاروس، هند، امارات متحده عربی و ونزوئلا انجام می‌شوند. علاوه بر این قرار است تست واکسن در برزیل نیز صورت گیرد. موراشکو افزود که تست‌های کلینیکی واکسن هنوز ادامه دارد و تا کنون بیش از 100 هزار نفر از شهروندان روسیه که در گروه ریسک قرار دارند مایه کوبی شده‌اند و کار ارسال این واکسن به استان‌های روسیه آغاز شده است. وزیر اعلام کرد که روسیه قصد دارد تولید این واکسن را در سراسر کشور و در تمام جهان افزایش دهد. به گفته کیریل دمیتریف رئیس صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه در 40 کشور درخواست برای ثبت واکسن اسپوتنیک V ارائه شده است و نهادهای تنظیم‌گر این کشورها در این زمینه فعال هستند. وی گفت مهم آن است که تصمیم‌گیری در این زمینه بر اساس ملاحظات سیاسی صورت نگیرد. به گفته کیریل دمیتریف قیمت واکسن روسی کمتر از 10 دلار خواهد بود که به مراتب ارزانتر از واکسن بر پایه мРНК  است و تلاش می‌شود که این واکسن برای تمام جهان در دسترس باشد.

اختصاص 85.4 میلیون روبل برای تولید تست ویروس کرونا برای دیگر کشورها (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

میخائیل میشوستین رئیس دستور اختصاص 85.4 میلیون روبل به سازمان حمایت از مصرف‌کننده روسیه را جهت تولید تست ویروس کرونا و حمایت فنی- مادی از دیگر کشورها  صادر کرد.

دبیر مطبوعاتی روسیه برنامه جایگزینی واردات را موفق خواند (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

دمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه در گفتگو با خبرنگاران گفت که برنامه جایگزینی واردات محصولات در روسیه موفقیت خود را نشان داده است و جایگزینی بخش بزرگی از مهمترین کالاها به کمک تولیدات داخلی میسر شده است. وی در پاسخ به اینکه آیا کرملین با ارزیابی مرکز رتبه‌بندی ملی در مورد ناموفق بودن این برنامه موافق است یا نه گفت که کرملین  با این نظر موافق نیست. به گفته وی جایگزینی صد درصدی واردات از جمله کلیه جزئیات صنعت غذایی هدف نبوده و هیچ کشوری هم دست به این کار نمی‌زند.

تعیین سهمیه برای کالاهای بومی هنگام انجام خریدهای دولتی (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی)

طبق مصوبه دولت فدراسیون روسیه که به امضای نخست‌وزیر رسیده است، حداقل سهمیه خرید دولتی برای 250 قلم کالای ساخت داخل را از سال 2021 مشخص شده است. این سهمیه‌ها 50 تا 90% خریدها را در بر می‌گیرند. فهرست کالاها منسوجات و پارچه، تجهیزات رادیویی، سلاح، لوازم مخابراتی، تجهیزات پزشکی (ونتیلاتور)، مبل، واگن و اتومبیل، خودروی سواری، لوازم برقی خانگی را شامل می‌شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما