معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۹- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۲۵۷

اخبار اقتصادی قطر ( هفته دوم آذر 1399 )

اخبار اقتصادی قطر در هفته دوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد :

الف) اخبار و تحولات داخلی

بیش از 150 مزرعه در ابتکار عمل المیره برای حمایت از محصولات محلی  

شرکت مواد غذایی و مصرفی المیره قطر از آغاز و طرح ابتکار عمل « سبزیجات و میوه‌های محلی » در تمام شعبات خود که در مناطق مختلف قطر وجود دارد با همکاری وزارت شهرداری و محیط زیست، خبر داد. هدف از این طرح به عنوان بخشی از حمایت مداوم شرکت المیره از تولیدات محصولات ملی است. در این ابتکار عمل بیش از 150 مزرعه محلی مشارکت دارند و محصولات کشاورزی متنوع خود را به عرضه فروش در کلیه شعبه‌های زنجیره ای المیره می‌گذارند. 

تعلیق نمایشگاه عطر و بخور در پاساژ الحزم توسط وزارت بهداشت عمومی

وزارت بهداشت عمومی قطر به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی این وزارتخانه به دلیل جلوگیری از شیوع اپیدمی‌کرونا ویروس « کووید ـ 19 » در کشور توسط برگزارکنندگان نمایشگاه عطر و بخور در پاساژ الحزم، این نمایشگاه که در در تاریخ 25 نوامبر آغاز شده بود را به مدت دو روز به تعلیق در آورد از جمله این پروتکل ها نپوشیدن ماسک، پذیرش افراد به میزان بیشتر از حد معمول و عدم رعایت فاصله اجتماعی می‌باشد. این نمایشگاه تا تاریخ 4 دسامبر ادامه خواهد داشت.

افزایش 40 درصدی در محصولات و تولیدات کشاورزی در قطر

یوسف الخلیفی مدیر اداره امور کشاورزی در وزارت شهرداری و محیط‌زیست قطر از افزایش تعداد مزرعه‌های تولیدی طی ماه‌های گذشته خبر داد، وی گفت فعلاً حدود 926 مزرعه تولید محصولات کشاورزی وجود دارد که محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند تا کشور در این زمینه به خودکفایی دست یابد، الخلیفی طی اظهاراتی به روزنامه الرایه تأکید کرد تولید سبزیجات در فصل فعلی به نسبت 34 درصد رشد داشته و تولیدات به 100 هزار تن رسیده است و این به دلیل توسعه این بخش است و در فصل آینده مالکان مزرعه‌ها آمادگی خود را برای عرضه بیشتر محصولات به بازار اعلام نموده‌اند و انتظار می‌رود در فصل جدید با حمایت‌های دولت رشدی به میزان 40 درصد داشته باشد.

توسعه تولیدات ملی توسط چهار کارخانه جدید طی ماه‌های آینده

روزنامه الشرق از منبعی آگاه مطلع گردید که بازار محلی به‌زودی شاهد راه‌اندازی چهار پروژه جدید در سه‌ماهه اول سال آینده در بخش‌های مواد غذایی و بسته‌بندی با سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهایی که همکاری اقتصادی پیشرفته با قطر دارند ازجمله آذربایجان، ترکیه، تونس، عُمان و ازبکستان خواهد شد. این منبع آگاه افزود که انتظار می‌رود کارخانه جدید تولید مواد غذایی در دوحه در سه‌ماهه اول سال آینده افتتاح شود و بخش صنعتی شاهد افزایش تولیدات کارخانه‌ای داخلی خواهیم شد و علاوه بر این واردات جدیدی از مواد غذایی از کشورهای شرق آسیا از حمله تایلند و کره جنوبی به کشور وارد می‌شود.

تقویت سرمایه گذاری‌ها در شرکت های کوچک و متوسط

"عبدالعزیز بن ناصر آل خلیفه" ـ رئیس اجرای بانک توسعه قطر تأکید کرد که سرمایه گذاران محلی و صندوق های شریک بین المللی باید از شرکت های امیدوارکننده قطری برای بهبود فضای سرمایه گذاری در شرکت های کوچک و متوسط در کشور مطلع شوند، وی از موفقیت کنگره سرمایه گذاری و فرصت ارتباط کارآفرینان و صاحبان شرکت های کوچک و متوسط قطری با سرمایه گذاران و صندوق های سرمایه گذاری برای تسهیل دسترسی به سرمایه‌های مالی کارآفرینان ابراز خوشحالی کرد.

جذب بیش از یک میلیارد ریال در 6 ماه برای مناطق آزاد تجاری

اداره مناطق آزاد که وظیفه توسعه مناطق آزاد و تدوین مسیر استراتژیک و تدوین سیاست های تنظیم تجارت شرکت ها را برعهده دارد؛ اعلام کرد که برنامه ریزی‌ها و درخواست های سرمایه گذاری از شرکت های جهانی و محلی بزرگ به ارزش یک میلیارد ریال را ظرف شش ماه از آغاز استقبال از این درخواست ها تأیید کرده است که هدف آن پروژهای اقتصادی و صنعتی و تکنولوژی مهم در مناطق آزاد کشور بوده است. وزیر مشاور و رئیس هیئت مدیره مناطق آزاد گفت که این اداره طی ماه‌های گذشته و قبل از رونمایی رسمی از مناطق آزاد توانست اعتماد شرکت های جهانی بزرگ در زمینه‌های گوناگون را به خود جذب کند و شرکت های زیادی درخواست های سرمایه گذاری را به این اداره تقدیم کردند و این اعتماد و اطمینان سرمایه گذاران از دولت قطر را منعکس می‌کند. وی افزود این سرمایه گذاری‌ها در منطقه آزاد به شکل مستقیم قطر را مقصدی جذب کننده سرمایه گذاران از کشورهای مختلف تبدیل می‌کند.

مناطق آزاد قطر مقصد سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی

تعدادی از بازرگانان و کارشناسان اقتصادی در مصاحبه با خبرنگار روزنامه الرایه تأکید کردند، مناطق آزاد در قطر پس از موفقیت اخیرشان در جذب شرکت‌های جهانی، به مقصد موردنظر برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل‌شده است. آنها اشاره کردند که مناطق آزاد ستون اصلی تنوع اقتصادی و انگیزه‌ای برای امضای ائتلاف‌های تجاری بین شرکت‌های محلی و جهانی به شمار می‌آید. کارشناسان و بازرگانان تأکید کردند در روزهای آینده شاهد پمپاژ کردن سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در بسیاری از بخش‌های حیاتی خواهیم شد و مناطق آزاد نقش فعالی در استراتژی تنوع اقتصادی ایفا می‌کند.

تراز تجاری مازاد مثبت قطر

"سلطان بن راشد الخاطر" قائم مقام وزارت تجارت و صنعت قطر  در جلسه مجازی که این وزارتخانه با وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین المللی ایتالیا و مؤسسه مطالعات سیاسی بین المللی ایتالیا (ISPI  ) تحت عنوان « تجدید ساختار اقتصادی در خاورمیانه و شمال آفریقا پس از بیماری عفونی همه گیر کووید 19 » که بخشی از کار نسخه ششم کنفرانس « مید 2020 » که هم اکنون در حال برگزاری است، مشارکت کرد و اظهار داشت: دولت قطر بر اهمیت همکاری و تقویت مشارکت های جهانی برای کاهش پیامدهای همه گیری کرونا « کووید ـ 19 »، که منجر به بر هم زدن بسیاری از بخش های صنعت و تجارت در سراسر جهان شد، تأکید می‌کند. وی افزود: که تراز تجاری کشور به دستیابی به مازاد مثبت همچنان ادامه داشت، در حالی که سطح صادرات قطر از ماه مه 2020 شاهد افزایش شد، این امر به دلیل رفع تدریجی محدودیت ها، از سرگیری فعالیت اقتصادی و حمایت میلیاردی از بخش خصوصی برای غلبه بر بیماری همه گیر کرونا است که نشان دهنده تأثیر اقدامات و مشوق های اقتصادی گرفته شده توسط دولت است.

فرصت سرمایه گذاری امیدوارکننده در شهرک لوسیل

هیئتی از اتاق بازرگانی و صنعت قطر به منظور رونمایی از برخی فرصت های امیدوارکننده سرمایه گذاری که در حال حاضر در اختیار سرمایه گذاران قطری و خارجی است، از منطقه تجاری خیابان شهرک لوسیل بازدید بعمل آورد. "شیخ خلیفه بن جاسم آل ثانی" رئیس اتاق بازرگانی که ریاست این هیئت را در این بازدید سرپرستی می‌کرد، گفت: پروژه خیابان تجاری در شهرک لوسیل فرصت های سرمایه گذاری بی نظیری را برای تجار قطری فراهم می‌کند. وی به اهمیت افتتاح پروژه قبل از جام جهانی 2022 اشاره کرد، به ویژه که در نزدیکی استادیوم لوسیل واقع شده است که یکی از ورزشگاه‌های جام جهانی است و این باعث افزایش جذابیت پروژه برای جذب سرمایه گذاران می‌شود، شیخ خلیفه اشاره کرد که اتاق بازرگانی، در جلسات خود با هیئت های تجارت خارجی و در طول مشارکت هایش در کنفرانس های خارجی این پروژه را به عنوان بخشی از تلاش اتاق بازرگانی برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی به قطر، تبلیغ خواهد کرد.

بانک مرکزی قطر اصلاح محدودیت برداشت روزانه پول نقد را تکذیب کرد

بانک مرکزی قطر  تأکید کرد، آنچه در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با اصلاح حداکثر سقف برداشت روزانه وجه نقد از طریق دستگاه خودپرداز و کاهش آن به پنج هزار ریال در روز را کاملاً عاری از صحت است و این اطلاعات بی اساس را تکذیب کرد. بانک مرکزی در وب سایت اختصاصی خود گفته است: آنچه بر اساس بخشنامه جعلی ـ از طرف بانک صادر نشده ـ این فقط یک شایعه است.

نصب و راه اندازی رادارهای پیشرفته در فرودگاه بین المللی حمد

با حضور "جاسم بن سیف السلیطی" وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر صبح  سازمان هواپیمای کشوری قطر برای واردات، نصب و راه اندازی رادارهای پیشرفته و مدرن در فرودگاه بین المللی حمد با شرکت ایتالیایی "لیناردو اس پی آ" توافقنامه امضا کرد. این رادارهای جدید برای افتتاح ترمینال جدید فرودگاه بین المللی حمد است و برای نظارت و شناسایی ترافیک هوایی کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با توجه به این که قطر میزبان جام جهانی فوتبال 2022 می‌باشد و ترافیک هوایی در فرودگاه بین المللی حمد بدون شک سنگین خواهد بود، این رادارها تأمین امنیت و ایمنی پروازها را برعهده خواهد داشت، مسافت پوشش این رادارها 20 مایل دریایی از مرکز رادار است.

گمرک دریایی قطر قاچاق مواد ممنوعهو مخدر  ناس را خنثی کرد

اداره گمرک دریایی قاچاق مقداری از مواد ممنوعه « ناس » که به صورت مخفی در داخل محموله جارو دستی پنهان کرده بودند را، خنثی کرد، پس از بازرسی‌های بعمل آمده مشخص شد که تعداد این بسته‌های ممنوعه 4423 بسته است و کل وزن آن 5528.75 کیلو گرم می‌باشد.

امضای قراردادهایی برای تهیه و ساخت ایستگاه‌ها و انبارها باحضور نخست وزیر و وزیر کشور

"شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی" نخست وزیر کشور  در هتل «سنت رجیس» شاهد امضای قراردادهایی را برای اجرای تحول وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست شد. نخست وزیر شاهد امضای قراردادهای خرید اتوبوس های جام جهانی و خدمات بهره برداری و راه اندازی آنها، قراردادی برای ساخت کارخانه مونتاژ اتوبوس های برقی، علاوه بر امضای 11 قرارداد در زمینه زیرساخت های اتوبوس ها که بخش خصوصی را پشتیبانی کند، شد. بر اساس این قراردادها که ارزش کل آن تقریباً 6 میلیارد ریال است، علاوه بر تهیه اتوبوس های برقی و تأسیس کارخانه مونتاژ اتوبوس ها و ایستگاه‌ها و انبارها و پارکینگ ها در مناطق آزاد ایجاد می‌شود. "جاسم بن سیف السلیطی" وزیر حمل و نقل و ارتباطات در این زمینه گفت: امضای این قراردادها در چارچوب اجرای استراتژی وسایل نقلیه الکتریکی تهیه شده توسط این وزازتخانه و جهات مربوطه است. وزیر افزود این اقدامات علاوه بر تقویت ارزش ذاتی سیستم اتوبوس های جام جهانی 2022، موقعیت قطر را به عنوان یک پیشگام در زمینه انتقال انبوه انرژی پاک تقویت می‌کند.    

مؤسسه آب و برق: راه اندازی ایستگاه السویدی با هزینه 400 میلیون ریالی

مؤسسه آب و برق قطر (کهروماء)  ایستگاه « السویدی سوپر بزرگ » را به عنوان اولین ایستگاه اصلی با ظرفیت ( 132.400) کیلو وات که در مرکز شهر دوحه واقع شده است را در گسترش شبکه انتقال برق در کشور، طبق بالاترین استانداردهای ایمنی و سلامتی و با دو میلیون ساعت کار بدون صدمه و با هزینه 400 میلیون ریال، را راه اندازی کرد.

آغاز آخرین مراحل سرشماری 2020 قطر

دکتر "صالح بن محمد النابت" رئیس سازمان برنامه ریزی و آمار قطر، آغاز مرحله نهایی سرشماری عمومی جمعیت، مسکن و مؤسسات « سرشماری 2020 قطر » را از امروز از طریق بستر الکترونیکی سازمان اعلام کرد و گفت کار میدانی سرشماری از 13 دسامبر تا اواسط ژانویه 2021 از سـر گرفته می‌شود. وی گفت: این سازمان از اول دسامبر، فرم الکترونیکی را برای خانواده‌ها و افرادی که مایل به تکمیل اطلاعات خود هستند بدون نیاز به مراجعه محقق به محل زندگی خود تا تاریخ 7 ژانویه آینده، فراهم می‌کند.

قطر در صدر کشورهای خاورمیانه در اتصال هوایی

اتحادیه حمل و نقل هوایی ( ایاتا ) طی خبری اعلام کرد که قطر تنها کشوری در خاورمیانه است که با وجود اثرات ویروس کرونا شاهد کاهش ارتباط هوایی با کشورهای جهان نبوده است، در حالی که ارتباط هوایی بقیه کشورهای منطقه شاهد کاهشی به نسبت 80 درصدی هستند.

گزارش ایاتا که  منتشر شد، بیان داشت که قطر به مسافران ترانزیت اجازه عبور از فرودگاه بین المللی حمد را در دوره شیوع داده و تأکید می‌کند که فرودگاه حمد یک قطب مهم جهانی برای حمل و نقل هوایی است. در این گزارش آمده است: آفریقا شاهد کاهش 93 درصدی در اتصال هوایی بوده و بازارهای هواپیمایی وابسته به جهانگردی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند، که نشان می دهد منطقه آسیا ـ اقیانوسیه 76 درصد کاهش داشته است.

فرودگاه بین المللی حمد استاندارد کیفیت5 ستاره دریافت کرد

فرودگاه بین المللی حمد توانست به عنوان اولین فرودگاه در خاورمیانه و آسیا شناخته شود که در اجرای دقیق تدابیر بهداشتی مربوط به بیماری عفونی کرونا ویروس « کووید ـ 19 » از شرکت اسکای تراکس لایسنس 5 ستاره دریافت کند. این شرکت بر اساس فعالیت و سیاست های اتخاذ شده ویژه کرونا ویروس در فرودگاه بین المللی حمد و از نظر رتبه ایمنی و سلامتی مورد ارزیابی قرار گرفت که توانست این لایسنس را به خود اختصاص دهد.  

مصوبه‌های کابینه دولت

هیئت دولت ظهر  به ریاست "شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی" نخست وزیر جلسه هفتگی خود را از طریق ویدئو کنفرانسی برگزار نمودند. در آغاز جلسه کابینه دولت از نتایج ششمین کمیته استراتژیک عالی قطر ـ ترکیه که در شهر آنکارا به ریاست"شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر و "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه برگزار گردید، استقبال کرد. کابینه دولت تأکید کرد که مباحثی که در اجلاس قطر ـ ترکیه صورت گرفت عمق روابط استراتژیک قوی بین دو کشور که براساس تفاهم، همبستگی و تمایل مشترک برای گسترش و تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف، به ویژه سیاسی، اقتصادی، سرمایه گذاری، دفاعی، انرژی، آموزش، حمل و نقل و ورزش را منعکس می‌کند. کابینه دولت همچنین از توافقنامه‌ها و یادداشت تفاهم های جدید امضا شده بین دو کشور که در این اجلاس به امضا رسید استقبال کرد و افزود، امضای این توافقنامه‌ها افق های جدید برای توسعه همکاری‌های استراتژیک بین دو کشور را گسترش می دهد طوری که به نفع ملت های دو کشور می‌شود. پس از آن جلسه کابینه دولت از آخرین تحولات و پیشرفت ها پیرامون محدود کردن شیوع اپیدمی‌کرونا « کووید ـ 19 » در کشور و مسائل دیگر مربوط به این اپیدمی ‌که توسط دکتر "حنان محمد الکواری" وزیر بهداشت و درمان عمومی ارائه شد، مطلع گردید. پس از جلسه دکتر "عیسی بن سعد الجفالی النعیمی" وزیر دادگستری و وزیر مشاور در امور کابینه دولت نکات ذیل را بیان نمود:

   ـ تأکید کابینه دولت بر ادامه کار و اجرای اقدامات پیشگیرانه که دولت برای مقابله با اپیدمی‌کرونا ویروس « کووید ـ 19 » اتخاذ کرده است.

    ـ اتخاذ اقدامات لازم برای صدور پیش نویس قانون تصویب بودجه دولت برای سال مالی 2021، پس از بررسی کابینه دولت از پیشنهادهای مجلس شورا در مورد پیش نویس قانون.

    ـ تصویب پیش نویس توافقنامه همکاری در زمینه همکاری فرهنگی و فنی بین قطر و کویت برای سال های ( 2021، 2022، 2023 ).

    ـ تصویب توافقنامه همکاری در زمینه‌های جلوگیری از مالیات مضاعف و منع قاچاق مالی مربوط به مالیات میان قطر و جمهوری رواندا.

    ـ تصویب پیش نویس توافقنامه همکاری بین قطر و برنامه توسعه سازمان ملل متحد در مورد ایجاد دفتر برنامه توسعه سازمان ملل در دوحه.

تمجید انجمن بازرگانان از حمایت های دولت از بخش خصوصی

انجمن بازرگانان قطر حمایت مداوم دولت از بخش خصوصی و تشویق آنها برای ارتقا رشد اقتصادی و روند توسعه پایدار در کشور را ستود. انجمن بازرگانان همچنین تلاش های « کمیته موانع بخش خصوصی» به ریاست علی بن احمد الکواری وزیر تجارت و صنعت برای بحث در مورد چالش های پیش روی این بخش را مورد ستایش قرار داد.

پروژه‌های جدید قطر برای کاهش انتشار گاز

مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی رئیس اجرایی قطر پترولیوم تأکید کرد که قطر پترولیوم در حال اجرای یک سری پروژه‌ها و ابتکارات برای کاهش انتشار گاز و توقیف و جداسازی سالانه بیش از 7 میلیون تن دی اکسید کربن در سال 2027 است و این قطر پترولیوم را به طور پیوسته در راه تولید پیشگام در کربن زدایی از زنجیره ارزش گاز طبیعی مایع قرار می دهد. پیش تر آقای منصور بن ابراهیم آل محمود، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری قطر گفته بود در چارچوب بخشی از برنامه سازمان برای جابجایی به سمت سرمایه گذاری‌های سبز، صندوق سرمایه گذاری قطر ، قصد ندارد در سال های آینده سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز را انجام دهد. آل محمود در مصاحبه با شبکه بلومبرگ، در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس اظهار داشت که سازمان سرمایه گذاری قطر قصد دارد به منظور پاسخگویی به تقاضای سرمایه گذاران، به سمت دارایی‌های سبز حرکت کند و گفت : ما در بخش زغال سنگ سرمایه گذاری بیشتری نخواهیم کرد.

بلومبرگ افزود : سازمان سرمایه گذاری قطر که دارایی حدود 300 میلیارد دلار دارد، قصد ندارد منابع نفت و گاز خود را گسترش دهد. مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری گفت: ما سرمایه گذاری‌هایی در شرکت های نفت و گاز داریم، این یک واقعیت است که نمی‌توان نادیده گرفت، با این وجود چون قطر به درآمد حاصل از گاز طبیعی متکی است، سازمان سرمایه گذاری قطر باید سرمایه گذاری‌های متنوع خود را در خارج از بخش انرژی انجام دهد. بنابراین، من فکر نمی‌کنم که این بخش را بسیار گسترش دهیم. پایداری و تغییر اوضاع موضوع اصلی اجلاس سالانه جهانی اقتصاد است که از دهه 1970 در شهر داووس در آلپ برگزار می‌شود و این رویداد، مهمترین قانونگذاران و ثروتمندان جهان را به خود جلب می‌کند. ال محمود در اظهارات قبلی خود اظهار داشته بود که سازمان سرمایه گذاری قطر در بسیاری از کشورها سرمایه گذاری‌های زیادی را انجام می دهد با اشاره به اینکه سازمان هنگام انجام هرگونه سرمایه گذاری در هر مکانی به این مسئله توجه دارد که  سرمایه گذاری‌های آن بُعد محیط زیستی را در نظر بگیرد و آنها را در پروژه‌های فاقد آلاینده قرار می دهد. وی خاطرنشان ساخت که : بیش از 40٪ از پروژه‌های زیرساختی که توسط سازمان سرمایه گذاری قطر انجام شده است فاقد آلاینده‌های کربنی است که این خود تعهد این سازمان به جوامعی که در آن سرمایه گذاری می‌کند  را تأیید می‌کند. وی افزود  سازمان سرمایه گذاری قطر نه تنها از سرمایه گذاری با شرکت هایی که به منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار، بُعد محیط زیست را در پروژه‌های خود در نظر می‌گیرد راضی است بلکه به دنبال برقراری روابط استراتژیک با این شرکت هاست تا بتواند سرمایه گذاری‌های مشترک را با این نهادها در کشورهای مختلف انجام دهد بدون آن که از سرمایه گذاری در جوامع داخلی غافل شود. سازمان سرمایه گذاری قطر اخیراً توافقنامه ای را با فولکس واگن منعقد نمود که بر اساس آن، برای اولین بار، ناوگان پیشرفته اتوبوس های برقی سطح چهار بدون راننده برای تقویت سازو کارهای حمل و نقل دوستدار محیط زیست شهری راه اندازی می‌شود که تمایل دولت قطر به اتخاذ فناوری‌های هوشمند و سازگار با محیط زیست، را تأیید می‌کند. این پروژه پویا و حیاتی قطر را به عنوان اولین کشور در جهان قرار می دهد که سیستم حمل و نقل عمومی خودروهای بدون راننده و بدون آلاینده را پیاده سازی می نماید. مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری قطر اظهار داشت که بسیاری از مشکلات امروز دنیا و بخصوص شرکت های سوددهی با آن مواجه هستند  تولید گازهای گلخانه ای هستند  با اشاره به اینکه در این راستا تولید سوخت های فسیلی به عنوان یک کالای اساسی و مهم برای اقتصاد جهانی ضروری است اما در عین حال از آن برای اعمال آخرین استانداردها و مکانیسم های فناوری استفاده می‌شود. ضروریاتی که به طور کلی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از پروژه‌های مربوط به سوخت های فسیلی یا میادین انرژی نقش دارند.

حجم سرمایه گذاری‌های 11.35 میلیارد ریالی در زمینه فناوری اطلاعات

"ریم المنصوری" دستیار معاون توسعه جامعه دیجیتال در وزارت حمل و نقل و ارتباطات در گفتگویی با روزنامه الرایه اقتصادی تأکید کرد که حجم سرمایه گذاری‌های بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات برای سال 2019 در حدود 8.58 میلیارد ریال بوده است، پیش بینی می‌شود هزینه‌های این بخش با معدل رشد سالانه  7.2 درصد افزایش یابد و تا سال 2023 به 11.35 میلیارد ریال برسد. وی گفت، سرمایه گذاری در صنعت دیجیتال در برنامه « تسمو » بالغ بر 1.4 میلیارد دلار بود که نشان می دهد 67 فرصت سرمایه گذاری در بخش های مختلف وجود دارد و این تلاشی برای ایجاد صنعتی که قطر را مرکز نوآوری دیجیتال در منطقه تبدیل کند. المنصوری برنامه‌های بلند پروازانه ای را برای بومی سازی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در قطر را آشکار کرد، وی به همکاری حمل و نقل و ارتباطات با مایکروسافت برای ایجاد مرکز جدید داده‌های ابری جدید در قطر برای ارتقا خودکفایی و پایداری و توسعه بازار محلی اشاره کرد.

دارایی 2.35 میلیارد ریالی شرکت های بیمه در کشور  

گزارش مالی اسلامی قطر که توسط شرکت مشاوره‌های مالی بیت المشوره صادر شد، نشان داد که بخش بیمه تکافل قطر در حالی که از چشم انداز مثبت ثابتی برخوردار است و به رشد خود ادامه می دهد. از آنجا که دارایی‌های شرکت های بیمه تکافل قطر در سال 2019 با رشد 7.7 درصدی به 2.35 میلیارد ریال رسید و در سال 2018 رشدی به مقدار 2.18 میلیارد ریالی داشته است.  

رشد 0.7 درصدی تعداد فعالان اقتصادی قطری

سازمان برنامه‌ریزی و آمار قطر  اعلام کرد که تعداد شهروندان فعال در بخش های اقتصادی،‌ تجاری و بازرگانی این کشور و همچنین شمار سرمایه گذاری در نیمه دوم سال جاری 2020 به نسبت 0.7 درصد افزایش یافته است، نتایج بررسی صورت گرفته در زمینه نیروی کار این سازمان نشان می‌دهد که تعداد نیروی کار تقریباً بالغ بر 2.05 میلیون است که 86.6 درصد را مردها و 13.4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

سود 12.5 میلیارد ریالی بورس قطر طی یک هفته 

اوراق بهادار قطر اولین هفته کاری خود را در ماه دسامبر جاری با حمایت از عملیات خرید سهام با افزایش به پایان رساند و رشدی به نسبت 1.7 درصدی معادل 175 واحد را به دست آورد و کل ارزش سود خالص آن در اولین هفته نزدیک به 12.5 میلیارد ریال رسید.

حجم صادرات 11 میلیارد ریالی بخش خصوصی

داده‌های بولتن اقتصادی ماهانه اتاق بازرگانی قطر نشان داد که صادرات بخش خصوصی طی 9 ماهه امسال حدود 11 میلیارد ریال بوده و در سه ماهه سوم جاری 2.83 میلیارد ریال ثبت کرده است، در حالی که این رقم در سه ماهه دوم همان سال 2.15 میلیارد ریال با افزایش 32 درصدی بوده است. در این بولتن آمده است که صادرات بخش خصوصی در سپتامبر گذشته بالغ بر یک میلیارد ریال با افزایشی به نسبت 17 درصد داشته است.

ب) اخبار و تحولات خارجی

فرصت های امیدوارکننده قطر برای شرکت های آمریکایی

"یوسف محمد الجیده" رئیس اجرای مرکز مال قطر تأکید کرد، که دولت قـطر فرصت های گسترده ای را برای توسعه تجارت و نوآوری در اختیار شرکت ها از سراسر جهان، به ویژه شرکت های آمریکایی قرار می دهد، بنابراین دروازه ای ایده آل برای ایجاد تجارت محلی خود و گسترش به بازارهای آسیا، خاورمیانه و آفریقا را تشکیل می دهد. الجیده گفت: مرکز مال قطر یک نقطه شروع ایده آل برای دستیابی شرکت های آمریکایی به فضای نوآوری محلی در کشور قطر است، با اشاره به اینکه اقتصاد سریع قطر پتانسیل بزرگی را برای شرکت های آمریکایی جهت ایجاد فعالیت های خود در دوحه فراهم می‌کند، وی افزود که قطر با میزبانی از جام جهانی 2022 فیفا همچنان در تلاش برای رشد بیشتر است.

مشارکت وزیر شهرداری در جلسه عمومی امنیت غذایی سازمان اسلامی  

مهندس "عبدالله بن عبدالعزیز بن ترکی السبیعی" وزیر شهرداری و محیط زیست قطر  در سومین جلسه مجمع عمومی امنیت غذایی سازمان اسلامی‌ که تحت عنوان « توسعه پایدار امنیت غذایی در منطقه سازمان همکاری اسلامی » از طریق مجازی از شهر "آنکارا" ترکیه برگزار گردید، شرکت کرد. در این جلسه در مورد موضوعات درج شده در دستور کار این دوره از جمله برنامه اقدام سازمان همکاری اسلامی ‌برای توسعه کالاهای استراتژیک، گندم، کاساوا، برنج، روغن نخل، و ایجاد یک ذخیره امنیت غذایی سازمان همکاری اسلامی، ایجاد یک جامعه اسلامی ‌برای صنایع غذایی، مدیریت امنیت غذایی، برنامه‌هایی در زمینه علم، فناوری و نوآوری، توسعه تجارت و سرمایه گذاری محصولات غذایی و برنامه‌های انسان دوستانه  مواد غذایی، بهبود پایگاه داده‌های غذایی سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته شد.

حجم سرمایه گذاری‌های 71.2 میلیارد دلاری قطر در اروپا

"علی بن احمد الکواری" وزیر تجارت و صنعت قطر  طی دیدارش با سفرا و نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا در دوحه از طریق مجازی تشکیل جلسه داد. وی اظهار داشت: دولت قطر سرمایه گذاری‌هایی به ارزش 71.2 میلیارد دلار در اروپا پمپاژ کرده است که 43 درصد از این سرمایه گذاری‌ها در کشورهای اتحادیه اروپا است که معادل 31 میلیارد دلار است. وزیر تجارت گفت: حجم مبادله تجاری بین قطر و کشورهای اتحادیه اروپا در نه ماه اول سالجاری 2020 به 7 میلیارد دلار رسید که 12 درصد از کل حجم مبادله تجاری بین قطر و کشورهای جهان را تشکیل می دهد. وی در ادامه گفت: نزدیک به 2129 شرکت اروپایی در دوحه در زمینه‌های گوناگون در حال فعالیت می‌باشند.

صندوق سرمایه گذاری قطر 10٪ از بورس اوراق بهادار استانبول را خرید

در سفر امیر قطر به ترکیه اعلام شد که صندوق سازمان سرمایه گذاری قطر 10 درصد سهام بورس اوراق بهادار استانبول را به ارزش به مبلغ 200 میلیون دلار خریداری نمود. این توافق در سفر امیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به ترکیه به امضا رسید. صندوق ثروت ترکیه از امضای تفاهم نامه همکاری با  سازمان سرمایه گذاری قطر خبر داد که طبق آن صندوق حاکمیت ترکیه 10 درصد از سهام خود را در  بورس اوراق بهادار استانبول  به اداره سرمایه گذاری قطر منتقل می‌کند. مطابق بیانیه صادر شده توسط "حاکم ترکیه" این تفاهم نامه به امضای مدیر اجرایی صندوق ثروت حاکمیت ترکیه، ظفر سونماز و همتای وی از سازمان سرمایه گذاری قطر، منصور بن ابراهیم آل محمود در مراسمی‌ که در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا پایتخت برگزار شد، رسیده است. این بیانیه حاکی از آن است که این تفاهم نامه شامل همکاری‌های آینده بین موسسات ترکیه و قطر برای اداره بورس اوراق بهادار استانبول است. صندوق ثروت حاکمیت ترکیه در حال حاضر 90.6 درصد صاحب بیشترین سهم در بورس اوراق بهادار استانبول است، پس از آنکه پس از انتقال 10 درصد به سازمان سرمایه گذاری قطر، به 80.6 سقوط کرد. معامله برای هر دو صندوق نشانه اعتماد متقابل به بالقوه و آینده بورس اوراق بهادار استانبول است.

مقابله با پاندمی ‌کرونا و هزینه کرد 7.5 میلیارد دلاری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی

بر اساس یک گزارش تخصصی بین المللی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با ادامه پیامدهای خطرناک پاندمی ویروس کرونا در همه سطوح  و با توجه به تمرکز و توجه به مراقبت های بهداشتی با تمرکز بر بخش بهداشت و درمان در تلاش اند سرمایه گذاری‌هایی را در بخش مراقبت های بهداشتی انجام دهند که بالغ بر حدود 7.5 میلیارد دلار است. روزنامه العربی الجدید به استناد به گزارش منتشر شده توسط موسسه "MEED" ، متخصص پیگیری پروژه‌ها و مستقر در نیویورک نوشت که کشورهای خلیج فارس طی دو سال آینده هزینه‌های خود برای اجرای طرح های سرمایه گذاری, ساخت و ساز و اجرای پروژه‌های زیربنایی را کاهش و سرمایه گذاری‌های زیرساختی در زمینه بهداشت و درمان را افزایش خواهند داد. این گزارش نشان داد که دولت های خلیج فارس در تلاش اند تا زیرساخت های مراقبت های بهداشتی را برای دریافت واکسن‌هایی که به تجهیزات استثنایی مانند فرودگاه‌ها، سردخانه‌های نگهداری واکسن، تامین کامیون‌های ویژه انتقال واکسن‌ها به نقاط واکسیناسیون نیاز دارند، تجهیز کنند. گزارش فوق خاطرنشان کرد که طی دو سال آینده کشورهای قطر حدود 1.1 میلیارد دلار، کویت 1.3 میلیارد دلار, عربستان سعودی حدود 2.1 میلیارد دلار، امارات متحده عربی 1.4 میلیارد دلار، سلطنت عمان 950 میلیون دلار و پادشاهی بحرین 650 میلیون دلار در این زمینه هزینه خواهند کرد.

هواپیمایی قطر برنده پنج جایزه «Business Traveller 2020»  بین المللی شد

هواپیمایی قطر اعلام کرد  در جشن توزیع جوائز  Business Traveller 2020، پنج جایزه را از آن خود کرده است. هواپیمایی قطر اعلام کرد که پنج جایزه را در جشن جوایز فوق کسب کرده است. هواپیمایی قطر در توییتی در حساب توییتری خود اعلام کرد که جایزه بهترین خطوط هوایی، بهترین خطوط هوایی دوربرد، بهترین کلاس تجاری، بهترین خطوط هوایی خاورمیانه و بهترین خدمات غذایی و آشامیدنی را در پروازها از آن خود کرد. هواپیمایی قطر  در سال 2019 نیز برنده جایزه بهترین هواپیمایی جهان در جوایز جهانی Skytrax 2019  شد. شرکت هواپیمایی ملی قطر همچنین برنده جایزه بهترین هواپیمایی در خاورمیانه، جایزه بهترین کلاس تجاری در جهان و جایزه بهترین صندلی کلاس تجاری برای صندلی‌های «Qsuite» شد. گفتنی است که شرکت هواپیمایی قطر به تنها شرکت هواپیمایی تبدیل شده است که 5 بار جایزه بهترین شرکت هواپیمایی جهان را از آن خود کرده است. همچنین طبق نتایج جوایز جهانی  Skytrax 2020، فرودگاه بین المللی حمد اخیرا به عنوان سومین فرودگاه برتر جهان در بین بهترین فرودگاه‌های جهان انتخاب شده است.

تمرکز همکاری‌های قطر و ترکیه بر بخش های راهبردی

روزنامه‌های ترکیه و جهانی تأکید کردند که توافق نامه‌های حاصل از اجلاس سران قطر و ترکیه مهم است و انگیزه واقعی برای همکاری مشترک می‌باشد، آنها تصریح کردند، قطر و ترکیه متحدان نزدیک به یکدیگر هستند، پرفسور "چنگیز طومار" رئیس دانشگاه بین المللی "احمد یسوی" ترکیه ـ قزاقستان تأکید کرد، سفر "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر به آنکارا بسیار مهم است و همکاری راهبردی به نفع دو کشور و منطقه است. از سوی دیگر "علاء الدین شنکولر" کارشناس اقتصادی تأکید کرد این دو کشور هم اکنون شرکای استراتژی هستند که در همه زمینه‌ها و در تمام سطوح با هم همکاری دارند. "زهرا زمرد سلجوق" وزیر خانواده، کار و خدمات ترکیه اظهار داشت: یادداشت تفاهم همکاری امضا شده بین دو کشور در زمینه خانواده، زن و خدمات منجر به همکاری قابل توجهی خواهد شد.

سفیر چین: ما از قطر در دفاع از حاکمیت کشورش حمایت می‌کنیم  

"چو جیان" سفیر چین در دوحه طی اظهارات مطبوعاتی گفت: همکاری بین قطر و چین با وجود اپیدمی ‌کرونا پیشرفت کرده و شاهد نتایج قابل توجهی شده است، در نه ماه اول سالجاری 2020 حجم صادرات چین به قطر به نسبت 10 درصد براساس سالانه افزایش یافت و چین بزرگترین شریک تجاری برای قطر محسوب می‌شود. این دو کشور قراردادی به ارزش 3 میلیارد دلار برای ساخت کشتی گاز طبیعی مایع با یکدیگر امضا کرده اند. وی گفت: بزرگترین نفتکش گاز طبیعی در جهان Q-MAX اولین محموله خود را به تیانجین در چین انجام داد. چند روز قبل علی احمد الکواری وزیر تجارت و صنعت از سومین نمایشگاه بین المللی واردات چین حضور یافت. جیان افزود: ما برای افزایش همکاری برای مقابله با همه گیری تلاش خواهیم کرد. چین همچنان تجربیات خود را در این زمینه با قطر به اشتراک می‌گذارد تا با خطرات بهبود مجدد اپیدمی جلوگیری شود. سفیر در ادامه در بخشی از سخنانش گفت که ما از قطر در دفاع از حاکمیت کشورش حمایت می‌کنیم و ما به شدت دخالت در امور داخلی هر کشوری را رد می‌کنیم و ما با رفتارهای قلدری که مانع راه و شخصیت دموکراتیک روابط بین الملل است مخالف هستیم و از کشاندن سیاست های قدرت به جهان به قانون جنگل جلوگیری می‌کنیم و چین به حمایت از قطر در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود ادامه خواهد داد و ضرورت یافتن یک راه حل صلح آمیز و انجام گفتگوی متقابل بین همه طرفها برای پایان دادن به بحران خلیج فارس را خواستار می‌شود.

بررسی تقویت همکاری‌ها میان قطر و اتحادیه اروپا

مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی قطر  از طریق مجازی دیداری با خانم "کادری سیمسون" کمیساریای انرژی اتحادیه اروپا برقرار نمود. در این جلسه در مورد جنبه‌های مختلف همکاری‌های دو جانبه بین قطر و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی و راههای گسترش و تقویت آن پرداخته شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما