معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۱۰

استارت آپ های هندی به دنبال راه حل برای جلوگیری از تلفات محصولات کشاورزی

شرکت های فناوری و صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر در حال ورود به حوزه بسیار پیچیده صنعت کشاورزی گسترده هند هستند.

با بهره ­گیری از مقررات جدید وضع شده در بخش قیمت گذاری محصولات کشاورزی­، شرکتهای فناوری و استارت اپ­ها در حال تهیه برنامه­ های کاربردی و ساده ­ای هستند که کشاورزان از طریق آن قادر خواهند بود به خریداران بزرگ در سراسر کشور متصل گردند. این برنامه­ ها، با استفاده از هوش مصنوعی اجزای زنجیره تامین را به هم متصل می­کند و هدف نهایی آن کاهش تلفات محصولات کشاورزی و بهبود اقتصاد این بخش در هند است.

هم اکنون تلفات محصولات کشاورزی در هند رقمی در حدود 25% برآورد می­گردد که این میزان هدر رفت (ناشی از زنجیره‌های تأمین معیوب) چهار تا پنج برابر بیشتر از اقتصادهای بزرگ دنیا است. طبق بررسی­ های انجام شده، مقادیر زیادی از غلات، میوه‌ها و سبزیجات در هند بین مزرعه و محل نهایی مصرف از بین می رود. از عمده دلایل این تلفات بالا می‌توان به انجام عمده کارها به صورت دستی، بارگیری و تخلیه مکرر، مدیریت ضعیف موجودی، عدم ذخیره سازی کافی در بخش های مخلف کشور و حرکت کند کالا را نام برد.

در روش های جدید که مورد نظر دولت هند نیز می‌باشد، واسطه‌ها تا حد امکان حذف میگردند و به کشاورزان اجازه می دهد محصولات خود را مستقیماً به خریداران بفروشند و چشم انداز آنها را به ویژه در مناطق دور افتاده بهبود می‌بخشد. همچنین آن ­ها قادر خواهند بود  علاوه بر امکان عرضه به بازارهای عمده فروشی تعیین شده، به موسسات و خرده فروشان بزرگی مانند Walmart نیز محصولاتشان را ارائه نمایند.

بخش کشاورزی در هند تقریباً 15 درصد از تولید 2.9 تریلیون دلاری اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد و تقریباً نیمی از 1.3 میلیارد نفر جمعیت را مشغول به کار می‌کند. در حال حاضر حدود 85 درصد کشاورزان هند کمتر از 2 هکتار زمین دارند و فاقد امکانات فروش فراتر از بازارهای محلی هستند، حتی اگر این به معنای چشم پوشی از قیمت های بهتر باشد.

مدیر یکی از صندوق­های سرمایه گذاری خظر پذیر پیش بینی کرده است که با افزایش فعالیت استارت ­آپ­ها در حوزه اقتصادکشاورزی، رقمی در حدود یک میلیارد دلار در این گونه شرکت ها (Agritech) سرمایه­ گذاری انجام شود و میزان این سرمایه­ گذاری هر ساله با نرخ 20 الی 30 درصد افزایش یابد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما