معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۷- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۲۷۴

تعیین کیفیت هوا از طریق هوش مصنوعی در هلسینکی

محققان دانشگاه هلسینکی، اخیراً توانسته‌اند با استفاده از هوش مصنوعی به طور مقرون به صرفه و کارآمد، کیفیت هوا را اندازه‌گیری کنند. این محققان روش جدیدی را توسعه داده‌اند که امکان جمع‌آوری داده‌ها در زمینه کیفیت هوا در مراکز شهری را به روشی مؤثرتر و کم‌هزینه‌تر از قبل فراهم می‌آورد. پیشرفت مهم دانشمندان در این زمینه می‌تواند نقش مهمی در رشد آینده هلسینکی ایفا کند چرا که به طراحان و متخصصان پایتخت کمک می‌کند بدون صرف هزینه‌های بیشتر، به پاکسازی و ایمن‌سازی شهر بپردازند. آن‌ها از هوش مصنوعی در رویکرد جدید خود برای اندازه‌گیری کیفیت هوا بهره گرفته و از این طریق، به هوشمندسازی هر چه بیشتر پایتخت فنلاند کمک زیادی نموده اند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده که آلودگی هوا سالانه موجب مرگ هفت میلیون نفر در سراسر جهان می‌گردد، به همین دلیل کیفیت هوا با استفاده از طیف وسیعی از وسایل کنترل می‌شود. ایجاد سایت‌های اندازه‌گیری کیفیت هوا مانند ایستگاه‌های اندازه‌گیری سطح زمین و اتمسفر پرهزینه هستند.
در روش فوق، سنسورهایی ارزان‌‌قیمت برای اندازه‌گیری کیفیت هوا محدوده وسیعی از سراسر شهر را در بر می‌گیرد، و اطلاعاتی به مراتب دقیق‌تر از روش‌های قدیمی ارائه می‌دهد. سنسورهای نصب شده در هر نقطه می‌تواند به بهبود کیفیت هوا و در نتیجه پاکسازی شهر از هر گونه ماده آلاینده نیز کمک زیادی کند.
مسئولین شهری هلسینکی قصد دارند حسگرهای هوشمند را در مکان‌هایی نظیر دفاتر اداری، ایستگاه‌های اتوبوس، فضاهای سبز و کتابخانه‌ها نصب کنند. علاوه بر این، افراد علاقمند نیز می‌توانند سنسورهای فوق را خریداری و با نصب آن در محل زندگی یا کار خود، کیفیت هوای محیط را اندازه‌گیری و در نهایت، پاکسازی کنند.
محققان دانشگاه هلسینکی تاکنون از حسگرهای ساخته شده به طریق هوش مصنوعی، تنها به صورت آزمایشی استفاده کرده‌اند. این افراد نتایج حاصل از نصب چهار حسگر را با ابزارهایی که پیش از این برای اندازه‌گیری کیفیت هوا در منطقه مسکونی کامپولا به کار گرفته شده بود، مقایسه و بسیار شگفت‌زده شده‌اند. حسگرای جدید که از طریق هوش مصنوعی و با قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به قدیمی‌ها ساخته شده بود، بسیار دقیق‌تر عمل می‌کرد و داده‌هایی بسیار درست در اختیار ناظران قرار می‌داد.
یک نسخه از این مطالعه دانشگاه هلسینکی به زبان انگلیسی که در مجله IEEE Sensors در ماه اکتبر به چاپ رسیده است در پیوست این خبر درج شده است .
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما