معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۲- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۱۱۱۷

اخبار اقتصادی ایتالیا ( هفته دوم آذر ماه 1399)

مهم ترین تحولات و اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته دوم آذر ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل می‌باشد:

اظهار نخست وزیر در  مورد کمک های اتحادیه اروپا و صندوق احیاء اقتصادی

کوریره: کونته نخست وزیر در برنامه گفتگوی مداوم تلویزیون ملی ایتالیا اعلام نمود ما متخصص ترین افراد کشورکه مهارت بالایی دارند را بکار خواهیم گرفت تا علیرغم ابهامات موجود بتوانیم از این ظرفیت حداکثر استفاده را بعمل آورده و کارهای زیادی انجام می دهیم

در ابتدا در خصوص تداوم حضورش  در دولت اظهار داشت علیرغم شایعات، دولت مصمم به تکمیل دوره خود و ادامه برنامه‌های احیاء اقتصادی و مقابله با بحران کرونا می‌باشد.  طرح های صندوق بازیابی در اختیار دولت قرار داده  شده و نخست وزیر می خواهد بهترین طرح ها را باتوجه به مقتضیات کشور و سیاست کلی ائتلاف حاکم انتخاب نماید. وی اظهار داشت 209 میلیارد یورو (کمک اتحادیه اروپا) چالش حیاتی برای کشور ما است ، در صورت تعلل پیامدهای دردناکی در پیش رو  خواهیم داشت، وی هرگونه دیر  کرد دولت در این خصوص را رد نموده و اظهار داشت ما علی رغم ابهاماتی که مطرح می‌شود، کارهای زیادی انجام داده ایم. وی انتقادهای مطروحه را بی ارزش خواندو برخی ازموضع گیری موتلفین دولت(حزب دمکراتیک) را سوء تفاهم خواند که برطرف می‌شود و افزود ما نمی‌توانیم جاه طلبی‌هایی را که به نقش های مهم تر امیدوارند، دنبال کنیم، دولت تصمیمی‌برای تغییر تیم خود ندارد. وی  در پاسخ به اختلافاتش با جنبش 5 ستاره و حزب دمکراتیک و شایعه تشکیل حزب جدید، اعلام نمود به چنین چیزی معتقد نیست ونیازی برای آن احساس نمی‌کند.  وی رابطه با دبیر حزب دموکرات را استوار خواند و اظهار داشت رئیس جمهور می خواهد ما مطمئن باشیم که برای زنگارتتی(رهبر دمکراتها) زیانی در دولت و طرح بازیابی وجود ندارد.  وی در مورد فرضیه ایجاد دو پست معاون نخست وزیر برای تقویت سیاسی دولت اظهار داشت اگر زینگارتتی می خواست وارد این عرصه  شود ، خوشحال خواهد شد. اما او تردید دارد که واقعاً وی بدنیال پست معاون نخست وزیر باشد زیرا انتصاب دوگانه (استانداری لاتزیو و معاونت نخست  وزیر) باعث جنجال شده و وی مجبور به ترک یکی از آن دو پست خواهد شد.

وی در خصوص طرح های  بازیابی  با کمک اتحادیه اروپا اعلام نمود برای هر پروژه یک مدیر منصوب می‌شود و ما باید بهترین‌های کشور را درگیر کنیم. ما 50 نام برای هر یک از شش تیم فنی مشخص کرده ایم که بتوانند مرحله به مرحله تحقق کار را دنبال کنند. ساختار فنی قدرت جایگزینی خواهد داشت. اگر پروژه ای به تأخیر بیفتد و یا اجرای آن ضعیف باشد ، تکنسین‌ها کار را بر عهده خواهند گرفت. وی  درخصوص وتوی مجارستان و اسکاندیناوی در مورد  کمک های اتحادیه اروپا اظهار داشت جای نگرانی نیست و امیدوار است به سرعت مراحل آن طی و طبق برنامه به پیش رود ما در مرحله نهایی هستیم. اتحادیه اروپا با ریاست اورسولا فون در لاین ساختاری را ایجاد کرده است که روز به روز با آن روبرو هستیم. گام بعدی شجاعت برای انتخاب بهترین پروژه‌ها است و ایتالیا حتی می‌تواند جلوتر از سایر کشورها حرکت کند ،

رای مثبت پارلمان ایتالیا به طرح افزایش کسری بودجه با مشارکت اپوزیسیون؛

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، دیروز نمایندگان دو مجلس ایتالیا در  تاریخ 6/9/99به طرح دولت این کشور در رابطه با موضوع افزایش کسری در بودجه رای مثبت دادند.

 

رای مثبت / نفر

رای منفی / نفر

در رای گیری شرکت نکردند / نفر

مجلس شورای نمایندگان

552

0

6

مجلس سنا

278

4

4


هدف از این بودجه 8 میلیارد یورویی، به نعویق انداختن سر رسید پرداخت مالیات برای شرکت ها و بخش های مختلف اقتصادی از دسامبر 2020 به دسامبر 2021 و همچنین کمک به بازار کار نام برده شده است.

در این رای گیری جناح اپوزیسون به درخواست سیلویو برلوسکونی رئیس حزب فورتزا ایتالیا، بطور دسته جمعی شرکت کردند. (احزاب: فورتسا ایتالیا، برادران ایتالیا و لگای شمال)  به نوشته این روزنامه اگرچه دولت در مجلس سنا مشکلی برای تائید لایحه فوق نداشت و جناح اکثریت به تنهایی 163 رای می آورد ولی همکاری جناج اپوزیسیون در این رای گیری از ارزش سیاسی ویژه ای برخوردار بود.

نخست وزیر ایتالیا، جوزپه کونته همکاری اپوزیسیون را بسیار مثبت ارزیابی نمود و افزود دولت امیدوار است بتواند به همین ترتیب با اپوزیسیون تعامل و گفتگو داشته باشد. رئیس حزب لگای شمال، سلوینی نیز اظهار داشت اکنون باید ببینیم آیا دولت جدیت به خرج می دهد.

ملونی رئیس حزب برادران ایتالیا بیان داشت می خواستند احزاب تشکیل دهنده اپوزیسیون را از هم جدا کنند ولی موفق نشدند.  رهبر حزب دموکرات در مجلس به همراه وزیر گردشگری و میراث فرهنگی ایتالیا بطور جداگانه به سیلویو برلوسکونی رئیس حزب فورتزا ایتالیا به دلیل نشان دادن روحیه همکاری با دولت بویژه در چنین مقطع بحرانی تبریک گفتند. رهبر حزب دموکرات ، نیکولا زینگارتتی نیز درا ین نشست اعلام نمود کسی نباید فکر کند بعد از این توافق و همکاری، برنامه‌های دیگری پشت پرده در حال شکل گرفتن است. برای ما دولت ائتلافی هیچ گونه معنایی ندارد. وزیر امورخارجه ایتالیا، دی مایو نیز اظهار داشت این یک نمونه اتحاد و وفاداری نهادینه ای به شمار می رود.

به نوشته این روزنامه ارزش واقعی رای مشترک جناح اکثریت و اپوزیسیون دستیابی دولت به تنها 8 میلیارد یوروی پیش بینی شده در این لایحه نیست بلکه 20 میلیارد یورو از بودجه سال آینده نیز از محل فروش اوراق قرضه یعنی کسری بودجه تامین می‌گردد که مجلس تا تاریخ 31 دسامبر امسال باید به آن رای دهد بعلاوه از هم اکنون وزیر اقتصاد ایتالیا از طرح افزایش کسری در بودجه در ژانویه سال آینده خبر داده است.

سفر وزیر اقتصادی فرانسه به ایتالیا

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، دیروز وزیر اقتصاد فرانسه، برونو لو مرق Bruno Le Maire به ایتالیا سفر کرد تا با همتای ایتالیایی خود روبرتو گواتیه ری و وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا، استفانو پاتوآنللی دیدار نماید. این دیدار به منظور گفتگو پیرامون همکاری‌های مشترک در اتحادیه اروپا بویژه همکاری‌های صنعتی نام برده شده است. به گفته وزیر اقتصاد فرانسه که هدفش جلوگیری از نفوذ آمریکا و چین در صنعت اروپاست، اروپا باید یک سیاست صنعتی واحد همچون مدل صنعت هواپیما سازی ایرباس Air Bus از طریق همکاری در طرح های مشخص تدوین نماید.  از جمله طرح های مورد نظر وزیر اقتصاد فرانسه، طرح توسعه انرژی هیدورژن، طرح ساخت باطری‌های الکتریکی، طرح نگهداری داده‌ها و طرح صنایع و همکاری‌ها در بخش فضا می‌باشد. از نظر فرانسه کشور ایتالیا شریک راهبردی خوبی در همکاری‌های صنعتی بویژه در صنایع فضایی برای این کشور بشمار می رود.

بالا گرفتن موضوع اختلاف تجاری بین شرکت فرانسوی Vivendi در طرح خریداری سهام شرکت تلوزیونی مدیا ست ایتالیا،

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، رئیس شرکت فرانسوی ویوندی، از تصمیم دولت ایتالیا در تدوین لایحه به تعویق انداختن برنامه خرید سهام شرکت مدیاست(با مالکیت برلوسکونی) از طرف این شرکت و به نوعی تبدیل شدن این مناقشه سیاسی – اقتصادی بسیار ناراحت شده است.

به نوشته این روزنامه، ویوندی این اقدام سیاسی را از طرف ایتالیا قبول نمی‌کند زیرا این شرکت در گذشته با وجود اینکه می‌توانست به عنوان یک سهام دار عمده کنترل شرکت تلفن ایتالیا (Tim) را بدست بگیرد ولی بدلیل درخواست دولت ایتالیااز این تصمیم خود صرف نظر نموده بود اما اینبار دخالت دولت ایتالیا را در این مذاکرات نمی‌پذیرد. در این زمینه در رم گفته می‌شود که اکنون شرکت ویوندی قصد دارد به عنوان یک مخاطب اصلی در طرح ایتالیا در مورد شبکه واحد ارتباطات تلفنی ایتالیا (Tim) که ویوندی یکی از سهامداران عمده این شرکت است ظاهر شود و بدین ترتیب جلوی برنامه دولت ایتالیا در تشکیل شبکه واحد ارتباطات ایستادگی نماید. 

شایان ذکر است که بر اساس قوانین تجاری ایتالیا، سهامدران  در صورت داشتن حداقل 30 درصد از سهام شرکت های سهامی عام می‌توانند خرید بقیه سهام را به دیگر شرکا پیشنهاد نمایند و دیگر شرکا نمی‌توانند از این پیشنهاد کنار گیری کنند. دولت ایتالیا نگران است که شرکت ویوندی فرانسه با خرید سهام شرکت مدیا ست به یک قطب بزگ در کشور ایتالیا در زمینه ارتباطات تلفنی و تصویری تبدیل گردد.

تورم منفی وکاهش قدرت خرید در ایتالیا

آنسا: طبق برآوردهای اولیه سازمان آمار ایتالیا (Istat ) تورم در ماه نوامبر برای هفتمین ماه متوالی منفی باقی ماند. ، شاخص ملی مصرف کننده کل برای کل جامعه کاهش 0.1٪ به صورت ماهانه و 0.2٪ به صورت سالانه را ثبت کرده است. سپرده‌های نقدی و وام ها: تورم بدست آمده برای سال 2020 با شاخص کلی برابر با -0.2٪ و برای مولفه  های اصلی 0.5٪ +  میباشد که شامل مصرف انرژی و مواد غذایی تازه است. بنابراین تورم منفی برای هفتمین ماه متوالی ، همانطور که در سال 2016 بین فوریه و آگوست اتفاق افتاد، ثبت شده است. به طور خاص ، در مقایسه سالانه ، تورم عمدتا به دلیل قیمت سبد انرژی منفی باقی می ماند (-8.6، ، در مقایسه با -8.7  ماه قبل) ، اما کاهش آن نسبت به ماه اکتبر کمتر است کالاهای فرآوری شده غذایی (که از تغییر روند صفر در ماه اکتبر به 0.7٪ در ماه نوامبر تغییر یافت) و هزینه خدمات تفریحی ، فرهنگی و مراقبت شخصی (از 0.1٪ به + 0.5٪) افزایش یافت.

 به صورت ماهانه ، کاهش شاخص عمومی عمدتا به دلیل کاهش قیمت خدمات مربوط به حمل و نقل و خدمات تفریحی ، فرهنگی و مراقبت های شخصی است (-1.0 برای هر دو) ، بعلاوه ، طبق برآوردهای اولیه ، شاخص هماهنگ قیمت مصرف قیمت های اصطلاحا سبد خرید ، که شامل قیمت مواد غذایی ، مراقبت در منزل و مراقبت های شخصی است ، در ماه نوامبر با کمی افزایش به 1.5٪ از 1.2٪ در ماه اکتبر ثبت شد.

حضور رئیس اتحادیه اروپا، اورسولا وان در لاین، در مراسم افتتاحیه سال جدید تحصیلی دانشگاه اقتصاد میلان.

(روزنامه ایل سوله مورخ یک شنبه 29 نوامبر 2020 (9 آذر 1399)، صفحه 6) رئیس اتحادیه اروپا: در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه Bocconi میلان که از طریق ارتباط از راه دور برگزار می‌شد، گفت؛ کشور ایتالیا با اصلاحات صحیح می‌تواند با استفاده از کمک های اتحادیه اروپا مجددا به حرکت بیافتد. به گفته اورسولا وان در لاین، لازم است اصلاحاتی در کمک به نسل جوانان و همچنین استراتژی برای سرمایه گذاری‌هایی که ایتالیا را به یک کشور سبز، دیجیتال و مقاوم تیدیل نماید. تعریف گردد. رئیس کمیسیون اروپا ضمن اشاره به این مطلب که کمک های اتحادیه اروپا برای ایتالیا به منزله وامی است که این کشور از نسل آینده خود می‌گیرد افزود: ایتالیا باید در استفاده مفید این کمک ها کوشش نماید.

برگزاری همایش "هفته تجاری ایتالیا - آفریقا" سمینار و وبینار مشترک اقتصادی در رم؛

(روزنامه ایل سوله مورخ یک شنبه 29 نوامبر 2020 برابر با  9 آذر 1399، صفحه 11)به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله طی روزهای 9 الی 11 نوامبر 2020 سمینار اقتصادی هیبرید (حضوری و مجازی)  با عنوان  "REBRANDING ITALY IN AFRICA" در شهر رم برگزار گردید. به گفته دبیر همایش "هفته تجاری ایتالیا آفریقا" (IABW) کشور ایتالیا یک شریک تجاری مهم برای کشورهای قاره آفریقا محسوب می‌گردد. صنایع باغداری،  ساختارهای زیربنایی، انرژی‌های پایدار و صنایع بانکی و خدمات از جمله بخش های تجاری می‌باشد که کشور ایتالیا می‌تواند با آفریقا همکاری نماید. کشور ایتالیا مقصد %6 درصد از صادرات قاره آفریقا به کشورهای خارج از این قاره می‌باشد برابر با آمریکا و کمی‌پائین تر از دو کشور بزرگ چین و هندوستان. بنا به گزارش اداره آمار ایتالیا این کشور طی سال 2019 میلادی 17.3 میلیارد یورو صادرات و 21.4 میلیارد یور واردات از قاره آفریقا داشته است. به گفته رئیس مؤسسه تجارت خارجی ایتالیا (Ice) ایتالیا به قاره آفریقا عمدتاَ ماشین آلات صنعتی، تجهیزات و فرآورده‌های نفتی تسویه شده صادر و در مقابل مواد معدنی و متالرژی وارد می نماید.

اظهارات نخست وزیر ایتالیا در  شبکه تلوزیونی

(روزنامه ایل سوله مورخ شنبه 8 آذر 1399، صفحه 4)طرح بازیافت اقتصادی و چگونگی استفاده از کمک های اتحادیه اروپا در راه است و بزودی تکمیل و معرفی خواهد شد، انتخاب تکنولوژی سبز یکی از شرایط این طرح خواهد بود. وی در پاسخ به برخی گروه‌های سیاسی که صحبت از تاخیر دولت در تدوین طرح ها می‌کردند گفت: طرح ملی احیاء و مقاومت ایتالیا باید تا ماه فوریه 2021 به اتحادیه اروپا معرفی گردد و دولت می‌تواند از هم اکنون برخی از بخش های آن را نیز همچون بخش تولید انرژی‌های جدید که %37 درصد آن را در بر می‌گیرد را معرفی نماید.  در همین رابطه دوشنبه (امروز) وزیر اقتصاد ایتالیا در مقابل مجلس حاضر خواهد شد تا در مورد طرح دریافت کمک های اتحادیه اروپا در زمینه بهداشت و درمان با نمایندگان گفتگو نماید. برخی از گروه‌های جناح اکثریت در مجلس خواستار مدیریت دسته جمعی طرح ها می‌باشند. نفر دوم حزب دموکرات ها، آندرآ اورلاندو در مورد کابین رهبری تصمیم گیری و نظارت در مورد استفاده از بودجه کمک های 209 میلیارد یوریی که اروپا تا نیمه دوم سال 2021 پرداخت آن را به ایتالیا آغاز خواهد نمود گفت: تصمیمات در مورد این بودجه باید بصورت دسته جمعی بوده و در پروسه تصمیم گیری باید جامعه مهندسان، جامعه شناسان و شهرسازان را نیز دخالت داد.

هشدار کنفدراسیون صنایع ایتالیا درخصوص رکود صنعتی کشور

ایل سوله مورخ 2/9/99 ص 1، به گزارش دفتر مطالعات وابسته به این کنفدراسیون بخش  صنایع این کشور در سه ماهه چهارم  با خطررشد منفی4% نسبت به سه  ماهه قبل روبرو می‌باشد. کاهش مصرف نیز در کشور در این دوره با 8.1% منفی روبرو بوده  و بخشهای گردشگری، خدمات تفریحی و حمل و نقل بیشترین آسیب را خواهنددید. با کاهش اعتماد مصرف کنندگان به بهبود وضعیت اقتصادی در کشور، بازسازی اقتصادی  با کندی بیشتری روبروشده و نرخ پس انداز جاری در بانک ها افزایش خواهد یافت. از سوی علیرغم افزایش اشتغال در ماه‌های جولای و آگوست باردیگر با کاهش اشتغال و استخدام در سه ماهه اخر سال مواجه خواهیم  شد. دراین گزارش نرخ رشد سه ماهه دول و دوم 17.8% منفی، سه ماهه سوم 19.1% مثبت و سه ماهه چهارم 4.5% منفی برآورد شده است. میزان مصرف نیز در 10 ماهه اول سال 28.4% کاهش و در سه ماهه اخر سال با افزایش 5 درصدی به منفی 34% خواهد رسید.

گزارش فدراسیون بانکهای ایتالیا در عدم توازن در پرداخت وام در سطح کشور

ایل سوله ص 7، فدراسیون بانک های ایتالیا FABI در گزارش اخیر خود اعلام نمود نرخ وام دهی بانک ها در مناطق مختلف کشور نامتوازن  بوده و استانهای شمالی توانسته اند اعتبارات بیشتری را توزیع نمایند.4  استان لمباردی، ونتو، ایملیا رومانیا و توسکانی در شمال کشور 52.7% وام های اعطای را به خود تخصیص داده و ضمانت های وام را با شرایط سهل تری می‌پذیرند. درحالیکه بقیه استانها خصوص استانهای جنوب کشور با سختگیری بیشتر برای درخواست کنندگان وام مانع تراشی می نمایند.

در بخش  دیگر این گزارش آمده است نرخ متوسط سوخت طلب شده بانکها 1.2% می‌باشد که در استانهای جنوبی این  نرخ تا دوبرابر بیشتر است. شرکت های ساخت و سازبیشترین نرخ طلب سوخت شده را با 4.2% به خود اختصاص داده اند. در  بخش نهایی این گزارش نیز به کشف 53 هزار معاملات مشکوک به ارزش بیش از 50 میلیارد یورو در سیستم بانکی کشور پرداخته که 99% آنها مشکوک به پول  شوئی بوده و  1% نیز در مظان پشتیبانی از تروریسم می‌باشد. 381 موسسه بانکی و مالی درگیر این پرونده  ها بوده اغلب آنها در استانهای جنوبی می‌باشند. البته میلان با 5000 مورد در طی 6 ماهه اول سال دررتبه برتر این فهرست قرار دارد. استانهای کامپانیا، لاتزیو، کلابریا، پولیا و ساردینی بالاترین نرخ معاملات مشکوک را به ثبت رسانده اند.

گزارش وزیر اقتصاد به کمیسیون تلفیق

ایل سوله ص 1، گوالتیری وزیر اقتصاد ایتالیا روز گذشته گزارش خود در خصوص اخرین وضعیت اقتصادی را به کمیسیون تلفیق بودجه مجلسین سنا و پارلمان ارائه نمود. وی اعلام نمود هرچند پیش بینی نرخ 6% برای سال آینده در زمان تدوین لایحه متمم بودجه در ماه اکتبر اعلام شد، لیکن علیرغم شروع موج دوم  کرونا و افزایش بحران در کشور، حصول این نرخ امکان پذیر می‌باشد. وی اعلام نمود کسری بودجه سال آینده در حدود 7% خواهد ماند. وی همچنین به اراده این وزارت خانه به اجرای توصیه اتحادیه اروپا درخصوص ارائه مشوق های مالیاتی برای دوره ای محدود برای تحرک اقتصادی و سرمایه گذاری  مستمر اشاره نمود و تدوین طرح اصلاح تراز بودجه را در این راستا عنوان کرد. در بخشی دیگر از سخنان خود وزیر سیاست های انبساطی با استفاده از منابع سه طرح مانور (متمم) بودجه با اعتبار 39.1 میلیارد یورو(24.6 از محل فروش اوراق قرضه ومابقی از طریق کمک های مصوب اتحادیه اروپا) ، 31 میلیارد از بودجه‌های باقیمانده مصوب دولت برای مقابله با کرونا درسال جاری و طرح افزایش کسری  بودجه که در ابتدای سال آینده  مقدار دقیق آن مشخص خواهد شد(احتمالا 20 میلیارد یورو) را تشریح نمود. وزیر اقتصاد اعلام نمود باتوجه به تحولات کرونا در کشور، در سال آینده مسلما برخی از پیش بینی‌ها دستخوش  تغییر شده و مستلزم  بازنگری خواهند  بود.

اظهارات مدیر کل کنفدراسیون  صنایع در کمیسیون تلفیق

ایل سوله ص 5، خانم ماریوتی مدیرکل کنفدراسیون  صنایع ایتالیا نیز در این کمیسیون اظهار داشت مانور انبساطی دولت که در آن سعی شده دوموضوع مقابله با بحران  کرونا و احیاء اقتصاد ملی هم زمان اجرا شود از جمله تصمیمات مثبت ارزیابی می‌شوداما ضعف این طرح در پشتیبانی از مسیر رشد اقتصادی  و رقابتی شدن سیستم صنعتی می‌باشد.در واقع تصمیمات اصلی درموضوعات مهم در این طرح به طرح ملی "احیاء و مقاومت" منوط شده است که برای تدوین آن  در انتظار فراخوان دولت هستیم.

اظهارات رئیس اتحادیه ساخت وساز ایتالیا در کمیسیون تلفیق

رئیس اتحادیه ساخت و ساز ایتالیا در خصوص طرح های دولت و اظهارات وزیر اقتصاد در کمیسیون تلفیق  اعلام داشت دولت طی 15 سال آینده حدودا 400 میلیارد یورو منابع مازاد (از  بودجه عادی) در اختیار خواهد داشت که بی سابقه می‌باشد ولی با گذشت چند ماه هنوز دولت برنامه‌های خود را برای استفاده از این منابع دقیقا و شفاف مشخص نکرده است. 209 میلیارد یورو  از این اعتبار از کمک های  مصوب (وام  و  کمک بلاعوض) اتحادیه اروپا، 133 میلیارد  از طریق سیاست های همسان سازی (اتحادیه اروپا* و 52 میلیارد  نیز از  بودجه ساختار زیربنایی بودجه دولت تامین خواهد شد. وی با  ابرازنگرانی از تعلل دولت در ارائه طرح های زیربنایی، اظهار داشت  طی 4 سال گذشته دولت 150 میلیارد یورو در بخش ساختارهای زیربنایی تخصیص داده اما هنوزنتوانسته است آنها را به سرمایه گذاری تبدیل نماید(به علت عدم تکمیل  یا عدم واگذاری) وی  پیشنهاد نمود  ستادهماهنگی (کابینه واحدی) برای سرعت بخشیدن  به طرح های سرمایه  گذاری ایجاد شود. نهایتا افزود افزایش قابلیت فنی و کاهش بوروکراسی تسهیل کننده این مسیر خواهد بود.

ابهام دولت در تعیین نهاد هماهنگ کننده طرح های بازسازی

ایل  سوله ص 12، هنوز اجماع لازم در دولت برای تعیین نهاد یا مرجع تعیین و تصویب  کننده طرح های بازسازی با استفاده از کمک های اتحادیه اروپا بوجود نیامده است. وزارت اقتصاد خواستار تفویض این امر به بخش ویژه در این وزارت می‌باشد، اما بخش های دیگر اقتصادی ازجمله بخش  خصوص خواستار تیین ستاد  فرماندهی یا کابین رهبری متشکل از نهادهای  ذیربط می‌باشد تا پس از تعیین  طرح ها وتصویب  نهایی آنها را به اتحادیه اروپا ارائه نمایند. نخست وزیر نیز چندی قبل اعلام نمود ترجیح می دهد ساختار مدیریت عملیات همانند آنچه در  مقابله  با بحران کرونا در کابینه دولت ایجاد شد را در این خصوص  ایجاد نماید. باتوجه به لزوم تسریع در ارائه طرح ها به اتحادیه اروپا، دولت هرچه سریعتر باید مشخص  نماید که کدام ساختار را انتخاب و تصمیم گیرنده نهایی در این خصوص کیست؟

گزارش بانک مرکزی و موسسه آمار در کمیسیون مجلس

ایل سوله ص 1، واحد بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی ایتالیا روز گذشته در گزارشی به دفتر نظارت بر بودجه پارلمان این کشور اعلام نمود بازیابی اقتصاد کشور با رشد کمتری نسبت به پیش بینی‌های قبلی بوقوع خواهد پیوست. اقتصاد ایتالیا که طی 4 دوره سه ماهه متوقف شده است، تاثیر منفی خود را در سال آینده نیز نشان خواهد داد. هرچند  پیش بینی شاخص ها با وضعیت فعلی هنوز مبهم است اما نشانه  های بدی برای آینده می‌باشد. حذف 17 هزار فرصت شغلی برای زنان در استان‌های جنوبی طی 3ماهه اخیر یکی از این  شاخص ها است. اداره آمار  نیز با ارائه گزارشی از روند شدید  کاهشی نرخ زاد ولد در کشور اعلام نمود این  نرخ در سال جاری به 408 هزار نفر خواهد رسید که بر رشد منفی جمعیت کشور خواهد افزود. ترس  از آینده اقتصادی، شغل های ناپایدار، مشکلات  فراروی اشتغال جوانان از جمله دلایل کاهش زاد ولد در ایتالیا برشمرده شده است.

گزارش انجمن توسعه صنایع جنوب ایتالیا

ایل سوله ص 2، بنا به این گزارش پاندومی‌کرونا وضعیت شکننده صنایع جنوب ایتالیا را بدتر کرده است. کاهش نرخ تولید  ناخالص داخلی در کشور نسبت به پیش بینی 9% ماه جولای افزایش و به  منفی 9.6% خواهد رسید. این نرخ در جنوب ایتالیا 9% و در مرکزوشمال 9.8% خواهد بود که در مجموع 15% کمتر از نرخ 2014 می‌باشد.

رواج اخبار جعلی در ایتالیا

ایل سوله ص14، در  نظرسنجی موسسه آجی کام که به مجلس این کشور نیز ارائه شده است، در ایتالیا 35706 خبرنگار فعال می‌باشند که 10.7% کمتر از 2010 می‌باشند. در مصاحبه این موسسه طی دو ماه با خبرنگاران مشخص  گردید 73% خبرنگاران موضوع اخبار جعلی را حقیقتی رسانه ای در این کشور بیان  کرده اند. 78% این میزان را حداقل 2 خبر در هفته و 23% آنرا روزانه در سطح رسانه‌های ایتالیا عنوان کرده اند. چنانچه روزنامه نگاران نتوانند به مهارت های دیجیتالی بررسی منابع خبری دستیابند این جریان اخبار جعلی در کشور تقویت خواهد شد. در این صورت نقش  واسطه‌های خبری (مطبوعات و رسانه‌ها) به زیر سوال رفته و شبکه‌های اجتماعی این خلا را به سرعت پرخواهند کرد. ایجاد یک سیستم دیجیتالی بررسی صحت اخبار پیشنهاد این موسسه برای رفع این معضل بوده است.

اخرین وضعیت فروش اوراق قرضه ایتالیا

ایل سوله ص 5، بر طبق اعلام بانک مرکزی میزان اوراق قرضه ایتالیا تا پایان آگوست 2020 به 2172 میلیارد یورورسید که بخش مهمی از بدهی ملی این کشور (بالغ بر 2530 میلیارد یورو) را تشکیل می دهد. میزان فروش اوراق قرضه در سال جاری تاکنون 340 میلیارد یورو بوده که بنظرمی رسد به هدف برنامه ای خود رسیده است. در سال آینده نیز در برنامه این بانک فروش 234میلیارد یورو اوراق قرضه پیش بینی شده است. نرخ  بهره درحال حاضر 66 /0 % می‌باشد و دولت امیدوار است این نرخ را بتواند در سال آینده بوااسطه کمک  های مالی  دریافتی اتحادیه اروپا در بخش بازسازی اقتصادی و کاهش نرخ اسپیرید (از 113 فعلی به کمتر از 100) به 55 ./  %  برساند.  قابل ذکر است نرخ بهره در سال 200 بالغ بر 4.79% با نرخ اسپیرید 500 بود که هم اکنون  به پائین ترین  سطح رسیده است. اهم خریداران اوراق قرضه ایتالیا در بخش داخلی  عبارتند از: بانک ایتالیا 109، سایر بانکها 431، موسسات مالی و بیمه 362، خانوارها و شرکتها 163 میلیارد یورو بوده. در بخش خریداران خارجی  نیز سرمایه گذاران 652 و بانک  مرکزی اروپا 455 میلیارد یورو از این اوراق را در اختیار دارند.

پیش  بین موج اخراج ها با لغو ممنوعیت آن

ایل سوله ص 3، انتظار می رود در ماه آوریل با لغو وضعیت  ویژه و رفع ممنوعیت اخراج کارکنان، دولت با موج عظیم اخراج بیش از 250 هزار  نفر توسط شرکتهای خصوصی  مواجه شود. تاکنون در چندی نوبت این وضعیت ویژه تمدید شده و هربار محدودیت های بیشتری بر کارفرمایان تحمیل  شده است. دولت درنظر دارد  از طریق سه راهکار بخشی از این فشار اخراج ها را  بکاهد: افزایش پوشش تسهیلات مالی به شرکتهای بزرگ  که قبلا شامل شرکتهایی  با بیش از 1000 نفر کارمند بود  به شرکتهایی با حداقل 250 کارمند، کمک به صندوق بیکاری از محل  وام های دریافتی اتحادیه اروپا و افزایش  کمک  به طرح بازخریدی و بازنشستگی  5 سال زودتر از موعد ( با ارائه یارانه‌های دولتی) .

رونق صنعت دوچرخه سازی ایتالیا

ایل سوله ص 12، با افزایش بحران کرونا و محدودیت های ترددی در شهرها، استقبال مردم ایتالیا به استفاده از دوچرخه و اسکوتر افزایش یافته است. در سال جاری بیش از 2  میلیون دوچرخه در ایتالیا به فروش رسید و هنوز 60 هزار حواله فروش  در اختیار مردم می‌باشد که بعلت کمبود ظرفیت تولید کارخانجات معطل مانده است. لازم به ذکر است دولت ایتالیا در طرح تشویقی مردم تا 60 % هزینه خرید دوچرخه  توسط اقشار خاصی را بعنوان یارانه پذیرفته بود.

نخست وزیر و  محدودیت های جدید

در ویدئو کنفرانس نخست وزیر  و استانداران، تصمیمات جدیدی ابلاغ گردید. در این نشست کونته اظهار داشت با خروج 2 استان از وضعیت قرمز، اغلب استانهای کشور در وضعیت زرد یا نارنجی بسر می‌برند که روند رضایتبخش اما ناکافی را نشان می دهد. دولت با توجه به ابراز نگرانی استانهایی که دارای پیست های اسکی می‌باشند و باتوجه به محدودیت های فعلی امکان برگزاری هیچگونه فعالیتی را ندارند، تصمیم گرفت این محدودیت ها را تا  انتهای تعطیلات کریسمس حفظ نمایند. به جهت پرهیز از موج سوم که ممکن است تا ماه مارس بوقوع بپیوندند نخست وزیر خواستار تمهیدات لازم توسط مقامات محلی گردید. وی ضمن اعلام زمستان سخت در کشور، در خصوص توجیه مردم به کاهش تردد و اجتماعات خانوادگی در ایام کریسمس که مورد تائید واتیکان نیز می‌باشد، مراقبت و پیش گیری را مهمترین اصل و مقدم بر برخی از عقاید مذهبی قلمداد نمود. همچنین بازگشایی مدارس (مقطع متوسطه) نیز موکول به بهبود وضعیت تا 7 ژانویه اعلام گردید. باتوجه به اقبال مردم به خرید اخر سال و حضور در رستوران‌ها دولت کماکان معتقد به حفظ محدودیت ها بوده و استانها تا حدی مجاز به تغییر در این رویه خواهند بود.

درحالیکه نخست وزیر امروز در نشست کمیته وزرا پس ازجمع بندی قرار است اخرین  تصمیمات را در خصوص افزایش یا کاهش محدودیت های باتوجه به تعطیلات اخر سال اعلام نماید، موضوعاتی از قبیل بازدید از اقوام، منع آمد و رفت شبانه، تشییع جنازه، ساعات کار فروشگاه‌ها و رستورانها در انتظار تصمیم دولت می‌باشد. فرمانداران از نخست وزیر درخواست نمودند باتوجه به فرمان ممنوعیت اسکی و بازگشایی مراکز خدمت رسانی اسکی، از عزیمت ایتالیایی‌ها به کشورهای همسایه که پیست های اسکی خود بازکرده اند هم ممانعت بعمل آید. وزیر بهداشت نیز اعلام نمود بهیچوجه در کوتاه مدت امکان تامین  واکسن همگانی  نیست لذا بایستی مراقبت لازم در کاهش موج دوم جدی تر دنبال شود. ورود و خروج از مناطق زرد به مناطق نارنجی و قرمز بایستی با محدودیت بیشتر دنبال  شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما