معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۹

افزایش احتمال مراجعه آفریقای جنوبی به بانک جهانی برای دریافت وام

آقای تیتو امبوانی وزیر دارائی آفریقای جنوبی روز سه شنبه 4 آذر ماه 1399 ( 24 نوامبر 2020 ) در مصاحبه با تلویزیون بلومبگ در برنامه ای با عنوان سرمایه گذاری در آفریقا اظهار داشت؛ گزینه دریافت وام از بانک جهانی همچنان روی میز است و برای آن در حال مذاکره با نمایندگان این بانک هستیم.وی اضافه کرد که نمایندگان بانک جهانی متقاعد شده اند که نباید سیاستهای خود را در قبال ارائه وام، به آفریقای جنوبی تحمیل کند. وی گفت ما در حال رسیدن به یک درک مشترک هستیم و در همین ارتباط نمایندگان بانک جهانی در  خواست دیدار کرده اند تا با من در مورد ارائه وام مذاکره کنند.

به دلیل مشکلات اقتصادی و نداشتن بودجه کافی، آفریقای جنوبی در دوره تعطیلات کورونا وام اضطراری به مبلغ 4.4 میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول دریافت کرد و به همراه سایر کمکهای مالی که از موسسات پولی و مالی داخلی و بین الملی از قبیل صندوق بین المللی پول، بانک توسعه آفریقا و بانک توسعه جدید (بریکس) و...  توانست بودجه ای برای کمک به اقتصاد و مردم کشور در این دوره فراهم کند.

وزیر دارائی آفریقای جنوبی با شرایط بغرنجی روبروست. بدهی رو به تزاید و ضرورت کنترل آن مهمترین دغدغه این روزهای تیتو امبوانی است. وی هشدار داده است که باید راهی برای کنترل بحران بدهی پیدا کرد در غیر این صورت بدهی ما بیش از تولید ناخالص ملی کشور خواهد شد. بدهی کنونی آفریقای جنوبی چیزی معادل 80 درصد تولید ناخالص ملی است. وی گفت در صورتی که بدهی کشور معادل 100 درصد تولید ناخالص ملی شود، حاکمیت دچار بحران خواهد شد فلذا  برای جلوگیری از این امر اصلاحات ساختاری اجتناب ناپذیر است.  وی می‌گوید عمده اوراق قرضه دولتی توسط بانکهای داخلی نگهداری می‌شود و در صورت بحران بدهی، بانکهای داخلی به شدت دچار زیان می‌شوند. آقای امبوانی از برنامه کاهش دستمزها که اخیرا در لایحه بودجه میان مدت به پارلمان ارائه داده حمایت کرده و گفته است درصورتی که پارلمان، رئیس جمهور و حقوق بگیران از عمق بحران بدهی کشور و پیامدهای آن باخبر شوند بااین پیشنهاد هیچ مخالفتی نخواهند کرد.

اخذ وام از بانک جهانی به دلیل شرایط این بانک همواره از گزینه‌های بسیار دور آفریقای جنوبی بوده است. اما شرایط اقتصادی این کشور به گونه ای است که این گزینه به ناچار در نظر مقامات این کشور قرار داشته است. اوایل ماه جاری وزیر دارائی آفریقای جنوبی گفته بود که در صورتی که بانک جهانی بخواهد شرایط  خود را بر کشور تحمیل کند می‌تواند پولهای خود را نگه دارد و این اظهارات نشان از این می داد که این کشور بااین بانک مذاکراتی را داشته و مذاکرات با بانک جهانی متوقف شده است. اما اظهارات جدید وی حاکی از امیدواری برای تفاهم با بانک جهانی در اخذ وام می‌باشد.

آقای امبوانی در اوایل ماه جاری گفت "من با ملاحظات بانک جهانی تحت عنوان شرط و یا ملاحظات سیاسی برای وام دادن به آفریقای جنوبی مقاومت کردم. زمانی که برای گرفتن وام به صندوق بین المللی پول مراجعه کردیم آنها بدون هیچ شرطی به ما وام دادند اما بانک جهانی تلاش می‌کرد که شرایط سیاسی به ما تحمیل کند که با این شرایط مخالفت کردم".

همانگونه که وزیر دارائی آفریقای جنوبی به صراحت هشدار داده. آفریقای جنوبی درگیر بحران بدهی است. از سوی دیگر این کشور دچار کاهش رشد اقتصادی است به گونه ای که موسسات اعتبار سنجی بین المللی از قبیل مودی، S&P و فیچ همواره رتبه اعتبار اقتصادی این کشور را در چند سال اخیر تنزل داده اند. در حال حاضر رتبه اعتباری آفریقای جنوبی  از نظر موسسه مودی  BA2 و از نظر موسسه فیچ BB- یعنی  سه درجه زیر رتبه سرمایه گذاری می‌باشد. این رتبه پائین باعث می‌شود نه تنها سرمایه گذاران بلکه وام دهندگان بین المللی به راحتی و بدون پیش شرط به این کشور وام ندهند. حال سخنان آقای امبوانی مبنی بر ارائه وام از سوی بانک جهانی بدون هیچ گونه پیش شرط و ملاحظه ای توسط این بانک نمی‌تواند قابل پذیرش  باشد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما