معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۸- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۷۶۰

اخبار اقتصادی ژاپن (هفته چهارم آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن که در هفته چهارم آبان ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح زیر است:

پیمان تجارت آزاد آرسپ به امضا رسید

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی: رهبران ۱۵ کشور منطقه آسیا و اقیانوس آرام بر سر پیمان مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای یا RCEP به توافق رسیده اند.کشورهای عضو آسه آن و همینطور ژاپن، چین، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند در یک نشست آنلاین در روز یک شنبه بر سر این قرارداد به توافق رسیدند. اما هند به این توافق تجاری ملحق نشد.پیمان آرسپ قرار است یک بلوک تجاری عظیم در منطقه آسیا و اقیانوس آرام ایجاد کند که ۳۰ درصد از جمعیت جهان و همچنین تولید ناخالص داخلی آن را در بر می‌گیرد. این پیمان تعرفه‌ها را کاهش داده یا لغو می‌کند و قوانین مشترکی وضع خواهد کرد که انتظار می رود ضمن تقویت زنجیره‌های تامین کالاهای صنعتی شامل اتومبیل و قطعات الکترونیکی مصرفی باعث تحریک تجارت و سرمایه گذاری بیشتر شود. ژاپن همچنین قصد دارد که از طریق این پیمان تجاری با گرایش رو به رشد جهانی به سوی حمایت گرایی مقابله کند. علیرغم اینکه هند به دلیل نگرانی از تبعات منفی این قرارداد بر صنایع داخلی خود از آن خارج شد دولت ژاپن با آوردن چین به این پیمان توانست به نتایج مثبتی دست یابد.

برگزاری جشنواره ژاپن به صورت آنلاین در روسیه

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی: یک مراسم سالانه با هدف معرفی فرهنگ ژاپن به مردم روسیه امسال به دلیل همه گیری جهانی ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شود. سفارت ژاپن در روسیه این رویداد سالانه را برگزار می‌کند. جشنواره تابستانی رقص سنتی بون در سال گذشته در مسکو بیش از ۱۰۰ هزار بازدیدکننده را جلب کرد. کوزوکی تویوهیسا، سفیر ژاپن روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه جشنواره آنلاین پاییزی J-Fest 2020 گفت که درونمایه اصلی جشنواره امسال این است: تنها با یک کلیک به ژاپن برسید. اجرای نمایش ها و طبل زنی ژاپنی محبوب در وبسایت این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود. روز یکشنبه، مردم روسیه از مناطق مختلف این کشور با لباس های کیمونوی ژاپنی به صورت آنلاین از مربیان ژاپنی رقص یاد گرفتند. قرار است که در طول این رویداد که تا روز پنجم دسامبر ادامه دارد برنامه‌های هنرهای رزمی و راکوگو یعنی قصه گویی به سبک سنتی ژاپنی و همچنین برنامه‌های کاسپلی (cosplay) اجرا شود.

بیشترین رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن در ۴۰ سال گذشته

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی: مقام های دولت ژاپن می‌گویند که تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل اخیر بیشترین افزایش در ۴۰ سال گذشته را رقم زده است. این افزایش تولید ناخالص داخلی، به دنبال کاهش شدید در اثر همه گیری جهانی کرونا روی داده است. تولید ناخالص داخلی در دوره ژوئیه تا سپتامبر در مقیاس سالانه ۴ . ۲۱ درصد افزایش داشته است. این بیشترین افزایش از زمانی است که داده‌های قابل مقایسه در سال ۱۹۸۰ در دسترس قرار گرفتند. اما این جهش به دنبال یک افت تاریخی در سه ماهه قبل در بحبوحه شیوع ویروس کرونا روی داده است. مصرف شخصی که بیش از نصف تولید ناخالص داخلی ژاپن را به خود اختصاص می دهد ۷ . ۴ درصد نسبت به سه ماهه قبل رشد داشت. یارانه‌های گردشگری دولت باعث افزایش هزینه کرد مردم در زمینه‌های سفر و غذا خوردن بیرون از منزل شد. صادرات نیز به دلیل افزایش فروش اتومبیل و قطعات خودرو به آمریکا و چین، ۷ درصد افزایش یافت. اما هزینه کرد سرمایه شرکتی ۴ . ۳ درصد افت کرد. سرمایه گذاری در زمینه مسکن نیز ۹ . ۷ درصد کاهش داشت. وزیر اقتصاد ژاپن اشاره کرد که شیوع دوباره ویروس کرونا احیای اقتصادی را در معرض خطر قرار می دهد. نیشیمورا یاسوتوشی، وزیر احیای اقتصادی، گفت: «دولت باید همزمان با جلوگیری از ابتلا از استخدام و کسب و کارها حمایت کرده و احیای اقتصادی را مستحکم تر کند. ما باید برای بازگرداندن دوباره اقتصاد به روند رشدی که تقاضاهای بخش خصوصی آن را به پیش می‌برد تلاش کنیم.» نیشیمورا همچنین گفت که دولت برای تضمین احیای اقتصادی مصمم عمل خواهد کرد.

سوگا خواهان محدودیت در کمپین «به رستوران برو» شد

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی:سوگا یوشیهیده، نخست وزیر ژاپن قصد دارد از دولت های محلی بخواهد که بر بخشی از هزینه کرد خود در کمپین‌های تشویقی محدودیت اعمال کنند، چرا که ژاپن با افزایش دوباره موارد ابتلا به ویروس کرونا مواجه است. سوگا روز دوشنبه در یک دیدار کارگروه دولت برای مقابله با ویروس کرونا، این موضوع را بیان کرد. سوگا با اشاره به افزایش اخیر موارد ابتلا، که طی آن رکورد جدیدی برای شمار روزانه ثبت شد، گفت که دولتش همچنان به آزمایش گیری در ابعاد وسیع و متمرکز ادامه خواهد داد و کارشناسان را به مناطق مورد نیاز اعزام خواهد کرد. او همچنین گفت که دولت اقدامات موثر پیشگیری از ابتلا اتخاذ خواهد کرد که بتوان آنها را به همراه فعالیت های اجتماعی و اقتصادی انجام داد. سوگا گفت اگر دولت های محلی در نواحی به شدت درگیر با ویروس کرونا، به کسب و کارهایی که قبول کنند ساعات کاری خود را محدود کرده و اقدامات دیگری به انجام رسانند رایانه اختصاص دهند، دولت مرکزی به آنها کمک مالی خواهد کرد. سوگا افزود دولت ژاپن بودجه ای در حدود ۴۸۰ میلیون دلار به این هدف اختصاص خواهد داد. نخست وزیر ژاپن همچنین گفت از استانداران در مناطقی که موارد ابتلا دوباره در حال زیاد است خواهد خواست که بخشی از کمپین حمایتی «به رستوران برو»، که هدف آن تشویق مردم به استفاده از رستوران‌ها است، را محدود کنند.

شرکت NTT مناقصه خرید بخش تلفن همراه دوکومو را تکمیل کرد

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی: شرکت NTT، غول مخابراتی ژاپن، یک پیشنهاد مناقصه برای واحد بی سیم خود، NTT Docomo را تکمیل کرده است.این شرکت در ماه سپتامبر گفته بود که برای خرید Docomo بیش از ۲ . ۴ تریلیون ین یا حدود ۴۰ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد. این شرکت تا پایان روز دوشنبه پیشنهادی برای ۲۵ درصد از سهام Docomo را دریافت کرده است که باعث موفقیت این مناقصه می‌شود. اکنون سهم NTT از این بخش مخابراتی بی سیم از حدود ۶۶ درصد به ۹۱ درصد رسیده است. این شرکت قصد دارد از بقیه سهامداران بخواهد که سهام خود را بفروشند و در زودترین هنگام از اوایل ماه دسامبر Docomo را به یک شرکت تابع به طور کامل متعلق به خود تبدیل کند. رقبای NTT ابراز نگرانی کرده اند. ۲۸ شرکت مخابراتی به دولت ژاپن مراجعه کرده اند و گفته اند که تصاحب Docomo توسط NTT می‌تواند رقابت عادلانه و سالم را به خطر بیاندازد. دولت شرکت های تلفن همراه را برای کاهش هزینه‌های ارتباطی تحت فشار قرار داده است و این در حالی است که توجهات بر اقدام بعدی Docomo متمرکز شده است. شرکت های بزرگ دیگر تلفن همراه پیشتر برنامه‌های جدید هزینه‌های خود را اعلام کرده اند.

رشد شاخص نیکّی ژاپن به بالاترین سطح در ۲۹ سال گذشته

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی: شاخص اصلی بازار بورس توکیو روز سه شنبه برای اولین بار در ۲۹ سال گذشته به بیش از ۲۶ هزار واحد رسید. این افزایش پس از آن رخ داد که سهام نیویورک در پایان معاملات روز با امید به تولید واکسن ویروس کرونا در بالاترین سطح بسته شد. در بازار بورس توکیو میانگین نیکی معاملات روز سه شنبه را با بیش از ۱۰۰ واحد بالاتر از روز دوشنبه، یعنی بیش از ۲۶ هزار واحد آغاز کرد. این اولین بار از ژوئن ۱۹۹۱ است که این شاخص به سطح ۲۶ هزار واحد می رسد. معامله گران بورس در سراسر جهان از هفته گذشته نفس راحتی کشیده اند. گزارش های امیدبخش در مورد واکسن ویروس کرونا و نیز پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث خوشبینی سرمایه گذاران شده است. اما برخی از تحلیلگران با بیان اینکه این افزایش بهای سهام با وضعیت واقعی اقتصاد همخوانی ندارد، سرمایه گذاران را به احتیاط دعوت می‌کنند. آنها به افزایش شمار مبتلایان کرونا و اعمال قرنطینه‌های جدید اشاره می‌کنند که روند بهبود اقتصاد را در معرض کند شدن قرار می دهد.

حجم صادرات ژاپن در ماه اکتبر 0/2 درصد کاهش یافت

جى جى 18 نوامبر: تازه ترین آمار وزارت دارایى نشان مى دهد که مبلغ صادرات کالاهاى ژاپنى در ماه اکتبر نسبت به ماه مشابه سال گذشته 0.2 درصد کاهش یافته و 6 تریلیون و 566 میلیارد ین بوده است. مازاد تجارى بالغ بر 872 میلیارد ین است.

 اختصاص بودجه 12 تریلیون ین در 5 سال آینده براى مقابله با بلایاى طبیعى

نیکى 18 نوامبر: دولت و احزاب حاکم ژاپن در خصوص “برنامه مستحکم سازى سرزمین ژاپن” جهت مقابله با بلایاى طبیعى و کاهش هرچه بیشتر اثرات ناشى از آن، از سال 2021 در مدت پنج سال آینده بودجه 12 تریلیون ین اختصاص مى دهند. این برنامه، تعمیر زیرساخت ها، تربیت تیم پزشکى در هنگام بلایاى طبیعى، و افزایش تعداد متخصصان و کارشناسان را شامل مى شود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما