معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۶

سخنرانی ماهیندا راجاپاکسا در جلسه تقدیم متن پیشنهادی لایحه بودجه 2021 سریلانکا

ترجمه سخنرانی ماهیندا راجاپاکسا، نخست وزیر و وزیر دارایی سریلانکا در زمان تحویل لایحه بودجه 2021 این کشورا که آغاز برنامه‌های اقتصادی دولت جدید سریلانکا برای دوره 2021-2023به مجلس این کشور می‌باشد در ادامه آمده است.

با کمال خرسندی سخنرانی خود را در مورد بودجه 2021 را آغاز می‌کنم. بودجه پیشنهادی متمرکز بر تقویت برنامه میان‌مدت کاهش فقر و احیای اقتصادی است، همان‌طور که در چارچوب سیاست دولت آقای رئیس‌جمهور، گوتابایا راجاپاکسا تحت عنوان «چشم‌اندازهای شکوفایی و شکوه» پیش‌بینی شده است.

صرف‌نظر از وضعیت اقتصادی کشور و از چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم، باید اذعان کنیم که در اقتصاد جهانی یک تغییر الگو در حال وقوع است و آن عبور از اقتصاد صنعتی و ورود به یک اقتصاد مبتنی بر فناوری است. ما به‌عنوان سیاست‌گذار، باید این را مبنای دور شدن از استراتژی‌های منسوخ شده خود بدانیم و در توسعه بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات، باید در دستیابی به فرآیندهای تولید و خدمات یکپارچه محور فناوری در اولویت باشد. در تهیه برنامه توسعه اقتصادی کشور، باید این موضوع که کشور و ملت به‌عنوان کشوری غنی از تنوع زیستی، متعهد به توسعه پایدار، حساس نسبت به محیط‌زیست منحصر به فرد، با تاریخ و میراث فرهنگی غنی است، اولویت باشد. روند تولید ما باید به‌گونه‌ای باشد که از چنین مزایای نسبی نشات گیرد.

ما در موقعیتی هستیم که بسیاری از کشورها به اهمیت ژئوپلیتیکی کشورمان پی برده‌اند. من معتقدم هند همسایه ما در دهه آینده یک اقتصاد قدرتمند در جهان خواهد بود. من همچنین معتقدم چین به همراه چند کشور آسیایی دیگر در میان پنج قدرت اقتصاد جهان حضور خواهند داشت. شاهد رشد بالایی در بازار آسیا هستیم که 60 درصد جمعیت جهانی و منطقه اقتصادهای نوظهور را تشکیل می‌دهد.

ما باید سیاست‌های ملی خود را بر اساس یک چشم‌انداز استراتژیک بلندمدت باهدف حمایت از حاکمیت، بهره‌برداری از فرصت‌های توسعه‌ای تنظیم کنیم. سریلانکا به‌عنوان یک مرکز مهم در نظم جدید اقتصادی جهان، هم برای اقتصادهای پیشرفته غربی و هم برای کشورهای قدرتمند در حال ظهور اهمیت دارد. به این منظور ما باید بنادر هامبانتوتا و کلمبو را به همراه فرودگاه‌ها توسعه دهیم تا در فرآیندهای تجاری بین‌المللی، در گسترش فرصت‌های اقتصادی داخلی‌، در یک چشم‌انداز ملی گسترده، نقش محوری خود را ایفا کنیم.

رئیس‌جمهور در دو نوبت هنگامی‌که چارچوب سیاست خود را به این پارلمان ارائه کرد ، بر لزوم اجرای سیاست‌های «چشم‌اندازهای شکوفایی و شکوه» تأکید کرد ، این سیاست‌ها توسعه رشد فراگیر کشور و مطابق خواست مردم این کشور هستند. به حداقل رساندن اختلاف در سطح درآمد بین استان‌ها و نابرابری‌های روستایی-شهری از عوامل اصلی این چشم‌انداز و جهت‌دهی کشور به سمت توسعه است. هدف اصلی برنامه توسعه اجتماعی ما گسترش خدمات بهداشتی برای محافظت مؤثر از افراد در برابر بیماری‌های همه‌گیر مانند COVID 19 و همچنین از بیماری‌های غیر واگیر است که در حال حاضر شیوع بالایی دارند. اقتصاد مبتنی بر دانش به منابع انسانی با کیفیت بالای نیاز دارد و به همین ترتیب باید تلاش کنیم تا یک سیستم آموزشی ایجاد کنیم که به کودکان امکان می‌دهد مهارت‌ها و شایستگی‌های خود را برای تبدیل شدن به شهروندان مولد را تقویت کند.

جوانان ما مبنای کمک به رشد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آینده‌ هستند. این امر همگام‌سازی تلاش‌های ما در زمینه توسعه منابع انسانی در بخش‌های آموزش و ورزش را می‌طلبد. اگر بهترین و درخشان‌ترین دانشجویانی که تحصیلات دانشگاهی خود را با موفقیت به پایان می‌رسانند ، شغل مناسبی پیدا نمی‌کنند، مطمئناً باید اصلاح آن سیستم آموزشی را در اولویت قرار دهیم. وزارت آموزش‌وپرورش در حال حاضر اصلاحات در این زمینه را در دست انجام دارد.

اجرای یک برنامه رفاه اجتماعی و امنیتی قوی برای گروه‌های آسیب‌پذیر ، سالخوردگان ، افراد با توانایی متفاوت و گروه‌های کم‌درآمد یک اصل اساسی در سیاست‌های عمومی ما است. سهم سلامت، آموزش، ورزش و حمایت اجتماعی از اجزای جدایی‌ناپذیر توسعه انسانی است که در «چشم‌اندازهای شکوفایی و شکوه» توضیح داده شده است.

در تأمین نیازهای مردم ، نیاز به فناوری ارتباطات جدید به یکی از نیازهای اساسی تبدیل‌شده است. آب آشامیدنی، آبیاری، جاده‌ها، برق، بانک‌ها و امکانات مالی، سایر ملزومات زیربنایی و تکمیلی هستند. این وظیفه اصلی دولت است که به افرادی که زندگی دشواری دارند از جمله کشاورزان ، ماهیگیران ، کسانی که در صنایع سنتی مشغول هستند ، گروه‌های خوداشتغالی ، کم‌درآمد، بازرگانان خرد که فاقد دسترسی به فناوری ، بازارها و اعتبار و بدون درآمد ثابت هستند، کمک کند.

ما از طریق برنامه “Gama samaga pilisandarak” (گفت و گو با دهکده) فهمیده‌ایم که مردم خواهان اقتصادی مبتنی بر محصولات محلی زراعی و صنعتی‌سازی کشاورزی و نه اقتصاد تجاری صرفاً مبتنی بر واردات هستند. رئیس‌جمهور، در سخنرانی خود در این مجلس، تأکید کرد که باید از منابع طبیعی برای توسعه استفاده شود، در حالی که به ارزش‌های زیست‌محیطی آن اهمیت می‌دهیم و این آینده پیش‌بینی شده در «چشم‌اندازهای شکوفایی و شکوه» است.

ما همچنین نیاز به یک خدمات عمومی مردمی‌با سیستم‌های عملی را شناسایی کرده‌ایم که به جای روش‌های پیچیده اداری و نظارتی در انجام وظایف دولت ، نیازها را برطرف می‌کند.

برخلاف دولت قبلی که خدمات عمومی را تضعیف کرد، ما اطمینان خواهیم یافت که خدمات عمومی مورد احترام واقع خواهد شد و همچنین محیط مساعدی را فراهم خواهیم کرد که به خدمات عمومی امکان می‌دهد با شفافیت، کارآمد و با حداقل هزینه فعالیت کنند. ما به راه افتادن انتقام سیاسی از کارمندان بخش عمومی را که با حسن نیت وظایف خود را انجام می‌دهند محکوم می‌کنیم. ما هنگام اصلاح ساختارهای سازمانی و سیستم‌های حقوقی منسوخ و ناکارآمد خود که منجر به طولانی شدن پرونده‌های دادرسی می‌شود ، باید اولویت مردم را در نظر داشته باشیم.

ادامه متن سخنرانی تحت عناوین ذیل در بخش ضمایم آمده است؛

نقشه راه اقتصاد کلان

پیشنهاد‌های بودجه

جمع‌بندی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما