معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۲

اخبار اقتصادی روسیه (هفته اول آذر ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی روسیه در هفته اول آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است.

دولت‌ روسیه افزایش اختیارات روس توریسم را بررسی می‌کند(پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

دولت لایحه قانونی افزایش اختیارات روس توریسم را به بحث می‌گذارد. طبق این لایحه امور مربوط به تهیه سیاست دولتی در زمینه گردشگری و اجرای این سیاست، تهیه اسناد حقوقی در زمینه فعالیت گردشگری، راهبری اموال دولتی و نیز انجام نظارت دولتی بر فعالیت تورگردانان بر عهده روس توریسم گذاشته می‌شود.

راه‌اندازی سیزده پروژه در شهر مسکو برای ایجاد ۱۰۷۰۰ فرصت شغلی (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی رو)

به گفته آلکسادر پروخوروف سرمایه‌گذاران روسیه اقدام به راه‌اندازی سیزده طرح صنعتی در مسکو نمودند. مجموع سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح‌ها ۳۰ میلیارد روبل می‌باشد. گفته می‌شود که اجرای این طرح‌ها موجب ایجاد ۱۰۷۰۰ فرصت شغلی می‌شود. تا کنون مبلغ ۱۹ میلیارد روبل این طرح‌ها تهیه شده است. زمان در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح‌ها حداکثر شش سال می‌باشد.

تفسیر کرملین از بازداشت حسابرس دیوان عالی محاسبات (پایگاه اطلاع‌رسانی لنتا رو).

دمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که رئیس جمهور در جریان بازداشت میخائیل مین حسابرس دیوان عالی محاسبات و وزیر ساخت و ساز قرار دارد. پسکوف اظهار داشت که رئیس جمهور فعلا هنوز مجمع فدرال را از پایان اختیارات آگاه نکرده است. میخائیل مین متهم به اختلاس 700 میلیون روبل از بودجه دولتی شده است.

نظر دومای کشوری در مورد ورشکستگی صندوق بازنشستگی (پایگاه اطلاع‌رسانی رگنوم)

سرگئی میرونوف رهبر حزب روسیه عادل و نماینده دومای کشوری اظهار داشت که باید اذعان داشت که ایده بیمه بازنشستگی به کمک صندوق‌های مختلف شکست خورده است. در کشور ما یک نظام آدمخوارنانه بازنشستگی ایجاد شده است که ۲۲٪ از درآمد شهروندان روسیه و تنها ۱۰٪ از درآمدهای توانمندان را از آنها می‌گیرد اما آکادمی اقتصاد و خدمات دولتی باز هم ترجیح داد از این موضوع یاد نکند ولی به هر حال توان تأمین بازنشستگی شایسته برای شهروندان وجود ندارد. میرونوف افزود ناکارآمدی هولناک این نظام، خطرات سیاسی عظیمی را به دنبال دارد. در این رابطه پیشنهاد می‌گردد حقوق بازنشستگی از محل بودجه دولتی پرداخت و تمام کسورات‌ بازنشستگی نیز به بودجه دولت واریز شود.

اختصاص ۲۱۰ میلیارد روبل برای توسعه روستاهای روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی ویدوموستی)

دمیتری میدویدوف معاون رئیس شورای امنیت روسیه و رئیس حزب روسیه عادل در نشست شورای عمومی طرح‌های حزبی اظهار داشت که بیش از ۲۱۰ میلیارد روبل برای توسعه روستاهای روسیه و اجرای برنامه‌های مختلف اختصاص داده می‌شود. وی گفت در این رابطه با وزارت دارایی و دیگر نهادها در تعامل هستیم. میدویدوف گفت ۳۱ میلیارد روبل از این مبلغ به «توسعه جامع زمین‌های کشاورزی» اختصاص می‌یابد.

پیشنهاد وزارت توسعه اقتصادی برای ارائه اقامت دائم در صورت سرمایه‌گذاری (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

وزارت توسعه اقتصادی روسیه پیشنویس لایحه‌ای را تهیه کرده است که طبق آن روند ارائه اقامت دائم به اتباع خارجی در ازای سرمایه‌گذاری در تجارت روسیه، مالکیت ملک و کمپانی‌ها در این کشور آسان‌تر می‌شود. طبق این قانون اتباع خارجی در صورت تأسیس شرکت انفرادی و سرمایه‌گذاری حداقل ۱۰ میلیون روبل و ایجاد اشتغال برای ۱۰ نفر می‌توانند به صورت تسهیل شده اقامت بلندمدت دریافت کنند.

علاقمندی وزارت دارایی به ایجاد شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری در روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

آلکسی سازانوف معاون وزیر دارایی روسیه در دیدار با تادزیو شیلینگ رئیس اتحادیه تجارت اروپا اظهار داشت که روسیه برای ایجاد شرایط مساعد برای سرمایه‌گذاری خارجی علاقمند است و آماده گفتگو با کارآفرینان خارجی در این زمینه است تا درک شرایط برای آنها ساده‌تر شود. در این دیدار وضعیت اخذ مالیات در سطح بین‌المللی و همچنین چشم‌اندازهای همکاری برای جذب خارجیان در تجارت روسیه مورد بحث قرار گرفت.

ایجاد نظام جدید ثبت اموال ضبط شده (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

طبق بخشنامه امضا شده توسط میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه، نظام جدید اطلاع‌رسانی در مورد ثبت اموالی که ضبط، توقیف و برای استفاده در مالکیت دولت قرار گرفته است ایجاد می‌گردد. وزارت دارایی، وزارت توسعه دیجیتال، خزانه‌داری روسیه و سازمان دولتی املاک و مستغلات و دیگر نهادها برای ایجاد این پلاتفرم خواهند کوشید. به گفته وزارت دارایی ایجاد چنین پلاتفرمی موجب آسان‌تر شدن رصد اموال توقیف شده می‌گردد زیرا اغلب چنین اموالی توسط مسئولان دولتی ناسالم حیف و میل می‌شوند.

پیشنهاد رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه برای به حداقل رساندن مالیات بر خود اشتغالی (پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی و صنعت روسیه)

سرگئی کاتیرین رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه در جلسه عمومی همایش سراسری«واکسیناسیون مالیاتی اقتصاد» پیشنهاد کاهش مالیات بر خود اشتغالی و رساندن آن به 1% را مطرح نمود. پیشنهاد می‌شود این طرح در راستای کاهش پیامدهای پاندمی و همچنین فراهم ساختن امکان توسعه تجارت بسیار خرد در مناطق به ویژه در آن رشته‌هایی که بیشترین نیاز وجود دارد و همچنین حمایت از این ساختار مطرح شده است. به گفته کاتیرین این امر امکان«ایجاد ذخیره کارآفرینانی را که از تجربه اولیه کاری در محیطی طبیعی» را فراهم ساخته و همچنین موجب کاهش هزینه‌های بودجه برای پرداخت کمک هزینه به کسانی که بیکار شده‌اند را کاهش می‌دهد.

بانک مرکزی افت 5% اقتصاد در سه ماهه چهارم سال 2020 را محتمل دانست (پایگاه اطلاع‌رسانی اینترفاکس)

به گفته کیریل تریماسوف مدیر دپارتمان پول و اعتبار بانک مرکزی روسیه در نشست مشترک  اتحادیه صنعتگران و تجار احتمال افت اقتصاد روسیه در سه ماهه چهارم سال 2020 به 5% و حتی بیشتر از 3.6 % در سه ماهه سوم سال خواهد بود. بانک مرکزی بر این گمان است که وقفه ایجاد شده  در احیای اقتصاد جهانی تا سال 2021 به طول خواهد کشید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما