معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۰۱

رعایت فاصله اجتماعی به عنوان یک فرهنگ، از عوامل موفقیت فنلاند در مقابله با کرونا

یکی از اقداماتی که بسیاری از کشورهای دنیا برای قطع زنجیره کرونا، آن را اجرایی کرده‌اند، فاصله‌گذاری اجتماعی است. طبق مدل‌سازی‌های ریاضیاتی که از سوی دانشمندان دانشگاه آکسفورد انجام شده، فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در کاهش شیوع ویروس کووید-19 بسیار موثر است و می‌تواند مانع گسترش آن بین افراد جامعه شود. رابین تامپسون، یکی از محققان ارشد این دانشگاه که در جریان تحقیقات مدلسازی‌های اپیدمیولوژی ریاضیاتی هم نقش داشته، عنوان می‌کند که طبق این بررسی‌ها، با اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی شمار مبتلایان به ویروس کرونا به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. این تحقیقات اثبات کرده است براساس اقداماتی که درحال حاضر در دنیا صورت می‌گیرد، با کاهش تماس افراد با یکدیگر، تعداد افرادی که در معرض ویروس قرار می‌گیرند تا 90 درصد کمتر می‌شود. بدون فاصله‌گذاری اجتماعی، یک فرد مبتلا به ویروس کرونا در طول 6 هفته می‌تواند آغازگر زنجیره انتقال به حدود هزار و نود و سه نفر باشد. اما درصورتی که فاصله‌گذاری اجتماعی به درستی صورت گیرد، در شرایط مشابه، یک فرد مبتلا به ویروس در زمان 6 هفته تنها می‌تواند ویروس را به 127 مورد منتقل کند. خبرگزاری‌های بین المللی در هفته گذشته چگونگی سازگاری شهروندان فنلاندی با مقوله فاصله گذاری اجتماعی را برجسته کردند و نگرش مثبت خود را نسبت به موضوع انزوا در فرهنگ فنلاندی که در آن رعایت فاصله شخصی به عنوان یک ارزش قلمداد می‌شود، بروز دادند.

گرایش طبیعی فنلاندی‌ها به تنها بودن، به همراه تراکم پایین جمعیت این کشور و ظرفیت بالای فنلاند برای انجام دورکاری در مقایسه با بقیه نقاط اروپا، در مبارزه با کووید-19 به آنها کمک کرده است.

در حالی که بسیاری از کشورها با موج دوم ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، فنلاند رشد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا را در پایین ترین سطح اروپا نگه داشته است، این مسئله به کمک این واقعیت صورت گرفته که از نظر فنلاندی‌ها، فاصله اجتماعی به طور طبیعی ایجاد می‌شود.

به عقیده مدیر موسسه رفاه و بهداشت فنلاند، شاید حریم شخصی فنلاندی‌ها کمی‌گسترده تر از برخی از کشورهای اروپایی باشد. آنها تمایل دارند افراد یک متر یا بیشتر با آنها فاصله داشته باشند، در غیر این صورت، احساس ناراحتی می‌کنند.

روز یکشنبه گذشته، مجموع موارد ابتلا به ویروس کرونا در فنلاند در چهارده روز قبل از آن، در هر 100000 نفر تنها 54.2 مورد بوده است، این در حالی است که داده‌های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری اروپا نشان می دهد که میانگین این رقم در اروپا حدود 576 مورد و بیشترین آن در لوکزامبورگ به ثبت رسیده که 1302.8 مورد بوده است.

مردم فنلاند به ارزشمند بودن فضای شخصی و خلوت در نزد آنها، شهرت دارند و این سبک زندگی در پی شیوع بیماری همه‌گیر مفید واقع شده است. فاصله‌گذاری اجتماعی روشی برای زندگی در کشوری است که در حال حاضر کمترین میزان آلودگی به ویروس کرونا را در اروپا دارد.

طبق نظرسنجی اخیر، 73 درصد از فنلاندی‌ها با محدودیت‌هایی که توسط دولت اعمال شده است، کنار آمده‌اند و 23 درصد آنها حتی اعلام کرده‌اند که شرایط جدید برای آنها یک پیشرفت بوده است.

اولین تلاش دولت فنلاند برای مهار ویروس کرونا در ماه آوریل، منجر به دورکاری 60 درصد فنلاندی‌ها شد که بیشترین میزان دورکاری در اروپا بود. تحت این شرایط، بسیاری از فنلاندی‌ها اوقات خود را برای ارتباط دوباره با طبیعت و لذت بردن از فضای طبیعت، صرف کردند. بسیاری از آنها اوقات خود را عمدتا در طبیعت یا رفتن به سونا در کلبه‌های تابستانی صرف کرده اند.

کریستین والبک، مدیر انجمن بهداشت روان فنلاند (MIELI) می‌گوید: ما دوست داریم در تنهایی در جنگل گردش و در دریاچه شنا کنیم، بنابراین بسیاری از فنلاندی‌ها از اینکه توانسته اند از شهرها دور باشند، واقعاً لذت برده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما