معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۸

کنیا در میان پنج کشور برتر آفریقا در حوزه فناوری اطلاعات

بنابر گزارش های بین المللی، کنیا در میان 5 کشور برتر قاره آفریقا در زمینه فناوری اطلاعات قرار دارد. یکی از شاخصهای این برتری ، تعداد نویسندگان نرم افزار است که در این کشور فعال هستند. با توجه به ظرفیت عظیم کشورمان در این حوزه، مناسب است از این موقعیت برای افزایش همکاریها در حوزه فناوری اطلاعات در کنیا استفاده شود

گزارش جدید و مشترک گوگل و سازمان بین المللی سرمایه (IFC) نشان می دهد که کنیا در میان پنج کشور برتر آفریقا از لحاظ تعداد طراحان نرم افزار قرار گرفته است. تعداد طراحان نرم افزار در آفریقا 690 هزار نفر است که اکثریت آن‌ها در کشورهای مصر، کنیا، مراکش، نیجریه و آفریقای جنوبی مستقر هستند. کنیا بر اساس آمار اخیر 60 هزار طراح نرم افزار داشته و 12 درصد آمار کل قاره در این حوزه را به خود اختصاص می دهد. کنیا بعد از نیجریه با  85 هزار نفر در جایگاه دوم این فهرست قرار گرفته است.

این گزارش همچنین با تاکید بر نقش مهم اینترنت و فناوری در توسعه کشورها اعلام کرد که 5.2 درصد از تولید ناخالص داخلی آفریقا در سال 2025 متعلق به اقتصاد اینترنتی خواهد بود که ارزشی برابر با 180 میلیارد دلار خواهد داشت. سهم آفریقا از اقتصاد اینترنتی و فناوری در چهار ماه اول سال کنونی 350 میلیون دلار بود که در این میان آفریقای جنوبی با 112 میلیون دلار بیشترین بهره برداری را از این بخش داشته است. نیجریه با 74 میلیون دلار و کنیا با 60 میلیون دلار در جایگاه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند.

کنیا و نیجریه در میان این کشورها بهترین فرصت های کاری را برای طراحان نرم افزار ایجاد کرده و این افراد به طور میانگین و به ترتیب 120 هزار شیلینگ و 170 هزار شیلینگ در ماه دریافت می‌کنند. طراحان نرم افزار در این دو کشور بیشترین آمار کلاس ها، دوره‌های آموزشی آنلاین و سایر دوره‌های آموزشی که با نام بوت کمپ شناخته می‌شوند را نیز به خود اختصاص می دهند.

در کنیا، 21 درصد طراحان زن و 79 درصد مرد هستند که 45 درصد آن‌ها در سنین 25 تا 34 سال و 43 درصد آن‌ها سن بین 18 تا 23 سال دارند. گفتنی است تنها یک سوم کنیایی‌های فعال در زمینه توسعه نرم افزار از طریق حضور در دانشگاه به این توانایی دست پیدا کرده و باقی آن‌ها کد نویسی را از طریق دوره‌های آنلاین، کارآموزی و سایر دوره‌های آموزشی فشرده آموخته اند.

با عنایت به اینکه ج.ا.ایران دارای ظرفیت عظیمی در این حوزه می‌باشد و شرکتهای متعددی در این زمینه در داخل کشور و در ارتباط با شرکتهای بزرگ در خارج از کشور فعالیت می نمایند، می‌توان از این ظرفیت برای افزایش همکاریها در زمینه فناوری اطلاعات با کنیا بهره جست. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما