معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۸- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۹۷۳

علل موفقیت فنلاندی‌ها در برابر بحران ویروس کرونا

سوئد، بین کشورهای اسکاندیناوی معمولاً، به عنوان یک الگو مطرح است. لیکن در مقابله با بحران ویروس کرونا، فنلاند موفق‌تر بوده است. میزان آلودگی به ویروس کرونا در فنلاند نسبت به سایر مناطق اروپا کمتر بوده است. فنلاند در حال حاضر جزء کشورهایی است که به بهترین وجه، با بیماری همه‌گیر ویروس کرونا کنار آمده است. تا تاریخ 19 نوامبر، دانشگاه جان‌هاپکینز حدود 19900 مورد ابتلاء و 374 مورد مرگ را در این کشور ثبت کرده است. هیچ کشور اروپایی نرخ پایین‌تر از فنلاند ندارد.

دانمارک، با جمعیتی در حدود 6 میلیون نفر، شبیه به کشور فنلاند، در حال حاضر 65000 مورد ویروس کرونا را به ثبت رسانده است. در اسلواکی، که از نظر جمعیت با فنلاند نیز قابل مقایسه است، حدود 91000 نفر به این ویروس مبتلا شده اند. جمعیت سوئد دو برابر بیشتر از فنلاند است، اما با 196000 عفونت، موارد ابتلاء این کشور به ویروس کرونا تقریباً 10 برابر بیشتر از فنلاند است.

 علل موفقیت فنلاند در کنترل ویروس کرونا چه بوده است؟

  1. سرعت عمل مسئولین:

با افزایش ناگهانی تعداد عفونت‌ها در سراسر جهان در بهار، دولت فنلاند واکنش سریع نشان داد و تعطیلی طولانی دو ماهه را وضع کرد. سفر به هلسینکی و مناطق اطراف آن (به عنوان منشاء آلودگی) ممنوع شد. مدارس و سایر موسسات و متعاقب آن، رستوران‌ها به سرعت تعطیل شدند.

آقای میکا سالمینن، مدیر موسسه بهداشت و رفاه فنلاند (THL) در این‌باره می‌گوید: "فنلاند در خصوص اعمال محدودیت‌های عمومی نسبتاً سریع و جامع اقدام کرد و این کار را حدود دو هفته زودتر از سایر کشورهای اسکاندیناوی مانند نروژ و دانمارک انجام داد. این تعطیلی به کاهش سرعت انتشار این ویروس کمک کرد.

  1. استقبال گسترده از اپلیکیشن " Koronavilkku "  

از دیگر عوامل موفقیت فنلاند در کنترل کرونا، استفاده از برنامه کاربردی Koronavilkku بود، که مورد استقبال وسیع قرار گرفت. بیش از دو ماه از انتشار این برنامه می‌گذرد و تاکنون بیش از 2.5 میلیون مرتبه دانلود شده است که به نسبت جمعیت فنلاند، یکی از پر دانلود‌ترین برنامه‌های ویروس کرونا در جهان به شمار می‌رود. فنلاند از طریق این برنامه به توانایی ردیابی سریع افرادی که در تماس با کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، دست یافت. کاربران این برنامه طی ماه‌های سپتامبر و اکتبر، در مجموع 2846 گزارش آلودگی را ارائه نموده‌اند. این بدان معنی است که تقریباً 34.9٪ از افرادی که نتیجه آزمایش کرونای مثبت دریافت کرده اند، مورد ابتلای خود را از طریق این برنامه گزارش داده اند.

 به همین منظور، برنامه مشابهی در آلمان معرفی شد. لیکن در آن کشور، تقریباً 22 میلیون نفر، حدود یک چهارم جمعیت، از این برنامه استفاده کرده اند. دلیل این امر تا اندازه ای به این علت است که گوشی‌های هوشمند برخی از افراد در این کشور قدیمی هستند و از قابلیت های لازم برخوردار نیستند و بسیاری هم نگران سوء‌استفاده از داده‌های شخصی خود هستند.

  1. اعتماد به مسئولین

     برخلاف آلمان که شک و تردید فزاینده‌ای در مورد واکنش دولت در برابر بحران کرونا وجود دارد، یا مردم به سادگی این ویروس را جدی نمی‌گیرند، در فنلاند،  اعتماد به آنچه دولتمردان انجام می دهد، نسبتاً زیاد است. حتی در زمان تعطیلی دوماهه که از اواخر ماه مارس شروع شد، مخالفت بسیار کمی علیه این اقدام صورت گرفت. نظرسنجی پارلمان اتحادیه اروپا در آن زمان نشان داد که 73 درصد از مردم گفتند که به خوبی از عهده این شرایط محدودساز برخواهند آمد.

در فنلاند اعتراضاتی مشابه جنبش Querdenkerدر آلمان علیه اعمال محدودیت‌ها، وجود ندارد. خانم روزا مریلاینن، یکی از اعضای حزب لیگ سبز فنلاند می‌گوید: ما سعی می‌کنیم به قوانین و مقررات دولت پایبند باشیم. من فکر می‌کنم این ناشی از سیستم دولت رفاهی است که ما در آن زندگی می ‌کنیم.

  1. اقتصاد نیرومند فنلاند

      عامل کمک‌کننده دیگر، وضعیت نسبتاً قوی اقتصاد فنلاند بوده است. در حالی که رشد ناخالص داخلی اتحادیه اروپا به طور متوسط 14٪ کاهش یافت، اقتصاد فنلاند تنها 6.4٪ کوچک شد.

  1. مزیت فناوری

      دورکاری و آموزش از راه دور نیز به لطف استانداردهای بالای دیجیتالی شدن فنلاند، بسیار روان‌تر از بقیه کشورهای اروپایی انجام شده است. تحویل یک دستگاه لپ تاپ به دانش آموزان فنلاندی برای این منظور، موثر بوده است، چیزی که فاصله زیادی با وضعیت آلمان دارد. طبق مطالعه‌ای که در خصوص سواد دیجیتالی جامعه آلمان صورت گرفته، به ازای هر 68 دانش آموز، یک لپ تاپ وجود دارد. خصوصا، خانواده‌های کم درآمد با مفهوم آموزش در منزل، دست و پنجه نرم می‌کنند که این امر می‌تواند راهی برای توضیح عدم حمایت دولت از مردم در برابر همه‌گیری باشد.

دانش آموزان در فنلاند عادت به کار با تبلت و لپ تاپ دارند.

  1. پرهیز از رفتن به مهمانی

        دولت فدرال آلمان اخیراً یک آگهی اینترنتی را منتشر کرده و در آن بطور غیر منتظره از کسی که معتاد به تماشای تلویزیون است به عنوان یک قهرمان مبارزه با ویروس کرونا، تجلیل کرده است. بدیهی است که این امر به راحتی برای بسیاری از افراد قابل اجرا نیست. لیکن به نظر می رسد که فنلاندی‌ها موافق این روش باشند. در نظر‌سنجی پارلمان اتحادیه اروپا، 23٪ از فنلاندی‌ها پاسخ داده‌اند که زندگی آنها در نتیجه تعطیلی اوایل سال جاری به طور قابل توجهی بهبود یافته است. نلی‌هانکونن، روانشناس اجتماعی در دانشگاه هلسینکی، می‌گوید: ما خیلی اجتماعی نیستیم و ترجیح می دهیم تنها باشیم.

  1. رعایت فاصله اجتماعی

  عامل دیگری که ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد، حریم شخصی و حاشیه امن افراد است و اینکه چقدر تمایل داشته باشند به دیگران نزدیک شوند. آقای سالمینن مدیر موسسه بهداشت و رفاه فنلاند در این خصوص می‌گوید: ممکن است حاشیه امن افراد در فنلاند کمی وسیع‌تر از سایر کشورهای اروپایی باشد و ما دوست داریم به اندازه 3 فوت بین خود و شخص مقابل فاصله باشد، در غیر این صورت، احساس ناراحتی می‌کنیم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما