معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۳

اخبار اقتصادی اتریش( هفته اول آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته اول آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :
  • صدمه اقتصادی هواپیمایی آستریان ایرلاینز به روزی دو میلیون یورو رسید.

وینر تسایتونگ: بحران اقتصادی کرونا، هواپیمایی اتریش را به ورشکستگی کامل نزدیک می‌کند. گفته می‌شود کارکنان هواپیمایی اتریش در شرایط فعلی بدون داشتن شغل دوم قادر به تامین هزینه‌های زندگی خود نمی‌باشند. در 9 ماه نخست سال جاری, هواپیمایی اتریش بیش از 340 میلیون یورو ضرر کرده است. هرچند این شرکت هواپیمایی هم از سوی دولت و هم از شرکت مادر یعنی لوفتهانزا آلمان مبالغ کمکی گوناگونی را دریافت کرده است اما همچنان نتوانسته برنامه پرواز ها را به گونه ای تنظیم نماید که میزان صدمات اقتصادی جبران گردند. این شرکت همچنین      در صدد است تا برای زمان سال نو میلادی، برای جبران بخشی از صدمات به مسیرهای جدید پرواز داشته باشد و تعداد پروازهای داخلی اروپا را نیز افزایش دهد.

  • آمار استفاده از خدمات تلفن و مخابرات در اتریش همزمان با بحران کرونا

کرونه: شرکت خدمات مخابراتیA1 اتریش 40 درصد از مجموع بازار خدمات تلفن و اینترنت را به خود اختصاص می دهد و شرکت مگنتا با وجود آنکه به عنوان مهم ترین خدمات دهنده مخابرات نسل پنجم در اتریش می‌باشد تنها 25 درصد از بازار فناوری اطلاعات و مخابرات اتریش را در اختیار دارد. پس از این دو, شرکت Drei دیگر شرکت اتریشی فعال در این حوزه می‌باشد که سهم 23 درصدی از مجموع بازار در اختیار دارد. بر اساس آمار، در سه ماهه دوم سال جاری, مکالمات تلفن همراه بسیار بیشتر از مکالمات از طریق خطوط تلفن ثابت بوده است. مکالمات از طریق تلفن همراه بیش از 7 هزار میلیون دقیقه و از طریق خطوط ثابت تنها در حدود 558 میلیون دقیقه بوده است. همچنین میزان استفاده از اینترنت 1672 پتابایت در سه ماهه نخست و در سه ماهه دوم 1678 پتابایت بوده است.

  • کاهش درآمد روزانه ۱۳۰ میلیون یورو برای فروشگاه‌ها در اتریش

کوریه: پیش بینی می‌شود همزمان با دوره اعمال ممنوعیت های موج دوم کرونا در اتریش حداقل ۱۳۰ میلیون یورو روزانه  از درآمد فعالان حوزه تجارت و فروشگاه‌ها کاسته گردد. به گزارش مرکز آمار اتریش، همچنین برای این دوره سه هفته ای کاهش درآمدی بالغ بر ۲ . ۲ میلیارد یورو برای فروشگاه‌ها پیش بینی می‌شود. همچنین گزارش مرکز آمار حاکی از وخامت اوضاع اقتصادی نزدیک بر ۲ برابر بیشتر از موج اول می‌باشد.

  • افزایش فاحش هزینه اجاره مسکن در اتریش

پرسه: در سال جاری و به ویژه در سه ماه دوم و سوم، قیمت اجاره مسکن در اتریش تا 4.6 درصد نسبت به مدت زمان یکسان سال پیش از آن افزایش یافته است. به طور میانگین هزینه اجاره مسکن ۷۰ متر مربعی در اتریش به طور میانگین ۱۰۰۰ یورو می‌باشد. پیش بینی می‌شود هزینه مسکن در پایان سال تا ۱۳۰۰ یورو افزایش یابد. بیشترین افزایش مربوط به استانهای فورالبرگ، سالزبورگ و وین بوده است.

  • هزینه اتریش برای نزدیک شدن به اهداف محیط زیستی اتحادیه اروپایی افزایش می یابد

پرسه: اتحادیه اروپایی قرار است تا میانه ماه دسامبر سال جاری بسته پایانی حاوی اهداف اتحادیه را برای بهبود شرایط زیست محیطی اعلام نماید. اهداف اعلام شده از سوی اتحادیه اروپایی اتریش را ناچار به کاهش جدی میزان آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌های تا ۵۵ درصد میزان کنونی خواهد کرد. بسیاری از کارخانجات در سراسر اتریش نیازمند به روزرسانی سامانه‌های تهویه و دیگر بخش های اساسی مربوط با آلاینده‌های آب و هوا می‌باشند، که هزینه‌های سنگینی را برای صنعت اتریش به همراه خواهد داشت. اتریش برای رسیدن به اهداف آب و هوایی  و محیط زیست ۲۰۲۰ اتحادیه اروپایی در پایان این دوره نیازمند ۴۰ درصد از درآمد ناخالص داخلی خود برای هزینه‌های جاری این اهداف می‌باشد.

  • روند روبه رشد بیکاری در اتریش

‌وینرتسایتونگ:تعداد افراد بیکار در اتریش تا ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰، به ۶۱۳ هزار ۶۰۲ نفر رسیده است و دولت تا کنون مبلغ ۲ . ۵ میلیارد یورو را برای حمایت از شرکت ها برای همکاری در طرح کار کوتاه مدت پرداخت کرده است. تنها از میانه ماه اکتبر تا نوامبر به دلیل کاهش ساعات کار رستوران‌ها تعداد افراد بیکار در این بخش افزایش مجدد پیدا کرده است. کریستینا آشباخر وزیر کار اتریش، در صحبت امروز خود با خبرنگاران تصریح کرد که همه گیری کرونا بازار کار اتریش را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. خانم آشباخر همچنین در ادامه افزود  هشت میلیارد یورو دیگر برای رویارویی با بحران بیکاری درخواست داده شده است که به زودی در اختیار دولت و شرکت ها قرار خواهد گرفت.

  • فرودگاه وین ۷۰ درصد مسافران خود را از دست داده است

کوریه: فرودگاه وین در پایان سه ماهه سوم سال جاری، بیش از ۷۰ درصد از مسافران و ۴۱ میلیون یورو از درآمد خود را نسبت به مدت زمان یکسان سال گذشته از دست داده است.  از آنجایی که به فصل سفرهای زمستانی نیز نزدیک می‌شویم، کاهش مسافران و درآمدهای فرودگاه بیش از قبل خود را نمایان خواهند کرد. به طور میانگین، درآمد فرودگاه وین ۵۷ درصد کاهش پیدا کرده است و به ۲۷۷ میلیون یورو رسیده است.

  • فروشگاه‌های اسلحه و مهمات در زمان محدودیت های کرونا باز خواهند بود

‌استاندارد: فروشگاه‌های خرید و فروش اسلحه در دوران اعمال محدودیت های کرونا به فعالیت خود ادامه می دهند. فروشگاه‌های خرید و فروش اسلحه و مهمات در اتریش حتی در زمان اعمال ممنوعیت های عبور و مرور و بسته بودن فروشگاه‌ها باز بوده و به فعالیت خود ادامه می دهند. این تصمیم دولت سبب نگرانی در میان احزاب و مردم شده است. در متن آیین نامه اعلام شده که تنها فروشگاه‌هایی که نیازهای اساسی روزانه را تامین می نمایند باز خواهند بود. این فروشگاه‌ها در زیرمجموعه ابزارآلات و نیازهای ویژه و فوری طبقه بندی شده و از این رو به فعالیت خود ادامه خواهند داد. 

  • اتریش در سال ۲۰۲۱، جامعه ای پیر تر خواهد بود

مرکز آمار اتریش: به گفته مرکز آمار اتریش روند تغییرات میانگین سن جامعه  در اتریش، نشان از پیر تر شدن این جامعه در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۰ دارد. بر این اساس ، جمعیت اتریش از ۸۸ .۸ میلیون در سال ۲۰۱۹ با ۶ درصد رشد به ۴۵ .۹میلیون نفر در سال ۲۰۴۰ و در نهایت با ۱۲ درصد رشد به ۹۳ . ۹ میلیون نفر در سال ۲۰۸۰ خواهد رسید.

طبق گزارش مرکز آمار اتریش، اتریش تا سال ۲۰۲۲ به مرز ۹ میلیون نفر خواهد رسید و تا سال ۲۰۸۰، جمعیتی تقریبی بالغ بر ده میلیون نفر خواهد داشت و با وجود رشد، میانگین سنی نیز در این کشور بیشتر خواهد شد.

  • شرکت باطری سازی کرایزل، قرارداد همکاری با شل امضاء کرد

استاندارد: شرکت باطری سازی اتریشی کرایزل یکی از شرکت ها پیشرو در صنعت باطری‌های لیتیومی و سیستم های ذخیره انرژی الکتریکی در اتریش و در سطح اروپا می‌باشد. این شرکت در حال حاضر به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی باطری برای خودروهای برقی در سطح جهان به شمار می آید و حتی شرکت تسلا در سال ۲۰۱۸ تلاش کرد تا طرح باطری‌های نسل دوم این شرکت را به طور کامل خریداری کند. این شرکت در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است و با وجود سابقه کوتاه، توانسته است جایگاه ویژه ای در این صنعت کسب نماید. روز چهارشنبه ۱۸ نوامبر این شرکت از آغاز همکاری با شرکت بریتانیایی-هلندی شل داد. این دو شرکت در قرارداد همکاری  تمرکز بر افزایش راندمان باطری‌های خودروهای الکتریکی خواهند داشت. شرکت کرایزل در حال حاضر درآمدی بالغ بر ۲۰ میلیون یورو داشته و ۱۴۰ نفر در آن مشغول به کار می‌باشند.

  • احتمال گشایش فروشگاه‌ها در اتریش در زورهای تعطیل و آخر هفته

استاندارد:  بحران کرونا و به ویژه در حال حاضر اعمال ممنوعیت های جدید دولت و بسته شدن بیشتر فروشگاه‌ها و اصناف ارائه دهنده خدمات در سراسر اتریش، فعالان اقتصادی و اصناف را با مشکلات اقتصادی جدی روبرو ساخته است. امروز پنجشنبه، ۱۹ نوامبر اتاق اقتصادی فدرال خبر از پیشنهاد این اتاق به دولت برای تغییر ساعات فعالیت فروشگاه‌ها پس از پایان دوره محدودیت ها یعنی از ۶ دسامبر ۲۰۲۰ تا پایان سال و حتی در سه ماه نخست سال جاری داد. واکنش ها به این پیشنهاد در بین احزاب و اصناف بسیار متفاوت بوده است  و هنوز تصمیم نهایی در این خصوص گرفته نشده است. اتاق اقتصادی فدرال در این خصوص تصریح کرد، بازبودن فروشگاه‌ها در روزهای یکشنبه به ویژه قبل از سال نو، بخشی از صدمات مالی وارده به فروشگاه‌ها و اصناف را جبران خواهد کرد و در صورت هماهنگی فروشگاه‌ها در سراسر اتریش، این اقدام از ۷ دسامبر آغاز خواهد شد. آقای ماهرر، رئیس اتاق اقتصادی فدرال موافقت خود را در این خصوص ابراز داشته است.

  • وزیر کار اتریش : اتریش تا کنون در این حد برای توسعه و مشاغل هزینه نکرده است.

آپا : خانم اشباخر وزیر کار اتریش در جلسه امروز کمیسیون بودجه پارلمان اتریش گفت : ما در برنامه کرونا ۱۱ میلیارد یورو تنها برای مشاغل در نظر گرفته ایم که در تاریخ اتریش چنین هزینه ای بی سابقه بوده است. در طرح بودجه ۲۰۲۱-۲۰۲۴ اتریش، توجه ویژه ای به مسائل مربوط به خانواده و به ویژه کار و مشاغل شده است. خانم آشباخر در ادامه افزود : تلاش ما در دولت بر این محور استوار است که مشاغل را تا حد امکان حفظ نماییم و قبل از آنکه نیاز به پرداخت کمک هزینه به خانوار باشد، در حوزه مشاغل وارد شویم و با کمک به کارفرما، تولید، رشد اقتصادی و توان خرید خانوار را حفظ نماییم. در سال جاری ۲ .۵ میلیارد یورو به صندوق کار کوتاه مدت پرداخت شده است و بر اساس هماهنگی‌های کنونی همچنان ۵ .۱ میلیارد یورو دیگر برای کارکوتاه مدت در سال ۲۰۲۱ در صندوق دولت موجود می‌باشد.

  • تلاش اروپا برای دسترسی به زیرساخت اَبر اطلاعات

کرونه: شرکت های اروپایی بسیاری در تلاش برای اجرای طرح اَبر اطلاعات اروپایی GAIA-X Cloud  می‌باشند. تا کنون ۱۲۲ شرکت از فرانسه و آلمان و دیگر کشورهای اروپایی علاقمندی خود را برای اجرای این طرح اعلام کرده اند. امروز چهارشنبه ۱۸ نوامبر و فردا ۱۹ نوامبر، جلسه آنلاین برای برنامه ریزی‌های نخستین این طرح و اعلام آمادگی برای دریافت طرح های شرکت های اروپایی برگزار خواهد شد. اروپا به دنبال ایجاد زیرساخت اطلاعاتی مستقل از آمریکا و دیگر کشورها می‌باشد و برای رسیدن به این هدف در سال ۲۰۱۷ کشورهای آلمان و فرانسه سازمان غیر انتفایی را برای بررسی این طرح و ایجاد زیرساخت های اولیه در بلژیک تاسیس نمودند. اروپا در تلاش است تا بتواند میزان وابستگی خود را به زیرساخت های فناوری اطلاعات آمریکا مانند آمازون، آزور، گوگل و مایکروسافت کاهش دهد.

  • کاهش مجوز های خودرو در ۱۰ ماه نخست ۲۰۲۰

کوریه: تعداد خودروهایی که مجوز عبور و مرور در اتحادیه اروپایی دریافت کرده اند در دوران کرونا کاهش چشمگیری داشته است. تنها در ماه سپتامبر و پس از گذشت ۷ ماه از شروع بحران در اروپا، به طور موقت میزان مجوزهای صادر شده افزایش پیدا کردند و در اکتبر باری دیگر با شتاب نزولی بیشتر ۸ . ۷ درصد  که برابر ۹۵۴ هزار خودرو می‌باشد، رسید. میزان این کاهش در اتریش تا پایان ماه اکتبر ۲۰۲۰، ۴ . ۳ درصد بوده است و همزمان تنها شرایط در کشورهای رومانی و ایرلند متفاوت بوده است و میزان صدور مجوز ها تغییر محسوسی نداشته اند و گاه حتی افزایش داشته اند. در ۱۰ ماه نسخت سال ۲۰۲۰، تعداد مجوزهای صادرشده در اروپا بالغ بر ۸ میلیون خودرو بوده است که کاهشی ۹ . ۲ میلیونی را نسبت به مدت زمان یکسان سال ۲۰۱۹ نشان می دهد.

  • کاهش نرخ تورم در اکتبر در اتریش

وینرتسایتونگ: نرخ تورم در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر کاهش پیدا کرده است و از ۵. ۱ درصد به    ۳ .۱ درصد رسیده است. روزنامه وینرتسایتونگ به نقل از مرکز آمار اتریش بیشترین افزایش قیمت را در اتریش مربوط به حوزه اجاره مسکن با ۲.2 درصد افزایش و بیشترین کاهش مربوط به آب و انرژی و مصارف خانگی با ۲.۲درصد کاهش می داند.

  • قیمت مسکن در وین به شدت در حال افزایش است

کوریه: در ۱۹ منطقه از ۲۳ منطقه شهر وین، هزینه اجاره و خرید مسکن به شدت در حال افزایش است. بیشترین میزان مربوط به منطقه ۱۸ می‌باشد. به گزارش پلاتفورم آنلاین خرید و فروش و اجاره Immowelt  در هفته‌های اخیر کسانی که در جستجوی منزل استیجاری با به دنبال خرید مسکن می‌باشند، با افزایش محسوس قیمت ها روبرو شده اند. در برخی مناطق وین قیمت ها تا ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده اند و به طور میانگین تغییرات بین ۱۳ تا ۱۶ درصد بوده است. به عنوان مثال قیمت خرید مسکن در منطقه هجدهم شهرداری وین ۵ هزار و ۴۵۰ یورو برای هر متر مربع می‌باشد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما