معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۴۹

میزگرد تجاری و سرمایه گذاری آمریکا-آفریقای جنوبی

رئیس جمهور آفریقای جنوبی آقای سیریل رامافوزا و نمایندگان سه سازمان بزرگ تجاری ایالات متحده، روز سه شنبه 10 نوامبر 2020 در میزگرد تجاری و سرمایه گذاری آمریکا-آفریقای جنوبی بصورت مجازی حضور یافتند.

میزگرد مزبور که با مشارکت سه سازمان بزرگ تجاری ایالات متحده شامل :

- BCIUT) Business Council for International Understanding )

-  Corporate Council on Africa )CCA)

- و اتاق بازرگانی آمریکا برگزار گردید، بستری برای مشارکت 32 شرکت به نمایندگی از بخش های مختلف از جمله مراقبت های بهداشتی، فناوری ارتباطات اطلاعاتی، کالاهای مصرفی، خرده فروشی، انرژی، دفاع، فراوری محصولات کشاورزی، هواپیمایی، فضا، حمل و نقل، تولید فیلم و تلویزیون، امور مالی و مشاوره فراهم می‌کند.

در این میزگرد، رئیس جمهور برنامه بازسازی و بهبود اقتصادی آفریقای جنوبی و همچنین فرصت های تجاری در این کشور را به اشتراک گذاشت. این میزگرد یک هفته قبل از کنفرانس سالانه سرمایه گذاری آفریقای جنوبی (18-17 ماه نوامبر) برگزار شد.

با توجه به اینکه ایالات متحده سومین شریک تجاری بزرگ آفریقای جنوبی و در واقع شریک دیرینه آفریقای جنوبی محسوب می‌شود، اولین کنفرانس سرمایه گذاری دو کشور در سال 2018 برگزار شد و یکی از اهداف آن ایجاد محیط مناسب برای شرکت های خارجی و داخلی در آفریقای جنوبی بوده است. در سطح قاره ای، سال گذشته آفریقای جنوبی بزرگترین صادرکننده به مقصد ایالات متحده بود، و پس از آن نیجریه، مصر و الجزایر قرار داشتند.

آفریقای جنوبی پذیرنده اصلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایالات متحده در آفریقاست و بزرگترین سرمایه گذار آفریقایی در ایالات متحده می‌باشد. بیش از 600 شرکت آمریکایی در آفریقای جنوبی وجود دارند که بسیاری از آنها دهه‌هاست در این بازار حضور دارند. باید اذعان داشت که سرمایه گذاری‌ها کلید رشد اقتصادی آفریقای جنوبی هستند و همچنان از هزاران شغل پشتیبانی می‌کنند. بتازگی توافق نامه ای بین یکی از شرکت های دارویی آفرقیای جنوبی، Aspen Pharmacare و دو شرکت تابعه Johnson & Johnson برای تولید واکسن کرونا در آفریقای جنوبی منعقد شده است.

منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا، که از ماه ژانویه به بهره برداری می رسد تأثیر گسترده ای بر اقتصاد قاره، تجارت و سرمایه گذاری خواهد داشت. گزارش ماه ژوئن سال جاری بانک جهانی تخمین می زند که منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا می‌تواند به افزایش درآمد واقعی این قاره 7 درصد یا حدود 450 میلیارد دلار تا سال 2035 کمک کند. آفریقای جنوبی با پایگاه صنعتی به نسبت پیشرفته و اقدامات لازم برای گسترش ظرفیت تولید، از موقعیت هایی برخوردار است که منطقه تجارت آزاد قاره فراهم می‌کند. در عین حال، بخش های صادراتی آفریقا برای دسترسی به فرصت های بازار و زنجیره ارزش جهانی به توافقات تجاری بین المللی بیشتری احتیاج دارند.

در طرح بهبود اقتصادی دولت که رییس جمهور آفریقای جنوبی در این میزگرد به آن اشاره نمود، رشد تولید داخلی یکی از مولفه‌های اصلی برنامه معرفی شد. بنا به اظهارات وی، در این رابطه طرح های اصلی در صنعت خودرو، پوشاک و منسوجات، طیور و شکر نهایی شده اند. از این رو آماده جذب سرمایه گذاری هستند. همچنین در حال کار با صنایع مربوطه می‌باشند تا برنامه‌های اصلی برای اقتصاد دیجیتال، جنگلداری، هوا فضا و دفاع، انرژی‌های تجدید پذیر و تعدادی دیگر از صنایع مهم را نهایی کنند.

در این رابطه دولت بر اجرای اصلاحات اساسی در صنعت انرژی، ارتباطات از راه دور و تدارکات برای بهبود رقابت اقتصادی خود متمرکز شده است. همچنین در حال کار با ذینفعان صنعت بوده تا اقدامات مناسبی برای کاهش هزینه‌های تجارت و کاهش موانع ورود سریع انجام دهند. دولت آفریقای جنوبی درصدد کاهش موانع تجارت، اعم از تعرفه ای و غیر تعرفه ای و تقویت همکاری در زمینه انتقال مهارت ها، آموزش و اشتراک اطلاعات است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما