معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۴

ادامه پس لرزه‌های بحران کرونا بر پیکره گردشگری گرجستان

اگر چه در سال 2019 گرجستان رکورد جدیدی از درآمد گردشگری برای خود ثبت کرد اما پس از همه گیری کرونا در 8 ماه اخیر توریسم گرجستان با موانع جدی روبرو شده که اقتصاد این کشور را با مشکلاتی جدی مواجه کرده است.

کاهش درآمد های گردشگری گرجستان

در سال 2019 گرجستان با ثبت رکود 9 میلیون گردشگر رکورد جدید از درآمد گردشگری برای خود ثبت کرد. در این سال گرجستان  حدود 3 میلیارد دلار از محل توریسم درآمد داشته که 20 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بود. اما پس از همه گیری کرونا در 8 ماه اخیر توریسم گرجستان با موانع جدی روبرو شده است و با کاهش تقریبا 2.5 میلیارد دلاری درامد در این حوزه، اقتصاد این کشور را با مشکلاتی جدی مواجه کرده است.

در سال 2019 درآمد گرجستان از محل گردشگری به رکورد بیش از 3 میلیارد دلار رسید. این درآمد از آغاز سال 2020 رو به کاهش گذاشت و از اواخر ماه مارس کاملا متوقف شد. پس از چهار ماه تعطیلی به تدریج برخی اماکن گردشگری به روی گردشگران داخلی باز و پیش بینی شد درآمد صنعت گردشگری تا پایان سال به 450 میلیون دلار (15% سال 2019) برسد.

با توجه به آغاز موج دوم همه گیری در گرجستان و شیب تند آمار مبتلایان با ابتلای نزدیک به 3200 نفر در روز، هنوز نمی‌توان زمان عبور از اوج همه گیری و رسیدن گرجستان به شرایط عادی را پیش بینی نمود. فلذا پیش بینی بازگشت وضعیت صنعت گردشگری و در نتیجه اقتصاد گرجستان به شرایط قبل از همه گیری در هاله ای از ابهام وجود دارد. کارشناسان معتقدند که برای بازگشت سطح توریسم این کشور به حالت پیش از کرونا، باید تا سال 2025 صبر کرد.

احیای اقتصاد گرجستان منوط به احیای صنعت گردشگری

بانک بازسازی و توسعه اروپا بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول که رشد 3.5 درصد اقتصادی برای گرجستان در سال 2021 را پیش بینی کرده، معتقد است که اقتصاد گرجستان تا پایان سال 2020 تا 5 درصد کوچک خواهد شد. به نظر این بانک بحران همه گیری کووید 19 برای اقتصاد باز و کوچک گرجستان بسیار مخرب بوده است. از جمله بیشترین ضربه بر حوزه‌های گردشگری، صادرات و سرمایه گذاری وارد شده است.

رشد تولید ناخالص داخلی گرجستان در سالهای اخیر بسیار به صنعت گردشگری وابسته بوده است که از ماه مارس 2020 با ممنوع شدن ورود گردشگران خارجی به گرجستان عملا این کشور از درآمدهای گردشگری محروم گردید.

با توجه افزایش هزینه‌های دولتی در گرجستان به سبب بحران پاندمی، صندوق بین المللی پول درنظر گرفت که کمکهای این صندوق به گرجستان در سالهای 21 – 2020 را به 400 میلیون دلار برساند.

به نظر بانک بازسازی و توسعه اروپا، احیای اقتصاد گرجستان منوط به احیای صنعت گردشگری این کشور می‌باشد. این در حالی است که وضعیت صنعت گردشگری این کشور برای سال 2021 کاملا نامشخص می‌باشد.

گفتنی است که دولت گرجستان برنامه ای را برای از میان برداشتن عواقب سوء ناشی از همه گیری کروناویروس تهیه و اجرا می‌کند.

این موسسه مالی بین المللی معتقد است که گرجستان باید از طریق ایجاد تنوع اقتصادی، انعطاف پذیری در مقابل بحرانهای اقتصاد را تقویت کنند.علاوه بر این، اصلاح استانداردهای مدیریتی و توسعه سرمایه انسانی از طریق سرمایه گذاری در آموزش و پرورش به افزایش بهره وری کلی اقتصاد  کمک خواهد نمود.

نیاز به اصلاح سیاستهای اقتصادی دولت و پارلمان آینده گرجستان

به گفته ساندرو پاتیانی رئیس اتحادیه پرداخت کنندگان مالیات گرجستان، " انجام اصلاحات و تغییرات اساسی در سیاست اقتصادی دولت و پارلمان لازم است تا بتواند واقعیت های موجود را تغییر دهد."

اکنون در گرجستان به دولتی نیاز است که بتوان کورس صحیح اصلاحات اقتصادی را پیش گیرد. لذا لازم است در پارلمان جدید محورهای قانون گذاری در حوزه اقتصادی به متخصصان این حوزه واگذار شود.

وی می افزاید، اگر دولت به سخنان صاحبان کسب و کار توجه می‌کرد اوضاع اقتصادی می‌بایست بسیار بهتر از وضع فعلی بود. البته نمی‌تو ان گرجستان را طی 4 و یا 8 سال به سوئیس تبدیل کرد. ولی اوضاع می‌توانست بسیار بهتر از این باشد.

اگر در قرن بیست و یکم با گرسنگی و کمبود پول دارو روبرو هستیم، شرمساری بزرگی است. امیدوارم اکنون حوزه‌های تصمیم گیری اقتصادی به متخصصان ذیصلاح منتقل شود که به خوبی درک می‌کنند چه مواردی برای احیای اقتصاد کشور و انتقال آن به مرحله بعدی توسعه لازم است.

حداقل در چند حوزه می‌بایست در اسرع وقت اصلاحات بنیادین انجام شود. اول باید کاملا ظرفیت ها ومنابع کشور اعم از منابع مادی و انسانی بطور دقیق شناسایی شود. در آن صورت کاملا مشخص می‌شود که به کدام سمت حرکت کرد.

دوم، نوسازی سیستم آموزش و پرورش است. زیرا بدون داشتن متخصصان واجد شرایط در همه سطوح، توسعه هیچ حوزه ای میسر نیست. امروزه در گرجستان یافتن متخصص توانمند بسیار دشوار است و در این شرایط دیگر نمی‌توان صحبتی از ایجاد یک صنعت داشت. به گفته وی، این در حالی است که گرجستان به عنوان یک کشور صرفا مصرف کننده حتی مواد غذایی را از خارج وارد می‌کند و این پروسه 30 سال است که ادامه دارد.

ما تقریباً هیچ محصولی با کیفیت بین المللی تولید نمی‌کنیم. علی رغم این واقعیت که ما با اتحادیه اروپا دارای موافقتنامه تجارت آزاد هستیم، عملاً از آن استفاده نمی‌کنیم. زیرا عملاً چیزی برای صادرات به اروپا نداریم. ما فقط شراب صادر می‌کنیم که تولید آن بطور سنتی از قبل ادامه داشته است و این به لطف دستاوردهای امروز نیست. شراب نه فقط به اروپا، بلکه به دیگر کشورها ازجمله آمریکا، اعضای شوروی سابق و عمدتا به روسیه صادر می‌شود.

لازم به ذکر است کاهش بیش از 90 درصدی ورود گردشگران به گرجستان در پی بحران کرونا و  بسته بودن مرزها  و در سال 2020 برای کشوری که صنعت گردشگری 20 درصد تولید ناخالص ملی  این کشور را تشکیل می دهد زیان‌های هنگفتی  به ویژه برای واحد های کوچک و متوسط که توان کمتری برای مقابله با این قبیل بحران را داشتند به همراه داشته است . 

پیش بینی می‌شد در سال 2020 گرجستان می‌توانست تعداد گردشگران خارجی را نزدیک به 10 میلیون و درامد حاصله را به 4 میلیارد نزدیک کند. اما بحران کرونا صنعت گردشگری گرجستان را به یکباره به ورطه سقوط رساند.

صندوق بین المللی پول پیش بینی میزان رشد اقتصادی گرجستان در سال 2021 از 5 درصد را به 4.3 کاهش داده است.

منبع:

https://commersant.ge/ru/post/soiuz-nalogoplatelshikov-gruzii-ob-ekonomicheskoy-politike-novogo-parlamenta

https://www.newsgeorgia.ge/ебрр-восстановление-экономики-грузи/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما