اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته اول آبان ماه 1404مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
گرجستان به رغم چالشهای ژئوپلتیک رشد اقتصادی خود را حفظ کرده است
علیرغم چالشهای ژئوپلیتیکی، اقتصاد گرجستان انعطافپذیری خود را ثابت کرده و به نرخ رشدی بیسابقه حتی برای بسیاری از اقتصادهای توسعهیافته دست یافته است.
این مطلب را شالوا پاپواشویلی رئیس پارلمان گرجستان، در مراسم افتتاحیه رسمی اجلاس مالی تفلیس بیان کرد. وی همچنین افزود:
ـ میانگین رشد اقتصادی گرجستان در چهار سال گذشته به نرخ تقریباً - 9.7 درصد - رسیده است.
ـ امروزه، موقعیت استراتژیک این کشور و به ویژه قابل توجه پتانسیل منحصر به فرد کریدور میانی است. در سالهای اخیر، گردش کالا و فعالیت اقتصادی در کریدور میانی رشد بیسابقهای را نشان داده است.
ـ این روند به وضوح تأکید میکند که منطقه ما به یک شریان تجاری بزرگ تبدیل شده است که میتواند فرصتهای جدیدی را برای اقتصادهای اروپا و آسیا ایجاد کند.
ـ در عین حال، ضروری است که رشد تجارت و توسعه زیرساختها با معرفی و تقویت خدمات مالی مدرن همراه باشد، که این امر "کریدور میانی" را به یک قطب مالی تبدیل خواهد کرد.
ـ ایجاد محیطی مساعد برای نوآوریهای تکنولوژیک و همسو کردن چارچوب نظارتی بخش مالی با بهترین استانداردهای بینالمللی، از اولویتهای کشور ماست.
https://t.me/SputnikGeorgia/48944
تمایز گرجستان در شاخصهای کلان اقتصادی
رشد اقتصادی بالا، همراه با تورم پایین و محیط اقتصاد کلان پایدار، گرجستان را از اقتصادهای حتی توسعهیافتهتر متمایز میکند.
ناتیا تورناوا رئیس بانک ملی، این موضوع را در اجلاس مالی تفلیس بیان کرد.
او بیان داشت: حضور گرجستان در نقشه مالی جهانی تصادفی نیست. در سالهای اخیر، این کشور به رشد اقتصادی چشمگیری دست یافته، ثبات مالی را در مواجهه با چالشهای جهانی حفظ کرده و محیط سرمایهگذاری مطلوبی ایجاد کرده است. جای تعجب نیست که صنعت مالی گرجستان سالهاست که در جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در میان سایر بخشها پیشرو بوده است.»
https://t.me/SputnikGeorgia/48951
اعلام مناقصه طراحی و ساخت خط تراموا برای تفلیس
کاخا کالادزه شهردار تفلیس اعلام کرد که شهرداری پایتخت مناقصهای برای طراحی و ساخت خط تراموا اعلام کرده است. این مناقصه شامل تهیه اسناد طراحی و برآورد لازم و همچنین ساخت خط تراموا برای اتصال مناطق دیدی دیقومی و دیدوبه است.
این مناقصه در پایان ماه دسامبر بسته خواهد شد. برنده سه سال فرصت خواهد داشت تا پروژه را تکمیل کند.
خط تراموا مدرن، منطقه مسکونی دیدی دیقومی را به ایستگاه مترو دیدوبه متصل خواهد کرد. این خط ۷.۵ کیلومتر طول خواهد داشت و شامل ۱۱ ایستگاه خواهد بود.
https://t.me/SputnikGeorgia/48955
افزایش تقاضای مسکن در تفلیس و باتومی
طبق مطالعه Colliers Georgia، تقاضا برای املاک و مستغلات در تفلیس و باتومیبه شدت افزایش یافته است.
در ماه سپتامبر، ۴۰۵۴ آپارتمان در پایتخت فروخته شد که در مقایسه با سال ۲۰۲۴ حدود 15 درصد افزایش داشته است. قیمت کل معاملات ۳۱۰ میلیون دلار بود که ۲۵.۱ درصد افزایش داشته است.
در باتومیشهر ساحلی دریای سیاه، ۱۸۹۵ واحد مسکونی آپارتمانی فروخته شد که در مقایسه با سال قبل، ۳۵.۹ درصد افزایش داشته است. ارزش کل آنها ۱۱۶ میلیون دلار است که ۶۸.۳ درصد افزایش نسبت به ارقام سال ۲۰۲۴ را نشان میدهد.
https://t.me/SputnikGeorgia/48877
روند تغییر قیمت واحدهای مسکونی در تفلیس چگونه است؟
به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، در سه ماهه سوم سال 2025 قیمت واحدهای مسکونی در تفلیس 0.6 درصد افزایش یافته است. همچنین قیمتها در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 7 درصد افزایش را نشان می دهد.
علاوه بر این در مقایسه با مدت مشابه در سال 2020 قیمت واحدهای مسکونی 57 درصد افزایش را نشان می دهد (میانگین افزایش 5.1 درصد در سال).
طبق همین گزارش قیمت هر متر مربع واحد مسکونی آپارتمانی در تفلیس از 1290 تا 2500 دلار و در منازل شخصی از 930 تا 1760 دلار بوده است.
https://t.me/SputnikGeorgia/48958
چند درصد از جمعیت گرجستان نمیتوانند وامهای خود را پرداخت کنند؟
حدود ۲۳ درصد از جمعیت فعال اقتصادی در گرجستان نمیتوانند تعهدات وام موجود خود را انجام دهند.
موسسه مالی Creditinfo Georgia آمار مربوط به ماه سپتامبر ۲۰۲۵ ارائه کرده است.
طبق این گزارش، تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۵ تعداد ۳۷۱۱۳۹ وامگیرنده در این کشور بیش از ۳۰ روز وام معوق داشتهاند. طبق آخرین دادههای سازمان ملی آمار گرجستا، تعداد جمعیت فعال اقتصادی (نیروی کار) در گرجستان ۱,۶۲۹,۵۰۰ نفر است. این بدان معناست که از هر چهار نفر فعال اقتصادی، یک نفر نمیتواند وامهای خود را به موقع بازپرداخت کند.
در مجموع ۱,۹۶۵,۶۱۷ نفر در طول دوره گزارش به بخش مالی بدهکار هستند. از آنجایی که کل جمعیت گرجستان ۳,۷۰۴,۵۰۶ نفر است، این شاخص نشان میدهد که تقریباً از هر دو شهروند، یک نفر بدهی وام دارد.
تعداد شهروندانی که در طول سال گذشته نتوانستهاند وامهای خود را بازپرداخت کنند، ۵۸۲۳ نفر افزایش یافته است که در مقایسه با آگوست ۲۰۲۵ تعداد ۱۹۶۸ نفر افزایش یافته است. در آگوست ۲۰۲۵، تعداد افرادی که بدهیهای معوقه آنها بیش از ۳۰ روز بوده است، ۳۶۹,۱۷۱ نفر بوده است، در حالی که این رقم در سپتامبر ۲۰۲۴ تعداد ۳۶۵,۳۱۶ نفر بوده است.
توزیع بدهیهای وام به شرح زیر است:
ـ ۹۸,۱۲۶ نفر مشتری بانکهای تجاری هستند؛
ـ ۳۰۰,۴۱۸ نفر بدهکار به سایر موسسات مالی تحت نظارت بانک ملی گرجستان (موسسات مالی خرد، شرکتهای وامدهنده و غیره) هستند؛
ـ ۵۰۱۷ نفر بدهکار به شرکتهای لیزینگ، ساختمانی و سایر شرکتهای تجاری هستند.
کل مبلغ بدهیها:
ـ بدهیهای معوقه افراد به بانکهای تجاری - ۱.۲۱۴ میلیارد لاری؛
ـ به سایر موسسات مالی تحت نظارت - ۱.۵۸۲ میلیارد لاری؛
ـ به شرکتهای لیزینگ و سایر شرکتها – ۳۴ میلیون لاری.
بنابراین، کل بدهیهای معوق بیش از ۳۰ روز از ۲.۸۳۱ میلیارد لاری فراتر میرود که تقریباً ۴٪ از کل وامهای صادر شده توسط بخش مالی را تشکیل میدهد.
در مجموع، تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۵، بدهی به بخش مالی در گرجستان به مبلغ ۷۱.۰۳۵ میلیارد لاری رسیده است که توسط ۱,۹۶۵,۶۱۷ فقره وام دریافت شده است.
https://interpress.ge/read/64614
زمان ترانزیت ریلی از گرجستان نصف خواهد شد
گرجستان از سال ۲۰۲۶ زمان ترانزیت بار در خطوط ریلی خود را به نصف کاهش خواهد داد.
لاشا آباشیدزه مدیرعامل راهآهن گرجستان در این رابطه گفت: «در نتیجه نوسازی و دیجیتالی شدن کامل سیستم، زمان ترانزیت ۲۴ ساعته فعلی، شامل ترخیص گمرکی در مرز، باید به طور قابل توجهی کاهش یابد. از سال آینده، این زمان را به ۱۲ ساعت کاهش خواهیم داد.»
به گفته وی، این امر از طریق خط آهن کویشختی-خاراگائولی-زستافونی که در امتداد گذرگاه ریکوتی امتداد دارد و شامل ۱۰ پل مدرن و شش تونل است و به آن امکان میدهد از چالشبرانگیزترین بخشهای کوهستانی عبور کند، محقق خواهد شد.
آباشیدزه در سخنرانی خود در انجمن جاده ابریشم تفلیس افزود که قطارها در حال حاضر در حالت آزمایشی در خط جدید فعالیت میکنند.
https://t.me/SputnikGeorgia/48941
باتومی جایزه اسکار گردشگری دیگری را از آن خود کرد
باتومیشهر بندری گرجستان در ساحل دریای سیاه جایزه جهانی سفر را از آن خود کرد و به عنوان یک مقصد گردشگری تمام فصل نامگذاری شد.
باتومی در کنار بوداپست، ژنو، مونیخ، اسلو، سالزبورگ، استکهلم و تالین برای اسکار گردشگری رقابت کرد. مراسم اهدای جوایز در ایتالیا برگزار شد.
از سال ۲۰۱۹ تا کنون باتومیبرای هفتمین بار جایزه جهانی سفر را از آن خود کرده است.
https://t.me/SputnikGeorgia/48950
لغو دهها طرح تولید برق در گرجستان
دولت گرجستان دهها طرح تاسیس نیروگاههای برق با ظرفیت کلی تقریباً ۱.۷ گیگاوات را لغو کرده است.
ایراکلی کوباخیدزه نخست وزیر، به پلتفرم رسانهای BMG گفت: "ما در حال شروع به تدوین سیاست انرژی از ابتدا هستیم، با رویکردی جدید که تا حد امکان برای کشور و شرکتهای خصوصی فعال در بخش انرژی قابل قبول باشد."
https://t.me/SputnikGeorgia/48987
درآمد قابل توجه باغداران گرجستان از فروش سیب درجه سه
به گزارش وزارت کشاورزی، باغداران گرجی بیش از ۴ میلیون لاری (۱.۵ میلیون دلار) از فروش سیبهای غیراستاندارد درآمد کسب کردهاند.
در سراسر کشور، ۱۴ شرکت سیبهای غیراستاندارد را با قیمت حداقل ۲۷ تتری (۰.۱۰ دلار) به ازای هر کیلوگرم دریافت میکنند که ۱۰ تتری آن یارانه دولتی است. پذیرش محصول از ماه سپتامبر آغاز شد و تا ۱۵ دسامبر ادامه خواهد داشت. تا به امروز، ۱۴۰۰۰ تن سیب فرآوری شده است.
برنامه تحرک بخشیدن به فروش سیبهای درجه سه به کشاورزان این امکان را میدهد که سیبهای بیکیفیت خود را با قیمت مناسب بفروشند. کنسانتره به دست آمده در طول فرآوری عمدتاً به بازارهای اتحادیه اروپا صادر میشود.
https://t.me/SputnikGeorgia/48997
تولید و مصرف برق در گرجستان سالانه کاهش یافته است - هزینه آن چقدر است؟
طبق بررسی موسسه مالی TBC Capital در سپتامبر ۲۰۲۵، تولید برق در گرجستان سالانه ۱.۵ درصد کاهش یافته و به ۱۱۰۷ گیگاوات ساعت رسیده است.
در همین دوره، مصرف برق سالانه ۲ درصد کاهش یافته و به ۱۰۷۸ گیگاوات ساعت رسیده است.
قیمت هر کیلووات ساعت برق در بازار برق متوازن به ۵.۹ سنت دلار رسید که افزایش سالانه ۷.۴ درصدی را نشان میدهد.
این تحلیل همچنین شامل شاخصهای صادرات و واردات است. به طور خاص، طبق این بررسی، در سپتامبر امسال، صادرات برق از گرجستان به ۶ گیگاوات ساعت رسید، در حالی که ۲۳ گیگاوات ساعت برق وارد شد.
https://commersant.ge/news/economic/saqartveloshi-eleqtroenergiis-gamomushaveba-da-mokhmareba-tsliurad-shemtsirda-rogoria-ghirebuleba
درآمد گرجستان از گردشگری در 9 ماه از سال 2025
به گزارش بانک ملی (مرکزی)، درآمد گرجستان از گردشگری در 9 ماه از سال 2025 با 5.1 درصد افزایش به بالاترین حد خود یعنی 3.64 میلیارد دلار رسید.
در این دوره درآمد اصلی گرجستان از گردشگران خارجی عبارت است از:
ـ روسیه با 560 میلیون دلار و 13.5 درصد کاهش
ـ اتحادیه اروپا 515 میلیون دلار و 13 درصد افزایش
ـ ترکیه 454 میلیون دلار و 5 درصد کاهش
ـ رژیم صهیونیستی 430 میلیون دلار و 33 درصد افزاش
ـ جمهوری آذربایجان 169 میلیون دلار و 33 درصد افزایش
https://t.me/SputnikGeorgia/48935
رشد 14 درصدی صادرات مجدد خودرو از گرجستان
صادرات خودرو گرجستان به رکورد ۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است. فروش خودرو ۳۹ درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل میدهد.
کشورهای پیشرو وارد کننده خودرو از گرجستان عبارتند از:
قرقیزستان: حجم واردات یک میلیارد دلار، تعداد خودروها 31 هزار و 400 دستگاه، میانگین قیمت خودروها 32 هزار 400 دلار ـ تغییر 21 درصد رشد
قزاقستان: 567 میلیون دلار، 33 هزار و 400 دستگاه، 17 هزار دلار ـ 3 درصد رشد
آذربایجان: 170 میلیون دلار، 6.4 هزار دستگاه، 26.8 هزار دلار، 24 درصد کاهش
تاجیکستان: 89 میلیون دلار، 4.3 هزار دستگاه، 20.7 هزار دلار، 396 درصد رشد
ازبکستان: 51 میلیون دلار، 1.8 هزار دستگاه، 28.4 هزار دلار، 562 درصد رشد
https://t.me/SputnikGeorgia/48870
اختصاص وام جدید برای گرجستان از سوی بانک توسعه آسیا
بانک توسعه آسیا اختصاص وام ۲۳۳.۲ میلیون دلاری را برای تأمین پایدار آب آشامیدنی برای ساکنان روستاهای گرجستان تصویب کرده است.
این برنامه با هدف تضمین دسترسی پایدار و باثبات به آب آشامیدنی اجرا میشود و شامل گسترش و احیای زیرساختهای تأمین آب در حداقل ۱۰۰ روستا میشود.
لسلی بیرمن لام مدیر کشوری بانک توسعه آسیا در گرجستان، خاطرنشان کرد: «این حمایت، شرایط زندگی و فرصتهای اقتصادی را در مناطق روستایی گرجستان که به طور سنتی از کمبود سرمایهگذاری در سیستمهای قدیمی آبرسانی بجا مانده از دوران شوروی رنج میبرند، بهبود خواهد بخشید.»
https://t.me/SputnikGeorgia/49036
گرجستان و رومانی تفاهمنامهای در مورد نصب کابل برق زیر دریای سیاه امضا کردند
نهادهای نظارتی انرژی گرجستان و رومانی تفاهمنامهای در چارچوب پروژه نصب کابل برق زیردریای سیاه امضا کردند.
این خبر توسط دیوید نارمانیا رئیس کمیسیون ملی انرژی و تامین آب گرجستان (GNERC) منتشر شده است.
به گفته وی، این تفاهمنامه، تضمین تنظیم و هماهنگی مشترک بین کمیسیونها در چارچوب این پروژه را پیشبینی میکند:
"حدود یک ماه پیش، من با همکار رومانیایی خود در مورد این موضوع جلسهای داشتم و تفاهمنامه همکاری امضا کردم. هدف، همکاری نزدیک در سطح نظارتی در اجرای این پروژه است."
نارمانیا این پروژه را به عنوان یک ابتکار "کاملاً عملی" با آیندهای عالی ارزیابی کرد. به گفته وی، مطالعه امکانسنجی این پروژه قبلاً تکمیل شده است و در حال حاضر مطالعه دقیقی از فلات قاره دریای سیاه در حال انجام است.
لازم به ذکر است که توافقنامه ساخت خط کابلی که تقریباً ۱۲۰۰ کیلومتر طول خواهد داشت، در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۲ در بخارست توسط رهبران آذربایجان، مجارستان، گرجستان و رومانی امضا شد. این پروژه انتقال برق و تبادل اطلاعات دیجیتال را در نظر دارد.
https://24news.ge/read/id/100431
رکورد صادرات دام سنگین از گرجستان شکسته شد
گرجستان رکورد صادرات دام سنگین در ۱۵ سال گذشته را ثبت کرد.
در نه ماه اول سال ۲۰۲۵، این کشور ۱۷۴۹۳ تن دام سنگین به ارزش ۵۸ میلیون دلار صادر که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴.۳ درصد افزایش در حجم و ۵۴.۵ درصد افزایش در ارزش داشته است.
شایان ذکر است گرجستان تنها به دو کشور عراق (۱۱۳۰۰ تن) و آذربایجان (۶۲۰۰ تن) دام سنگین فروخته است.
در ابتدای سال ۲۰۱۹، گرجستان صادرات دامهای سنگین جوان تا وزن ۱۶۰ کیلوگرم را ممنوع کرد. اما در پایان سال، کشاورزان در دادگاه قانون اساسی درخواست تجدیدنظر دادند و پس از آن محدودیت لغو شد.
https://t.me/SputnikGeorgia/48988
رشد 10 درصدی واردات سوخت در گرجستان
در نه ماه اول سال ۲۰۲۵، گرجستان مبلغ ۹۷۲ میلیون دلار فرآوردههای نفتی (انواع بنزین و گازوییل) خریداری کرد.
از ژانویه تا سپتامبر، این کشور در مجموع ۱.۳ میلیون تن فرآورده نفتی خریداری کرد. در طول سال، حجم واردات ۱۰٪ افزایش یافت، در حالی که ارزش آن ۱٪ کاهش یافته است.
روسیه همچنان صادرکننده اصلی فرآوردههای نفتی (۳۸۸ میلیون دلار) به گرجستان است و پس از آن رومانی (۱۸۳ میلیون دلار) و بلغارستان (۱۳۶ میلیون دلار) قرار دارند. گرجستان همچنین فرآوردههای نفتی را از ترکیه و آذربایجان خریداری میکند.
https://t.me/SputnikGeorgia/48986
درآمد گرجستان از ترانزیت کامیونها رو به کاهش است
به گزارش وزارت اقتصادی گرجستان، در نه ماه اول سال ۲۰۲۵ تعداد ۳۵۷,۱۰۰ دستگاه کامیون برای عبور از اراضی گرجستان استفاده کردند که مبلغ ۱۲۵ میلیون لاری (۴۶.۱ میلیون دلار) برای این کشور درآمد به همراه داشته است. این رقم ۶٪ کمتر از شاخص سال گذشته است.
طبق قانون، هر وسیله نقلیه ترانزیتی باید ۳۵۰ لاری (۱۳۰ دلار) هزینه استفاده از جادههای گرجستان را به وزارت دارایی پرداخت کند.
https://t.me/SputnikGeorgia/48984
بیش از 2 میلیارد دلار کمک مالی به گرجستان توسط اتحادیه اروپا از سال 1992
از سال ۱۹۹۲، اتحادیه اروپا به منظور بهبود کیفیت زندگی شهروندان گرجستان بیش از ۲ میلیارد یورو کمک مالی اختصاص داده است.
این موضوع در بیانیهای که توسط هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در گرجستان در شبکههای اجتماعی منتشر شده است، بیان و تاکید گردیده است:
بیش از ۳۰ سال است که اتحادیه اروپا از طریق برنامههای مختلف به شهروندان گرجستانی کمک میکند تا از فرصتهای اقتصادی و اجتماعی جدید بهرهمند شوند.
بیانیه می افزاید: « کمکهای مالی به گرجستان برای ایجاد زیرساختهای جدید، ایجاد شغل، آموزش و حفاظت از محیط زیست هزینه شده است. هر یورو سرمایهگذاری شده، زندگی روزمره مردم گرجستان را بهبود بخشیده است - از نوسازی جادهها، بیمارستانها و مدارس گرفته تا تقویت جوامع محلی، کارآفرینان و نوآوران جوان. اتحادیه اروپا از طریق برنامههایی مانند TRACECA، EU4Business، ENPARD و EU4Youth به شهروندان گرجستانی کمک میکند تا از فرصتهای اقتصادی و اجتماعی جدید بهرهمند شوند.»
https://aktual.ge/Read/49141