معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۴

اخبار اقتصادی استرالیا (هفته سوم آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های استرالیائی در هفته سوم آبان ماه 1399 به شرح زیر بوده است:

وام 1 میلیارد دلاری استرالیا به اندونزی

استرالیا موافقت کرده است به منظور کمک به اندونزی برای مقابله با بحران مالی گسترده وامی ‌به ارزش 1 میلیارد دلار امریکا (1.37 میلیارد دلار استرالیا) در اختیار دولت این کشور قرار دهد. وزارت امور خارجه و تجارت در این زمینه گفته است استرالیا و اندونزی در تلاشند تا در مقابله با ویروس کرونا و بهبود شرایط بعد از آن با هم همکاری کنند. یک سخنگوی این وزارتخانه اظهار داشت استرالیا به همکاری با اندونزی ادامه می دهد و کمک بیشتری خواهد کرد که سایر وام دهندگان در چارچوب دو جانبه و همچنین موسسات مالی بین المللی کمک های بیشتری به این کشور ارائه دهند. وام ها و کمک های استرالیا در اندونزی طی پنج سال گذشته به نصف کاهش یافته است، اما این کشور در چارچوب تعهد 500 میلیون دلاری استرالیا برای کمک به مقابله با ویروس کرونا و تهیه واکسن می‌تواند به کمک هایی دسترسی داشته باشد.

آدام تریگز، از دفتر تحقیقات اقتصادی آسیایی دانشگاه ملی استرالیا در این رابطه گفت وامی ‌که استرالیا برای بهبود بحران مالی اندونزی به این کشور اختصاص داده است این سیگنال را به سایر وام دهندگان ارسال می‌کند که اندونزی نقدینگی لازم برای بازپرداخت بدهی‌های خود را دارد. وی افزود کمکی که استرالیا به صورت وام در اختیار اندونزی قرار می دهد بایستی با نرخ بهره صفر و یا با تخفیف زیادی عرضه شود چرا که این بهبود وضعیت مالی اندونزی به سود منافع ملی استرالیاست. بانک مرکزی استرالیا همچنین دارای یک خط مبادله ارز دو جانبه با همتای اندونزیایی خود است که به جاکارتا اجازه می دهد برای مدتی روپیه اندونزی را با دلار استرالیا مبادله کند تا به بازار اطمینان دهد. فعال کردن این توافق در زمان بحران نیاز به تایید دولت استرالیا دارد. استرالیا پیش از این نیز در خلال بحران مالی 1997 آسیا جنوب شرقی و بحران مالی جهانی در سال 2007 میلادی، کمک های مالی اضطراری در اختیار اندونزی قرار داده بود.

کاهش یارانه بیکاری دوره همه گیری کرونا

با کاهش نرخ ابتلا به ویروس کرونا در همه ایالت های استرالیا و بازیابی بسیاری از مشاغل و کسب و کارها، دولت فدرال استرالیا اعلام کرده است که کمک هزینه بیکاری ویژه دوره ویروس کرونا که در قالب یک نوع پرداختی رفاهی پرداخت می ‌شد به زودی به ۱۵۰ دلار در هر دو هفته کاهش خواهد یافت، گرچه این پرداخت برای سه ماه دیگر ادامه خواهد داشت. اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، پرداخت حمایتی دولتی موسوم به JobSeeker را تا ماه مارس سال آینده تمدید کرد تا به واسطه این تصمیم بتوان حمایت های موقت بیشتری در اختیار آن دسته از استرالیایی‌هایی که کار خود را از دست داده اند، قرار داده شود. این به معنای آن است که از ماه دسامبر امسال، مبلغ کل پرداختی حمایتی دولتی در قالب این طرح حمایتی از ۸۱۵ دلار در هر دو هفته به ۷۱۵ دلار در هر دو هفته کاهش خواهد یافت. موریسون گفت هیچ تصمیمی در خصوص افزایش دائم این پرداختی حمایتی رفاهی دولتی گرفته نشده است. نخست وزیر استرالیا سه شنبه دهم نوامبر به خبرنگاران گفت ما تصمیم نهایی درباره آن نگرفته ایم. آنچه ما در حال حاضر روی آن تمرکز کرده ایم، تدابیر و تمهیدات فوری است که باید در پاسخ به این همه گیری به مرحله اجرا گذاشته شود.

پرداختی اضافی ویژه دوره ویروس کرونا که در ابتدا مبلغ آن ۵۵۰ دلار در هر دو هفته بود، از پایان ماه سپتامبر به ۲۵۰ دلار در هر دو هفته کاهش یافت. این پرداختی تا ۳۱ دسامبر امسال ادامه خواهد یافت. این پرداختی موقت، انتقاداتی را نیز موجب شد که سازمان‌های فعال در حوزه خدمات رفاهی بخشی از آنها بوده اند. بسیاری از این سازمان ‌ها خواستار آن شده اند تا پرداختی‌های حمایتی دولتی به صورت دائم افزایش یابد. دکتر کاساندرا گولدی، مدیرعامل شورای خدمات اجتماعی استرالیا، به دولت فدرال در خصوص کاهش این پرداختی‌های حمایتی آن هم برای افرادی که دارای پایین ‌ترین سطح درآمد در کشور هستند، هشدار داده است. وی گفته است این اشتباهی بی رحمانه و ویرانگر خواهد بود و به مردمی‌که با مشکلات فراوان روبرو هستند، آسیب خواهد رساند و به روند بهبود اقتصاد کشور نیز آسیب می رساند. خانم گولدی افزود ما  به جای معرفی تدابیر کوتاه مدت و کاهش پرداختی‌ها نیازمند یک نرخ مناسب دائمی‌کمک های درآمدی هستیم، به گونه ای که مردم قادر به تهیه مایحتاج اصلی خود باشند و زندگی خود را از نو بسازند.

رکود گسترده ناشی از همه گیری ویروس کرونا، منجر به افزایش نرخ بیکاری در استرالیا شده است. نرخ بیکاری کشور در ماه سپتامبر 6.9 درصد اعلام شده است. بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی وزارت خزانه داری استرالیا بیش از یک و نیم میلیون نفر استرالیایی پرداختی‌های حمایتی دولتی موسوم به JobSeeker ،Youth Allowance و پرداختی‌های ویژه والدین را دریافت می‌کنند، پرداختی‌هایی که به واسطه معرفی پرداختی ویژه دوران همه گیری ویروس کرونا، اندکی افزایش یافته است. 

احتمال شکایت استرالیا از چین در سازمان تجارت جهانی

سایمون بیرمنگام، وزیر تجارت استرالیا، گفته است استرالیا احتمال شکایت از چین در سازمان تجارت جهانی به دلیل مانع‌تراشی این کشور در روند صادرات کالاهای استرالیایی را بررسی می‌کند. رسانه‌های دولتی در چین به تازگی گزارش کرده اند که محصولات استرالیایی از جمله شکر، جو، زغال سنگ و چوب دیگر اجازه ورود به این کشور را ندارند. اما سناتور بیرمنگام گفت برخی از این کالاها هنوز از گمرک چین عبور می‌کنند. وزیر تجارت استرالیا گفت یکی از مواردی که استرالیا به طور ویژه نسبت به آن نگران است در ارتباط با زمان طولانی آزمایش برخی از کالاها است آنهم به دلیل ماهیت حساس آن کالای ویژه از منظر زمانی. سناتور بیرمنگام افرود دولت نگرانی‌هایی درباره زمانی که صرف ترخیص خرچنگ های زنده استرالیایی می‌شود دارد در عین حال نشانه‌های مثبتی نیز در ارتباط با نوشیدنی‌های استرالیایی مشاهده می‌شود. وی اضافه کرد همانگونه که من پیشتر نیز گفته ام، ما از نزدیک شرایط را رصد می ‌کنیم. مقام های چینی به  صورت عمومی و به صورت خصوصی گفته‌ اند که هرگونه تحریم سراسری را منع می‌کنند و ما امیدواریم که این موضوع صحت داشته باشد. این امر در حالی رخ می دهد که برخی از سازمان‌های تجاری در استرالیا از جمله «گروه صنایع استرالیا» از وزیر تجارت استرالیا خواسته اند تا از چین در سازمان تجارت جهانی شکایت کند.

سناتور بیرمنگام گفت ما این حق را به ویژه در مورد موضوع جو استرالیایی برای خود محفوظ می‌دانیم. وی افزود در صورتی که ما در آینده نگرانی‌های دیگری در این راستا داشته باشیم که طرح آن در سازمان تجارت جهانی مناسب باشد، قطعاً این کار را خواهیم کرد. سناتور پنی وانگ، وزیر خارجه در سایه در حزب کارگر می‌گوید دولت باید به فکر صادرکنندگان استرالیایی باشد. وی در گفتگو با ABC گفت در هر جایی که هر کشوری به صورت غیرمنطقی صادرات ما را مسدود کند ما می‌باید اقدام کنیم، خواه این اقدام از طریق سازمان تجارت جهانی باشد یا اقدامی یک جانبه یا حتی گسترده. سناتور وانگ افزود در خصوص مشکلات تجاری که ما با چین داریم، شدیدا نگران عواقب این امر برای صادر کنندگان خود و همچنین عواقب آن برای اقتصاد استرالیا هستیم. وی گفت اینکه دولت فقط به این که به صادرکنندگان استرالیایی بگوید بازار دیگری را پیدا کنید، اکتفا نمی‌کند. ما نمی‌توانیم صادرکنندگان خود را به حال خود رها کنیم. دولت باید از صادرات حمایت ‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما