معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۰۱

تشخیص بیماری کرونا توسط سگ‌ها بهتر از روش PCR

محققان ادعا می‌کنند سگ‌های بویاب افراد آلوده به کرونا را بهتر از آزمایش‌های تخصصی این بیماری تشخیص می‌دهند. به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان این ادعا را پس از آن اعلام کردند که متوجه شدند سگ‌های آموزش‌دیده که در فرودگاه هلسینکی مستقر شده بودند، مسافران  آلوده به کرونا را که نتیجه آزمایش PCR آنها منفی بود، به درستی تشخیص داده‌اند.

محققان فنلاندی در این آزمایش به سه سگ آموزش دادند تا مسافران آلوده به کرونا را در فرودگاه هلسینکی متوقف سازند. 

هنگامی‌که سگها جلوی افراد به ظاهر سالم را گرفتند و آنها را متوقف کردند، این موضوع، محققان را به فکر فرو برد. آنها سپس این مسافران را مورد آزمایش PCR  قرار دادند تا ببینند آیا حامل ویروس  هستند یا خیر، اما نتیجه منفی بود. لیکن چند روز بعد، همان افراد اعلام کردند که از علائم کووید -19 رنج می‌برند.

سگ ها، سال‌هاست در آزمایشات مورد استفاده قرار گرفته اند، زیرا آنها قادر به تشخیص تغییرات در افراد پس از بوییدن آنها هستند که این می‌تواند نشان‌دهنده بروز بیماری در افراد باشد، به عنوان مثال تغییرات در متابولیسم بدن آنها، که می‌تواند ناشی از بیماری سرطان باشد.

اگرچه نمی‌توان در حال حاضر از این روش به عنوان یک روش مستقل برای غربالگری ویروس کرونا استفاده کرد، اما این روش می‌تواند برای تشخیص افرادی که لازم است مورد آزمایش قرار گیرند، مفید باشد. این روش می‌تواند بینش منحصر به فردی در مورد نحوه تشخیص علائم اولیه بیماری در اختیار محققان قرار دهد.

پروفسور آنا هیلم-بیورکمن، محقق ارشد دانشگاه هلسینکی، می‌گوید: سه سگ درگیر در مطالعه فنلاندی به نام هایMiina ، Kossi و Valo  در کشف ویروس تقریبا موفقیت 100 درصدی داشته اند. این سگ ها موفق به شناسایی افرادی شدند که نتیجه آزمایش (اولیه) PCR آنها منفی بود، اما در مدت یک هفته بعد، نتیجه آزمایش (بعدی) آنها مثبت شد.

PCR نوعی آزمایش است که در حال حاضر در سراسر جهان برای تشخیص کووید-۱۹ استفاده می‌شود.  این آزمایش با تجزیه و تحلیل مواد ژنتیکی در یک سواب بینی برای یافتن علایم ویروس عمل می‌کند.

پروفسور آنا هیلم-بیورکمن افزود: این سگ ها در تشخیص ویروس کرونا از هر آزمایش PCR فعلی، بسیار دقیق‌تر عمل می‌کنند. دقت آزمایش PCR در تشخیص کووید-۱۹ حدود ۷۰ درصد است، در حالی که دقت سگ ها در تشخیص این بیماری هرگز به زیر ۱۰۰ درصد نمی‌رسد.

پروفسور جیمز لوگان از دانشکده بهداشت لندن نیز می‌گوید: سگ ها بهتر ویروس را استشمام کنند؛ زیرا عفونت ها باعث تغییر بوی بدن می‌شود. در گذشته نیز از سگ‌ هایی که دارای حس تشخیص بو  از مسافت طولانی ‌هستند، برای شناسایی بیماری‌هایی همچون مالاریا و دیگر بیماری ‌ها استفاده شده است. سگ‌‌ها با این روش می ‌توانند مبتلایان به ویروس را تشخیص دهند و برای تشخیص تب در افراد مبتلا می‌توانند تحت آموزش قرار گیرند. ما می‌دانیم که سایر بیماری‌های تنفسی، بوی بدن ما را تغییر می دهد، بنابراین فرصتی برای [کووید-۱۹] وجود دارد و اگر این کار را انجام دهد، سگ ها قادر به تشخیص آن خواهند بود. این ابزار جدید تشخیصی می‌تواند انقلابی در پاسخ ما به کووید-۱۹  ایجاد کند.  

به گفته لوگان، بدن بر اساس گازهایی به نام ترکیبات آلی فرّار (VOCs) ، که دائماً ساطع می‌شوند، موجب تغییر در بو می‌شود و ترکیب آنها بر اساس واکنش‌های شیمیایی است که در داخل بدن اتفاق می افتد. اگر کسی به دلیل عفونت یا بیماری بیمار شود، ترکیبات آلی فرّار که از بدن خارج می‌شود، تغییر می‌کند، چیزی که بینی‌های فوق العاده حساس سگ ها می‌توانند آن را تشخیص دهد.

نتایج مطالعات محققان فنلاندی هنوز منتشر نشده است. این طرح آزمایشی در 22 سپتامبر توسط دانشگاه هلسینکی در فرودگاه هلسینکی به اجرا درآمد و زمان تشخیص بیماری در سگ‌های آموزش دیده فقط یک دقیقه طول می‌کشد. در روش فنلاندی‌ها از مسافران خواسته می‌شود تا عرق بدن خود را بوسیله 5 تکه گاز استریل پاک کنند. سپس این گازها در یک ظرف گذاشته می‌شود. مربی، ظرف را کنار سگ می‌گذارد و سگ آن را استشمام می‌کند.

در ماه اکتبر، لرد بتل وزیر بهداشت انگلیس، آزمایش های "فوق العاده هیجان انگیز" سگ های بویاب در مدرسه بهداشت لندن را ستود. لرد بتل گفت: 'من کلاه خود را به احترام "دانشکده پزشکی گرمسیری" از سر برمی دارم که یک آزمایش بسیار هیجان انگیز را انجام می دهد.

نتایج مطالعات دانشکده پزشکی گرمسیری در ماه اکتبر به وزارت بهداشت انگلیس ارائه شده و در صورت تأیید آن وزارتخانه، می‌توان سگ‌ها را در فرودگاه‌ها مستقر نمود تا در هر ساعت 250 نفر را از نظر ابتلا به ویروس کرونا مورد غربالگری قرار دهند. همچنین از سگها می‌توان به عنوان راهی برای غربالگری جمعیت در مکان‌هایی با تراکم بالا استفاده کرد.

امارات متحده عربی همچنین از این روش برای شناسایی افراد مبتلا به ویروس در فرودگاه‌های این کشور استفاده کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما