معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۶

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 50( هفته سوم آبان ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته سوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

راماپوزا در میزگرد اقتصادی آمریکا شرکت می‌کند

رئیس جمهور آفریقای جنوبی سریل راماپوزا قرار است میزبان نهادهای اقتصادی ایالات متحده آمریکا در یک نشست مجازی باشد. طبق اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی این نشست پیش از برگزاری کنفرانس سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی تشکیل خواهد شد. در این میزگرد 32 شرکت بزرگ آمریکایی در حوزه‌های سلامت، فناوری اطلاعاتف انرژی و دفاعی برگزار خواهد شد.

 نشست توجیهی وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی

ابراهیم پاتل وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی در نشستی مجازی سیاستهای اقتصادی دولت این کشور را تشریح کرد. بنابه گفته وی دولت قصد دارد در نشستهای اقتصادی آتی حدود 2.1 تریلیون راند سرمایه جذب نماید. در نشستهای قبلی اقتصادی حدود 664 میلیارد راند تعهد سرمایه گذاری توسط طرفهای سرمایه گذار مطرح شده است که علیرغم شرایط جدید کرونایی هیچ یک از تعهد خود انصراف نداده اند و آنها برخی از ایشان درخواست کرده اند که این سرمایه گذاری با تاخیر انجام شود.

 نشست سالانه صنایع هوایی در آفریقا

نشست سالانه صنایع هوایی آفریقایی با حضور مدیرعامل یاتا برگزار گردید. طی اظهارات وی صنعت هوایی آفریقا با خسارتهای جدی مواجه شده است. ترافیک هوایی آفریقای جنوبی به دلیل شیوع ویروس کرونا و کم شدن پروازها 85 درصد کاهش یافته است و 5 میلیون شغل در معرض خطر قرار گرفته است. نقش صنعت هوایی در GDP آفریقای جنوبی به مقدار 50 درصد کاهش یافته است.

 اعلام نرخ بیکاری سه ماهه سوم 2020

مرکز آمار آفریقای جنوبی در آماری نرخ بیکاری سه ماهه سوم این کشور را اعلام کرد. بر این اساس نرخ بیکاری در کشور آفریقای جنوبی به 8.30 درصد رسیده است. این در حالی است که آمار بیکاری در سه ماهه دوم که زمان اوج گیری ویروس کرونا بوده و مشاغل به تعطیلی اجباری رفته بودند 3.23 درصد بوده است. البته این نکته لازم به ذکر است که در گزارش سه ماهه دوم قسمتی از آمار به بیکاران مرتبط با کرونا اختصاص یافته بوده که در آمار اصلی بیکاری گنجانده نشده بوده است و به نظر می رسد که آمار سه ماهه سوم واقعی تر باشد.

 نامیبیا

تلاش دولت نامیبیا برای رفع مشکل کارخانه مونتاژ پژو

معاون وزیر صنعت نامیبیا گفت که مشکل پروژه مونتاژ خودروهای پژو در این کشور در شرف حل شدن است. Verna Sinimbo پس از بازدید از کارخانه مونتاژ پژو در بندر والویس بی گفت: ما در مراحل پایانی حل مشکل بوجود آمده برای صادرات خودروهای تولیدی پژو به خارج از نامیبیا هستیم. کارخانه مونتاژ خودروهای پژو که در دسامبر 2018 توسط هاگه گینگوب، رییس جمهور افتتاح شد، به دلیل شکایت افریقای جنوبی و نبود توافقنامه گمرکی در زمینه صادرات خودروهای مونتاژ شده بین نامیبیا و کشورهای منطقه جنوب افریقا، همچنان با مشکل مواجه است. افریقای جنوبی معتقد است از آنجا که خودروها تولیدی در کارخانه پژو در نامیبیا صرفا مونتاژ هستند، این کشور نمی‌تواند از توافقنامه گمرکی فعلی بین کشورهای عضو سادک و ساکو برای صادرات آنها استفاده کند. گفتنی است علیرغم گذشت دو سال از زمان افتتاح کارخانه پژو در والویس بی تاکنون تنها 93 دستگاه خودرو مونتاژ شده است در حالیکه قرار بود این رقم دستکم 1550 دستگاه باشد.

احداث شهر سینمایی در نامیبیا برای جذب فیلم سازان بین المللی

شرکت دولتی توسعه صنعتی نامیبیا (Nida) از برنامه این شرکت برای احداث یک شهر سینمایی در بیابان نامیب در غرب این کشور خبر داد. رییس Nida در کنفرانس خبری اعلام کرد این شهر سینمایی به مساحت 200 هکتار در نزدیکی بندر والویس بی احداث خواهد شد و هدف از احداث آن جذب فیلم سازان بین المللی برای ساخت فیلم در آن است. 8 سال پیش نیز یک شرکت خصوصی بنام Desert Star  اعلام کرد که قصد دارد سرمایه گزاری گسترده نامیبیا را به ‌هالیوود افریقا تبدیل کند اما بدلیل مشکلات مالی، این پروژه با شکست مواجه گردید.

سرمایه گذاری چین در بخش گوشت در نامیبیا

دومین کشتارگاه بزرگ نامیبیا با سرمایه گذاری مشترک یک شرکت چینی و یک شرکت نامیبیایی بازگشایی شد. شرکت سرمایه گذاری کشاورزی نینگبو چین به همراه شرکت کیات Kiat  کشتارگاه Eloolo  در شهر اوشاکاتی در شمال نامیبیا را که مدت 4 سال تعطیل شده بود، با حضور وزیر کشاورزی مجددا راه اندازی کردند. وزیر کشاورزی در مراسم بازگشایی این کشتارگاه گفت: بعد از آنکه در سال 2016 شرکت میتکو به عنوان سرمایه گذار اصلی کشتارگاه Eloolo، فعالیت در شمال نامیبیا را متوقف کرد و باعث تعطیلی این کشتارگاه شد، اکنون با بازگشایی آن امید در دل کشاورزان و دامداران در مناطق شاملی زنده شده و آنها می‌توانند دام های خود را به بازار عرضه کنند. نماینده شرکت چینی نیز گفت: سرمایه گذاری این شرکت در بخش کشاورزی و دامداری نامیبیا فرصتی مناسب برای مردم دو کشور است. وی ضمن اطمینان از صادرات گوشت تولیدی در شمال نامیبیا به چین در آینده نزدیک، افزود: راه اندازی مجدد این کشتارگاه فرصت خوبی برای اشتغال زایی و افزایش درآمدهای ارزی نامیبیا است. ظرفیت فعلی کشتارگاه Eloolo  در حال حاضر 70 راس گاو در روز است که طرف چینی اعلام کرده قصد دارد آن را به 250 راس در روز برساند. گفتنی است نامیبیا از سال 2019 صادرات گوشت قرمز به بازار چین و امریکا را آغاز کرده است.

نیجر

دومین نمایشگاه جمهوری اسلامی در نیامی/نیجر

دومین نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 9-11-2020 در نیامی در سالن بزرگ استادیوم این کشور افتتاح  شده بود. این نمایشگاه در حضور، دیپلمات ها، مقامات دولت، نمایندگان مجلس ملی، تجار، علمای سنتی، سران قبایل، نمایندگان سازمان‌های بین المللی افتتاح شده بود.

 جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا)

روند صعودی تولید مس و طلا در 7 ماهه اول سال جاری

آماری منتشره توسط بانک مرکزی جمهوری دمکراتیک کنگو در رابطه با میزان تولید مس در این کشور حاکی است که تولید این فلز در صادرات مواد معدنی این کشور، در مدت زمان مشابه با سال گذشته با رشد همراه بوده است. کنگو تا پایان ماه اوت سال جاری  بیش از یک میلیون تن مس تولید کرده که در مقایسه با دوره مشابه  سال 2019 همچنان سیرصعودی داشته است. سهم شرکت ژکامین (شرکت معدنی دولتی متولی معادن) از تولید،  1.026.157 تن بوده است. در ادامه این گزارش ضمن یادآوری اینکه عملکرد مذکور در دوره تحت تاثیر مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس‌کرونا به ثبت رسیده، در خصوص میزان تولید طلا نیز در مدت زمان مشابه تصریح شده که «ژکامین» نیز در تولید طلا با شرکایش، روندی صعودی را به ثبت رسانده،  بطوریکه تا پایان ماه اوت 2020 به میزان 15.288 تن طلا در ج. د. کنگو استخراج شده که در مقایسه با 12.858 تن در مدت مشابه در سال گذشته، طلا نیز همانند مس وضعیت مطلوبی را تجربه کرده است. در پایان این خبر بنا به ارزیابی کارشناسان این حوزه آمده که با تقاضای روزافزون نیاز صنعت خودروسازی برقی (هیبریدی) و پروژه‌های مربوط به انرژی‌های خورشیدی و بادی، پیش‌بینی شده که تقاضای جهانی مس تا سال 2027 به میزان 900 درصد افزایش خواهد داشت.

اوگاندا

کاهش درآمد گردشگری اوگاندا

پیش‌بینی شده است تا ماه دسامبر ۲۰۲۰، شمار گردشگران در اوگاندا یک میلیون نفر کاهش یابد. قرار بود این رقم در سال میلادی جاری به ۱.۶  میلیون نفر برسد. این کاهش موجب زیان یک میلیارد دلاری به اوگاندا می‌شود.

۲۰۲۱ بدترین سال برای اقتصاد اوگاندا

یکی از بانک‌های اوگاندا پیش‌بینی کرد که سال ۲۰۲۱ بدترین سال از لحاظ اقتصادی برای اوگاندا خواهد بود. علت اصلی، تعطیلی کسب‌وکارها در اثر کووید-۱۹ و کاهش درآمد دولت از محل مالیات‌ها ذکر شده است. البته معیار مقایسه و بازۀ زمانی در مورد عبارت «بدترین سال» ذکر نشده است.

همکاری بانک توسعۀ آفریقا و دولت اوگاندا برای اشتغال‌زایی

بانک توسعۀ آفریقا و دولت اوگاندا توافقی امضا کردند مبنی بر اعطای وامی‌بلاعوض از سوی این نهاد به اوگاندا به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار تا زمینۀ حضور و فعالیت کسب‌وکارهای خرد، کوچک و متوسط در حاشیۀ پروژۀ خط لولۀ نفت خام فراهم گردد. قرار است با این اقدام دست‌کم ۵۰۰ شغل ایجاد شود.

تالو دارایی‌های خود در اوگاندا را به توتال فروخت

شرکت انگلیسی «تالو» اعلام کرد با فروش دارایی‌هایش در کشور اوگاندا به شرکت فرانسویِ «توتال» به مبلغ ۶۷۵ میلیون دلار، از این کشور خارج می‌شود. تاکنون سه شرکت خارجی، یعنی توتال و تالو و سینوک در زمینۀ اکتشاف و استخراج نفت در اوگاندا فعالیت می‌کرده‌اند.

موسونی به ماگوفولی: بازار خود را به روی محصولات ما باز کنید

رئیس‌جمهور اوگاندا از همتای تانزانیاییِ خود درخواست کرد بازار آن کشور را به روی محصولات اوگاندایی باز کند زیرا «بازار خودِ اوگاندا کوچک است و نمی‌تواند همۀ تولیدات را جذب کند». موسونی از محصولاتی مانند شکر، موز و ذرت نام برد. وی گفت طبق آخرین آمار، تنها ٪۳۲ از جمعیت اوگاندا درگیر فعالیت‌های سودآور اقتصادی هستند و بیشترِ آنها صرفاً برای سیر کردنِ شکم خود کار می‌کنند، نه برای رفاه و پیشرفت.

دیدار سفرای اروپایی با رئیس جمهور اوگاندا

هشت سفیر اتحادیه و کشورهای اروپایی با یووری موسونی رئیس جمهور اوگاندا برای گفت‌وگو دربارۀ مسائل محیط زیستی دیدار کردند.

در این دیدار سفرای اروپایی در مورد کشت گسترده نیشکر در منطقۀ محافظت‌شدۀ بوگوما و نیز تولید غیرقانونی و بیش از حد زغال در جنگل زوکا ابراز نگرانی کردند. آنها همچنین در مورد چگونگی احداث سد برق‌آبی با تولید 360 مگاوات بر روی آبشار مورچیسون تبادل نظر نمودند. در این دیدار سفرای اتحادیه اروپا، فرانسه، ایتالیا، سوئد، ایسلند، هلند، دانمارک و ایرلند حضور داشتند.

 رواندا

کمک USAID به رواندا برای کرونا

USAID  دویست هزار دلار به رواندا کمک می‌کند تا با تهیۀ اقلام حفاظت شخصی مانند ماسک و دستکش برای کادر درمانی به مقابله با ویروس کرونا بپردازد. آمریکا از زمان شیوع کرونا ۱۱ میلیون دلار به رواندا کمک کرده است.

بوروندی

تماس تلفنی وزیر خارجۀ چین با همتای بوروندیایی

وزیر امور خارجۀ چین روز چهارشنبه ۱۱ نوامبر به مناسبت بیستمین سالگرد تشکیل مجمع همکاری چین‑آفریقا (FOCAC) با همتایان بوروندیایی و سومالیایی خود به صورت تلفنی صحبت کرد. این مجمع که متشکل از چین، ۵۳ کشور آفریقایی و اتحادیۀ آفریقا می‌باشد در سال ۲۰۰۰ در پکن پایه‌گذاری شد. آقای «وانگ یی» به آقای آلبرت شینجیرو گفت دو کشور از اعتماد متقابل بهره‌مندند و در زمینه‌های گوناگونی با یکدیگر همکاری داشته‌‌اند. وی همچنین قول داد برای مبارزه با کووید-۱۹ از بوروندی حمایت کند.

زیمبابوه

پیامد های روابط تجاری،  بین ایالات متحده آمریکا و زیمبابوه

پیامد های پیش بینی شده برای زیمبابوه و ادامه روابط  بین ایالات متحده آمریکا و زیمبابوه احتمالا طور دیگری رغم خواهد خورد. چندی پیش دولت ترامپ گفته بود تحریم های تجاری علیه زیمبابوه را دوباره بررسی و اعمال خواهد کرد ایالات متحده دستور بازنگری در کالاهای معاف از پرداخت مالیات  ( ترجیحی) خود در مورد صادرات اقلام زیمبابوه را  به اتهام نقض حقوق کارگران در کشورهای جنوب آفریقا مخصوصأ در زیمبابوه صادر کرد که به نظر می رسد این مسئله پوشش دیگری باشد که آمریکا برای از سرگیری اعمال تحریمهای خود علیه زیمبابوه انجام داده باشد تا زیمبابوه را مجبور کند از اصلاحات ارضی خود صرف نظر کند و آن را کنار بگذارد اما در صورت پیروزی دمکراتها احتمالآ منجر به تغییر روشی دیگر می‌شود که مسئله را تحت الشعاع قرار خواهد داد موضوعی که اعلام شده بود نیمی از صادرات زیمبابوه به آمریکا تحت تأثیر قرارخواهد گرفت و دچار چالش خواهد شد. دفتر نمایندگی بازرگانی ایالات متحده  قبلا در بیانیه ای گفته که زیمبابوه را در لیست کشورهای در سیستم های ترجیحی عمومی خود حفظ نخواهدکرد . زیمبابوه میل 6 نوامبر 2020

سیرالئون

تصویب توافقنامه تأمین برق سیرالئون

مجلس سیرالئون روز سوم نوامبر 2020 توافقنامه دولت این کشور با شرکت ترکیه ای کارادنیز پاورشیپ در زمینه تأمین برق سراسری که برای مدت 5 سال امضاء شده بود را تصویب کرد. این شرکت هم اکنون در کشورهای گینه، گامبیا، سنگال، غنا و گینه بیسائو حضور دارد. شرکت کارادنیز پاورشیپ برق مورد نیاز کشورهای متقاضی را از طریق نیروگاه‌های عظیم نصب شده بر روی کشتی‌های شناور تأمین می‌کند. اگرچه هدف دولت سیرالئون تأمین برق پایدار برای کل کشور است اما این امر نه تنها برای سیرالئون که برای تمامی‌ کشورهای منطقه غرب آفریقا که با رشد فزاینده جمعیت شهری روبرو هستند مدتی زمان می‌برد.

 اتحادیه آفریقا

اتحادیه آفریقا به منظور تامین مالی واکسن کرونا، نشستی جهت تنظیم راهبرد برگزار کرد

در نشست مزبور که روز شنبه 17 آبان 99 به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، آقای "رامافوزا" رئیس جمهور آفریقای جنوبی و رئیس دوره ای اتحادیه آفریقا، رئیس کمیسیون اتحادیه، کمیسیونر امور اجتماعی اتحادیه، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آفریقایی و مدیر عامل اگزیم بانک آفریقا حضور داشتند و گزینه‌های خرید و چگونگی تامین مالی واکسن کرونا را مورد بررسی و گفتگو قرار دادند.

در ابتدای نشست، رئیس دوره ای اتحادیه اظهار داشت؛ قاره آفریقا در مبارزه با بیماری کرونا پیشرفت چشمگیری داشته است، اما برای کنترل کامل شیوع ویروس، نیاز به تامین فوری واکسن داریم که حدود 12  میلیارد دلار هزینه دارد. مقرر گردید هزینه‌های مالی تهیه واکسن از سه منبع تأمین شود: پویش اهداکنندگان، بانک جهانی و اگزیم بانک آفریقا که متعهد شده است تا 5 میلیارد دلار سرمایه جمع آوری کند.

آقای "فکی" رئیس کمیسیون اتحادیه نیز اظهار داشت؛ در ژوئن سال 2020 ، CDC آفریقا کنفرانسی را با عنوان "نقش رهبری آفریقا در توسعه و دسترسی به واکسن COVID 19" برگزار کرد و بر اساس برآوردها آفریقا به واکسیناسیون حدود 60٪ از جمعیت برای مقابله با مرگ و میر ناشی از کرونا، نیازمند است.

حوزه کمیسیون دریاچه چاد

کمک 22.6 میلیون یورویی صندوق امانی اتحادیه اروپا  در زمینه صلح و ثبات به حوزه دریاچه چاد

اتحادیه اروپا  اعلام کرد مبلغ 22.6 میلیون یورو در زمینه صلح و امنیت در قالب 5 برنامه جدید  به منطقه چاد اختصاص داده است. پنج حوزه مزبور موضوعاتی نظیر مبارزه با تهدیدات تروریستی، مبارزه با بی کیفری، کمک به بهبود حکمرانی، همچنین ایجاد فرصت های اقتصادی برای جوانان در منطقه و بهبود دسترسی به اینترنت را شامل می‌شود.

جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)

تلاش جامعه توسعه جنوب آفریقا به منظور تولید و انتقال برق

جامعه توسعه جنوب آفریقا درصدد یافتن راه‌هایی به منظور افزایش توان تولید برق تا ظرفیت 3595 مگا وات در سراسر منطقه است.

بر اساس دومین اصل چشم انداز 2050 جامعه توسعه جنوب آفریقا (توسعه زیرساخت ها در راستای حمایت از همگرایی منطقه ای) هدف از این طرح آن است که تا سال 2050، منطقه دارای زیرساخت های کافی به منظور پشتیبانی از و تسهیل همگرایی هر چه بیشتر منطقه ای و کاهش یا اجتناب از منازعات فرامرزی خواهد بود.

در همین راستا، وزرای انرژی جامعه توسعه جنوب آفریقا به منظور جذب و افزایش سرمایه گذاری در بخش انرژی و پروژه‌های برق در منطقه، «چارچوب بازار و سرمایه گذاری در پروژه‌های برق جامعه توسعه جنوب آفریقا» را به عنوان ابزاری در جهت هدایت سرمایه گذاران این بخش تصویب نمودند.

جمهوری آفریقای مرکزی

بازسازی جاده فرودگاه «بانگی» با کمک صندوق توسعه‌ای عربستان سعودی

صندوق توسعه عربستان بعنوان اصلی‌ترین صندوق توسعه‌ای پادشاهی سعودی که پروژه‌های توسعه‌ای در کشورهای کم درآمد را از طریق وام های حمایتی تامین اعتبار میکند و در آفریقا بویژه در کشورهای کامرون، بوروندی، گینه (کوناکری)، جیبوتی حضور دارد، بمنظور  تقویت حضورش در آفریقای ‌مرکزی  3 نوامبر 2020 (13 آبان ماه 99)  قراردادی را بمنظور بازسازی جاده ناهموار منتهی به فرودگاه بین‌المللی پایتخت را در «بانگی» منعقد کرد.

این پروژه علاوه بر نوسازی جاده منتهی به فرودگاه بین‌المللی بانگی [فرودگاه M’poko] باند این فرودگاه که در برخی سطوح به علت ترک خوردگی خطرناک شده و احتیاج به مرمت دارد را نیز بازسازی خواهد کرد. اجرای این پروژه به شرکت مطرح چینی (China Gezhouba Group Corporation (CGGC محول شده است. این شرکت صاحب نام چینی پیش از پروژه ساخت سد برقابی Boali 2 در فاصله 105 کیلومتری از بانگی را برنده شده است.

لازم به یادوریست که صندوق توسعه عربستان پیش از این و در اواسط ماه سپتامبر گذشته [2020 ]مبلغ 10 میلیون دلار (حدود 5 میلیارد فرانک سیفا) را برای احداث یک مرکز بیمارستانی (پلی‌کلینیک)جدید در محله"Poukandja" واقع در 7مین ناحیه شهری بانگی اعظا کرده بود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما