معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۰۶

اخبار اقتصادی ژاپن (هفته دوم آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن که در هفته دوم آبان ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح زیر است:

کابینه ژاپن موافقتنامه جدید اقتصادی با بریتانیا را تصویب می‌کند

دولت ژاپن روز چهارشنبه گذشته لایحه ای را برای یک موافقتنامه جدید مشارکت اقتصادی با بریتانیا نهایی کرده است. دولت ژاپن به دنبال تصویب سریع این توافق در پارلمان است تا اینکه بتواند در روز اول ژانویه سال ۲۰۲۱ آن را به اجرا بگذارد. این توافق در ماه اکتبر پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به امضای وزیران کابینه این دو کشور رسید. این پیمان جدید بر اساس توافقنامه مشارکت اقتصادی موجود میان ژاپن و اتحادیه اروپا تهیه شده است. این پیمان خواهان از میان برداشتن تعرفه بر صادرات خودرو از ژاپن در سال ۲۰۲۶ می‌شود و اینکه ژاپن هیچ تعرفه جدیدی بر واردات محصولات کشاورزی از بریتانیا وضع نکند. این پیمان با هدف محدودیت کنترل دولت بر اطلاعات توسط کشورهایی مانند چین، مقررات سختگیرانه تری از مقررات موجود بر تجارت الکترونیک وضع می‌کند. این مقررات شامل محدودیت مداخله دولت در تبادل داده‌ها با اهداف تجاری می‌شود.

مصر محدودیت های واردات محصولات شیلات ژاپن را لغو کرد

مصر محدودیت های خود بر واردات محصولات شیلات از هفت استان ژاپن که پس از حادثه هسته ای فوکوشیما دای ایچی در سال ۲۰۱۱ اعمال کرده بود را لغو کرده است. با این اقدام مصر، محدودیت های واردات محصولات غذایی ژاپن در سراسر آفریقا برداشته می‌شود. مصر حتی پس از تسهیل مرحله ای دیگر محدودیت ها بر واردات از ژاپن، لزوم انجام آزمایش رادیواکتیو بر محصولات شیلات استان‌های فوکوشیما، ایواته، میاگی، ایباراکی، توچیگی، گونما و چیبا را ادامه داده بود. به گفته وزارت شیلات ژاپن، دولت مصر به این وزارت خانه اطلاع داده است که این محدودیت ها از روز دوشنبه لغو شدند. ۱۸ کشور و منطقه از جمله چین و تایوان، همچنان محدودیت واردات محصولات غذایی که در برخی از استان‌های ژاپن تولید شده را حفظ کرده اند. دولت ژاپن می‌گوید که قصد دارد از این کشورها و منطقه‌ها بخواهد که این محدودیت ها را لغو کنند.

تشکیل تیم کارشناسان انگلیسى در آژانس خدمات مالى در راستاى ایجاد شهر بین المللى مالى در توکیو

در جهت ایجاد شهر بین المللى مالى که دولت ژاپن به دنبال آن است، آژانس خدمات مالى وابسته به وزارت دارایى در ماه ژانویه سال آینده تیم جدید کارشناسان را تشکیل مى دهد تا امور ادارى، مشاوره و ثبت نام سرمایه گذاران خارجى به زبان انگلیسى صورت گیرد. در پى اجرایى شدن “قانون امنیت ملى هنگ کنگ” پیش بینى مى شود که نهادهاى مالى و نیروها از این شهر به ژاپن انتقال یابند. تیم مذکور در مرحله اول به صورت تیم حدود 10 نفره شروع به کار خواهد کرد. این تیم نظارت بر سرمایه گذاران خارجى پس از ایجاد پایگاه خود در ژاپن را نیز بر عهده مى گیرد. آژانس مزبور تسهیل و ساده کردن پروسه لازم ادارى جهت ورود سرمایه گذاران خارجى به بازار ژاپن را نیز مورد بررسى قرار داده است. به این ترتیب این آژانس هم از لحاظ تقویت سازمانى و هم از لحاظ اصلاح نظام و سیستم، شرایط مناسب را جهت پذیرش نهادهاى مالى خارجى فراهم مى کند.

قیمت سهام در بورس توکیو نزدیک به 400 (3.8 دلار) ین افزایش یافت

بورس اوراق بهادار توکیو که شاهد افزایش شاخص داو جونز در بورس نیویورک بود، با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه گردید. میانگین سهام Nikkei، به مبلغ  23،695 ین رسیده شاهد 399.75 ین افزایش بود. تعداد سهام معامله شده یک میلیارد و 332 میلیون و 330 هزار برگ اعلام گردید.

شرکت موبایل سافت بانک جهت ایجاد پایگاه‌هاى 5G در 10 سال آینده 2.2 تریلیون سرمایه گذارى مى کند

رئیس شرکت سافت بانک اعلام نمود که به منظور ترویج زیرساخت هاى 5G نسل پنجم شبکه‌هاى ارتباطى در 10 سال آینده 2.2 تریلیون ین سرمایه گذاری مى کند. او اظهار داشت که در صورت ترویج 5G به سراسر ژاپن، امور ادارى دولت ها و شرکت هاى محلى، فعالیت هاى کارخانجات و لجیستیک نیز همه دیجیتالى خواهد شد. شرکت مذکور تعداد پایگاه 5G را به 350 هزار پایگاه افزایش مى دهد. شرکت KDDI نیز تا سال 2030 در زمینه 5G حدود 2 تریلیون ین سرمایه گذارى مى کند. شرکت NTT دوکومو تا سال 2023 در ایجاد پایگاه و تحقیق و توسعه در این زمینه 1 تریلیون ین سرمایه گذارى مى کند. 

لغو محدودیت­های ورود به ژاپن

دولت ژاپن از اول نوامبر 2020، شرط قرنطینه­ 2 هفتگی برای ژاپنی­هایی که کمتر از 7 روز در خارج از کشور بوده­ اند و افراد خارجی از تمامی‌کشورها را که قصد اقامت کوتاه مدت در ژاپن را دارند، حذف کرد. دولت از این افراد، برنامه­ مدت اقامت و عدم استفاده از وسایل نقلیه­ عمومی را درخواست خواهد کرد. دولت همچنین مقررات منع ورود را برای تمام افراد خارجی که شرایط اقامت میان مدت و طولانی مدت دارند لغو کرد.

کاواساکی بخش تجارت موتورسیکلت خود را جدا می‌کند

شرکت صنایع سنگین کاواساکی، سازنده پیشروی ماشین آلات در ژاپن، می‌گوید که به عنوان بخشی از طرح بازسازی شرکت، بخش تجارت موتورسیکلت و موتور خود که با مشکلات مالی رو به رو است را سال آینده جدا خواهد کرد.این شرکت روز دوشنبه طرح خود برای جداسازی بخش تولید و فروش موتورسیکلت و بخش «رولینگ استاک» که کار ساخت قطارهای معمولی و پرسرعت را برعهده دارد را اعلام کرد. شرکت کاواساکی می‌گوید که امیدوار است این اقدام به تسریع تصمیم گیری کمک کرده و اوضاع مالی شرکت را بهبود بخشد. فروش موتورسیکلت در جنوب شرقی آسیا به دلیل همه گیری جهانی ویروس کرونا کاهش شدیدی داشته است. شرکت کاواساکی پیش بینی می‌کند که در سال مالی جاری خود حدود ۵ میلیارد ین یا ۴۷ میلیون دلار ضرر عملیاتی داشته باشد. هاشیموتو یاسوهیکو، رئیس این شرکت در یک نشست خبری گفت که امیدوار است تجارت موتورسیکلت به تولید با برند قدرتمند کاواساکی ادامه دهد و از طریق همکاری با شرکت های دیگر بازار را احیا کند.

اولین افزایش فروش خودرو در ژاپن ظرف ۱۳ ماه

فروش خودروهای نو در ژاپن در ماه اکتبر نسبت به یک سال پیش به میزان حدود ۳۰ درصد جهش داشته است. این اولین افزایش سالانه در ۱۳ ماه گذشته است. گروه‌های صنعت خودرو می‌گویند که ماه گذشته ۴۰۶ هزار و ۸۵۱ خودرو به فروش رفت. این رقم 29.2 درصد از همین ماه در سال گذشته بالاتر است. فروش خودرو در اکتبر ۲۰۱۹ به دلیل آب و هوای بسیار بد و تاثیرات افزایش مالیات بر مصرف کاهش داشت. تقاضا برای خودرو امسال به دلیل بحران کرونا نیز به شدت کاهش یافت. اما اوضاع اخیرا رو به بهبود بوده است. اما کارشناسان این صنعت می‌گویند اگر شرکت های ژاپن تصمیم بگیرند پاداش کارمندان خود را به دلیل افت درآمد در اثر این همه گیری کاهش دهند، شاخص خوش بینی مصرف کننده ممکن است در ماه‌های آینده ضربه دیگری هم بخورد.

شرکت ریکو اولین ضرر خالص خود برای دوره آوریل تا سپتامبر را گزارش داد

ریکو، شرکت ژاپنی ابزار دقیق، اولین ضرر خالص خود را برای نیمه اول سال مالی جاری به خاطر همه گیری جهانی ویروس کرونا گزارش داده است. ریکو روز چهارشنبه اعلام کرد که فروش طی دوره آوریل تا سپتامبر در کل تقریبا هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به یک سال پیش 23.4% کمتر بود. این شرکت ضرر خالص حدود ۲۱۲ میلیون دلار را ثبت کرد. این افت به کاهش فروش دستگاه‌های کپی، چاپگرها و دیگر ماشین آلات اداری عمدتا در کشورهای غربی به خاطر ماندن افراد بیشتری در خانه‌ها نسبت داده می‌شود. ریکو در ماه اوت گفت که در سال مالی جاری انتظار سوددهی دارد اما کمی‌بعد به دنبال شیوع مجدد این ویروس در اروپا، پیش بینی خود را به ضرری در حدود ۳۴۹ میلیون دلار تغییر داد. یاماشیتا یوشینوری، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ریکو، به خبرنگاران گفت آنها نمی‌توانند به خاطر اینکه شیوع جهانی این ویروس بهبودی اقتصادی را متوقف کرده است دست روی دست بگذارند. او گفت این شرکت باید به طور اساسی ساختار تجاری خود را اصلاح کند.

مخارج خانوار در سپتامبر 2.1 درصد کاهش یافت

طبق آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت امور داخلى و ارتباطات، میانگین خرج یک خانوار بالاى دو نفر در ماه سپتامبر 269 هزار و 863 ین بوده، و در مقایسه با سال گذشته 2.1% و براى دوازدهمین ماه پیاپى کاهش یافت.

تویوتا پیش بینی سوددهی خود برای سال مالی جاری را افزایش می دهد

شرکت تویوتا موتور پیش بینی خود برای سود خالص در سال مالی جاری تا ماه مارس ۲۰۲۱ را بیش از دو برابر کرده است. این شرکت خودروسازی روز جمعه نتایج پیش بینی شده مالی یک پارچه شده را برای سال مالی ۲۰۲۱ منتشر کرد. در این گزارش آمده است که این شرکت برای سال مالی جاری انتظار سوددهی خالص حدود ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را دارد. پیش بینی قبلی این شرکت حدود ۷ میلیارد دلار بود.

شاخص نیک کی بازار بورس توکیو رکورد ۲۹ ساله خود را شکست

شاخص اصلی سهام بازار بورس توکیو روز جمعه به میزان بی سابقه بالایی در ۲۹ سال گذشته رسید. این افزایش مطابق با سایر بازارهای بورس در سراسر جهان بود که ظاهرا رویکرد آرامی در قبال نتیجه قریب الوقوع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش گرفته اند. میانگین سهام نیک کی در آغاز معاملات با میزان پایین تری آغاز شد اما به سرعت افزایش پیدا کرد و به بالاترین سطح از نوامبر سال ۱۹۹۱ میلادی رسید. این شاخص در پایان معاملات روز با 0.9 درصد افزایش در میزان ۲۴۳۲۵ واحد بسته شد.

گزارش ضرر از سوی شرکت فولاد سازی نیپون استیل

شرکت فولاد سازی نیپون استیل برای شش ماه از آوریل تا پایان ماه سپتامبر یک ضرر خالص ثبت کرده است. از آنجا که همه گیری ویروس کرونا منجر به کاهش تقاضاهای جهانی برای فولاد شده است این شرکت که بزرگترین شرکت فولاد سازی ژاپن است برای این دوره یک ضرر خالص حدود ۱ میلیارد و ۸۵ میلیون دلاری گزارش کرد. این شرکت انتظار یک ضرر خالص حدود ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای تمام سال دارد که در پایان ماه مارس سال ۲۰۲۱ تمام می‌شود. این شرکت می‌گوید سفارشات صنعت خودروسازی برای فولاد در ماه‌های اخیر بهتر شده است.

گزارش سالانه دولت ژاپن: دیجیتالی شدن برای بازسازی اقتصاد ضروری است

در یک گزارش سالانه دولت ژاپن آمده است که دیجیتالی شدن برای بازسازی اقتصاد این کشور که از همه گیری جهانی کرونا آسیب شدیدی دیده است، ضروری است. روز جمعه، گزارش دولت پیرامون اقتصاد و خزانه عمومی منتشر شد. این گزارش معمولا در حدود ماه ژوئیه منتشر می‌شود اما امسال با تاخیر رو به رو شد چرا که مقام های مربوطه به زمان بیشتری برای تجزیه و تحلیل تاثیر شیوع جهانی کرونا نیاز داشتند. در این گزارش اشاره شده است که تعداد شرکت هایی که رویه دورکاری را در پیش گرفته اند افزایش چشمگیری داشته و به گسترش شیوه‌های قابل انعطاف کاری منجر شده است. در این گزارش همچنین درج شده است از زمان اعلام وضعیت اضطراری که اکنون لغو شده است، استفاده از تجارت الکترونیک مانند خرید و فروش و خدمات پخش تصویری آنلاین در بین خانوارهای میانسال و سالمند افزایش داشته است. دولت ژاپن در این گزارش آورده است که در ماه ژوئیه، میزان پولی که خانوارهای با اعضای سنین ۷۰ سالگی یا مسن تر برای چنین خدمات آنلاین صرف کردند، بیش از ۴۰ درصد در مقایسه با یک سال قبل، افزایش پیدا کرد.

در این گزارش آمده است که در زمینه فناوری اطلاعات کمبود و توزیع ناهمگون نیروی کار وجود دارد و بر ضرورت تربیت و آموزش افراد فعال در این زمینه مانند مشاوران سیستم تاکید شده است. دولت در این گزارش نتیجه گیری کرده است که به منظور بازسازی اقتصاد کشور به این قبیل مسائل باید رسیدگی شود و ضرورت دارد که فناوری دیجیتال به عنوان بخشی از روال عادی جدید ارتقا داده شود. نیشیمورا یاسوتوشی، وزیر احیای اقتصادی ژاپن، در جمع خبرنگاران اظهار داشت که کندی اقتصادی ایجاد شده بر اثر شیوع جهانی ویروس کرونا، چالش هایی که اقتصاد ژاپن در طول سال ها با آنها رو به رو بوده را بارزتر کرده است. او افزود که خواهان آن است که بسیاری از مردم آگاهی خود در قبال این قبیل چالش ها را بیشتر کنند و در ادامه متعهد شد که با حس قوی عزم و اضطرار برای اصلاح اقتصاد کوشش کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما