معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۵۳

دعوت رئیس جمهور آنگولا برای سرمایه گذاری در این کشور

رئیس جمهور آنگولا در نشست مجازی با عنوان "همایش سرمایه گذاری در آنگولا" به معرفی آنگولا به عنوان اقتصادی در حال ظهور پرداخت و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این کشور برای جذب سرمایه گذاری خارجی، از سرمایه گذاران برای انجام سرمایه گذاری در این کشور دعوت به عمل آورد.

ژائو لورنزو رئیس جمهور آنگولا در نشست مجازی با عنوان "همایش سرمایه گذاری در آنگولا"  سخنرانی کرد. این نشست توسط سرمایه گذاری آفریقا  Invest Africa  با حمایت موسسه بریتانیایی تغییرات جهانی  British Institute for Global Change  و همچنین آژانس آیپکس   Angola's Private Investment and Export Promotion Agency با عنوان "گفتگوی آفریقا" برگزار شد. این موسسه که آنگولا را به عنوان نقطه ای روشن در سال 2020 در آفریقا معرفی کرده است، هماهنگی برگزاری این نشست را انجام داده بود.

آقای لورنزو در این نشست مجازی که آقای تونی بلر نخست وزیر اسبق بریتانیا نیز حضور داشت با اشاره به نقاط قوت کشورش برای سرمایه گذاری از سرمایه گذارن خارجی درخواست کرد که آنگولا را به عنوان مقصد مناسبی برای سرمایه گذاری در نظر گیرند. آقای لورنسو به تلاشهای صورت گرفته برای ایجاد محیط امن برای سرمایه گذاران در آنگولا اشاره کرد و گفت جمعیت جوان و سخت کوش، موقعیت استراتژیک کشور که دسترسی لازم را به مرکز و جنوب آفریقا را فراهم می‌کند از مزیتهای مهم آنگولا هستند. وی گفت آنگولا نوسازی شده و اقتصادی نوظهور دارد و تمام تلاش دولت بر این است که بسترهای لازم را برای سرمایه گذاری فراهم کند. وی در این سخنرانی اظهار داشت:

"این نشست فرصتی برای معرفی آنگولا به عنوان اقتصادی در حال ظهور است. دولت آنگولا در حال بهبود شرایط تجاری، کاهش وابستگی به نفت و جذب سرمایه گذاری خارجی با توجه به منابع طبیعی متنوع در کشور است. ما از اهمیت بسیار زیاد سرمایه گذاری خارجی در بخشهای مختلف اقتصاد آنگولا آگاه هستیم، بنابراین از سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم تا با حضور در بخشهای مختلف از جمله در بخش های کشاورزی و دامداری، صنعت، شیلات، حمل و نقل، ساخت و ساز و گردشگری بهره برداری کنند. آنگولا از سال 2017 روند اجرای اصلاحات قانونی را برای تقویت سرمایه گذاری و افزایش رقابت آغاز کرده است. ما فرایند خصوصی سازی شرکت ها و دارایی‌های دولتی را آغاز کرده ایم، اصلاحات در بخش هایی که از مزایای رقابتی زیادی برای سرمایه گذاران خصوصی برخوردار هستند مورد توجه جدی قرار دارد. برای سرمایه گذاران در آنگولا بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده است که آنها می‌توانند از این بسته‌های تشویقی نیز استفاده کنند. اصلاحات بیشتری در قوانین و مقررات برای حمایت از سرمایه گذاری در دست انجام است که این قوانین تسهیل کننده، تشویق کننده و به رقابت بیشتر کمک خواهد نمود اینها با هدف حضور بیشتر سرمایه گذاران در آنگولا برنامه ریزی شده است. بنابراین من از این فرصت استفاده می‌کنم تا جامعه سرمایه گذاران را مجدداً به استفاده فعال از این فرصتها دعوت کنم. آزادسازی نرخ ارز، اقدامات مقابله ای با فساد و مصونیت از مجازات با هدف ایجاد فضای کسب و کار از جمله اقدامات دیگر ماست. این اقدامات اساساً در جهت ایجاد تحول در اقتصاد آنگولا، جذب سرمایه گذاری خصوصی ، کمک به کاهش نابرابری‌های اجتماعی ، ایجاد شغل برای جمعیت جوان و تلاش برای رشد سریع اقتصادی است".

شایان ذکر است، آنگولا با وجود این که کشور نفت خیز است اما به دلیل نا آرامی‌ها و عدم بهره برداری بهینه از این نعمت، تنها خام فروشی نفت داشته و به عنوان کشوری با اقتصاد تک محصولی شناخته می‌شود. به همین دلیل اقتصاد آسیب پذیری دارد به طوری که با شیوع کرونا و عدم امکان فروش نفت به گونه ای که پیش بینی کرده بودند، دچار چالش جدی شده است. این کشور برای مقابله با این چالش برنامه پرداخت بدهی‌های خود را از بودجه سال جاری حذف نمود. ضمن اینکه ارزش پول این کشور در دوره شیوع کرونا با کاهش جدی مواجه شد. مشکلات دیگر همچون بیکاری و درآمد اندک مردم ، نبود زیرساخت های مناسب باعث شده تا دولت نه تنها به فکر خصوصی سازی یاشد. بلکه سرمایه گذاری خارجی و حضور شرکتهای خارجی در این کشور را به طور جدی دنبال کند. کاهش وابستگی به نفت و متنوع سازی اقتصادی کشور نیز از موضوعات مورد توجه دولت جدید است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما