معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۹

اخبار اقتصادی روسیه (هفته دوم آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی روسیه در هفته دوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است.

دستور پوتین برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای (پایگاه اطلاع‌رسانی کومر سانت)

ولادیمیر پوتین دستور تهیه راهبرد کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای را صادر کرد. این دستور در راستای اجرای موافقتنامه پاریس صادر شده است. طبق دستور رئیس جمهور، دولت باید تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید این گازها را تا ۷۰٪ کاهش دهد. علاوه بر این‌ به دولت دستور داده شده است که راهبرد توسعه اجتماعی- اقتصادی کشور تا سال ۲۰۵۰ را با سطح پایین تولید گازهای گلخانه‌ای تهیه کند.

اجرای سه طرح جدید سرمایه‌گذاری در پارک صنعتی «پلتفرم» در استان اولیانفسک (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

به گفته سرگئی ماروزوف استاندار اولیانفسک هم‌اکنون احداث فاز دوم پارک صنعتی استان موسوم به «پلتفرم» شامل ساختمان‌های تولیدی به مساحت ۱۵۰۰۰ متر مربع به پایان رسیده است و به زودی سه طرح جدید سرمایه‌گذاری عمدتا در زمینه تولید مواد کامپوزیت مدرن که در صنعت برق و ساختمان و غیر مصرف دارد به اجرا در می‌آید. این طرح‌ها موجب ایجاد ۷۰۰ فرصت شغلی می‌شوند. هم‌چنین یک شرکت سوئدی موسوم به اینترنشنال آلومینیوم کاستینگ در این پارک صنعتی فعالیت دارد.

از سرگیری پروازهای آئروفلوت به توکیو(پایگاه خبررسانی تاس)

شرکت هواپیمایی آئروفلوت روز پنج‌شنبه ۵ نوامبر‌ پروازهای خود را به شهر توکیو پایتخت ژاپن از سر می‌گیرد. این پروازها یک بار در هفته در روزهای پنج شنبه صورت خواهد گرفت و قرار است در روزهای آینده به دو پرواز در هفته افزایش یابد. در حال حاضر پروازهای روسیه از تابستان امسال تا حدی با کشورهای بلاروس، قزاقستان، مصر، ترکیه، مالدیو، کره جنوبی، انگلیس، صربستان، سوئیس ،امارات و کوبا از سر گرفته شده است.

نظر دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه در مورد کاهش ارزش روبل (پایگاه اطلاع‌رسانی گازتا رو)

دمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی رئیس جهمور روسیه در توضیح علت سقوط ارزش روبل اظهار داشت که حفظ ثبات اقتصادی در کشور ممکن است. وی گفت اکثریت قریب به اتفاق شهروندان درآمدهای خود را به روبل دریافت می‌کنند و کاهش تدریجی وابستگی کشور به واردات کمتر و کمتر بر قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت. وی گفت هر چند نرخ برابری روبل از «مرزهای روانی» عبور می‌کند اما تلاش‌های بانک مرکزی نوسانات را به حداقل می‌رساند.

نظر اقتصاددان روسی در مورد ارزهای جایگزین دلار ( پایگاه اطلاع‌رسانی deita.ru)

میخائیل دیلیاگین اقتصاد دان مشهور روسی در مصاحبه با رادیو کامسامولسکایا پراودا گفت که به دلیل اوضاع اجتماعی – اقتصادی آمریکا دلار در شش ماه آینده تضعیف خواهد شد و نرخ آن دچار نوسان شدید می‌گردد. وی گفت البته این امر به معنای تقویت ارز روسی نیست. دیلیاگین توصیه کرد که زمان فروش دلارها فرا رسیده است و برای آنکه مردم پس‌اندازهای خود را از دست ندهند بهتر است نسبت به خرید فرانک سوئیس، یورو، پوند یا یوان چین اقدام کنند.

رشد بهای دلار پس از اعلام اولین نتایج انتخابات آمریکا (پایگاه اطلاع‌رسانی روس بیزنس کانسالتینگ)

بهای دلار آمریکا و ارزش آتی شاخص‌های کلیدی بازار بورس آمریکا در شب شمارش آرا افزایش یافت. شاخصDXY که نشان‌دهنده نسبت ارز آمریکا با سبد شش ارز دیگر است با 0.62 درصد افزایش به 93.92 واحد رسید. در عین حال ارزش طلا که یک دارایی پشتوانه محسوب می‌شود کاهش یافته و به 1900 دلار در ازای هر اونس رسیده است.

دولت روسیه جمهوری اینگوشتیا را ورشکسته اعلام کرد( پایگاه اطلاع‌رسانی رگنوم)

دولت روسیه بر اساس اطلاعات دیوان محاسبات روسیه در مورد داده‌های اجتماعی- اقتصادی اینگوشتیا تصمیم گرفت این جمهوری را ورشکسته اعلام کند. نخست وزیر به محمود علی کالیماتوف رئیس جمهوری اینگوشتیا دستور داد تا موافقتنامه‌ای را با آنتون سیلوانف وزیر دارایی روسیه در مورد واگذاری برخی از اختیارات خود امضا کند. جمهوری اینگوشتیا از نظر رشد بدهی‌ها (به میزان 64% ) پس از سن پترزبورگ در مقام دوم قرار دارد. میزان بدهی دولتی این جمهوری 3.3 میلیارد روبل  بیشتر از درآمدهای آن است.

دمیتری پسکوف اوضاع مرتبط با ویروس کرونا را پرتنش خواند (پایگاه اطلاع‌رسانی ویدوموستی)

دمیتری پسکوف در گفتگو با خبرنگاران گفت اوضاع مرتبط با بیماری ویروس کرونا در روسیه پرتنش است و اپیدمی ادامه داشته و در حال گسترش اما تحت کنترل است. تدابیر از قبل اتخاذ شده امکان بسیج نظام سلامت در سطوح فدرال و منطقه‌ای را فراهم می‌سازد اما در برخی از مناطق مشکلاتی پیش آمده است که رئیس جمهور از آنها آگاه است. وی خطاب به خبرنگاران گفت که همانطور که می‌دانید «امیدواریم اوضاع به بهترین حالت پیش رود اما خود را برای بدترین حالت آماده می‌کنیم». طبق آمار ستاد کرونا تعداد مبتلایان به این ویروس در تاریخ 5 نوامبر 19404 نفر بوده است. طی کل دوره بیماری 1.7 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده که از این میان 1.3 میلیون نفر بهبود یافت و تعداد 29500 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

سخنان نوواک در مورد چشم‌انداز همکاری روسیه و اوپک (پایگاه اطلاع‌رسانی پالیتیکا سیگودنیا)

آلکساندر نواک وزیر نفت روسیه در نشست «روسیه- اوپک» اظهار داشت روسیه و کشورهای عضو اوپک از امکان همکاری و اجرای طرح‌های مختلف برخوردارند. وزیر خاطر نشان ساخت که موفقیت اقدامات مشترک روسیه و اوپک برگ نوینی را در تعامل دوجانبه، نه تنها در رابطه با تأمین ثبات در بازار، بلکه در همکاری فناورانه و نیز اجرای طرح‌های مشترک استخراج حمل و پالایش نفت، گشوده است.

جو بایدن نفت را ارزانتر می‌کند (پایگاه اطلاع‌رسانی دروپ آنلاین)

پیروزی جو بایدن در انتخابات ممکن است بهای نفت را به شکل چشم‌گیری کاهش دهد. همه چیز بستگی به تمایل این سیاستمدار برای رفع تحریم ایران دارد. در چنین حالتی در حدود 2 میلیون بشکه نفت در شبانه‌روز وارد بازار بین‌المللی خواهد شد. چنین عرضه‌ای بی‌شک موجب سقوط بهای طلای سیاه می‌شود. انتظار اینکه اوپک بتواند ایران را به کاهش تولید متقاعد کند بی‌فایده است چرا که این کشور  در اثر تحریم‌ها درآمدهای زیادی را از دست داده است و بنابراین در جبران آنها خواهد کوشید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما