معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۲- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۲۱۰

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته دوم آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته دوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

زلنسکی اظهارات شمیگال در مورد عدم توانایی پرداخت حقوق بازنشستگی بعد از 15 سال را تأیید کرد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تفسیر اظهارات دنیس شمیگال نخست وزیر که گفته بود: بعد از 15 سال دیگر توانی برای پرداخت حقوق بازنشستگان وجود نخواهد داشت، گفت: چنین وضعیتی تا پیش از سال 2035 درست است. وی افزود: چنانچه مهاجرت از کشور متوقف نشود؛ وضعیت دقیقا به همین شکل خواهد بود. زلنسکی گفت: کشور در حال پیر شدن است؛ زیرا نسل جوان تمایل به مهاجرت دارد و در نتیجه تا سال 2035 دیگر کسی نیست تا کارآفرینی کند و به سهم خود فرصت شغلی ایجاد نماید. وی افزود: من سخن نخست وزیر را درک می‌کنم، منظور او این بود که در شرایط کنونی اوکراین و ترک وطن از سوی جوانان، کشور در حال پیر شدن است، در این صورت چه کسی مالیات پرداخت خواهد کرد و در نتیجه حقوق بازنشستگی وجود نخواهد داشت.

برداشت گاز مخازن زیرزمینی آغاز شد

شرکت اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین اعلام کرد: حجم گاز طبیعی موجود در تأسیسات مخازن زیرزمینی اوکراین تا 21 اکتبر به 28 میلیارد 427 میلیون متر مکعب کاهش یافته است. در همین روز هیچ گازی به این مخازن تزریق نشد اما 12.02 میلیون متر مکعب گاز از این مخازن برداشت گردید. این در حالیست که در تاریخ 20 اکتبر 0.64 میلیون متر مکعب گاز به مخازن مذکور تزریق شده بود. هم‌چنین اعلام شد که اوکراین در تاریخ 21 اکتبر 9.07 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از اسلواکی وارد کرده است.

میزان کمک هزینه پرداختی به مادران در اوکراین

صندوق بین اجتماعی اوکراین اعلام کرد: میانگین کمک هزینه مادران در مرخصی بارداری 280 گریونا در روز می‌باشد که نسبت به سال گذشته 14.5 درصد بیشتر شده است. به طور معمول مدت این نوع مرخصی، 126 روز است و به میزان حقوق و مزایای شخص قبل از شروع مرخصی مذکور بستگی دارد. این صندوق تأکید کرد: در 9 ماه نخست سال جاری 3.9 میلیارد گریونا بابت کمک هزینه بارداری و هم‌چنین تولد نوزادان پرداخت شده است.

افزایش قیمت دخانیات

دخانیات و انواع سیگار در اوکراین در سال آینده به میزان 12 گریونا گرانتر خواهد شد و تا سال 2024 قیمت یک پاکت سیگار بیش از 100 گریونا خواهد بود. در حال حاضر یک بسته سیگار فیلتردار تولید داخلی به طور میانگین 41.5 گریونا، سیگارهای با کیفیت بهتر 48.9 گریونا و با کیفیت عالی 54.7 گریونا قمیت دارند. با توجه به افزایش عوارض دخانیات، این نوع سیگارها از دسامبر سال آینده به ترتیب 7.9، 8.9 و 12 گریونا گرانتر خواهند بود. بر اساس آخرین دستورالعمل تصویب شده در اتحادیه اروپا مبنی بر مالیات غیر مستقیم دخانیات تا سال 2025 می‌بایست به 90 یورو برای هر یک هزار سیگار برسد و از آنجایی که اوکراین متعهد به اجرای آن شده است؛ قیمت هر بسته سیگار بطور متوسط 0.8 گریونا افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در ماه دسامبر سال گذشته هر بسته سیگاه با کیفیت عالی 45 گریونا بود اما در سپتامبر سال جاری به قیمت 54.7 گریونا فروخته می‌شود.

نصب نیروگاه‌های خورشیدی به ارزش 40 میلیون یورو در منازل شخصی

نزدیک به 2 هزار نفر از مالکان منازل و مستغلات شخصی در سه ماهه سوم سال جاری حدود 40 میلیون یورو برای نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بدین ترتیب تعداد منازل شخصی و خانواده‌هایی که از برق «پاک» انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند با 8 درصد افزایش به 27623 واحد رسید. در مجموع از سال 2015 تاکنون مالکان منازل شخصی 560 میلیون یورو برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی خانگی هزینه کرده‌اند. مجموع ظرفیت تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی نصب شده تاکنون برابر 712 مگاوات برآورد می‌شود.

افزایش میزان سپرده‌های اشخاص حقیقی در بانک‌های عضو صندوق تضمین سپرده‌ها

میزان سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی در بانک‌های شرکت‌کننده در برنامه تضیمن سپرده‌های صندوق تضمین سپرده‌های اشخاص حقیقی در سپتامبر سال جاری 12.9 میلیارد گریونا افزایش یافت. بدین ترتیب میزان کل سپرده‌های اشخاص حقیقی (من جمله اشخاص حقیقی کارآفرین) در بانک‌های مذکور به 567.4 میلیارد گریونا رسید که از این میزان 325.6 میلیارد گریونا از آن گریونایی و معادل 241.8 میلیارد گریونا به ارزهای خارجی می‌باشد.

کمپانی «نفت و گاز اوکراین» در استان ژیتومیر نیروگاه خورشیدی احداث کرد

یک نیروگاه خورشیدی با توان تولیدی 33.13 مگاوات با استفاده از پنل‌های خورشیدی و توان انتقالی 25 مگاواتی توسط شرکت ملی نفت و گاز اوکراین در استان ژیتومیر احداث و راه‌اندازی شد. این پروژه توسط شرکت جانبی «نفت وگاز - انرگوسرویس» اجرا شد. تخمین زده می‌شود که نیروگاه خورشیدی مذکور سالانه 36.5 هزار مگاوات ساعت برق تولید کند و درآمدی نزدیک به 153 میلیون گریونا داشته باشد.

تعرفه‌های خدمات عمومی و تأسیسات شهری 15 درصد افزایش خواهد یافت

سویاتوسلاو پاولیوک کارشناس اقتصادی هشدار دارد: تعرفه‌های گرمایش برای منازل و مشترکان خانگی افزایش خواهد یافت. وی گفت: تعرفه گرمایشی تا 80 درصد به قیمت سوخت بستگی دارد. ما فصل گرمایشی را آغاز کرده‌ایم اما نمی‌دانیم قیمت واقعی گاز چیست. این نامشخص بودن مایه نگرانی بسیاری از اوکراینی‎ها است. ایگور کوموف یک کارشناس دیگر نیز اعلام داشت که تعرفه گاز برای فصل گرمایشی کنونی 15 درصد افزایش خواهد یافت و در نتیجه قیمت هر متر مکعب گاز برای مردم و مشترکان عادی نزدیک به 7 گریونا خواهد بود. وی افزود: با افزایش قیمت گاز مشترکان صنعتی نیز بهای بیشتری پرداخت خواهند کرد و با توجه به این مهم که برای گرمایش از گاز مصرف می‌شود، اوکراینی‌ها باید خود را برای افزایش تعرفه‌های گرمایشی آماده کنند. لازم به ذکر است که در حال حاضر 73 شرکت تولید برق حرارتی و گرمایش مرکزی در فهرست بدهکاران بابت گاز مصرفی قرار دارند که ممکن است به بروز اختلالاتی در گرمایش مرکزی بیش از 50 شهر و شهرک در زمستان سال جاری منجر شود.

نفت و گاز اوکراین قیمت گاز را برای تأسیسات گرمایشی افزایش داد

سرویس مطبوعاتی شرکت ملی نفت و گاز اوکراین اعلام کرد: قیمت گاز طبیعی برای موسسات گرمایشی مرکزی افزایش یافته است. لازم به ذکر است که قیمت گاز طبیعی در ماه سپتامبر برای این موسسات برابر 4318.99 گریونا به ازای هر یک هزار متر مکعب بود. این قیمت بدون احتساب 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده است. قیمت گاز طبیعی در ماه اکتبر بدون منظور نمودن مالیات بر ارزش افزوده برابر 5374.10 گریونا اعلام شد. بدین ترتیب قیمت گاز طبیعی برای موسسات گرمایشی 24 درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است که قیمت گاز طبیعی در مراکز بزرگ توزیع اروپا در ماه گذشته 26 درصد افزایش یافته است.

انتقاد روژکووا از تغییر و کاهش اختیاراتش در بانک مرکزی

یکاترینا روژکووا معاون رئیس بانک مرکزی گفت: تصمیم هیأت مدیره بانک مرکزی در تغییر ساختار سازمانی این نهاد پولی مرکزی با شیوه‌ها و رویه‌های جهانی همخوانی ندارد و مخدوش‌کننده اصل شورایی بودن این هیأت مدیره بوده و تهدیدکننده تصمیم‌گیری‌های غیر مغرضانه می‌باشد. وی در صفحه فیس بوک خود نوشت: این تصمیم با اصول استقلال عمل و تصمیم‌گیری بانک مرکزی که در تغییر و تحولات و اصلاحات بانک مرکزی در سالهای 2014-2015 به عنوان اصل اساسی تعیین و با احتساب شروط و الزامات صندوق بین‌المللی پول تعریف شده ان، منطبق نیست. دمیتری سولوگوب دیگر معاون رئیس بانک مرکزی هم گفت: من و روژکووا در جلسه مذکور رأی مخالف دادیم و من در صورت‌جلسه مربوطه تأکید کردم که این تصمیم تأثیر منفی بر همکاری‌ها با صندوق بین‌المللی پول خواهد گذاشت. این تصمیم با روش بسیار مشکوکی اتخاذ شد و اصول ساختار سازمانی بانک مرکزی را که در سال‌های 2014 و 2015 با همکاری صندوق بین‌المللی پول تنظیم شد، نقض می‌کند. لازم به ذکر است که اتحادیه اروپا نیز برای تخصیص کمک‌های مالی به اوکراین بر لزوم حفظ استقلال کاری بانک مرکزی اوکراین تأکید کرده است.

انتخابات محلی هم به تقویت گریونا کمک نکرد

بانک مرکزی اوکراین قیمت دلار نسبت به گریونا را 4 کوپک افزایش داد تا هر دلار با 28.29 گریونا معاوضه شود. بسیاری از تحلیلگران هشدار داده‌اند که سال آینده ارزش دلار از مرز 30 گریونا عبور کند؛ هر چند که بانک مرکزی تأکید دارد دلیلی برای کاهش ارزش گریونا و سقوط بیشتر آن وجود ندارد.

دولت 62 میلیون گریونا از بودجه درمان بیماران سرطانی برای احداث جاده‌ها خرج می‌کند

هیأت وزیران اوکراین نزدیک به 62 میلیون گریونا که در چارچوب برنامه‌های وزارت بهداشت برای بهبود تشخیص ژنتیکی مولکولی بیماری سرطان در نظر گرفته شده بود را برای احداث و تعمیر جاده‌ها در استان لووف هزینه می‌کند. بدین ترتیب مبلغ 61.55 میلیون گریونا به اداره راهسازی و راهداری «اکورآوتودور» پرداخت می‌شود تا برای بهبود وضعیت جاده‌ها استان لووف مصرف شود.

قیمت گاز طبیعی برای مشترکین عادی 34.7 درصد افزایش یافت

کمپانی دولتی «نفت و گاز اوکراین» قیمت گاز طبیعی برای مشترکان عادی برای تحویل در ماه نوامبر را به 6.33 گریونا بابت هر متر مکعب افزایش داد که در مقایسه با ماه اکتبر 34.7 درصد بیشتر می‌باشد. این قیمت با احتساب مالیات بر ارزش افزوده اما بدون منظور نمودن هزینه حمل و نقل و انتقال محاسبه شده است.

افزایش قیمت آفتابگردان- رشد قیمت روغن نباتی

تا کنون نزدیک به 11.4 میلیون تن دانه آفتابگردان از 5.8 میلیون هکتار (91 درصد مساحت زیر کشت این محصول) در اوکراین برداشت شده است. در سال جاری میانگین برداشت محصول در هر هکتار برابر 1.97 تن بوده که به طور قابل توجهی کمتر از 2.5 تن نسبت به سال گذشته می‌باشد. با توجه به وضعیت محصول آفتابگردان در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود کل محصول برداشتی از 6 میلیون 383 هزار هکتار اراضی تحت کشت، کمتر از 15.3 میلیون تن نسبت به سال گذشته باشد. وضعیت برداشت این محصول بر بازار تأثیر گذاشته است. تصور می‌شد که با آغاز برداشت و ارائه محصول سال جاری قیمت‌ها تثبیت شوند اما این امر محقق نشد. کشاورزان به کمتر از 15000 گریونا به ازای هر تن آفتابگردان راضی نیستند؛ در نتیجه باعث افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان روغن می‌شود. از طرف دیگر دانه‌های روغنی آفتابگردان تقاضای قابل توجهی برای صادرات دارند که به سهم خود منجر به افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شده است. بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار اوکراین شرکت‌های اوکراینی در سپتامبر سال جاری 460 هزار تن روغن آفتابگردان تولید کرده‌اند که با میزان تولید سپتامبر سال گذشته برابر است. با این حال پیش‌بینی می‌شود که با توجه به خشکسالی طولانی مدت و کاهش برداشت آفتابگردان و کاهش چربی دانه‌های روغنی، تولید روغن آفتابگردان 10 درصد نسبت به فصل گذشته کاهش یابد.

وزارت دارایی : تا کنون 52 درصد بودجه صندوق مبارزه با کرونا هزینه شده است

وزارت دارایی اوکراین گزارش داد: از 66 میلیارد گریونایی که برای صندوق مبارزه با کرونا تخصیص داده شده بود، 34.1 میلیارد گریونای آن هزینه شده است. این وزارتخانه گفت: از 16.3 میلیارد گریونایی که برای حوزه بهداشت و درمان در نظر گرفته شده بود، 5.8 میلیارد گریونا یا 35 درصد آن هزینه شده است. از این مبلغ 21 میلیون گریونا برای خرید دستگاه‌های تنفس مصنوعی، 624 میلیون گریونا برای خرید تجهیزات و وسایل ایمنی شخصی بهداشتی، 2.7 میلیارد گریونا برای پرداخت پاداش و اضافه حقوق کارکنان بخش بهداشت و درمان، 9.3 میلیارد گریونا برای پرداخت کمک‌های اجتماعی و حوزه تأمین اجتماعی، 2.4 میلیارد گریونا برای تأمین امنیت و نیروهای انتظامی، 16.3 میلیارد گریونای برای احداث و تعمیر و مرمت جاده‌ها و 6 میلیون گریونا نیز برای حمایت‌های دولتی از بخش‌های فرهنگی، جهانگردی و کسب و کارهای خلاق هزینه شده است.

برداشت 83 درصد محصول غله در اوکراین

کشاورزان و موسسات کشاورزی اوکراین تا تاریخ 22 اکتبر 64.8 میلیون تن محصولات کشاورزی اساسی از اراضی به مساحت 20.6 میلیون هکتار برداشت نموده‌اند. وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام کرد: تا تاریخ مذکور 48.8 میلیون تن غله و حبوبات از 12.7 میلیون هکتار اراضی کشاورزی برداشت شده است که 83 درصد پیش‌بینی‌ها می‌باشد.

وزیر اسبق دارایی: تنها یک درصد بودجه مبارزه با کرونا برای بخش بهداشت و درمان هزینه شده است

ایگور اومانسکی وزیر اسبق دارایی اوکراین اظهار داشت: تنها یک درصد از بودجه تخصیص داده شده برای صندوق مبارزه با همه‌گیری کریونا برای سامانه بهداشت و درمان کشور هزینه شده است. وی گفت: در زمان برنامه‌ریزی‌ها برای صندوق مبارزه با کرونا در ماه مارس سال جاری، مقرر شد که بودجه آن برای آماده‌سازی موسسات مرتبط با مراقبت‌ها و ایمنی بهداشتی و برای تأمین سامانه پزشکی و پشتیبانی از حوزه تجاری و بازرگانی در شرایط دشوار آن زمان هزینه شود. وزیر اسبق دارایی افزود: اما بر اساس آخرین گزارش هیأت وزیران در مورد استفاده از این بودجه، تنها 650 میلیون گریونا برای بخش بهداشت و درمان هزینه شده که معادل یک درصد کل بودجه این صندوق است. قابل درک بود که اگر این بودجه برای مبارزه با کرونا و عواقب آن، خریداری دستگاه‌های تنفس مصنوعی، دارو و دیگر تجهیزات پزشکی هرینه می‌شد اما نه برای جاده‌ها خرج شود.

تعداد شعب بانک‌ها 8.4 درصد کاهش یافته است

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: تعداد شعب فعال بانک‌ها تا اول اکتبر سال جاری 7329 شعبه است که این تعداد 8.4 درصد کمتر از آغاز سال (8002 شعبه) می‌باشد. «اوشادبانک» با 1931 شعبه دارای بیشترین شعبه بوده، پریوات بانک با 1750 شعبه و رایفایزن بانک آوال با 456 شعبه در جایگاه بعدی قرار دارند.

مشکلات بودجه 2021 با کاهش بودجه‌های محلی حل خواهد شد

کارشناسان اقتصادی از دولت انتقاد کردند که تلاش دارد مشکلات عدم تأمین مالی بودجه سال آینده را از محل کاهش بودجه‌های محلی حل کند. آنان به طور آشکار بودجه سال آینده را نسبت به بودجه‌های محلی تبعیض‌آمیز خوانده‌اند. با توجه به تغییرات در قوانین مالیاتی، بخش اعظم مالیات‌هایی که اخذ خواهند شد دیگر به بودجه‌های محلی واریز نمی‌شود که به معنانی کسری ده‌ها میلیارد گریونایی بودجه‌های محلی خواهد بود. کارشناسان می‌گویند که دولت در تنظیم بودجه سال آینده، مشکلات مالی تأمین بودجه مرکزی را با کاهش تأمین مالی بودجه‌های محلی حل کرده است. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که دولت از این طریق هم‌چنین تلاش خواهد کرد تا استان‌ها و مناطقی که اپوزیسیون در انتخابات محلی پیروز شده‌اند را تحت فشار تبعیض‌آمیز مالی قرار دهد.

توضیح رئیس شورای ملی اصلاحات در مورد شناسنامه‌های اقتصادی

شورای ملی اصلاحات جزئیات صدور شناسنامه‌های اقتصادی جدید برای اوکراینی‌ها را اعلام کرد. میخائیل ساآکاشویلی رئیس این شورا گفت: این طرح به ابتکار ولادیمیر زلنسکی اجرا خواهد شد. صدور شناسنامه‌های اقتصادی یک فرصت جدید برای مردم این کشور برای دریافت سود سهام استفاده از منابع طبیعی اوکراین خواهد بود. وی افزود: تجربیات مشابه مثبتی در کشورهای عربستان سعودی و آلاسکا انجام شده است. این شورا محاسبات مربوطه را انجام داده و به طور دقیق تجربیات جهانی در این مورد را مطالعه کرده است.، بسیاری از کشورها سالهاست که چنین برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند. لازم به ذکر است که طرح شناسنامه اقتصادی مبنی بر گشایش یک حساب شخصی برای کودکانی می‌باشد که پس از اول ژانویه سال آینده متولد خواهند شد و وجوهی به میزان یک درصد سود استفاده از منابع و ثروت‌های ملی و طبیعی برای واریزی به حساب آنها تخصیص داده می‌شود. اشخاص دارای چنین حساب‌هایی پس از رسیدن به سن قانونی می‌توانند از وجوه انباشته شده در این حسابها استفاده نمایند.

شمیگال از شورای عالی خواست تا بودجه سال آینده را سریعتر تصویب کند

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین از شورای عالی اوکراین درخواست نمود تا لایحه بودجه سال 2021 را هرچه زودتر تصویب نماید. وی بار دیگر تأکید کرد: لایحه بودجه سال آینده «بودجه فرصت‌ها» می‌باشد. وی در جریان جلسه امروز هیأت دولت گفت: از نمایندگان پارلمان درخواست می‌کنم تا سریعتر بودجه دولت برای سال آینده را تصویب نمایند؛ زیرا مسائل زیادی وابسته به این امر می‌باشد. وی افزود: دولت یک لایحه بودجه سنجیده و متوازن به شورای عالی ارائه کرده است. وی توضیح داد: این لایحه، لایحه بودجه فرصت‌ها است که با چالش‌های امروزی متناسب می‌باشد. در لیست هزینه کل کشور تأکید بسیاری بر توسعه سرمایه‌های انسانی صورت گرفته است.

کابینه جلسه خود را به صورت آنلاین برگزار نمود

برای نخستین بار جلسه عادی هیأت دولت به صورت ویدیو کنفرانس و آنلاین برگزار گردید. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین در این جلسه اعلام کرد: برگزاری جلسه مذکور به صورت ویدیوکنفرانس ثابت می‌کند که دولت با موفقیت دیجیتال سازی می‌شود. او از مدیران شرکت‌ها و موسسات اوکراینی خواست تا حد مقدور دورکاری آنلاین پیش بگیرند و شرایط مناسب برای قطع زنجیره همه‌گیری بیماری کرونا را ایجاد نمایند. وی یادآور شد که دولت در هفته گذشته و در پی وخیم‌تر شدن وضعیت همه‌گیری کرونا در اوکراین، تصمیم به برگزاری جلسات کابینه بصورت ویدئو کنفرانس زنده گرفت. هیأت وزیران در چارچوب گسترش مبحث دیجیتال‌سازی، تغییراتی در ترتیب و تشریفات ثبت اسناد و مستندسازی عملکرد نهادهای اجرایی حکومتی وارد کرد که بر اساس آنها فرم الکترونی اسناد، به غیر از اسنادی که حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده می‌باشند، به عنوان سند اصل تعریف می‌شوند. در چارچوب این بخشنامه نسخه‌های کاغذی اسناد الکترونی تنها در صورت وجود استثنا یا ضرورت تعریف شده در قانون، تنظیم می‌گردند.

کاهش 22 درصدی سود بانک‌های اوکراینی از آغاز سال

بر اساس اطلاعات و گزارشات بانک مرکزی اوکراین، سود خالص بانک‌های فعال اوکراینی در 9 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 22.2 درصد کمتر بوده است. اما با این حال در ماه سپتامبر در مجموع 4 میلیارد 963 میلیون گریونا سود خالص تحصیل کرده‌اند که نسبت به سپتامبر سال گذشته 22.3 درصد بیشتر است. سود خالص بانک‌های فعال اوکراینی در سپتامبر سال گذشته 4 میلیارد و 57 میلیون گریونا بود. بانک‌های اوکراینی در 9 ماه نخست سال 37 میلیارد و 604 میلیون گریونا سود خالص دریافت کرده‌اند که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته 22.2 درصد کمتر می‌باشد. پریوات بانک با 16.2 میلیارد گریونا سود خالص در 9 ماه گذشته، سودآورترین بانک اوکراینی بوده است.

اخبار اقتصادی روابط خارجی

زلنسکی اعتقاد دارد که برخی افراد مانع ارائه بخش دوم وام صندوق بین‌المللی پول هستند

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعتقاد دارد که اشخاصی در راستای منافع خود در اوکراین بی‌ثباتی ایجاد می‌کنند و مانع دریافت وام صندوق بین‌المللی پول می‌شوند. وی گفت: ما مدتهاست که در انتظار بخش دوم وام صندوق بین‌المللی پول هستیم و من معتقدم که ما همه پیش‌شرط‌ ها را انجام داده‌ایم، اما عقیده دارم هم در داخل و هم در خارج افرادی هستند که علیه دولت اوکراین کار می‌کنند و به نظر من آنها منافع خود را لابی می‌کنند تا در کشور ثبات وجود نداشته باشد. وی اشاره‌ای به نام اشخاص نکرد. وی ادامه داد: امروز اقتصاد در اوکراین به گونه‌ای شکل گرفته که ما بدون پول غربی‌ها نمی‌توانیم بگذرانیم، مردم باید این موضوع را بدانند، بنابراین امتناع از پول صندوق بین‌المللی پول غیر ممکن است.

کاهش 7 درصدی تولید صنعتی در 9 ماه اول سال

تولید صنعتی در دوره زمانی ژانویه- سپتامبر سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7 درصد کاهش یافته است. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: میزان کاهش تولید در صنایع فرآوری و تبدیلی در دوره 9 ماهه سال جاری 8.6 درصد بود و در حوزه صنایع معادن 4.6 درصد کمتر شده است. اوکراین در 9 ماه نخست سال جاری 16.32 میلیون تن زغال سنگ استخراج کرد که 15.4 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. همچنین 1.26 میلیون تن نفت خام استخراج شده که 1.9 درصد کاهش را نشان می‌دهد. میعانات گازی تولید شده در 9 ماه نخست، معادل 555.1 هزار تن بوده است که 3.9 رشد داشت. در همین مدت 14.56 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی استخراج شد که 1.7 درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته می‌باشد. 37.77 میلیون تن سنگ و کنستانتره آهن استخراج و تولید شد که 5.7 درصد نسبت به 9 ماه نخست سال گذشته تنزل را نشان می‌دهد. در این مدت هم‌چنین 1.02 میلیون متر مکعب آجر سرامیکی (22.4 درصد کاهش)، 7.21 میلیون تن سیمان (5.9 درصد افزایش)، 15.06 میلیون تن چدن (2.6 درصد کاهش) و 7.43 میلیون تن ورق فولادی آماده یا نیمه آماده (2.7 درصدکاهش) تولید شده است. در دوره زمانی ژانویه – سپتامبر سال جاری 101.99 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق تولید شده است که 9.7 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2019 رشد داشته است.

اوکراین در میان  15 تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان

Worldsteel گزارش داد: تولید فولاد در جهان در سپتامبر سال جاری معادل 156.4 میلیون تن بود که 2.9 درصد بیشتر از سپتامبر سال گذشته می‌باشد. تولید فولاد در 9 ماه نخست سال برابر 1347.4 میلیون تن اعلام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 3.2 درصد افزایش یافته است. بزرگترین تولید کننده فولاد چین اعلام شده که تنها در ماه سپتامبر 92.6 میلیون تن فولاد تولید کرده است. اوکراین در سپتامبر سال جاری 1.7 میلیون تن فولاد تولید کرد که 5.4 درصد کمتر از سپتامبر سال گذشته می‌باشد. بدین ترتیب اوکراین در ماه سپتامبر از نظر تولید فولاد پس از کشورهای چین، هند، ژاپن، روسیه، کره جنوبی، آمریکا، ترکیه، آلمان، برزیل، ویتنام، ایران و ایتالیا در رده یازدهم قرار گرفت. تولید ایران در ماه سپتامبر سال جاری 2.26 میلیون تن فولاد بوده است که نسبت به سپتامبر سال گذشته 2.2 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اقتصاددان: صندوق بین‌المللی پول نسبت به عملکرد نهادهای ضد فساد اوکراین ابهامات و سوالاتی دارد

اولگ پندزین کارشناس امور اقتصادی اظهار داشت: هرچند ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور، در آخرین اظهارات خود اعلام کرد که اوکراین تمامی‌شروط صندوق بین‌المللی پول برای دریافت دومین قسمت وام را اجرا کرده است اما صندوق این شروط و پیش شرط‌ها را اجرا شده محسوب نمی‌کند و به احتمال بسیار در مورد عملکرد نهادهای ضد فساد مالی در اوکراین سوالاتی دارد. این کارشناس گفت: صندوق در وضعیت کنونی حتی از اعزام هیأت نظارتی خود به اوکراین خودداری می‌کند. به اعتقاد من دلایل آن شامل: موازین و الزامات تعیین شده در تفاهم‎نامه‌های پیشین که اوکراین به طور رسمی آنها را اجرا کرده بود؛ تأکید بر استقلال دفتر ملی ضد فساد اداری و ترتیب و روش خاص تعریف شده برای انتصاب رئیس دادستانی ویژه مبارزه با فساد اداری و هم‌چنین استقلال بانک مرکزی می‌باشد؛ اما این واقعیت که دادگاه قانون اساسی هم اکنون قانونی بودن دفتر ملی ضد فساد مالی را مورد تردید قرار داده و کمیسیون تعیین رئیس دادستانی ویژه مبارزه با فساد از استانداردها و الزامات شرکای خارجی و وام‌دهندگان اوکراین برخوردار نیست، باعث شد تا صندوق بین‌المللی پول موضوع نهادهای ضد فساد را به عنوان شرط و خواسته جداگانه خود مطرح کند. پندزین تأکید دارد که مقامات اوکراینی پس از انجام رسمی و الزامات و شروط صندوق بین‌المللی پول برای ایجاد نهادهای ضد فساد، عملا بر خلاف شروط صندوق رفتار کردند و اقدام دادگاه قانون اساسی تأییدکننده این موضوع می‌باشد. این کارشناس می‌گوید: وضعیت اینگونه است که اوکراین تمامی‌شروط را اجرا کرد اما پس از آن روند اجرای شروط را «به عقب بازگرداند»، به همین دلیل تا زمانی که سامانه مبارزه با فساد احیا نشود، به اعتقاد من، تا آن زمان هیأت صندوق بین‌المللی پول را در اوکراین نخواهیم دید.

ترکیه در اوکراین پهپاد می‌سازد

شرکت ترکیه‌ای باریاکتار خبر از آغاز همکاری با اوکراین داد. این همکاری شامل تولید پهپادهای پیشرفته نظامی در اوکراین خواهد بود. در حال حاضر جستجو برای یافتن محلی مناسب جهت احداث کارخانه تولیدی انجام می‌شود. اولگ اوروسکی معاون نخست وزیر اوکراین گفت: شرکت ترک قصد دارد برای انجام این پروژه مبلغ مشخصی را سرمایه‌گذاری نماید. در ابتدا طرح تأسیس و احداث موسسه‌ای برای تولید پهپاد اجرای می‌گردد و بعد از آن پروژه تولید در اوکراین آغاز خواهد شد. در کارخانه مذکور اوکراینی‌ها استخدام خواهند شد و محصولات آن نه تنها در اوکراین بلکه به دیگر کشورها نیز فروخته خواهد شد.

دیون اوکراین 4.6 میلیارد گریونا افزایش یافت

وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: مجموع دیون اوکراین تا 30 سپتامبر بالغ بر 2.4 هزار میلیارد گریونا می‌باشد که 4.6 میلیارد گریونا نسبت به ماه آگوست بیشتر شده است. جمع دیون مذکور معادل 82.9 میلیارد دلار است. بدهی‌های دولتی اوکراین 2 تریلیون گریونا یا 73 میلیارد دلار اعلام شد که شامل دیون دولتی خارجی 1.2 هزار میلیارد گریونا (42 میلیارد دلار) و دیون دولتی داخلی برابر 878 میلیارد گریونا( 31 میلیارد دلار) می‌باشند.

صادرات 80.8 میلیون دلار عسل در سال جاری

اوکراین در 9 ماه نخست سال جاری 49.3 هزار تن عسل به ارزش 80.8 میلیون دلار صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.8 درصد بیشتر است. در همین حال صادرات عسل در سپتامبر سال جاری نسبت به آگوست دو برابر شده است. بیشترین صادرات عسل اوکراین به لهستان ارسال شده که معادل 19.74 میلیون دلار بود. آلمان با 16 میلیون دلار و بلژیک با 11.14 میلیون دلار در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند.

اوکراین تا بیست روز دیگر مجاز به صادرات بذر غله به اروپا خواهد شد

بر اساس مصوبه پارلمان اروپا در راستای به رسمیت شناختن همخوانی سامانه صدور گواهینامه‌های بذر در اوکراین با موازین و الزامات اتحادیه اروپا در این حوزه، اوکراین تا 20 روز دیگر اجازه خواهد یافت تا در بازار بذر اتحادیه اروپا حضور داشته باشد و بذر‌های خود را به این بازار صادر کند. مصوبه مذکور در تاریخ 26 اکتبر 2020 در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا منتشر و20 روز پس از انتشار، اجرایی و معتبر خواهد شد.

دانیلیشین: سرمایه‌گذاران و طلبکاران اوکراین در سه سال گذشته 25 میلیارد دلار از اوکراین خارج کرده‌اند

بوگدان دانیلیشین رئیس شورای بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: در 3 سال گذشته، نزدیک به 25 میلیارد دلار از اوکراین خارج شده است. وی گفت: ما با مسئولیت کامل به تعهدات خود در قبال شرکای بین‌المللی عمل می‌کنیم اما نباید در مورد ذخایر و ظرفیت‌های مالی قابل توجه داخلی که به دلیل نواقص و ضعف سامانه مالیاتی و تنظیم ارزی از کشور خارج می‌شوند غفلت کرد. تنها در سه سال و نیم گذشته 25 میلیارد دلار سرمایه به نفع وام‌دهندگان خارجی از کشور خارج شده است. وی متذکر شد: 8.5 میلیارد دلار از این مبلغ به شکل سود سهام به افراد غیر مقیم خارجی پرداخت شده است. وی خواستار تصویب و وضع قوانین بین‌المللی مالیاتی از جمله مالیات شرکت‌های تحت کنترل خارجی‌ها و قوانین سرمایه شد.

«انرگواتم» برق کشورهای حوزه دریای بالتیک را تأمین خواهد کرد

شرکت ملی تولید نیرو «انرگواتم» در حال بررسی و امکان‌سنجی ورود به بازارهای برق کشورهای حوزه دریای بالتیک و صادرات برق هسته‌ای اوکراین به این کشورها می‌باشد. در صورت دستیابی به توافق با بلاروس از امکانات این کشور برای انتقال برق استفاده خواهد شد. چنین فرصتی به دلیل بحران در روابط کشورهای بالتیک و بلاروس پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و اعتراضات مردم بلاروس پدید آمده است. این شرکت تأکید کرده که صادرات برق تنها پس از تأمین برق مورد نیاز اوکراین صورت خواهد گرفت.

اوکراین پیشتازی خود در صادرات گردو به اتحادیه اروپا را از دست داد

اوکراین دیگر در صادرات گردو به اتحادیه اروپا پیشتاز نیست. در حال حاضر رقابت شدیدی میان کشورهای صادرکننده گردو وجود دارد. کشورهای اروپایی ترجیح داده‌اند که این محصول را از کشورهای آمریکا، شیلی و آرژانتین وارد کنند. ترکیه که یکی از خریداران اصلی گردوی اوکراین بود نیز در سال جاری این محصول را طور عمده از چین وارد می‌کند. کارشناسان تأکید دارند برای اصلاح این وضعیت باید به کیفیت گردوی صادراتی توجه شود. هم اکنون قیمت صادرات گردوی اوکراین نسبت به دو سال گذشته به نصف تنزل یافته است.

توافقات اوکراین و چین در زمینه همکاری در فضا

اوکراین و چین برنامه همکاری در حوزه فضایی برای سال‌های 2021 تا 2025 امضا کردند. آژانس دولتی فضایی اوکراین در تاریخ 22 اکتبر پس از جلسه کمیته فرعی کمیسیون همکاری‌های دو کشور اعلام کرد: دو کشور در چارچوب برنامه‌ای که برای دوره زمانی فوق‌الاشاره طرح‌ریزی شده و شامل 69 پروژه مشترک در حوزه فضایی به ارزش 70 میلیون دلار است، همکاری خواهند کرد. علاوه بر این، طرفین توافقنامه‌ای را برای ایجاد یک آزمایشگاه مشترک علوم فضایی امضا کردند و در مورد تبادل بیشتر اطلاعات درباره فعالیت‌های فضایی دو کشور و اطلاع‌رسانی به یکدیگر به توافق رسیدند. لازم به ذکر است که تارنمای سوئیسی SpaceWatch.Global اعلام کرد: چین مدتهاست که به کشورهایی مانند اوکراین توجه دارد و نفوذ کرده است. این سایت تأکید دارد: اوکراین دانش فنی زیادی در این حوزه دارد که می‌توان آن را با قیمت‌های نسبتا پایین و با مقاومت سیاسی ناچیزی کسب نمود.

قصد بانک بازسازی و توسعه اروپا برای مشارکت در طرح‌های آبیاری و زهکشی در اوکراین

در جلسه آنلاینی که با حضور رومان آبراموفسکی وزیر حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اوکراین با نمایندگان بانک بازسازی و توسعه اروپا برگزار شد، موضوع مشارکت این بانک در سطح‌های مرتبط با سامانه‌های آبیاری و زهکشی اوکراین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه اعلام شده که سامانه‌های آبیاری و زهکشی اوکراین نیاز به نوسازی دارند و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در این بخش باید انجام شود. در همین حال اعلام شد که مدل کنونی مجموعه تأسیسات آبی و آبیاری و قوانین کنونی اجازه دستیابی به اهداف تعیین شده را نمی‌دهند و زمان تغییر قوانین و تعیین مبانی مناسب برای اصلاحات و تدوین قوانین فرارسیده است. آبراموفسکی اعلام کرد: هدف ما خلق جذابیت در حوزه آبیاری و زهکشی برای سرمایه‌گذاری و تأمین سامانه آبیاری برای اراضی کشاورزی تا حداکثر ممکن می‌باشد. در همین حال آژانس دولتی منابع آبی اوکراین باید وظایف کلیدی خود را به عنوان آژانس مسئول برای مقابله با آبگرفتگی‌ها و سیل، حفاظت محیط زیست آبی، و اجرای سیاست‌های دولتی در زمینه مدیریت، بهره‌برداری و احیای منابع آبی سطح انجام دهد. نمایندگان بانک بازسازی و توسعه اروپا به سهم خود نظرات و دیدگاه این بانک‌ها بر لزوم انجام اصلاحات به موازات اجرای پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری تأکید کردند.

لهستان تعداد فرصت‌های شغلی برای اوکراینی‌ها را دو برابر کرد

سهمیه کاری و فرصت‌های شغلی در نظر گرفته شده توسط لهستان برای کاگران مهاجر اوکراین نسبت به ماه می دو برابر شده است. النا کریلیونینا رئیس بخش خارجی یک شرکت کاریابی اعلام کرد: سهمیه کارگران مهاجر اوکراینی در ماه آوریل تا می‌به نصف تقلیل یافته بود اما در حال حاضر فرصت‌های شغلی برای اوکراینی‌ها در لهستان دو برابر شده است. وی گفت: در حال حاضر 3600 فرصت شغلی و آگهی استخدام رسمی وجود دارد. وی توضیح داد: کارفرمایان لهستانی به دنبال اشخاصی هستند که کار بدنی انجام دهند و نیازی به آموزش عالی نداشته باشند و بتوانند مشاغلی مانند بسته‌بندی، بخش عمران و حمل و نقل در انبارها را انجام دهند.

تحلیلگران: واردات تنها به گریونا افزایش یافته است

در ماه سپتامبر سال جاری ارزش واردات که بر آن مالیات اعمال شده است معادل 121.6 میلیارد گریونا بوده که نسبت به سپتامبر سال گذشته 4.4 درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است که سپتامبر دومین ماه متوالی می‌باشد که ارزش واردات در آن بیش از زمان مشابه در سال گذشته بود. در ماه آگوست سال جاری نیز ارزش واردات به گریونا 1.5 درصد بیش از آگوست سال گذشته گزارش شد. اما ارزش واردات که بر آن مالیات اعمال شده است در ماه سپتامبر به دلار برابر 4.3 میلیارد دلار گزارش شده که 0.4 میلیارد دلار کمتر از سپتامبر سال پیش است. تحلیل‌گران دلیل این امر را سقوط ارزش گریونا می‌دانند. در مجموع میزان واردات رسمی‌کالاها و خدمات در 9 ماه نخست سال جاری معادل 34.7 میلیارد دلار است. میزان واردات در 9 ماه سال گذشته برابر 39.1 میلیارد دلار بود. بنابراین شاخص واردات در 9 ماه نخست سال جاری 11.1 درصد یا 4.35 میلیارد دلار کاهش یافته است. بیشترین کاهش واردات در گروه فرآورده‌های نفتی و سوخت، کودهای شیمیایی و فلزات آهنی و چدن مشاهده می‌شود که به ترتیب 10 میلیارد گریونا یا 37 درصد، 960 میلیون گریونا یا 88 درصد و 440 میلیون گریونا یا 17 درصد کمتر شده است.

کاهش صادرات غله

صادرات غلات از آغاز سال تجاری جاری (جولای سال 2020) معادل 15.5 میلیون تن اعلام شد که 13.74 درصد کمتر از مدت زمانی مشابه سال گذشته (17.94 میلیون تن) می‌باشد. تاکنون 10.3 میلیون تن گندم، 3.3 میلیون تن جو و 1.8 میلیون تن ذرت صادر شده است. هم‌چنین تاکنون 70 هزار تن آرد به خارج صادر شده است که 49 هزار تن کمتر از سال گذشته می‌باشد.

دلایل کاهش قیمت گندم اوکراین اعلام شد

موسسات فعال در معاملات محصولات کشاورزی قیمت هر تن گندم خوراکی و دامی را بین 50 تا 150 گریونا کاهش دادند. قیمت هر تن گندم درجه دو و دامی در تاریخ 29 اکتبر سال جاری در محدوده 8150-8400 و 8050-8350 گریونا برای تحویل در بنادر اوکراین بوده است. بدین ترتیب قیمت گندم به طور میانگین 100 گریونا در هر تن نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است. البته موسسات فعال در این حوزه شتابی برای کاهش قیمت ها تحت شرایط FOB ندارند؛ اما قیمت‌های پیشنهادی از سوی خریداران به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

کمک کره جنوبی به اوکراین در زمینه حمل و نقل ریلی

ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساخت‌های اوکراین اعلام کرد: اوکراین با همکاری بانک صادرات – واردات کره جنوبی برای توسعه حل و نقل ریلی سریع‌السیر 39 قطار کره‌ای خریداری خواهد کرد. وی این موضوع را پس از جلسه با نمایندگان شرکت هیوندای کره جنوبی اعلام کرد. وی گفت: در چند ماه گذشته چارچوب همکاری‌ها میان وزارت زیرساخت‌ها و شرکت هیوندای مورد بحث و مذاکره قرار گرفت و در حال حاضر درباره موضوع انعقاد قرارداد مذاکره می‌شود. وی افزود: وزارت زیرساخت‌های اوکراین هم اکنون در انتظار تصمیم مثبت دولت کره جنوبی در این مورد می‌باشد. پروژه راه آهن سریع‌السیر نه تنها خرید 39 قطار سریع جدید به ارزش 1.3 میلیارد دلار بلکه ساخت زیرساخت های جدید را نیز پیش‌بینی کرده است که احداث بیش از 2000 کیلومتر ریل برای این قطارها از جمله آنها می‌باشد.

ملاقات نخست وزیر با نمایندگان صندوق بین‌المللی پول

دنیس شمیگان نخست وزیر اوکراین با نمایندگان صندوق بین‌المللی پول ملاقات کرد. وی در صفحه اجتماعی خود نوشت: اوکراین توانسته است در اجرای تعهدات خود به پیشرفت‌های بزرگی نائل آید. وی اعلام کرد: ما به سرعت مواضع خود را با صندوق بین‌المللی پول نزدیک می‌کنیم. جلسه‌ای ثمربخش با شرکای بین‌المللی خود از صندوق داشتیم. اوکراین در اجرای تعهدات خود پیشرفت قابل توجهی داشته است. از آلفرد کامر و صندوق بین‌المللی پول برای این گفتگوها تشکر و یادآوری می‌کنیم که در 21 اکتبر، کابینه وزیران یک کارگروه بین دپارتمانی ایجاد کرد تا روند مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول را هماهنگ کند. خاطرنشان می‌سازد که اوکراین امیدوار است تا پیش از پایان سال جاری 700 میلیون دلار در چارچوب برنامه استندبای از صندوق بین الملی پول دریافت نماید.

شرکت چینی خریدار سهام موتورسیچ برای سومین بار از کمیته ضدانحصارگرایی درخواست مجوز معامله نمود

گروه صنعتی اوکراینی DCH و سرمایه‌گذاران شرکت چینی Skyrizon به منظور دریافت مجوز معامله سهام شرکت سهامی عام «موتورسیچ» برای سومین بار به طور رسمی از کمیته ضد انحصارگرایی اوکراین درخواست مجوز نمودند. لازم به ذکر است که کمیته ضد انحصارگرایی اوکراین در دو مرتبه پیشین درخواست آنها را رد کرده بود. سرمایه‌گذاران چینی پیش از این، در تاریخ 4 سپتامبر طی شکایتی ادعا کرده بودند که در چارچوب معامله انجام شده خواستار دریافت 3.5 میلیارد دلار خسارت از طرف اوکراینی به دلیل ایجاد مانع در انجام معامله مذکور هستند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما