معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۱

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 47( هفته چهارم مهرماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته چهارم مهرماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

وزیر خارجه آفریقای جنوبی رئیس سی و هفتمین نشست اتحادیه آفریقا

وزیر خارجه آفریقای جنوبی در روزهای 13 و 14 اکتبر ریاست سی و هفتمین نشست مجازی کمیته اجرایی اتحادیه آفریقا را به عهده خواهد داشت.  این نشست اولین گردهم آیی کمیته اجرایی پس از همه گیری کرونا است. وزیر دفاع آفریقای جنوبی نیز به عنوان رئیس هیئت آفریقای جنوبی در این نشست حاضر خواهد بود. قرار است در این نشست بودجه سال 2021 اتحادیه، و گزارشهای اقتصادی سال گذشته تصویب شود.

 هشدار وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی

وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی آفریقای جنوبی گفته است باید دهان این اسب آبی را بست (منظور شرکت های دولتی است) وگرنه اقتصاد آفریقای جنوبی به سمت آرژانتینی شدن پیش خواهد رفت. وی پیش بینی کرده است با این وضعیت دولت ورشکست خواهد شد. وزیر اقتصاد که در دانشگاه استلنبوش سخنرانی می‌کرد افزود در سخنرانی عمومی خود که برای متمم بودجه است به این موضوع خواهم پرداخت. 

 راماپوزا برنامه اقتصادی نجات آفریقای جنوبی را ارائه می‌کند

سریل رامپوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی قرار است برنامه نجات اقتصادی آفریقای جنوبی را برای مردم این کشور تشریح کند. با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن کسب و کارها و بروز مشکلات عدیده اقتصادی برای شرکتها و مشاغل کوچک و بزرگ دولت مجبور شده است طی سیاستهای حمایتی برای این مشاغل کمک های نقدی در نظر بگیرد. این در حالی است که خود دولت آفریقای جنوبی با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. راماپوزا قرار است اقدامات فوری و جبرانی دولت را برگرداندن اقتصاد آفریقای جنوبی به شرایط مناسب و پایدار تشریح کند.

 پیش بینی صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول در مورد سال 2021 آفریقای جنوبی پیش بینی جدیدی ارائه کرده است. در این گزارش افول 8 درصدی اقتصاد آفریقای جنوبی مجددا تایید شده است. افزایش نرخ بیکاری به 37 درصد نگران کننده ترین بخش این گزارش در مورد آفریقای جنوبی است. در حوزه صادرات کاهش جدی صادرات زغال سنگ آفریقای جنوبی موجب گردیده است تا آمار صادرات این کشور بشدت کاهش یابد. رشد اقتصادی آفریقای جنوبی برای سال آینده 3 درصد پیش بینی شده است.

 تانزانیا

افزایش صادرات تانزانیا در سال 2020

برابر آخرین بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی تانزانیا، صادرات کالا و خدمات در سال جاری به 9 میلیارد 815 میلیون دلار رسیده که این میزان در مقایسه با 8 میلیارد و 706 میلیون دلار در 2019 روندی صعودی را طی کرده است. شایان ذکر است که محصولات اصلی صادرات تانزانیا به طور سنتی بادام هندی، قهوه، پنبه، تنباکو و چای می‌باشند، ضمن اینکه این کشور مقادیر قابل توجهی از میوه‌ها و سبزیجات را نیز تولید و صادر می‌کند. صادرات کالاهای سنتی نیز از 569 میلیون دلار در پایان سال منتهی به مارس 2018 ، به 1 میلیارد و 17 میلیون دلار در بازه زمانی مشابه در سال 2020 افزایش یافته است. در این گزارش تصریح شده که صادرات کالاهای غیر سنتی در سال منتهی به ژوئن 2020 از 3 میلیارد و 680 میلیون دلار در بازه زمانی مشابه در سال 2019 به 4 میلیارد و 870 میلیون دلار افزایش یافته که بیشتر بدلیل افزایش درآمد ارزی حاصل از صادرات مواد معدنی به ویژه طلا و محصولات کشاورزی رقم خورده است. در همین چارچوب صادرات طلا در سال جاری که 56 درصد از صادرات غیر سنتی کشور را تشکیل داده، به دلیل افزایش حجم و تأثیرات قیمت در بازار جهانی با رشد 53 درصدی به 2 میلیارد و 729 میلیون دلار رسیده است.

 رشد تولید ناخالص داخلی تانزانیا در سال 2020

برابر آخرین گزارش صندوق بین المللی پول، سرعت فعالیت های اقتصادی در تانزانیا که اخیرا با روند افزایشی پیش رفته، ناشی از افزایش سرمایه گذاری‌های عمومی، رشد مجدد صادرات و افزایش اعتبار بخش خصوصی می‌باشد. در حقیقت رشد واقعی تولید ناخالص داخلی نزدیک به 6 درصد گزارش شده بطوریکه افزایش فعالیت های ساخت و ساز و معدن علارغم شرایط اخیر اپیدمی‌کوید19 بسیار مشهود بوده است. سایر شاخص های اقتصادی به یک فضای اقتصادی مثبت اشاره دارند. در همین راستا تورم سالانه 3.7 درصد نرخ پایدار ارز، ذخایر ارزی معادل حدود 5 ماه واردات و بدهی‌های عمومی زیر 40 درصد از تولید ناخالص داخلی می‌باشند.

 زنگبار تانزانیا

افزایش درآمد ارزی زنگبار

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی تانزانیا، درآمد حاصل از صادرات کالاها و خدمات در طی سال منتهی به ژوئن 2020 با افزایش 22 درصدی نسبت به سال قبل از 189 میلیون دلار به 231 میلیون دلار صعود کرد. کارشناسان اقتصادی مهمترین دلیل این افزایش را بهبود تولید و صادرات میخک و جلبک دریایی دانسته اند. در همین راستا میزان صادرات میخک در ژوئیه 2020 نبست به مدت مشابه سال 2019 با افزایش 1.2 میلیون دلاری از 17.4 میلیون دلار به 18.6 میلیون دلار صعود کرد که بیشتر به دلیل افزایش حجم در صادرات این محصول تلقی می‌گردد. در حالیکه در همان دوره قیمت میخک به ازای هر تن از 6800 دلار به 4838 دلار کاهش یافته است. همچنین درآمد حاصل از صادرات جلبک دریایی در سال جاری با افزایش 34 درصدی مواجه شده از 8700 تن به ارزش 4 میلیون دلار در سال 2019 به 8000 تن به ارزش 5.5 میلیون دلار رسیده است. بدیهیست که قیمت جلبک دریایی در هر تن 45 درصد افزایش داشته است.

 نامیبیا

تعلیق تمام پروازهای خارجی شرکت هواپیمایی نامیبیا

شرکت هواپیمایی نامیبیا اعلام کرد به دلیل بسته بودن مرزهای کشورهایی که این شرکت به آنها پرواز دارد، تا اطلاع ثانوی تمام پروازهای خارجی خود را تعلیق کرده است. رییس روابط عمومی ایر نامیبیا گفت: به دلیل اثرات منفی شیوع کرونا بر صنعت هوایی در کشورهای جهان و الزام مسافران به قرنطینه یک هفته تا 14 روزه، بسیاری از افراد ترجیح می دهند فعلا مسافرت نکنند و این موجب زیان سنگین به شرکت های هواپیمایی شده است. وی افزود: ایر نامیبیا پروازهای داخلی را از 20 سپتامبر و در پی پایان یافتن شرایط اضطراری از سرگرفته است و پروازهای خارجی را نیز بصورت چارتر انجام می دهد. گفتنی است شرکت هواپیمایی نامیبیا مدتهاست با مشکلات شدید مالی مواجه است و دولت نیز اعلام کرده حاضر نیست بیش از این به شرکت مذکور منابع مالی تزریق کند.

لغو قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی در نامیبیا

هیئت مرکزی نظارت برای قراردادها اعلام کرد که یک قرارداد مشترک به ارزش 364 میلیون دلار نامیبیا برای احداث یک نیروگاه خورشیدی را لغو کرده است. این هیئت پیشتر مناقصه احداث این نیروگاه 20 مگاواتی در استان Erongo را منتشر و دو شرکت Hospul Africa و Tulive Private را برنده اعلام کرده بود اما درپی برخی ادعا مبنی بر تحت فشار قرار گرفتن تعدادی از اعضای هیات مذکور برای واگذاری مناقصه به این شرکت ها، اکنون مجبور به لغو آن شده است. از سوی دیگر، برخی شرکت های متقاضی این مناقصه نیز نسبت به نحوه برگزاری آن اعتراض کرده اند. خریدار برق تولیدی این نیروگاه خورشیدی شرکت ملی برق نامیبیا خواهد بود که اعلام کرده قصد دارد ظرف 5 سال آینده 4.7 میلیارد دلار نامیبیا در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه گزاری کند.

 جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

سفر رئیس جمهور اریتره به اتیوپی

رئیس جمهور اریتره روز دوشنبه 12 اکتبر برای سفری سه روزه عازم اتیوپی شد. وزیر امور خارجه­ ی اریتره عثمان صالح و مشاور رئیس جمهوری مانه گبراب نیز در این سفر، ایسایاس آفورکی را همراهی می­کنند. گبراب اظهار داشت که رهبران دو کشور در مورد بهبود روابط دوجانبه و هم­چنین تحکیم همکاری­ های منطقه ­ای رایزنی ­های گسترده­ای خواهند داشت. شایان ذکر است که دو کشور در سال 2019 با امضای پیمان همکاری، توافق کردند که در زمینه­ های مختلف همکاری نمایند؛ اما از نظر اجرای توافقنامه ­هایی که متضمن مجاز بودن اتیوپی برای بهره­ برداری از بنادر آساب و ماساوا بود توافقی صورت نپذیرفت.

جمهوری فدرال سومالی   

واگذاری مدیریت بندر موگادیشو به شرکت ترکیه­ ای

به نقل از رسانه­های محلی در روز دوشنبه 12 اکتبر، یک شرکت ترکیه­ای قراردادی 14 ساله برای اداره­ و بازسازی بندر موگادیشو در سومالی به امضا رسانده است. تلویزیون ملی سومالی در این بازه گفت: "(گروه) آلبایراک ترکیه و دولت فدرال سومالی موافقتنامه­ای امضا کرده­اند که به این شرکت، امتیاز جدید به مدت 14 سال برای مدیریت بندر موگادیشو اعطا می­کند". انعقاد این قرارداد پس از چند روز بحث و گفتگو بین گروه آلبایراک و دولت فدرال سومالی در مورد تقسیم درآمد و سایر موضوعات اساسی صورت گرفت. وزیر حمل و نقل دریایی و بنادر سومالی ماریام اویس جاما به خبرنگاران گفت که این شرکت در بازسازی و سرمایه­گذاری برای به­روز رسانی تاسیسات بندر در عین افزایش تجارت از طریق مبادی اصلی به شاخ آفریقا کمک خواهد کرد. شایان ذکر است که آژانس همکاری و هماهنگی تریکه (تیکا) در بخش­های گوناگون- عمدتا پروژه­های عمرانی و اجتماعی- کمک­هایی را به سومالی اختصاص داده است. ترکیه هم­چنین بیمارستان آموزشی و پژوهشی رجب طیب اردوغان را احداث و فرودگاه بین­ المللی عدن اَد را در موگادیشو بازسازی کرده است.

زیمبابوه

پیام پوتین درخصوص از سرگیری توسعه همکاری‌ها

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیامی ‌به رئیس جمهور زیمبابوه فرستاد. این پیام با هدف مستحکم کردن روابط و بهبود مناسبات سیاسی و توسعه همکاری‌های دو جانبه برای بنا نهادن رویکرد جدید همکاری‌های بین دو کشور فرستاده شده است.  این پیام را  سیبو سیسو مویو وزیر امور خارجه و تجارت بین الملل زیمبابوه از نیکلای ولادیمیر کراسینکف سفیر روسیه در زیمبابوه دریافت کرد. مویو در توئیتی در این باره اعلام کرد، تلاش های ما برای همکاری‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی با روسیه درحال شتاب گرفتن است.  این همکاری‌ها در حوزه اجتماعی شامل کمک های بهداشتی و در حوزه اقتصادی، سرمایه گذاری روسیه در معادن زیمبابوه به ویژه در معادن پلاتینیوم و الماس است.

 سفیرآمریکا: زیمبابوه می‌تواند دوباره سرپا گردد

منانگاگوا رئیس جمهور زیمبابوه گفت برایان نیکولز سفیر امریکا  اعلام کرده، اگر به درخواست ما برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی عمل شود،  زیمبابوه می‌تواند دوباره سرپا و شکوفا شود. برایان نیکولز تصریح کرد، دولت ایالات متحده آمریکا منانگاگوا و دولت وی را مد نظر قرار داده و می داند مردم زیمبابوه مدت طولانی است که در رنج هستند. سفیر آمریکا که در روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با دیلی نیوز سخن می‌گفت، گفته واشنگتن آماده است در همه زمینه‌ها به زیمبابوه کمک کند، این درحالی است که خود منانگاگوا گفته که مشتاق بهبود روابط سرد دو دهه گذشته زیمبابوه با کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا می‌باشد.

 سفیر انگلیس خوشحالی خود را درمورد تصویب توافق نامه اقتصادی با زیمبابوه ابراز نمود

سفیر انگلستان در زیمبابوه در صفحه رسمی ‌توئیتر خود اعلام کرد، خوشحالیم که مقامات زیمبابوه نسبت به تصویب توافقنامه مشارکت اقتصادی با انگلیس اقدام نموده است. این توافق تضمین می‌کند که صادرکنندگان هردو کشور همچنان از تعرفه‌های مناسب برخوردار باشند. وی تصریح کرد انگلیس از بهبود روابط و همکاری‌ها در قالب مشارکت اقتصادی دوجانبه استقبال نموده و از مشاغل موجود در زیمبابوه برای توسعه اقتصادی حمایت می‌کند.

جمهوری چاد

 تصویب کمک جدید برای 28 کشور فقیر از جمله چاد توسط صندوق بین المللی پول

هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول (FMI) در تاریخ 2 اکتبر سال 2020، بخش دوم شش ماهه تخفیف خدمات بدهی برای 28 کشور عضو به عنوان بخشی از مهار فاجعه و امداد (CCRT) را تصویب کرد. کشورهای مورد نظر شامل: افغانستان، بنین، بورکینافاسو، بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کومور، جمهوری دموکراتیک کنگو، جیبوتی، اتیوپی، گامبیا، گینه، گینه بیسائو، هائیتی، لیبریا، ماداگاسکار، مالاوی، موزامبیک، نپال، نیجر، رواندا، سائوتومه و پرینسیپ، سیرالئون، جزایر سلیمان، تاجیکستان، تانزانیا، توگو و یمن می‌باشد. بیماری همه گیر COVID-19 همچنان پیامدهای جدی انسانی و اقتصادی برای اعضای صندوق دارد. قابل ذکر است: 28 عضو از 29 عضو واجد شرایط این تخفیف هستند. تنها کشور مالی به علت بحران سیاسی، هنوز در حالت تعلیق مانده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا) 

تمایل زیاد تشیسکدی برای پیوستن به جامعه کشورهای شرق آفریقا (EAC)

رئیس جمهور کنگو مایل است که هرچه زودتر کشورش به جامعه کشورهای شرق آفریقا بپیوندد. تشیسکدی پس از روی کار آمدن از ژانویه 2019 تحرک زیادی در این خصوص نشان داده و تلاش نموده که کنگو به این جامعه بپیوندد. وی تاکنون به تمامی‌کشورهای همسایه کنگو سفر نموده است و در این میان  5 کشور عضو جامعه شرق آفریقا محسوب می‌شوند این در حالیست که کابیلا چنین رویه ای را نداشته است. کنگو با همسایگان شرقی خود مشکلات پیچیده ای دارد لذا وی به دنبال تقویت روابط تجاری با این کشورها، یکپارچگی اقتصادی با آن‌ها و نهایتا صلح و آرامش مردم در داخل و مرزهای این کشور می‌باشد. 

 نیجریه

نیجریه تبدیل به بزرگترین تولید کننده برنج در آفریقا گردید

آقای سابو نانونو وزیر کشاورزی و توسعه روستایی نیجریه در مراسم روز جهانی غذا در 16 اکتبر با اعلام این خبر گفت در دولت کنونی پیشرفت بزرگی در تولیدات کشاورزی و بهبود بهره وری در این حوزه انجام گرفته است. نانونو گفت برای تقویت امنیت غذایی، نیجریه واردات را مهار کرده و یک برنامه قوی برای تولید برنج و تشویق کشاورزان برای تولید بیشتر این محصول را اجرا نمود و اکنون تلاش های انجام شده در حال نشان دادن ثمرات خود هستند.

  سنگال

ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران با وزیر مسکن و شهرسازی سنگال

 سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال، روز سه شنبه ۲۲ مهر 1399 با آقای عبدو کریم فوفانا وزیر شهرسازی، مسکن و بهداشت عمومی جمهوری سنگال دیدار و گفتگو کرد. طرفین در این دیدار ضمن تاکید بر توانمندی‌های شرکت های جمهوری اسلامی ایران در ساخت و ساز مسکن اجتماعی، بر لزوم فعال سازی همکاری‌های دوجانبه با توجه به پنجاهمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک ایران و سنگال تأکید و درباره سایر موضوعات مورد اهتمام دو کشور بحث و تبادل نظر نمودند.

 سیرالئون

بانک جهانی و شرکای توسعه توافقنامه ای در حمایت از بخش آموزش سیرالئون به امضاء رساندند

رئیس جمهور سیرالئون، جولیوس مادا بیو در ابتدای بدست گرفتن قدرت مهمترین برنامه خود را طرح آموزش رایگان با هدف توسعه سرمایه انسانی کیفی قرار داد. بانک جهانی با همراهی اتحادیه اروپا، دفتر مشترک المنافع - توسعه انگلستان و صندوق ایرلند توافقنامه ای را به امضاء رساندند که بر اساس آن متعهد به توسعه بخش اموزش کشور از طریق صندوق اعتماد اهداکنندگان که توسط بانک جهانی مدیریت می‌گردد، خواهند شد. این طرح با کمک 50 میلیون دلاری بانک جهانی، 13 میلیون یورویی اتحادیه اروپا، 5 میلیون یورویی ایرلند و 2 میلیون پوندی صندوق کمکهای بریتانیا پشتیبانی می‌گردد. سیرالئون در رابطه با ثبت نام در مدارس دستاوردهای قابل توجهی داشته است اما نتایج کیفی و کسب مهارت پایین ترین رتبه در آفریقا را دارد. بخش آموزش این کشور همچنین از نابرابری عمیق میان جوامع شهری و روستایی، مدیریت و عملکرد ضعیف و چالش های آموزشی ناشی از بیماری کووید-19 رنج می‌برد. گیل مارتین، مدیر بانک جهانی مستقر در سیرالئون در اینباره اظهار داشت، این طرح از تعهد دولت در دستیابی به رویکرد فراگیر در آموزش با کیفیت، افزایش حضور دختران بویژه در مدارس متوسطه، بهبود فضای یادگیری برای کودکان معلول پشتیبانی خواهد کرد

گینه بیسائو

درخواست رئیس جمهوری گینه بیسائو برای پرداخت مالیات

ژنرال اومارو سیسوکو امبالو، رئیس جمهوری گینه بیسائو روز دوشنبه 12 اکتبر 2020 از شرکت ها خواست برای کمک به توسعه کشور مالیات خود را به دولت بپردازند، چرا که این یکی از اهداف اصلی برنامه توسعه ای او است. رئیس جمهوری همچنین در بخشی از سخنانش اعلام کرد عدالت باید بتواند "جامعه را اخلاق مدار کند" و در پایان دادن به همه بدی‌های که بر جامعه تأثیرگذارند، موثر واقع گردد و اینکه مبارزه با جرم فقط فقط در صورت مستقل بودن دستگاه عدالت قابل اجراست.

 گامبیا

لغو محدودیت های مربوط به سفرهای توریستی در گامبیا

دولت گامبیا با نزدیک شدن به فصل گردشگری، محدودیت های مرتبط با COVID-19 در سفرها و اجتماعات عمومی را کاهش داد. فصل گردشگری شش ماهه گامبیا معمولاً از پایان ماه اکتبر آغاز می‌شود. روز شنبه 19 مهر ماه 1399، دولت این کشور قرنطینه اجباری دو هفته ای که برای مسافران خارجی اعمال می‌شد را لغو کرد. البته مسافران باید کماکان مدارکی از نتایج آزمایش منفی PCR ارائه دهند که بیش از 72 ساعت قبل از ورود آنها انجام نشده باشد. افرادی که دارای نتایج آزمایش مثبت هستند قرنطینه می‌شوند. اقتصاد گامبیا به شدت تحت تأثیر COVID-19 قرار گرفته است و تخمین زده می‌شود که 20 درصد کاهش درآمد داشته باشد. یکی از بخش های کلیدی که به دلیل همه گیری کرونا زمین گیر شده، حوزه جهانگردی است. ارزیابی منتشر شده توسط هیئت گردشگری گامبیا در ماه مه 2020 تخمین می زند که این بخش تا سقف 108 میلیون دلار ضرر خواهد داشت.گردشگری سهم 20 درصدی در تولید ناخالص داخلی گامبیا دارد اما از ماه مارس که این کشور اولین مورد COVID-19 را به ثبت رساند ، این بخش متوقف شده است.

 دماغه سبز

باز شدن مرزهای هوایی و دریایی کشور دماغه سبز

سفارت دماغه سبز در سنگال با ارسال یادداشتی به وزارت خارجه محل و نمایندگی‌های دیپلماتیک اعلام کرد مرزهای هوایی و دریایی دماغه سبز از تاریخ 12 اکتبر 2020 برای پروازهای مسافری و تجاری برقرار شده است. یادآوری می‌شود مسافران جهت ورود به دماغه سبز، باید تست منفی پی سی آر را با حداکثر 72 ساعت اعتبار، قبل از پرواز ارائه کنند.

اتحادیه آفریقا

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در 37 امین نشست عادی وزرای خارجه کشورهای عضو، حضور یافت

در نشست مزبور که روز سه شنبه 22 مهر 99 به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید، اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا در سطح قاره، موضوع خاموشی سلاح ها، ضرورت اصلاحات ساختاری و پیش نویس بودجه اتحادیه آفریقا توسط اعضاء شورای اجرائی (وزرای خارجه) مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. اهم اظهارات آقای "موسی فکی" رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در نشست مزبور به شرح زیر می‌باشد؛ اشاره به اقدامات و ابتکارات صورت گرفته توسط آقای "رامافوزا" رئیس جمهور آفریقای جنوبی و رئیس دوره ای اتحادیه آفریقا، روسای کمیسیون‌های اتحادیه و جوامع اقتصادی منطقه ای (RECs) در سطح قاره به منظور پاسخگویی موثر و سازگار جهت مقابله با بیماری کرونا، از جمله تاسیس صندوق پاسخگویی اتحادیه به کووید- 19 در فوریه سال جاری اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت تامین منابع جدید برای کشورهای آفریقایی به منظور مبارزه با پیامدهای بیماری کرونا و تلاش جهت تخفیف بدهی خارجی کشورهای عضو اتحادیه اشاره به اقدامات انجام شده برای خاموشی سلاح ها (تم سال اتحادیه) با هدف تقویت صلح و امنیت در سطح قاره از جمله راه اندازی کمپین "من سلاحم را تحویل می دهم" اشاره به توافقات صلح صورت گرفته طی 10 ماه گذشته در سطح قاره شامل؛ صلح در سودان جنوبی، سودان و ابراز امیدواری جهت برقراری صلح در لیبی اشاره به پیش نویس بودجه سال 2021 اتحادیه که نسبت به بودجه سال گذشته، دو درصد کاهش یافته است. شایان ذکر است؛ سی و هفتمین نشست شورای وزیران مقرر بود در جولای 2020 در انجامنا (چاد) برگزار شود که به دلیل همه گیری کرونا تا 13 اکتبر 2020 به تعویق افتاد و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما