معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۳- ۰۹:۱۵ - مشاهده: ۳۱۵

افزایش میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی( FDI) در هند در 5 ماه اول سال مالی 2020

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هند در بازه زمانی 5 ماه اول سال مالی هند (آوریل تا آگوست 2020)، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 16 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در سه ماه ابتدایی سال مالی (آوریل، می و ژوئن 2020) جذب سرمایه گذاری خارجی به دلیل شیوع کرونا و اعمال محدودیت ها و قرنطینه چهار مرحله ای در این کشور پهناور، با کاهش 60 درصدی روبرو شده بود، لیکن با آغاز بازگشایی‌های اقتصادی و برداشته شدن محدودیت های قرنطینه و آغاز مجدد فعالیت های اقتصادی در ماه‌های ژوئیه و آگوست، این کمبود جبران و اکنون طبق اعلام وزارت دارایی هند، این کشور شاهد بیشترین میزان افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در 5 ماه نخست سال مالی بوده است.

  سرمایه گذاری خارجی به کلیه شغل ها، کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی اطلاق می‌گردد که در آن سرمایه‌های یک کشور به کشوری دیگر که از قابلیت های اقتصادی برخوردار بوده و احتمال برگشت سرمایه در آن بالاست، گرایش پیدا می‌کند. کشورهای مقصد کشورهایی هستند که از قابلیت هایی نظیر اقتصاد پویا، دولت باثبات، نیروی‌کار ارزان و ماهر، شفافیت، وحدت رویه و تسریع در فرآیندها، برخوردار باشند و در نتیجه به عنوان مقصدی برای سوق پیدا کردن سرمایه خارجی در نظر گرفته می‌شوند که این امر نه تنها باعث به جریان افتادن سرمایه به آن کشور می‌گردد، بلکه انتقال مهارت، فن‌آوری و دانش را نیز برای کشور مقصد به همراه دارد.

      هند نیز از جمله کشورهایی است که پس از اعمال اصلاحات اقتصادی از سال 1991 و روی آوردن به اقتصاد آزاد، و اقدامات دولت و وزارت خانه‌های مرتبط در هند در زمینه تسهیل سرمایه گذاری خارجی، ایجاد پنجره واحد برای فرآیند ثبت سرمایه گذاری خارجی، ارتقاء در شاخص بهبود کسب و کار، اصلاحات اقتصادی و قوانین مربوط به آن در کنار نیروی کار جوان و ارزان، پویایی اقتصاد، ثبات دولت و ...در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی به موفقیت‌های بی‌شماری دست یافته است، به‌طوری‌که طبق اعلام وزارت بازرگانی هند در سال 2019 در رتبه هشتم موفق‌ترین کشورها در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به میزان 51 میلیارد دلار قرار گرفته است.

      هند توانسته است در طی 5 سال اخیر با 63 پله صعود از رتبه 142 در شاخص بهبود فضای کسب و کار (ease of doing business) به رتبه 79 در سال 2019 ارتقاء پیدا کند و در این میان، برنامه‌های مدونی برای رسیدن به رتبه زیر 50 در سال 2020 را در دستور کار خود قرار داده است. ایالت های مختلف هند هرکدام بسته به قابلیت جذب سرمایه خارجی، ابتکارات خود را برای جذب سرمایه‌ها به خرج داده اند، و به طور کلی تاکید مقامات وزارت بازرگانی، دارایی و بانک خزانه داری هند به کاهش مدت زمان فرآیند جذب سرمایه گذاری و مراحل صد در صد الکترونیکی شدن آن است و در این راستا موفق به کاهش این روند از 3-4 ماه به 5 الی 6 هفته شده اند.

     مجموع سرمایه گذاری مستقیم هند در طول شش سال اخیر به نسبت قبل با افزایش 55 درصدی مواجه بوده است. طبق اعلام وزارت بازرگانی هند، از سال 2008 تا 2014 مجموعا 231 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در هند جذب شده است که این رقم با 127 میلیارد دلار افزایش در بازه زمانی 2014 تا 2020 به رقم 358 میلیارد دلار بالغ شده است.

در مدت 5 ماه اخیر، شرکت فیس بوک با خرید حدود 10 درصد از سهام شرکت ارتباطی Jio متعلق به مالک ثروتمند هندی آقای موکش آمبانی، بزرگترین سرمایه گذاری حدود 5.7 میلیارد دلاری را در این شرکت هندی آغاز نمود. در کنار این، سرمایه گذاری‌های عمده دیگر از سوی شرکت نفت ابوظبی در شرکت نفتی ریلاینس به میزان یک میلیارد دلار انجام گرفته است.

در طی چند سال اخیر، بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی در هند از منشا کشورهای موریس با 30 درصد، سنگاپور 21 درصد، ژاپن و هلند 7 درصد، بریتانیا و آمریکا 6 درصد، آلمان 3 درصد، قبرس و فرانسه و امارات حدود 2 درصد، بوده است. 

ایالت‌های هند که بیشترین آمار را در جذب سرمایه گذاری خارجی داشته اند به ترتیب ماهاراشترا با 28 درصد، کارناتاکا با 19 درصد، دهلی با 16 درصد، گجرات با 10 درصد، جارکند با 9 درصد، تامیل نادو با 5 و نهایتا تلنگانا با 4 درصد می‌باشند.

عمده این سرمایه گذاری‌ها در حوزه‌های خدمات با 17 درصد، نرم افزار و سخت افزار با 10 درصد، ارتباطات با 8 در صد، تجارت با 6 درصد، زیرساخت با 5 درصد، خودرو با 5 درصد، مواد شیمیایی با 4 درصد و دارو گردشگری با 3 درصد انجام شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما