معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۴۴۵

اخبار اقتصادی پاکستان( نیمه دوم مهرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در نیمه دوم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تصمیم دولت پاکستان برای تاسیس چهار مرکز نمایشگاهی در ایالت پنجاب

 آقای عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی و سرمایه گذاری گفت وزارت بازرگانی پاکستان مراکز نمایشگاهی مشترک در چهار شهر ایالت پنجاب را تاسیس خواهد کرد. وی طی جلسه ای با آقای عثمان بزدار سر وزیر پنجاب از دولت این ایالت خواست تا زمین این نمایشگاه‌ها را در سیالکوت، گجرات، وزیرآباد و گوجرانوالا تأمین کند. وی تأکید کرد که این اقدام برای تقویت اقتصاد از طریق رشد صادرات ضروری است.

 تامین تمامی ‌شرایط FATF از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار پاکستان

 امیر خان رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار پاکستان (SECP) روز گفت تمامی الزامات و شرایط گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برآورده شده و معاملات مشکوک مربوط به پولشویی و تأمین مالی ترور به طور موثر کنترل می‌شود. خان در مراسم صندوق های معاملاتی مبادله ای (ETF) گفت تمامی‌ شرایط FATF تا حد زیادی برآورده شده و تمرکز بر روی پولشویی و نظارت می‌باشد.

 اعطای 20 مجوز بلوک های جدید ذخایر نفت و گاز به شرکت های اکتشافی از سوی وزارت نفت پاکستان

در تلاش برای کاهش وابستگی به گاز وارداتی و تأمین نیازهای گازی پاکستان، وزارت نفت (PD) تصمیم گرفت 20 مجوز اکتشاف را به شرکت های علاقه مند به اکتشاف و تولید (E&P) اعطا نماید. عبدالجبار میون مدیر (DGPC) از پیشنهادات شرکتهای E&P برای اعطای بلوکهای واقع در چهار ایالت دعوت به عمل آورده است. براساس دستورالعمل های موجود، اسناد مناقصه را می‌توان با درخواست کتبی و پرداخت هزینه غیر قابل استرداد 100 دلار به نفع DGPC از طریق پیش نویس بانکی از دفتر DGPC دریافت کرد. این اسناد همچنین از طریق آنلاین نیز قابل دریافت می‌باشد. مهلت ارسال مدارک تا ساعت 10 صبح (PST – به وقت رسمی‌ پاکستان) مورخ 15 ژانویه 2021 به دفتر DGPC می‌باشد. پیشنهادات ارائه شده توسط متقاضیان، غیرقابل فسخ و بدون قید و شرط در نظر گرفته می‌شود.

 تصمیم پاکستان برای بررسی حذف عوارض گمرکی مازاد واردات

هیئتی به سرپرستی آقای عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی و سرمایه گذاری موافقت خود را با جهت بررسی پیشنهاد حذف عوارض اضافی گمرکی در 152 خط تعرفه برای تأمین مواد اولیه ارزان تر به صنایع داخلی را اعلام نمود. این هیئت طی یک اعلامیه رسمی اظهار داشت حذف ناهماهنگی‌ها در ساختار تعرفه‌ها جهت تامین مواد اولیه ارزان قیمت برای بخش صنایع، یک ضرورت بوده و موجب کاهش هزینه‌های تجاری خواهد شد. این برنامه همچنین به بهبود رقابت صادرات پاکستان در مقابل شرکای تجاری کمک می‌کند.

 همکاری یونسکو و شرکت چینی هواوی با دانشگاه‌های پاکستانی برای توسعه آموزش های مربوط به هوش مصنوعی

دفتر منطقه ای یونسکو با همکاری شرکت هواوی برنامه ویژه ای برای دانشگاه‌های پاکستانی جهت ارتقای آموزش های مربوط به هوش مصنوعی برگزار خواهد کرد. هدف این برنامه ارتقای توانمندی‌های دانشجویان پاکستانی و بهره برداری از این فناوری می‌باشد. این بخشی از برنامه دفتر منطقه ای یونسکو با همکاری شرکت هواوی درجهت بهبود مهارت های دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی (AI) است که در اجلاس HUAWEI CONNECT شانگهای چین در سال 2019 توافق شده است.

 پیگیری استراتژی‌های چند جانبه ای برای تأمین نیازهای گازی پاکستان

دولت پاکستان یک استراتژی چند جانبه را دنبال می‌کند تا نیازهای روزافزون گاز کشور را در طول سال به ویژه در فصل زمستان تأمین کند. افزایش واردات LNG، توسعه ذخایر زیرزمینی گاز، پروژه‌های خط لوله انتقال گاز از خارج از کشور، تسریع در فعالیت های اکتشاف نفت و گاز، تقویت شبکه انتقال و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برخی از ویژگی‌های اصلی استراتژی دولت برای دستیابی به این اهداف است. دو ترمینال LNG با ظرفیت کامل خود در حال فعالیت بوده و تا حدودی شکاف بین عرضه و تقاضا کالا را از بین می‌برند. در همین راستا دولت در راستای تشویق جهت واردات LNG به پنج شرکت بخش خصوصی اجازه داده تا پایانه‌های جدید LNG را ایجاد کنند. دو شرکت چند ملیتی قرار است طی چند ماه آینده کار خود را برای راه اندازی پایانه‌های LNG آغاز نمایند. برای تأمین تقاضای بیشتر گاز، دولت همچنین با همکاری بانک توسعه آسیا (ADB) بر پروژه توسعه مخازن استراتژیک زیرزمینی (SUGS) همکاری می‌کند. وزارت نفت نیز در حال آماده سازی فرآیند مناقصه برای 27 بلوک جدید E&P با هدف افزایش فعالیت های حفاری نفت و گاز در مناطق مختلف کشور می‌باشد. اگر چه برداشت از بلوک های جدید، تقریباً 4-5 سال زمان می‌برد تا به بهره برداری رسد زیرا فرآیند مطالعات، آزمایش، حفاری و نصب برنامه‌های پردازش و خطوط لوله باید طی شود. در خصوص پروژه‌های فرامرزی، پاکستان به طور فعال پروژه‌های خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (TAPI) و ایران - پاکستان (IP) را برای تأمین نیازهای انرژی خود دنبال می‌کند.  پاکستان همچنین توافق نامه ای با روسیه برای همکای‌های انرژی از طریق سواحل دریایی، برای تأمین گاز از منابع خاورمیانه امضا کرده است.

 رایزنی پاکستان با امارات متحده عربی و عربستان درخصوص توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری

پاکستان و امارات متحده عربی توافق کرده اند که همکاری‌های دوجانبه در بخش های اقتصادی و تجاری را ارتقا دهند. این توافق طی مکالمه تلفنی بین شاه محمود قریشی وزیر خارجه و عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی بیان شد. شاه محمود قریشی با بیان اینکه پاکستان و امارات متحده عربی از روابط عمیق تاریخی و برادرانه برخوردار هستند، افزود میلیون‌ها پاکستانی مقیم امارات متحده عربی طی دهه‌های گذشته به توسعه امارات کمک کرده اند. وی خاطرنشان کرد در تمامی عرصه‌های دشوار از جمله ویروس کرونا دو کشور برادر در کنار یکدیگر ایستاده اند. دو وزیر همچنین درخصوص موضوعات مورد علاقه متقابل از جمله روابط دو جانبه و اوضاع سیاسی کلی منطقه گفتگو کردند. همچنین آقای قریشی وزیر امور خارجه مکالمه تلفنی با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، همتای سعودی خود انجام داده و در مورد روابط دوجانبه، اوضاع منطقه ای و سایر موضوعات مورد علاقه مشترک گفتگو کرد. قریشی تأکید کرد که پاکستان و عربستان سعودی دارای روابط برادرانه تاریخی و ریشه دار هستند. وی از حمایت مداوم پادشاهی از پاکستان در خصوص مسئله کشمیر قدردانی کرد. وزیر خارجه پاکستان همچنین تماس تلفنی جداگانه ای با آقای عبدالله عامر الصواح وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان داشته و طرفین درخصوص توسعه همکاری‌های دو جانبه در زمینه فناوری اطلاعات (IT) و همکاری در خصوص موارد مورد علاقه مشترک را افزایش دهند.

 تصمیم ژاپن برای اعطای 471 میلیون ین کمک مالی بلاعوض به پاکستان جهت ساخت مدارس مقاوم در برابر بلایای طبیعی

 دولت ژاپن موافقت خود را با اعطای 471 میلیون ین ژاپن (JPY) برای ساخت مدارس مقاوم در برابر بلایای طبیعی در ایالت خیبرپختونخوا اعلام نمود. درهمین خصوص قراردادی بین سفیر ژاپن در پاکستان و نماینده دفتر منطقه ای زیستگاه‌های ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه امضا و مبادله شد. براساس این پروژه، بازسازی، مقاوم سازی و تعمیر 150 مدرسه و ساخت 12 مدرسه جدید انجام خواهد شد. سفیر ژاپن در پاکستان در حاشیه امضای این قرارداد تأکید کرد که این کشور به حمایت از پاکستان برای تقویت بیشتر مدیریت بلایا و همچنین بهبود امکانات در بخش آموزش ادامه خواهد داد.

 تصویب مجدد پروژه فرودگاه بین المللی گوادر با افزایش هزینه 147 درصدی توسط دولت پاکستان

دولت، پروژه فرودگاه بین المللی گوادر را پس از تجدید نظر با هزینه 55.4 میلیارد روپیه تصویب کرد. کمیته توسعه مرکزی (CDWP) که موظف به بررسی و تأیید طرح های توسعه و ارجاع پروژه‌های کلان به کمیته اجرایی شورای اقتصاد ملی است، این پروژه را تصویب کرد. این طرح همچنین شامل طرح جاده گوادر نیز می‌گردد. جلسه CDWP به ریاست جهانزیب خان معاون رئیس کمیسیون برنامه ریزی برگزار گردید. هزینه این پروژه با بودجه دولت پاکستان و کمک مالی چین تأمین می‌شود. در ابتدا پروژه فرودگاه با هزینه 7.5 میلیارد روپیه در سال 2010 تصویب شد. در اصلاحیه بعدی هزینه این پروژه به 22.2 میلیارد روپیه ای رسید و اکنون با 147 درصد افزایش، با مبلغ 55.4 میلیارد روپیه به تصویب رسید.

 توافق پاکستان و شرکت اسلامی ‌بین المللی تامین مالی تجاری درخصوص اعطای 386 میلیون دلار برای واردات نفت و LNG

پاکستان و شرکت اسلامی‌بین المللی تامین مالی تجاری (ITFC) قراردادی به ارزش 386 میلیون دلار برای واردات نفت و LNG به امضا رسانده اند. این توافق نامه منعکس کننده اعتماد موسسات مالی بین المللی به اقتصاد پاکستان و آینده کشور ارزیابی شده است. در طول امضای قرارداد، طرفین ابراز امیدواری کردند که برای توسعه اقتصادی اجتماعی کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند. این قرارداد بخشی از بسته مالی 4.5 میلیارد دلاری است که حدود دو سال پیش بین پاکستان و بانک توسعه اسلامی‌توافق شده بود. پاکستان همچنین امیدوار است 100 میلیون دلاری دیگر نیز تا ماه دسامبر سالجاری در همین راستا دریافت نماید.

 تصویب قانون تاسیس EXIM بانک پاکستان از سوی کابینه

کابینه فدرال پاکستان قانون تاسیس بانک صادرات و واردات (EXIM Bank) را تصویب نمود. تصویب این قانون، براساس توصیه‌های مقامات ارشد دولتی در وزارت دارایی و کارشناسان حقوقی بوده است. EXIM Bank پاکستان در ژوئن 2015 برای ارتقا، گسترش و تنوع بخشیدن به تجارت بین المللی و همچنین ارائه خدمات به صادرکنندگان و واردکنندگان در قالب یک شرکت قانونی مورد حمایت و پشتیبانی دولت ایجاد شده است.

 پیش بینی افزایش نرخ بیکاری و تورم پاکستان از سوی صندوق بین المللی پول

 صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد نرخ رشد اقتصادی برای پاکستان همراه با افزایش نرخ تورم و بیکاری در طول سال مالی جاری باشد. صندوق بین المللی پول در چشم انداز جهانی اقتصاد، نرخ رشد اقتصادی پاکستان را یک درصد، نرخ تورم را 8.8 درصد، کسری حساب جاری 2.5 درصد و نرخ بیکاری را 0.6 درصد پیش بینی نمود.

 برقراری اولین پرواز هواپیمایی بریتیش ایرویز از لندن به لاهور پاکستان پس از چهار دهه وقفه

هواپیمایی بریتیش ایرویز با انجام پرواز شماره BA-259 با جابجایی 214 مسافر پس از چهار دهه وقفه، پروازهای مستقیم از فرودگاه لندن به لاهور پاکستان را از سر گرفت. سفیر انگلیس در پاکستان با اشاره به انجام این پرواز آن را باعث افزایش ارتباطات بین مردم و سرمایه گذاری بین دو کشور ارزیابی نمود. این شرکت انگلیسی سال گذشته نیز پروازهای مستقیم از فرودگاه لندن به فرودگاه بین المللی اسلام آباد را پس از حدود یک دهه از سر گرفت.

 تاکید وزیر انرژی پاکستان بر نقش مهم ال ان جی در سبد انرژی این کشور

عمر ایوب خان وزیر انرژی فدرال پاکستان گفت پاکستان یک کشور تولید کننده گاز است که روزانه بیش از 4 میلیارد فوت مکعب گاز در روز تولید می‌کند. وی درخلال کنفرانس تولید کنندگان LNG  که از طریق ویدیوکنفرانس در ژاپن برگزار شد گفت طی دو دهه گذشته پاکستان به دلیل کاهش متوسط سالانه 5٪ در تولید گاز، با کمبود انرژی روبرو بوده است. وی افزود پاکستان در تلاش است تا میان عرضه و تقاضا از طریق توسعه زیرساخت خطوط لوله انتقال گاز وارداتی، این میزان را برآورده نماید. وی بر ابتکار دولت برای گسترش بخش خصوصی در تأمین گاز مایع (LNG) به عنوان برنامه اصلی برای تأمین تقاضای آتی گاز در کشور تأکید کرد. وزیر انرژی پاکستان شرکت کنندگان در این کنفرانس را درخصوص احداث ترمینال های جدید LNG و گسترش ظرفیت حمل و نقل خط لوله گاز آگاه کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما