معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۰۵

اخبار اقتصادی قطر (هفته اول مهر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته اول مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 اخبار و تحولات داخلی

11 کارخانه تولید آبمیوه 52 درصد از نیازهای بازار را پاسخگو است

در گزارشی در مورد تولید سبزیجات و میوه جات در قطر، صادره از وزارت تجارت و صنعت آمده است که اندازه و حجم بازار داخلی از محصولات آبمیوه در کشور نزدیک به 43.4 میلیون لیتر در سال است؛ در حالیکه کل ظرفیت طراحی کارخانه‌های عملیاتی در حدود 110 میلیون لیتر در سال است و 20.7% از ظرفیت طراحی کارخانه‌ها، معادل 22 میلیون لیتر در سال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد،  تولید داخلی 4.52 درصد از حجم بازار را پوشش می دهد، در حالی که 6.47% از نیاز بازار از طریق واردات تأمین می‌شود، بر اساس داده‌های موجود برای سال 2018، بنگلادش و کویت در فهرست کشورهای تأمین کننده آب میوه به نسبت 24% و 26% از کل واردات به قطر قرار دارند. در این گزارش آمده است که 11 کارخانه آبمیوه سازی در قطر وجود دارد که نیازهای بازار را به میزان ذکر شده در بالا فراهم می سازند.

خرید 10 هزار تن سبزیجات توسط شرکت محاصیل قطر

رئیس اجرایی شرکت مواد غذایی حصادفود گفت: شرکت بازاریابی محاصیل و خدمات کشاورزی اعلام کرد که موفق به بازاریابی بیش از 10 میلیون کیلوگرم از انواع سبزیجات از بازار محلی در فصل کشاورزی فعلی خریداری کرده است. وی افزود ما خوشحالیم که موفقیت شرکت محصولات کشاورزی را فراتر از 10 میلیون کیلوگرم سبزیجات در فصل جاری را اعلام کنیم که این شرکت توانست از طریق عملیات تولیدات اضافی محلی، بسته بندی و بازاریابی را انجام دهد و بخش خصوصی کشاورزی را حمایت کند و محصولات بیشتر و با کیفیت بالایی تولید نمایند. 

 قطر از مهمترین مقصدهای جهانگردی در منطقه است

"اکبر الباکر" دبیر کل شورای ملی جهانگردی رئیس اجرای هواپیمایی قطر تأکید کرد که بخش جهانگردی در قطر در مدت زمان کوتاهی، شاهد رشد قابل توجهی شد و یکی از مهمترین مقصدهای توریستی در منطقه تبدیل شده است. وی گفت که بحش جهانگردی جهانی با چالش های بزرگی روبرو است و ما امروز سالروز جهانی جهانگردی را جشن می‌گیریم و یقین داریم که می‌توانیم بر تمام چالش هایی که با آن روبرو هستیم غلبه کنیم و آن‌ها را به فرصتی برای پیشرفت و دستیابی به دستاوردها تبدیل نماییم و قطر در این مسئله به طور جدی عمل می‌کند. 

الباکر: این دوره دشوار را قویتر از آنچه که بود خواهیم گذراند

هواپیمایی قطر  گزارش مالی سالیانه خود برای سال های 2019 ـ 2020 را منتشر کرد، "اکبر الباکر" رئیس اجرایی هواپیمایی قطر در این گزارش گفت: قطر ایرلاینز در برابر محاصره ناعادلانه و غیر قانونی تحمیل شده علیه قطر مقاومت کرد و قدرت عملیات خود را در دشوارترین شرایط در تاریخ هواپیمایی در جهان به دلیل کرونا ویروس توسعه داد و همچنان مسافران را جابجا می‌کرد و اگر این شرایط استثنایی نبود نتایج بیشتری را قطر ایرلاینز به دست می آورد، درآمد هواپیمایی 51.1 میلیارد ریال بوده است یعنی با رشدی به نسبت 2.8 درصد رو به رو بوده است.

آژانس رتبه بندی اس اند پی جهانی: چشم انداز آینده با ثبات برای اقتصاد قطر

آژانس بین المللی رتبه بندی اعتبار « اس اند پی » چشم انداز بلند مدت خود برای کشور قطر را با ثبات نشان داد و رتبه بندی اعتباری راهبردی و بلند مدت و کوتاه مدت آن برای ارزهای خارجی و محلی در قطر را  «AA-» و «A-1+» اعلام کرد. این آژانس اظهار داشت که با توجه به کاهش شدید قیمت نفت جهانی پیش بینی می‌شود که قیمت نفت جهانی در سال های 2020 و 2021 کاهش بیشتری داشته باشد و همچنان بودجه دولت و بودجه خارجی در حال حاضر قوی هستند و مانعی برای مقابله با شوک های خارجی ایجاد می‌کند. این آژانس افزود: در حالی که ممکن است قیمت هیدروکربنها پایین بماند، اما آژانس انتظار دارد شرایط مالی کشور قطر با ثبات باشد. 

وارد کردن 1200 تن انواع پیاز به بازار

منابع آگاه از وارد کردن 1200 تن پیاز قرمز از هند و سایر کشورها به بازار محلی قطر برای پاسخگویی به نیازهای مردم خبر داد. بر اساس اطلاعات دقیق روزنامه اندیا تایمز، قطر پیاز از هند خریداری کرده است و یکی از کشورهایی است که با هند همکاری مواد غذایی دارد و این همکاری بین قطر و هند باعث می‌شود که میوه جات و سبزیجات از هند به قطر وارد گردد.

ایجاد خطوط تولید گوشت برای تقویت ذخایر استراتژی کشور

فهد احمد الخلف رئیس اجرایی شرکت تولید گوشت قطر طی اظهاراتی به روزنامه الشرق گفت؛ این شرکت قصد دارد به زودی یک خط تولیدی جدید را ایجاد نماید، هدف از آن دستیابی به تلاش های دولت برای خودکفایی در تولید گوشت می‌باشد. وی گفت که این شرکت تا الان ذخایر استراتژیک کافی به مدت شش ماه را در اختیار دارد و به زودی همین مقدار به آن اضافه می‌شود و این شرکت خطور تولیدی جدیدی را واقعاً راه اندازی کرده است که گوشت تازه را تولید می‌کند که به شکل روزانه به 10 تن می رسد که 50 درصد از نیازهای بازار محلی را پاسخگو است.

صندوق پول عربی: تحرک اقتصاد ملی قطر توسط مشاغل کوچک 

صندوق پول عربی طی بیانیه ای تلاش های انجام گرفته توسط دولت قطر در پیشبرد بخش پروژه‌های کوچک و متوسط برای تحریک اقتصاد ملی را مورد ستایش قرار داد و اشاره کرد که دولت طرح و چشم اندازها و برنامه ریزی‌های استراتژیکی برای تحریک این بخش دارد.

گندزدایی کالاها و مواد وارداتی قبل از ورود آن به کشور

گمرک قطر اعلام کرد که اقدامات جدیدی را برای ترخیص کالاها و مواد غذایی به بازار محلی اتخاذ کرده است؛ در همین زمینه احمد یوسف الخنجی مدیر اداره باربری هوایی و فرودگاه‌های خصوصی در گمرک قطر اظهار داشت: بنا به رهنمودهای شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر از معافیت کالاهای مواد غذایی و دارویی این گمرک با وزارت تجارت و صنعت هماهنگی‌های لازم را برای ورود این کالاها به کشور انجام داده است تا این کالاها را مشخص کنند از جمله معافیت تعرفه گمرکی برنج، شکر، انواع روغن‌های مواد غذایی، انواع کنسرو ماهی، گوشت و مرغ منجمدشده، حبوبات، خرما و رطب، لوازم پزشکی از جمله دستکش، ماسک های پزشکی و مواد ضدعفونی کننده.

الخنجی در ادامه گفت که اقدامات ترخیص این کالاها به سرعت صورت می‌گیرد و قبل از ورود کالاها با همکاری مقامات بهداشتی و کنترل کننده دارویی هماهنگی‌هایی برای ضدعفونی کردن کالاها صورت می‌گیرد که شرکت واردکننده با مقامات بهداشتی اقداماتی را قبل از وارد کردن اجناس و کالاها در کشور مادر ضدعفونی کرده و سپس وارد قطر می نمایند. 

قطر توسعه و گسترش پروژه‌های گاز طبیعی مایع خود را کاهش نخواهد داد

مهندس "سعدبن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی عضو مشاور رئیس اجرایی قطر پترولیوم گفت، این شرکت به دلیل تأخیر در روند مناقصه‌ها، شروع تولید را از تأسیسات جدید گازی خود به سال 2025 موکول خواهد کرد، اما حجم بزرگترین پروژه گاز طبیعی مایع در جهان را کاهش نخواهد داد. "الکعبی" افزود: این شرکت همچنین در برنامه ریزی‌های خود در ساخت 6 تأسیسات جدید برای تولید گاز طبیعی مایع که به قطارها شناخته می‌شود را کاهش نمی دهد.

بانک مرکزی: 1601 میلیارد ریال دارایی بانک ها در ماه آگست

داده‌های بانک مرکزی قطر که صادر شد، حاکی از آن است که دارایی‌ها و بدهی‌های بانک های تجاری در قطر در پایان ماه آگست در سطح 1601 میلیارد ریال بوده است و نسبت به ماه ژوئیه گذشته 2 میلیارد ریال کاهش داشته است و از نظر سالانه به نسبت 143.9 میلیارد ریال یعنی به میزان 9.9% از سال 2019 افزایش دارد.

بانک مرکزی قطر: 371.8  میلیارد ریال سپرده‌های بخش خصوصی

بودجه مجموعه بانک ها برای ماه آگست که  توسط بانک مرکزی قطر صادر شد؛ نشان داد که وام های بخش دولتی به سطح 329.6 میلیارد ریال افزایش یافته است. در حالی که سپرده‌های بخش دولتی حدود 5.1 میلیارد ریال کاهش یافته و به 269.4 میلیارد ریال رسیده است. این سپرده‌ها بین 95.8 میلیارد ریال برای دولت، 150.3 میلیارد ریال برای نهادهای دولتی و 28.4 میلیارد ریال برای مؤسسه‌های نیمه دولتی که سهم دولت در آنها معادل 50 درصد یا بیشتر است. کل وام های بخش دولتی از بانک های محلی در حدود 5.4 میلیارد ریال تا 329.6 میلیارد ریال است.

995 میلیون ریال حجم معامله املاک و مستغلات طی یک هفته 

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که از تاریخ 13 تا 17 سپتامبر جاری 2020 در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 995 میلیون و 860 هزار و 160 ریال اعلام شد و بیشترین عملیات ثبت در شهرداری‌های الدوحه، الریان، الخور، الوکره و الضعاین بوده است.

1.16 میلیارد ریال حجم معامله بورس قطر 

سود خالص بورس قطر نسبت به روز قبل نزدیک به 720 میلیون ریال افزایش یافت و سود آن به 1.16 میلیارد ریال رسید که نسبت به روز قبل به میزان 62 درصد رشد داشته است.

6.9 میلیارد ریال مازاد تراز بازرگانی در ماه آگست

سازمان برنامه ریزی و آمار قطر بیانیه ای را منتشر کرد و در آن تراز تجاری کالاهای دولت که تفاوت بین کل صادرات و واردات را نشان می دهد که در ماه اوت  گذشته 6.9 میلیارد ریال ثبت شد که در مقایسه با ژوئیه سالجاری تقریباً 0.7 میلیارد ریال یا 10.7% افزایش داشته است. سازمان برنامه ریزی و آمار در بیانیه خود اعلام کرد که صادرات قطر (که شامل صادرات منشا محلی و صادرات مجدد است) در آگست سالجاری تقریباً 14 میلیارد ریال کاهش را ثبت کرده است، یعنی کاهش سالانه 33.8% نسبت به آگست سال گذشته 2019 را نشان می دهد. 

996 میلیون ریال حجم معامله ساختمانی در کشور

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که از تاریخ 13 تا 17 سپتامبر 2020 در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 996 میلیون ریال اعلام شد و بیشترین عملیات ثبت در شهرداری‌های الدوحه، الوکره، الریان، الخور، ام صلال، الضعاین و الشمال بوده است. 

اخبار و تحولات خارجی

ترکیه برای افزایش واردات گاز از قطر برنامه ریزی می‌کند

پایگاه اینترنتی online upstream گزارشی را منتشر کرد که در آن آمده است، ترکیه قصد دارد در مرحله بعدی بر حساب تأمین کنندگان سنتی خود مانند روسیه و ایران گاز طبیعی مایع خود را از قطر تأمین کند، این به قیمت گاز طبیعی مایع برنامه‌های مالی که آنکارا به منظور تأمین نیازهای سالانه انرژی خود برنامه ریزی می‌کند، مطابق است.

با تأکید بر اینکه مقدار متوسط گاز طبیعی قطر در مرحله بعدی در همه موارد مربوط به بازار گاز طبیعی مایع در ترکیه نقش اصلی را بازی خواهد کرد، از آنجا که انتظار می رود صادرات قطر با کاهش فضای اشغال شده توسط محصولات انرژی از مسکو و تهران، بر آن تسلط داشته باشد.

سرمایه گذاری‌های جدید قطر در پاکستان

رادیو پاکستان بیان داشت که قطر و پاکستان در حال بررسی تقویت همکاری‌های اقتصادی از جمله راه اندازی سرمایه گذاری‌های جدید قطر در پاکستان هستند. رادیو پاکستان در گزارش خود در مورد همکاری‌های مرحله آینده میان دو کشور اشاره کرد و افزود: حجم مبادله تجاری بین دوحه و اسلام آباد در آینده شاهد رشد خواهد بود، علاوه بر این سرمایه گذاری‌های قطر در پاکستان در زمینه‌های گوناگون رشد بیشتری خواهد داشت که مهمترین آنها انرژی جایگزین است که در آن پاکستان از قابلیته‌های بسیار خوبی برخوردار است که می‌تواند اقتصاد قطر را بسیار بهتر از وضعیت کنونی ارتقا دهد. 

 وزیر کار فیلیپین: لغو سیستم کفالت در قطر یک گام مهم است

"سیلفستر پیلو" وزیر کار و استخدام فیلیپین طی اظهاراتی که وزارت کار این کشور منتشر کرد، قوانین و تصمیمات جدیدی که به نفع کارگران خارجی و حمایت از دستمزد و حق آنها می‌شود را مورد تمجید و ستایش قرار داد و این اقدامات را یک گام مهمی‌ به سمت بهبود بخشیدن اوضاع کارگران خارجی توصیف کرد. وی در ادامه گفت که قطر بسیاری از قوانین کاری را تغییر داده است که از کارگران حمایت می‌شود از جمله تسهیل انتقال از شغلی به شغل دیگر بدون هیچ پیچیدگی و کارگران خارجی بسیار از این قانون کار استفاده خواهند کرد و این قوانین نیروی کار فیلیپینی را تشویق می‌کند تا برای کار به قطر سفر نمایند زیرا مکانی مناسب و خوب برای کارگران و کارمندان فیلیپینی است و آنها از هر نظر با رفتار خوبی روبرو خواهند شد.

مشارکت قطر در دو جلسه کمیته‌های همکاری تجاری و صنعتی خلیج فارس

"علی بن احمد الکواری" وزیر تجارت و صنعت قطر در پنجاه و نهمین کمیته همکاری تجاری و چهل و هفتمین کمیته همکاری صنعتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که از طریق مجازی برگزار گردید، شرکت نمود. در این دو جلسه پیرامون مسائل مهم و مشترک در زمینه‌های تجاری و صنعتی کشورهای شورای همکاری بحث و گفتگو شد.

2.1 میلیون نفر تعداد نیروهای کار در قطر

چشم انداز اقتصادی قطر صادره از سازمان برنامه ریزی و آمار نشان داد که تعداد نیروی کار در قطر به 2.1 میلیون نفر رسیده است، توسعه اقتصاد ملی به ایجاد فرصت های شغلی برای صدها هزار کارگر کمک کرده است. در این گزارش آمده است که 94.9% از نیروی کار از کارگران خارجی می‌باشند.

انجمن بازرگانان همکاری‌ها و سرمایه گذاری‌ها با آمریکا را تقویت می دهد 

انجمن بازرگانان قطر جلسه ای با خانم گریتا هولتز سفیر آمریکا در قطر با حضور میگان چیلدگن مسئول بخش روابط تجاری و مایک چرودر مسئول روابط اقتصادی در چارچوب تقویت راههای همکاری مشترک با آمریکا در کلیه بخش های اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری میان دو کشور دوست را برگزار کرد. شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی رئیس انجمن بازرگانان قطر، حسین فردان معاون اول رئیس انجمن، شیخ دکتر خالد بن ثانی آل ثانی معاون دوم رئیس شورای مدیریت و عضو انجمن، شیخ نواف بن ناصر آل ثانی، شریده الکعبی، سعود المانع، شیخ فیصل بن فهد آل ثانی، محمد الطاف، حسان الخیمی اعضای انجمن و ساره عبدالله معاون مدیر کل رابطه انجمن بازرگانان قطر در این جلسه حضور داشتند. در آغاز این دیدار شیخ فیصل از همکاری‌های مستحکم بین قطر و آمریکا که به شکل مداوم در حال توسعه و تقویت می‌باشد، استقبال کرد و گفت که این گسترش به مرحله ممتازی از شراکت های استراتژیک در همه زمینه‌ها رسیده است و آمریکا یکی از سرمایه گذاران بزرگ جهانی و بزرگترین شریک تجاری برای بخش خصوصی در قطر است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما