معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۱۸

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته چهارم مهر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته چهارم مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

توضیحات شوچنکو در مورد توبیخ روژکووا و سولوگوب

کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین در مورد اعلام توبیخ و بی‌اعتمادی به معاونینش گفت: آنها – یکاترینا روژکووا و دمیتری سولوگوب سیاست این بانک مبنی بر «صدای واحد» را نقض کرده‌اند و این می‌تواند به تفاهم ایجاد شده میان بانک مرکزی با شرکای بین‌المللی صدمه بزند. وی افزود: برای من کار گروهی بخش جدایی‌ناپذیر از موفقیت در هر مقامی می‌باشد و ارتباطات بخشی از کار گروهی است. سیاست‌های راهبردی در ارتباطات، اساس و پایه تعاملات میان بانک مرکزی با جامعه، بخش خصوصی و شرکای بین‌المللی است و این سیاست‌های راهبردی پیش از آن که من کار خود را در بانک مرکزی آغاز کنم شکل گرفته بودند. وی گفت که این سیاست کاری بدون استثنا برای تمام کارمندان بانک مرکزی لازم‌الاجرا می‌باشد. شوچنکو توضیح داد: یکی از اصول این استراتژی سیاست «صدای واحد» می‌باشد، یعنی ما به عنوان یک تیم باید به یک موضع واحد وفادار باشیم و در ارتباطات از اختلافات پرهیز کنیم. وی تأکید کرد که اظهار نظرات متناقض و متضاد از سوی مقامات می‌تواند برای شرکای بین‌المللی سوءتفاهم ایجاد کند.

اوکراین تا کنون 6.75 میلیارد گریونا برای مبارزه با همه‌گیری کرونا هزینه کرده است

وزارت دارایی اوکراین با استناد به داده‌های خزانه‌داری دولتی اعلام کرد: برای مقابله و مبارزه با همه‌گیری و گسترش بیماری کرونا تا کنون 6 میلیارد 750 میلیون گریونا (239 میلیون دلار) هزینه شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده برای این منظور 3.39 میلیارد گریونا (120 میلیون دلار) از بودجه مرکزی و 3.36 میلیارد گریونا (119 میلیون دلار) از بودجه‌های محلی خرج شده است. بر اساس این داده‌ها تنها در ماه سپتامبر 1.4 میلیارد گریونا (49 میلیون دلار) برای مقابله با این بیماری خرج شده است.

شوچنکو: سیاست ارزی بانک مرکزی به روند اجرای بودجه بستگی ندارد

کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین گفت: سیاست‌های این نهاد مالی مرکزی در بازار ارز و نرخ گریونا به اجرای بودجه وابسته نیست. وی افزود: ما پول چاپ نمی‌کنیم، نرخ ارز را تعیین نمی‌نماییم و وام پخش نمی‌کنیم، در خصوص نرخ ارز، سیاست ما سیاست انعطاف در نرخ ارز می‌باشد، و تنها عاملی که نرخ ارز در اوکراین به آن بستگی دارد توازن میان عرضه و تقاضا است. وی توضیح داد: بانک مرکزی از آغاز ماه سپتامبر بیش از 200 میلیون دلار از ذخایر خود را برای مقابله با نوسانات شدید قیمت در بازار ارز به بازار تزریق کرده است، اما ما برای تعیین قیمت ارز «هدف» تعیین شده‌ای نداریم، ما انتظار داریم در ماه‌های آینده درآمد ارزی صادرکنندگان افزایش یابد. در بخش کشاورزی مرحله فعال صادرات محصولات کشاورزی آغاز شده است و احتمالا ورود و عرضه ارز نیز افزایش خواهد یافت. ما رویه بازار را نخواهیم شکست و تنها مانع نوسانات شدید خواهیم شد.

تورم در اوکراین به 2.3 درصد رسید

بهای کالاهای مصرفی در ماه سپتامبر نسبت به ماه پیش از آن 0.5 درصد و نسبت به ابتدای سال جاری 1.7 درصد افزایش یافته است. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: در مقیاس سالانه تورم در ماه سپتامبر سال جاری به 2.3 درصد رسیده است. این در حالیست که در ماه آگوست تورم سالانه برابر 2.5 درصد اعلام شده بود. در همین حال تورم در 10 ماه نخست سال در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته 2.4 درصد افزایش داشته است. تورم پایه در ماه سپتامبر نسبت به آگوست 1.1 درصد و نسبت به ابتدای سال 2.6 درصد اعلام شده است. لازم به ذکر است که وزارت توسعه اقتصادی پیش‌بینی نموده که تورم در اوایل سال آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

انتقاد شوچنکو از تشویق بانک‌ها برای خریداری اوراق قرضه از سوی وزارت دارایی

رئیس بانک مرکزی اوکراین دیدگاه خود در مورد فراخوان وزارت دارایی از بانک‌های دولتی برای خرید اوراق قرضه را بیان کرد. وی گفت: شاخص‌های جهانی در مورد حجم تأمین مالی بودجه از سوی سامانه بانکی به تناسب پایه سپرده‌های بانکی وجود دارد که این شاخص برابر 35 درصد پایه سپرده‌های بانکی می‌باشد و در حال حاضر این نسبت در کشور ما نزدیک به 35 درصد بوده و همین 35 درصد پاسخ اصلی در خصوص موضع من نسبت به این تشویق‌ها است. لازم به ذکر است که سرگئی مارچنکو وزیر دارایی چندی پیش از بانک‌های دولتی خواسته بود تا در خرید اوراق قرضه داخلی دولتی شرکت فعال داشته باشند.

رئیس بانک مرکزی: تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری 6 درصد کمتر خواهد شد

شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های این نهاد سیاست‌گذار مالی تولید ناخالص داخلی اوکراین تا آخر سال جاری 6 درصد رشد منفی خواهد شد. وی گفت: در حال حاضر چند پیش‌بینی وجود دارد. ما به داده‌های اجماعی و هم‌چنین تورم واقعی نیز توجه می‌کنیم، ما هنوز آمار رسمی را در اختیار نداریم اما بر اساس ارزیابی‌هایمان، سطح تورم در سپتامبر در مقیاس سالانه تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. لازم به ذکر است که بر اساس پیش‌بینی هیأت دولت کاهش تولید ناخالص داخلی در سال جاری برابر 4.8 درصد و بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی برابر 5.5 درصد خواهد بود.

رئیس بانک مرکزی: ادامه همکاری با صندوق بین‌المللی پول برای بانک مرکزی مهم است

کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: این نهاد سیاست‌گذار مالی هیچ تعهد اجرا نشده‌ای در قبال صندوق بین‌المللی پول ندارد اما در پیش‌نویس بودجه سال آینده موضوع اصلی مذاکرات میان وزارت دارایی و صندوق می‌باشد. وی گفت: در حال حاضر شرکای ما در صندوق بین‌المللی پول مذاکرات خود را با وزارت دارایی و وزارت توسعه اقتصادی اوکراین در مورد چندین شاخص کلیدی، به خصوص شاخص‌هایی مانند سطح درآمد، کسری بودجه و چگونگی تأمین آن، ادامه می‌دهند. ما درک می‌کنیم که در دورنمای میان مدت کاهش کسری بودجه به 2 تا 3 درصد تولید ناخالص داخلی بسیار مطلوب می‌بود اما در شرایط کنونی، زمانی که اقتصاد از بحران آسیب دیده است، عملی ساختن این امر بسیار دشوار می‌باشد. وی افزود: یکی دیگر از موضوعات مطرح در مذاکرات، موضوع هزینه‌های بودجه دولتی از صندوق مبارزه با همه‌گیری بیماری کرونا می‌باشد. به گفته وی در صندوق نگرانی‌هایی در خصوص سیاست‌‎های ضد فساد اداری و مالی که بخشی از تفاهمات با صندوق می‌باشند نیز وجود دارد. وی تأکید کرد: موضوع ادامه همکاری با صندوق برای بانک مرکزی بسیار مهم است و یکی از موضوعاتی می‌باشد که بانک مرکزی در خصوص آن نگران است.  

وزیر توسعه جوامع و استان‌های اوکراین: دلیلی برای افزایش تعرفه‌ها وجود ندارد

آلکسی چرنیشف وزیر توسعه جوامع و استان‌های اوکراین اعلام کرد: در حال حاضر دلیلی برای افزایش تعرفه‌های خدمات عمومی و تأسیسات شهری وجود ندارد. وی در همین حال توصیه نمود که مصرف‌کنندگان اوکراینی باید به بهره‌وری مصرف انرژی در منازل خود توجه کرده و این وزارتخانه از طریق برنامه‌های تنظیم شده برای ساختمان‌های مسکونی چندواحدی و برج‌های مسکونی می‌تواند به آنها در این خصوص کمک کند. وی گفت: چناچه صاحبان منازل از وجوه خود اقدام به عایق‌سازی حرارتی منازل خود کنند، تا 70 درصد هزینه انجام شده از سوی دولت به آنها عودت خواهد شد.

پیش‌بینی کارشناسان پیرامون نرخ دلار در سال آینده

ماکسیم پارخومنکو تحلیلگر «آلپاری» در مورد نوسانات نرخ دلار گفت: ارزش دلار در هفته گذشته نزدیک به 10 کوپک بیشتر شده و کاهش ارزش گریونا در هفته جاری هم‌چنان ادامه خواهد یافت. وی تأکید نمود: بانک مرکزی برای کند شدن سرعت سقوط گریونا تلاش نمی‌کند و از طرف دیگر شرایطی که بتواند روند کنونی را تغییر دهد مشاهده نمی‌شود، بر همین اساس این روند هم‌چنان حفظ شده و تا آخر هفته نرخ دلار از 28.50 گریونا فراتر خواهد رفت. آناتولی بارونین مدیر گروه تحلیلی Da Vinci AG نیز اعتقاد دارد: ارزش گریونا هم‌چنان کاهش خواهد یافت. وی تغییر ریاست و مدیران در بانک مرکزی، اقدامات دولت و تأثیر و نفوذ آلیگارشها را از عوامل آن می‌داند. وی اطمینان دارد که انتخابات محلی اوکراین در تعیین نرخ گریونا بدون تأثیر می‌باشد. این کارشناس گفت: صندوق بین‌المللی پول علاقه‌مند به حفظ نرخ گریونا بوده؛ زیرا این به معنای ثبات ذخایر ارزی اوکراین و تضمینی در توانایی اوکراین برای بازپرداخت دیون خارجی و داخلی می‌باشد، اما وضعیت به گونه‌ای است که ما احتمالا در بهار نرخ هر دلار برابر 30 گریونا را خواهیم داشت. اریک نایمان کارشناس شرکت سرمایه‌گذاری Capital Times نیز اعتقاد دارد ارزش دلار در بازار اوکراین هم‌چنان افزایش خواهد یافت و ارز آمریکایی در سال آینده بیشتر از 30 گریونا قیمت خواهد داشت.  

بانک مرکزی در هفته گذشته فروش ارز را کاهش داد

بانک مرکزی اوکراین در هفته گذشته – 5 تا 9 اکتبر- عرضه ارز در بازار بین بانکی را به یک ششم کاهش داد و تنها معادل 8.7 میلیون دلار ارز فروخت. بانک مرکزی در هفته گذشته 8.2 میلیون دلار به نرخ واحد و 0.5 میلیون دلار با استفاده از سیستم Matching به بازار عرضه کرد. بانک مرکزی اوکراین از آغاز سال جاری به نرخ واحد 4030.9 میلیون دلار خریداری و 2578.5 میلیون دلار فروخته و با استفاده از سامانه Matching معادل 478.5 میلیون دلار خریداری و 734.5 میلیون دلار فروخته است و در مجموع بانک مرکزی از آغاز سال 4509.4 میلیون دلار ارز خریداری و 3583.1 میلیون دلار فروخته است. لازم به ذکر است که بانک مرکزی در تاریخ 12 اکتبر نرخ تسعیر را 7.38 کوپک افزایش داد و هر دلار را برابر 28.2098 گریونا تعیین نمود.

درآمد اوکراینی‌ها در سه ماهه دوم :870 میلیارد گریونا

مجموع درآمد اوکراینی‌ها در سه ماهه دوم سال جاری برابر 867.55 میلیارد گریونا (30 میلیارد و 587 میلیون دلار) محاسبه شده است. درآمد از محل حقوق تنها 45.5 درصد این مبلغ را تشکیل داده است. منابع درآمد اوکراینی‌ها در دوره زمانی مذکور به شرح ذیل اعلام شده است: حقوق و دستمزد 45.5 درصد (394.2 میلیارد گریونا؛ معادل 13 میلیارد و 899 میلیون دلار)، کمک‌های اجتماعی 19.3 درصد (167.54 میلیارد گریونا؛ معادل 5 میلیارد و 907 میلیون دلار)، درآمدهای متفرقه 15.3 درصد (132.8 میلیارد گریونا؛ معادل 4 میلیارد و 682 میلیون دلار)، کمک‌های اجتماعی به شکل کالا و خدمات که به طور رایگان یا قیمت‌های نازل به کسب و کارهای خانگی ارائه می‌شود 13.2 درصد (14.4 میلیارد گریونا)، دیگر نقل و انتقالات جاری 4.9 درصد (42.6 میلیارد گریونا؛ معادل یک میلیارد و 502 میلیون دلار) و درآمد از محل مستغلات و دارایی‌ها 1.8 درصد (15.89 میلیارد گریونا؛ معادل 560 میلیارد و 309 میلیون دلار). جمع هزینه‌های اوکراینی‌ها در سه ماهه دوم برابر درآمدهای آنها در این مدت بوده که شامل خرید کالا و خدمات 88 درصد (763.7 میلیارد گریونا؛ معادل 26 میلیارد و 928 میلیون دلار)، مالیات بر درآمد و دارایی 8.1 درصد (69.9 میلیارد گریونا؛ معادل 2 میلیارد و 464 میلیون دلار) و پس‌انداز 1.7 درصد (15.05 میلیارد گریونا؛ معادل 530 میلیون و 679 هزار دلار) می‌باشد.

آموس هوچشتین از هیأت نظارت کمپانی نفت و گاز اوکراین کناره‌گیری کرد

شرکت دولتی «نفت و گاز اوکراین» پیام رسمی از آموس هوچشتین عضو هیأت نظارت این شرکت درباره کناره‌گیری وی از مقام مدیریت مستقل در این هیأت را دریافت داشته است. آموس هوچشتین بازرگان و دیپلمات سابق آمریکایی از سال 2017 در هیأت نظارت حضور داشت. وی دلیل استعفای خود را مخالفت و کارشکنی در روند اصلاحات بازار گاز و مانع تراشی در تبدیل شرکت «نفت وگاز» به یک موسسه تجاری درآمدزا و مستقل اعلام کرد. وی به دولت اوکراین توصیه نمود تا به سیاست‌های خود در تضمین استقلال هیأت‌های نظارتی در کشور به عنوان مانعی در بازگشت روش‌های فاسد کاری و مالی، ادامه دهد.

رشد 2.9 درصدی حجم پول در ماه سپتامبر

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: حجم پول در این کشور در طول ماه گذشته 2.9 درصد افزایش یافته و به 1723.18 میلیارد گریونا رسیده است. هم‌چنین وجوه نقدی در گردش در خارج از بانک‌ها در ماه سپتامبر با یک درصد رشد به 475.074 میلیارد گریونا رسیده است. بر اساس همین آمار سبد سپرده‌های بانکی در ماه گذشته نیز 3.6 درصد رشد داشته و ارزش کل سپرده‌ها به 1244.945میلیارد گریونا رسیده است. سبد وامی ‌بانک‌ها نیز با 3.3 درصد کاهش و 981.059 میلیارد گریونا ثبت شد.

وزارت کشاورزی آمریکا : اوکراین 2 میلیون تن آفتابگردان کمتر برداشت خواهد کرد

کارشناسان وزارت کشاورزی آمریکا در گزارش ماه اکتبر خود پیش‌بینی کردند که برداشت آفتابگردان در اوکراین در سال جاری حدود 15 میلیون باشد. این بدان معناست که برداشت محصول آفتابگردان در سال جاری 2 میلیون تن کمتر از محصول سال گذشته خواهد بود. این تحلیل‌گران هم‌چنین اعلام کردند: در سال جاری اوکراین 51.49 میلیون، آرژانتین 3 میلیون، روسیه 13.5 میلیون، ترکیه 1.66 میلیون و اتحادیه اروپا 9.5 میلیون تن دانه آفتابگردان برداشت خواهند کرد.

افزایش بیکاری در اوکراین نسبت به سال گذشته

مرکز دولتی اشتغال‌زایی اوکراین اعلام کرد: در حال حاضر در اوکراین به طور رسمی 427 هزار نفر بیکار ثبت شده‌اند؛ که نسبت به همین تاریخ در سال گذشته 159 هزار نفر افزایش را نشان می‌دهد. بیشترین میزان بیکاری در استان‌های کی یف، زاکارپاتیا و شهر اودسا ثبت شده است. عامل اصلی افزایش بیکاران، بحران ناشی از بیماری کرونا و دریافت حق بیکاری و کمک هزینه‌های اجتماعی اعلام شده است.

خسارات کشاورزان در نتیجه خشکسالی معادل 118 میلیارد گریونا

کشاورزان و موسسات کشاورزی اوکراین در سال جاری در نتیجه عدم بارندگی و کاهش میزان بارش در مجموع متحمل 118 میلیارد گریونا (معادل4 میلیارد و 163 میلیون دلار) خسارت شده‌اند. گنادی نویکوف رئیس اتحادیه کشاورزان اوکراین گفت: اراضی زیر کشت ذرت در سال جاری بیشترین آسیب را دیده‌اند و برداشت ذرت در سال جاری 40 درصد کمتر از سال گذشته خواهد بود. وی افزود: محصول آفتابگردان در برخی از مناطق تنها 300- 400 کیلوگرم در هکتار خواهد بود که یک پنجم میانگین برداشت این محصول در هکتار سال گذشته می‌باشد. نویکوف اعلام کرد: دولت وعده داده برای جبران خسارات وارده به کشاورزان تا 5000 گریونا به ازای هر هکتار اراضی زیر کشت پرداخت نماید اما ضرر واقعی کشاورزان در برخی مناطق بین 10 تا 15 هزار گریونا می‌رسد.

پیش‌بینی اتحادیه غله اوکراین در خصوص کاهش محصول در سال جاری

در گزارش اکتبر اتحادیه غله اوکراین - در مقایسه با گزارش ماه سپتامبر - میزان محصول غله و دانه‌های روغنی برداشت شده در سال جاری بجای 95.6 میلیون تن 87.5 میلیون تن اعلام شد. بر اساس پیش‌بینی جدید این اتحادیه صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری برابر 53.9 میلیون تن خواهد بود. پیش‌بینی پیشین این اتحادیه در خصوص صادرات 56.3 میلیون تن بود. در بخشی از این گزارش آمده است: برداشت ذرت به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت زیرا شرایط جوی نامساعد در ماه‌های آگوست و سپتامبر تأثیر منفی بر میزان محصول داشته است؛ هر چند که در مجموع محصول سال جاری هم‌چنان قابل توجه می‌باشد. میزان تولید ذرت برابر 32.5 میلیون تن پیش‌بینی می‌شود در حالی که در ماه سپتامبر 35.3 میلیون تن پیش‌بینی شده بود، صادرات ذرت هم 27.2 میلیون تن خواهد بود (پیش از این 29 میلیون تن پیش‌بینی شده بود). محصول آفتابگردان نیز به زعم کارشناسان از 16.1 میلیون تن در پیش‌بینی قبلی به 12.9 میلیون تن کاهش یافته است. اتحادیه غله اوکراین پیش‌بینی خود را در خصوص میزان برداشت گندم از 26.6 میلیون تن به 25.3 میلیون تن کاهش داده است اما در خصوص صادرات گندم 17.5 میلیون تن در پیش‌بینی قبلی بدون تغییر باقی مانده است.

تولید ناخالص داخلی در 8 ماه 5.8 درصد کاهش یافته است

وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام کرد: در 8 ماه نخست سال جاری تولید ناخالص کشور به میزان 5.8 درصد کمتر از این شاخص در مدت مشابه در سال گذشته بوده است. این در حالی است که چنانچه قرنطینه تا ماه‌های ژوئن – جولای ادامه یابد، کاهش این شاخص به 9 درصد خواهد رسید و نرخ دلار هم به 35 گریونا صعود خواهد کرد. میزان سقوط تولید ناخالص داخلی در 7 ماه اول سال 6.2 درصد محاسبه شده بود.

اخبار اقتصادی روابط خارجی

تانکر 110 متری  ساخته شده در خرسون روانه هلند شد

بدنه اصلی نفتکش دریایی Monteverdi ساخته شده به سفارش شرکت کشتی‌سازی Veka هلند از کارخانه کشتی‌سازی Smart Maritime Group/SMG  واقع در خرسون و برای مونتاژ تجهیزات و تکمیل، روانه هلند شد. نفتکش مذکور در کارخانه کشتی‌سازی در هلند با تجهیزات دیگر مجهز و پس از تکمیل به خریداری نهایی کشتی واگذار خواهد شد. لازم به ذکر است که نفتکش مذکور در تاریخ 11 سپتامبر به آب انداخته شد و تولید آن بخشی از قرارداد میان موسسه اوکراینی با مشتری هلندی می‌باشد. ساخت بدنه و سامانه لوله‌های این نفتکش 110 متری و رنگ آمیزی آن 6 ماه زمان برده است.

اوکراین و بریتانیا قایق نظامی تحت استاندارد ناتو می‌سازند

کی یف و لندن در مورد تولید قایق‌های موشکانداز که سازه آن منطبق با نیازهای نظامیان اوکراین باشد به توافق دست یافتند. کارشناسان بریتانیایی به زودی برای ارائه مشاوره عازم اوکراین خواهند شد. توافق در این باره در جریان ملاقات آندری تاران وزیر دفاع اوکراین و بن ولس دبیر دولتی در امور دفاعی بریتانیا به دست آمد. طرفین تفاهم‌نامه‌ای در مورد همکاری در حوزه نظامی امضا کردند. در این تفاهم‌نامه درباره تأمین قایق‌های موشک انداز با استانداردهای ناتو برای نیروهای نظامی اوکراین، توسعه زیرساخت‌های لازم و توانا برای تعامل با نیروهای مسلح دریایی ناتو و صادرات تجهیزات نظامی و تسلیحات دقیق به اوکراین توافق شد. بریتانیا برای تأمین مالی این توافقات 1.25 میلیارد پوند وام 10 ساله به اوکراین پرداخت می‌کند.

98 درصد کالاهای اوکراینی به بازارهای بریتانیا دسترسی خواهد داشت

وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام کرد: توافقنامه همکاری‌های سیاسی، تجارت آزاد و همکاری‌های راهبردی میان اوکراین و بریتانیا امضا کرده است که موجب توسعه مناسبات به خصوص مناسبات تجاری پس از دوره انتقالی پیش‌بینی شده در توافقنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، خواهد شد. تاراس کاچکا معاون وزیر در این رابطه گفت: امضای توافقنامه مذکور دسترسی ترجیحی برای کالاها و تولیدکنندگان اوکراینی به بازار بریتانیا را تضمین می‌کند که یک مولفه مهم در توسعه مناسبات سودمند دو جانبه میان دو کشور می‌باشد. در همین راستا سهمیه صادرات برخی از کالاها از 13 درصد به 20 درصد افزایش خواهد یافت که سبب رشد صادرات اوکراین می‌شود. علاوه بر این دسترسی به بازار بریتانیا و اتحادیه اروپا نیز گسترش خواهد یافت. بدین ترتیب امکان صادرات 98 درصد از عناوین و گروه‌های کالاهای تولید اوکراین وجود خواهد داشت.

قیمت گاز وارداتی اعلام شد

وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام کرد: واردات گاز در ماه سپتامبر بر پایه قیمت میانگین 140.55دلار (3955.77 گریونا) به ازای هر هزار متر مکعب صورت گرفته است. بدین ترتیب قیمت واردات گاز در ماه سپتامبر نسبت به قیمت وارداتی آن در ماه آگوست 32.5 درصد افزایش یافته است. هر یک هزار متر مکعب گاز طبیعی در آگوست سال جاری به طور متوسط 106.1 دلار (2918.13 گریونا) وارد شده بود.

واکنش صندوق بین‌المللی پول نسبت به توبیخ معاونان رئیس بانک مرکزی 

یوستا لیونگمن رئیس نمایندگی صندوق بین‌المللی پول در اوکراین با انتشار بیانیه‌ای در واکنش نسبت به تصمیمات اخیر شورای بانک مرکزی اوکراین و توبیخ و ابراز بی‌اعتمادی به معاونان رئیس بانک مرکزی واکنش نشان داد. وی گفت: اجرای تعهدات و وظایف هیأت رئیسه بانک مرکزی اوکراین باید مطابق با اصول مدیریت این بانک که در مشاوره‌ها با کارشناسان صندوق بین‌المللی پول تعریف شده‌اند، صورت گیرد. وی افزود: شاخص‌های سیاست‌های مدیریتی در مشاوره‌ها با کارشناسان صندوق بین‌المللی پول در طول برنامه‌های همکاری گذشته که از سوی صندوق پشتیبانی شده‌اند، تنظیم گشته‌اند. لیونگمن تأکید کرد: این اصول در راستای منافع بانک مرکزی و در کل اقتصاد اوکراین می‌باشد و پیروی از آن اعتماد به بانک مرکزی به عنوان یک مرجع مرکزی حرفه‌ای و مستقل را افزایش داده و به سیاست‌های بانک مرکزی اطمینان کاری و بهره‌وری بیشتری می‌بخشد.

هشدار وزیر دارایی آمریکا نسبت به وقوع بحران در اوکراین

استیون منوچین وزیر دارایی آمریکا اظهار داشت: اوکراین و بلاروس در شرایط بحران ناشی از همه‌گیری کرونا نباید به وضعیت پیشین بازگردند؛ زیرا این بحران به این دو کشور به عنوان «کشورهای دارای اقتصاد بازاری نیمه شفاف» بیشترین ضربه را خواهد زد. وی در جریان افتتاح اجلاسیه سالانه بانک بازسازی و توسعه اروپا گفت: ما در دوره‌ای هستیم که چالش‌های جدی برای اقتصاد جهان وجود دارد. تبعات اقتصادی کرونا هنوز به طور کامل مشخص نیستند اما کشورهایی که در دوره انتقالی به اقتصاد بازار، پیشرفت کمی داشته‌اند به احتمال بسیار بحران اقتصادی شدیدتری خواهند داشت. چنین کشورهایی با بودجه‌های محدودتر، شرایط سرمایه‌گذاری ضعیفتر و وابستگی بیشتر به انتقالات پولی از خارج، وارد دوره بحران شده‌اند، برای کشورهای عضو بانک بازسازی و توسعه اروپا، به خصوص اوکراین و بلاروس بسیار مهم است که عقب‌ نشینی نکنند و به گذشته باز نگردند.

 شش هزار شرکت خصوصی اوکراینی دارای سهامدار یا مالک قبرسی هستند

بیش از 6 هزار شخص حقوقی اوکراینی دارای سهامدارانی از قبرس یا مالک قبرسی می‌باشند. قبرس تا چندی پیش یک منطقه آف شور محسوب می‌شد، اما پس از پیوستن به اتحادیه اروپا، وضعیت ثبت شرکت‌ها و اشخاص حقوقی در این کشور شفاف‌تر شده در نتیجه تعیین صاحب و سهامدار واقعی یک شرکت اوکراینی دارای سرمایه دار قبرسی بسیار آسانتر شده است. هم اکنون بیش از 6 هزار شرکت یا شخص حقوقی ثبت شده در اوکراین دارای سهامدار، بنیانگذار یا مالک قبرسی هستند. علاوه بر این شرکت‌های قبرسی در نزدیک به 30 درصد اشخاص حقوقی دارای موسس و سرمایه‌گذار خارجی حضور دارند. البته بر همه مشخص است که آلیگارشهای اوکراینی مالک اصلی شرکت‌های قبرسی سرمایه‌گذار در اوکراین می‌باشند.

ملاقات معاون رئیس «انرگو اتم» با معاون وزیر انرژی آمریکا در واشنگتن 

هرمان گالوشچنکو معاون رئیس کمپانی تولید انرژی اتمی «انرگو اتم» اوکراین در تاریخ 8 اکتبر با تد گریش معاون وزیر انرژی آمریکا در واشنگتن ملاقات و گفتگو نمود. طرف آمریکایی در این ملاقات اعلام کرد: وزارت انرژی آمریکا همواره آماده حمایت از توسعه انرژی هسته‌ای در اوکراین می‌باشد. گالوشچنکو پس از این ملاقات گفت: همکاری «انرگواتم» با وزارت انرژی آمریکا یکی از عناصر مهم در توسعه موثر انرژی هسته‌ای در اوکراین است، من اطمینان کامل دارم که جلسه امروز ما گامی ‌به سوی همکاری‌های مشترک درازمدت و پربار می‌باشد.

قیمت صادراتی ذرت هم‌چنان رو به افزایش می‌باشد

قیمت ذرت صادراتی اوکراین در هفته گذشته افزایش یافت و با شرایط تحویل به صورت FOB در بندر اودسا به 10 دلار و با شرایط تحویل СРТ،15 دلار در هر تن گرانتر شد. با توجه به پیش‌بینی‌ها در مورد کاهش محصول ذرت در اوکراین و دیگر کشورهای صادرکننده، کشاورزان در عرضه و فروش محصول خود شتابی ندارند. علاوه بر این بارندگی‌های اخیر در برخی مناطق باعث کند شدن روند برداشت محصول شده که دلیلی مضاعف بر کاهش عرضه ذرت است. فعالان بازار انتظار دارند قیمت ذرت در آینده نزدیک هم‌چنان افزایش یابد. از طرف دیگر قیمت گندم دریای سیاه در هفته گذشته به بالاترین قیمت در دو سال گذشته رسید و از مرز 240 دلار به ازای هر تن با شرایط تحویل به صورت FOB بندر ادسا گذر کرد.

رتبه سی‌ام اوکراین در جهان از نظر توسعه خدمات پستی

اوکراین در رده‌بندی جهانی کشورها از نظر توسعه خدمات پستی (Integrated Index for Postal Development 2020) در رده سی‌ام جای گرفت. رده بندی مذکور توسط اتحادیه سازمانها و ادارات پست وابسته به سازمان ملل متحد تنظیم شده است و در جدول رده‌بندی 170 کشور جای گرفته‌اند. سوئیس، اتریش، آلمان، هلند و ژاپن در رده‌های نخستین این جدول قرار دارند.

اوکراین یکی دیگر از شروط صندوق بین‌المللی پول را انجام داد

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین در جلسه هیأت دولت اوکراین اعلام کرد: کابینه لایحه‌ای را - که بر اساس آن اختیار تعیین تعرفه انرژی حرارتی، آب گرم، تأمین آب آشامیدنی و سامانه فاضلاب به طور کامل از کمیسیون ملی موازین گرفته می‌شود و به مراجع خودگردان محلی واگذار می‌گردد- مورد تأیید قرار داده است. وی گفت این لایحه در راستای اجرای یکی دیگر از شروط تعیین شده از سوی صندوق بین‌المللی پول در برنامه همکاری با اوکراین، تنظیم و تأیید شده و یکی از شاخص‌های تعیین شده توسط صندوق بوده است. شمیگال گفت که این لایحه باید در شورای عالی تصویب شود.

آمریکایی‌ها شرکت فن آوری اطلاعات اوکراینی را خریدند

شرکت اوکراینی Archer Software که در زمینه فن‌آوری اطلاعات و برنامه‌نویسی فعال می‌باشد اعلام کرد که با شرکت آمریکایی Cprime در مورد خرید این شرکت اوکراینی به توافق رسیده است. مبلغ توافق اعلام نشده، اما بر اساس ارزیابی کارشناسان 100 درصد شرکت بین 5 تا 8 میلیون دلار ارزش دارد. شرکت Cprime یک شرکت آمریکایی از Alten Group می‌باشد که 37200 نفر کارمند داشته و گردش مالی آن 2.6 میلیارد یورو در سال می‌باشد. لازم به ذکر است که هم اکنون در اوکراین یک پروژه فن‌آوری اطلاعات به ارزش یک میلیارد دلار در استان خرسون در دست اجرا می‌باشد و در همین راستا یک مرکز اطلاعاتی با قدرت 500 مگاوات برای حفظ و ذخیره، پردازش و تصویرپردازی 3 بعدی در حال ساخت می‌باشد.

هتمانتسف: دلیلی برای رشد ارزش دلار نسبت به گریونا وجود ندارد

دانیل هتمانتسف رئیس کمیته امور مالی، مالیاتی و گمرکات شورای عالی اوکراین اعلام کرد: هیچ پایه و اساسی برای افزایش ارزش دلار در مقابل گریونا وجود ندارد. وی گفت: باید به این نکته مهم اشاره کنیم که ما از نقطه اوج پرداخت‌های مربوط به دیون و بهره آنها گذر کرده‌ایم و در حال حاضر در اوکراین هیچ شاخص اقتصادی کلانی که حاکی از فشار بر گریونا باشد، مشاهده نمی‌شود. ما دائما با رئیس بانک مرکزی در تماس هستیم و من اطمینان می‌دهم که هیچ کسی قصد چاپ گریونا ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا دلار به 32 -33 گریونا خواهد رسید؟ من هیچ پایه و اساسی مشاهده نمی‌کنم.

گازپروم هزینه ظرفیت استفاده نشده لوله‌های انتقال گاز اوکراین را پرداخت کرد

شرکت روسی گازپروم عملا قادر نیست که از ظرفیت‌های تعیین شده برای این شرکت جهت ترانزیت و انتقال گاز از طریق خطوط لوله اوکراین استفاده کند. سرگئی ماکوگون مدیر شرکت اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین گفت: ما آماده انتقال حجم اضافی گاز از روسیه به اتحادیه اروپا هستیم؛ زیرا در حال حاضر تنها 40 درصد از ظرفیت خطوط لوله مذکور استفاده می‌شود. وی در همین حال پیش‌بینی نمود حجم گاز ترانزیتی از روسیه به اروپا از طریق اوکراین در سال جاری از 55 میلیارد متر مکعب فراتر نرود هر چند که طبق قرارداد باید 65 میلیارد متر مکعب از طریق این خطوط انتقال یابد و بر اساس همین قرارداد شرکت مذکور باید هزینه ظرفیت‌های مصرف نشده را پرداخت نماید.

رئیس جمهور از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران لهستانی خواست تا در اوکراین سرمایه‌گذاری کنند

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از بخش خصوصی و کارآفرینان لهستانی خواست تا به طور فعال‌تری در اقتصاد اوکراین سرمایه‌گذاری کنند و برای خصوصی‌سازی موسسات دولتی اوکراین مشارکت بیشتری داشته باشند. وی گفت که در حال حاضر مجموع سرمایه‌گذاری‌های مستقیم لهستان در اقتصاد اوکراین به 800 میلیون دلار می‌رسد. زمینه‌های لازم برای تجارت میان دو کشور ایجاد شده و این زمینه‌ها بسیار قوی است. موضوع زیرساخت‌ها و حمل و نقل در حال حاضر برای اوکراین و لهستان بسیار مهم است. برای ایجاد انگیزه جهت سرمایه‌گذاری می‌توان از مکانیزم‌های تعریف شده در قوانین در مورد دریافت حق امتیاز استفاده کرد. وی افزود: بهبود فضای سرمایه‌گذاری و حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران از اولویت‌های او و تیم ریاست جمهوری است. وی تأکید کرد: ما در حال تنظیم قوانین یکسان برای همه هستیم؛ اقدامات موثر و مستقل برای ارگان‌های ضد فساد را انجام داده‌ایم و دادگاه عالی مبارزه با فساد را راه‌اندازی کرده‌ایم. در حال حاضر اوکراین قوانینی را تصویب می‌کند که جامعه و شرکای بین‌المللی ما دهه‌ها در انتظار آنها بودند. ما اقدامات زیادی برای دیجیتال‌سازی انجام داده‌ایم و اکنون می‌توانید در کمتر از نیم ساعت تجارت شخصی خود را در اوکراین افتتاح کنید. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما