معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۴۴

اخبار اقتصادی قطر (هفته چهارم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته چهارم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار و تحولات داخلی

تولید ماسک پزشکی توسط 4 کارخانه قطری در کشور

دولت قطر توانسته است خود را به عنوان یک ایستگاه متمایز و یک نقطه عطف در صحنه منطقه ای و بین المللی در حمایت از شرکت های متوسط و کوچک قرار دهد. بانک توسعه قطر، نهادی که مسئولیت مراقبت از بخش های کوچک و متوسط را برعهده دارد، توانست این مسئولیت را علیرغم چالش های دشواری که این بحش داشته، چه در زمان محاصره ناعادلانه قطر و چه در بحران اخیر بیماری همه گیر ویروس کرونا آن را مدیریت کند؛ بنابراین قطر را به یک پایگاه دانش برای کسب تجارت و یادگیری تبدیل کرده که یکی از داستان‌های موفقیت شرکت های کوچک و متوسط قطری است.

"عبدالعزیز بن ناصر آل خلیفه" رئیس اجرایی بانک توسعه قطر در جلسه مجازی که روز جمعه توسط صندوق ملی کویت در مراقبت و توسعه از پروژه‌های کوچک و متوسط تحت عنوان «شرکت های کوچک و متوسط با توجه به همه گیری کرونا»، گفت که این صندوق حمایت های مالی برای شرکت های کوچک و متوسط در کشور تقدیم کرده است و علاوه بر این 4 کارخانه قطری کار تولید ماسک پزشکی را برای بازار داخلی را آغاز کرده اند طوری که به نیازهای بازار کشور پاسخ دهد و بعد از این مرحله صادرات به خارج را آغاز می‌کنند.

عرضه روزانه 175 تن شیر تازه در  بازار قطر

منابع خبری اظهار داشتند که مقادیر شیر تازه ای که روزانه به بازار پمپاژ می‌شود کافی و 6٪ بیش از نیاز است و هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است. آنها از مردم خواستند تا به اندازه نیاز خود خرید کنند با توجه به اینکه این لوازم به طور مرتب و مداوم با نرخ 175 تن در روز به بازار ارسال می‌شود.

یک منبع رسمی در شرکت صنایع غذایی «بلدنا»، نظم و ثبات پمپاژ مقادیر منعقد شده با زنجیره‌های واردات از شیر تازه به بازار به صورت منظم و بدون هیچ گونه تأثیری را تأیید کرده است و اینکه شرکت بلدنا از ابتدای تولید شیر اقدامات احتیاطی دقیقی را انجام می دهد و بنابراین کارمندان و کارگران در این شرکت کارهای معمول خود را با امنیت کامل انجام می دهند و گاوهای این شرکت کاملاً ایمن سازی می‌شوند و تحت مراقبت های پزشکی و سلامت تنگاتنگی قرار دارند.

این منبع از توده مصرف کنندگان خواست تا نیازهای روزانه خود را بدون اسراف در دستیابی به محصول، خریداری کنند تا محصول ذخیره نشود و در معرض آسیب قرار نگیرد زیرا مقادیر شیر به صورت روزانه در بازار عرضه می‌شود و در دسترس است و کفاف بازار را می دهد و حتی مازاد بر نیاز بازار است.

بازرگان محمد بن ناصر الهاجری مالک کارخانه لبنیات "الوجبه" اظهار داشت که تولید روزانه به طور مرتب در بازار عرضه می‌شود و کارخانه تحت تأثیر اقدامات پیشگیرانه قرار نگرفته است. وی تأکید کرد برای خدمت به مخاطب مصرف کننده، شماره تلفن 50007718 به منظور رساندن لبنیات به مصرف کنندگان درب منازل اختصاص داده شده است. همچنین از ابتکار این کارخانه برای تهیه هر مقدار از لبنیات تحت نظارت وزارت بهداشت به صورت رایگان در هر هتلی با محل قرنطینه  و مشارکت در پشتیبانی از دولت برای کمک به مبارزه با ویروس کرونا و جبران بخش اندکی از محبت دولت قطر، پرده برداشت.

تولید شیر روزانه قطر 175 تن در روز با نسبت 106٪ خودکفایی می‌باشد که بیشتر آن توسط شرکت بلدنا تولید می‌شود. در حالی که تولید شرکتهای غدیر، العزب، المزارع بخشی از این مقادیر می‌باشد. مصرف سالانه شیر و لبنیات قطر 230 هزار تن با میانگین روزانه 693 تن می‌باشد که 5 کارخانه موجود در کشور 550 تن از شیر و فراورده‌های آن با میزان کفایت 90٪  را تولید می‌کند. تولید داخلی محصولات لبنی  دائماً در حال افزایش است.

کشت موفقیت آمیز گندم در قطر

"خالد ناصر احمد" مدیر اجرایی شرکت کشاورزی الریان در گفتگویی منحصر به فرد به روزنامه الشرق اقتصادی در مورد حجم تولید پروژه 18 تن به طور روزانه خبر داد و گفت 90 نوع سبریجات از جمله گوجه فرنگی، خیار کدو و دیگر سبریجات توزیع می‌شود، وی افزود این شرکت علاوه بر این محصولات گندم را به این لیست خود اضافه خواهد کرد پس از آنکه در کاشت و تولید این محصول موفق شد و در پایان ماه آوریل سالجاری آن را برداشت خواهد کرد. وی افزود این شرکت محصولات خود را به 30 مرکز تجاری در سراسر کشور و میدان‌های تره بار فروشی و هتل های 5 ستاره برای فروش عرضه می‌کند و تمام این محصولات زیر نظر وزارت شهرداری و محیط زیست صورت می‌گیرد. مدیر اجرایی شرکت کشاوری الریان در ادامه گفت ما علاوه بر سبزیجات، در دامداری هم فعالیت داریم و بیش از 10 هزار رأس گوسنفد و 1200 رأس گاو را دارا می‌باشیم که گوشت را برای بازار محلی فراهم می‌کند.

تأسیس اولین کارخانه تولید وسایل نقلیه الکتریکی

سازمان مناطق آزاد قطر از امضای توافقنامه ایجاد اولین کارخانه تولید وسایل نقلیه الکتریکی در منطقه آزاد رأس ابوفنطاس با شرکت «جوسین ادوانس موبیلیتی» که مشارکتی است بین شرکت "جوسین" فرانسه و شرکت خودروها و تجارت العطیه. کل حجم این پروژه به ارزش 20 میلیون یورو می‌باشد. "احمد بن محمد السید" وزیر مشاور رئیس هیئت مدیره مناطق آزاد گفت ما از تأسیس شرکت "جوسین ادوانس موبیلیتی" که راه برای برای ایجاد اولین کارخانه وسایل نقلیه الکترونیکی فراهم می سازد، استقبال می‌کنیم و این توافق عمق همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان قطر و فرانسه را منعکس می‌کند.

بررسی خرید سهام قطر پترولیوم در شرکت پتروشیمی قافکو توسط شرکت صناعات

شرکت صنایع قطر، جلسه فوق العاده خود را  برگزار کرد تا دستور کار این شرکت را مورد بررسی قرار دهد به خصوص پیشنهاد این شرکت برای خرید سهم قطر پترولیوم در شرکت قافکو که بالغ بر 25% از سرمایه، به ازای یک میلیارد دلار را بررسی کند. مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی مدیر عامل و عضو مشاور شرکت صناعات قطر گفت پیشنهاد خرید این سهم در چارچوب اجرای استراتژی صنایع قطر و تلاش های آن برای ایجاد حضور در بخش تولید می‌باشد. 

90 مقصد جهانی شرکت هواپیمایی قطر ایرلاینز

هواپیمایی قطر ایرلاینز در بیانیه ای، تأکید کرد که با افزایش شبکه مقصدهای خود به 90 مقصد جهانی تا اواسط ماه اکتبر آینده با از سرگیری خدمات خود به انتبه، هانوی، سیشل، ویندهوک و ایروان به هدایت بخش هواپیمایی بین المللی خود ادامه خواهد.

حجم 105.6 میلیارد ریالی ذخایر پول بانک مرکزی

داده‌های بانک مرکزی قطر نشان داد که کل ذخیره پول در سیستم بانکی در پایان ماه آگوست به مقدار 105.6 میلیارد ریال ثبت شده است. در حالیکه رد ژوئیه 106.4 میلیارد ریال در آگوست 2019 بالغ بر 141.8 میلیارد ریال و در ماه مشابه 2018 نزدیک به 94.8 میلیارد ریال است.

وزیر تجارت: بهبودی تدریجی در اقتصاد جهانی

"علی بن احمد الکواری" وزیر تجارت و صنعت قطر در تماس تلفنی با رویترز تأکید کرد که تأثیر همه گیری ویروس کرونا در اقتصاد جهانی با وجود موج دوم عفونت ها بعید به نظر می رسد و انتظار بهبودی تدریجی و سریع در اقتصاد جهانی وجود دارد. وی گفت: من فکر می‌کنم ما قبلاً هم تأثیر اقتصادی اپیدمی را دیده ایم، آیا مسئله بهتر از آن می‌شود؟ من گمان نکنم. وی افزود: امروز دنیای متفاوت از زمانی است که اپیدمی آغاز شده است و دولتها امروز به شکل بهتری آمادگی مقابله با این ویروس را دارند و بخش های بهداشتی و اقتصادی خود را تقویت کرده اند. الکواری گفت که انتظار دارد بهبودی سریعتر از بهبودی تدریجی، اما کندتر از بهبودی سریع باشد، اگر چه وی هشدار داد که این امر به زمان دستیابی به واکسن برای جلوگیری از ویروس بستگی خواهد داشت.

سازمان برنامه ریزی و آمار: بخش های غیر نفتی باعث رشد اقتصادی می‌شوند

الرایه ـ در گزارش افق های اقتصادی صادره از سازمان برنامه ریزی و آمار قطر آمده است که سهم بخش های غیر نفتی در کل تولید ناخالص محلی به نسبت 66 درصد می‌باشد. داده‌های اولیه حساب های ملی نشان می دهد که ارزش اسمی‌تولید ناخاص داخلی با قیمت فعلی در سال بالغ بر 668 میلیارد ریال بوده است، در حالی که سهم بخش هیدروکربن 34 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. در این گزارش اشاره شده است که درآمد گاز طبیعی قطر نقش محوری و اصلی در رشد تولید داخلی هیدروکربنیک ایفا می‌کند. جائیکه صادرات قطر از گاز طبیعی مایع حدود 65 درصد از کل صادرات هیدروکربن است که نزدیک به 87 درصد از کل صادرات قطر می‌باشد.

پروژه‌های زیرساختی بخش ساختمانی را تحریک می‌کند

شرکت پروژه‌های ساختمانی الاصمخ قطر در گزارش خود تأکید کرد که توسعه پروژه‌های زیرساختی تحریک و رونق بخش ساختمانی را حمایت می‌کند. در این گزارش آماده است که دولت پروژه‌های خاص زیربنایی را به ارزش 18 میلیارد ریال برای اجرای 18 پروژه در مناطق مسکونی در سال 2019 انجام داده است و بخش های مربوطه در دولت همچنین در حال حاضر 33 پروژه خاص زیربنایی را در زمین‌های شهروندان به ارزش 13.7 میلیارد ریال در مناطق الخریطیات، روضه اقدیم، ازغوای، جنو الوکر، شهر الشمال، المعراض، جنوب و غرب معیذر، العب و جنوب الدحیل، عین خالد، ام لخبا و دیگر مناطق انجام می دهد.

قطر توانایی توسعه میدان گاز شمال را به‌تنهایی دارد

مهندس سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی و عضو مشاور و رئیس اجرایی شرکت پترولیوم قطر گفت دولت قطر لیست مختصری را برای شرکت‌های نفت جهانی که برای دستیابی به سهمیه‌ای در پروژه‌های بزرگش جهت توسعه میدان شمال را تهیه‌کرده است، اما ممکن است درصورتی‌که کشورهای بزرگ قیمت بالایی به آن ارائه نکنند؛ به‌تنهایی خودش اقدام به آن نماید. توسعه میدان‌های گاز طبیعی مایع قطری واقعاً از بزرگ‌ترین در جهان و یکی از پروژه‌های با سود بالا در بخش انرژی بشمار می‌آید که شرکت‌های بزرگ نفت و گاز به دنبال دستیابی سهامی‌برای خود در آن می‌باشند. وی افزود درخواست‌های پیشنهادی ماه گذشته تقدیم شد و قرار است نتایج آن را در سه‌ماهه اول سال 2020 اعلام کنند، حالا اگر قطر تصمیم بگیرد که با شرکا در این پروژه کار کند. وی گفت ما نمونه همکاری و شراکت را دوست داریم زیرا سود و فایده زیادی در آن وجود دارد، اما ما چون به شرکا نیاز نداریم، آنچه در اصل رخ می‌دهد عبارت است از مجموعه‌ای از استانداردهایی که آن را پیش می‌گیریم که به ما قیمت مضاعف برای قطر که پس از مشارکت به دست می‌آید را توضیح دهیم.

اعلام مناقصات مختلف برای توسعه میدان شمال توسط پترولیوم قطر 

شرکت پترولیوم قطر برای پروژه توسعه میدان گاز شمال، مناقصه‌هایی برای مهندسی، تهیه و ساخت پایگاه‌های اضافی برای ذخیره سازی و بارگیری محصولات مایع و ذخیره و توزیع اتیلن گلیگول در شهرک صنعتی رأس لفان برای پاسخگو شدن به توسعه این میدان را ارائه داد. این مناقصه شامل یک مخزن پرویان جدید، کمپرسورها برای بازیافت بخار از فرآیند خنک کننده مخازن پرویان و بوتان و مخزن میعانات هیدروکربنیک تولید شده در کارخانه رأس لفان، سیستم ذخیره سازی، سیستم توزیع گلیکول و همچنین لنگرگاه برای صادرات محصولات مایع و خطوط لوله برای انتقال محصولات مابع ار کارخانه به منطقه ذخیره سازی می‌باشد. مهندس "سعد بن شرید الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی و عضو مشاور و رئیس اجرایی شرکت پترولیوم قطر گفت این مناقصه‌ها نشان دهنده پیشرفت مداوم شرکت پترولیوم در گشترش ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع است. وی افزود با توجه به حجم زیاد محصولات مایع ناشی از تولید دریایی و فرآوری گاز در کارخانه رأس لفان لازم و نیاز به گسترش امکانات ذخیره سازی و بارگیری قطر پترولیوم بود. وی در ادامه افزود: رویکرد ممتاز قطر پترولیوم در استراتژی قراردادها که شامل تقسیم کارها به تعدادی از مناقصه‌ها و قراردادهای مهندسی، واردات، ساخت و ساز می‌باشد که اجازه می دهد تا با تجریه کیفی پیمانکاران و ماهیت کار مورد نیاز در هر مناقصه مطابقت داشته باشد.

ایجاد شرکت جهانی برای تأمین گاز جهت کشتی‌ها

دو شرکت تابعه قطر پترولیوم و شرکت شل قراردادی برای ایجاد شرکتی به منظور ارائه خدمات در سراسر جهان برای استفاده از گاز طبیعی مایع به عنوان سوخت برای حمل و نقل دریایی را امضاء کردند. این قرارداد که توسط شرکت گاز طبیعی ویو سولیوچنز و شرکت گاز و انرژی شل به امضاء رسیده است؛ راه را برای ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک هموار می‌کند. فعالیت های اصلی این شرکت شامل خرید گاز طبیعی مایع، ایجاد زیرساخت ها برای تأمین گاز طبیعی جهت کشتی‌ها (دخیره سازی و سوخت گیری کشتی‌ها) در مناطق استراتژیک در سراسر جهان و فروش گاز طبیعی مایع به عنوان سوخت برای مصرف کنندگان می‌باشد. مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی و عضو مشاور و رئیس اجرایی شرکت پترولیوم قطر در مراسم امضای این قرارداد حضور داشت. وی گفت این پروژه مشترک با شرکت شل یکی از برجسته ترین شرکتها در این این زمینه که ما با آن همکاری‌های دراز مدت و ممتازی با آن داریم که اجرای این ابتکار عمل را با ادغام پتانسیل های ما امکان پذیر می‌کند. الکعبی گفت استفاده از گاز طبیعی مایع به عنوان سوخت برای کشتی‌ها یک راه حل نمونه برای بخش ناوبری در حاشیه توسعه مستمر مقرارات زیست محیطی حاکم بر این بخش بشمار می آید و همچنین فرصتی امیدوارکننده برای تقویت جایگاه گاز طیعی به عنوان منبع انرژی پاک در زمینه ناوبری است.

حجم 214.6 میلیون ریالی معامله املاک و مستغلات در کشور

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که از تاریخ 30 آگست تا 3 سپتامبر جاری 2020 در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 214.6 میلیون ریال اعلام شد و بیشترین عملیات ثبت در شهرداری‌های الوکره، دوحه، الریان و الخور بوده است. حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که از تاریخ 6 تا 10 سپتامبر جاری 2020 در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 617.17 میلیون ریال اعلام شد و اکثر عملیات ثبت در شهرداری‌های الدوحه، الریان، الخور، الوکره، الضعاین و ام صلال به ثبت رسیده است.

اخبار و تحولات خارجی

بررسی تقویت همکاری‌های اقتصادی میان قطر ـ انگلیس

انجمن بازرگانان قطر  با السیر ادوارد لیستر مشاور استراتژیک ارشد بوریس جونسون نخست وزیر انگلیس که در حال حاضر در رأس هیئت تجاری در دوحه به سر می‌برد، تشکیل جلسه داد. شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی رئیس انجمن بازرگان قطر، حسین فردان معاون اول رئیس انجمن بازرگانان، شیخ نواف بن ناصر آل ثانی، شریده الکعبی، سعود المانع اعضای انجمن و ساره عبدالله معاون مدیر کل انجمن بازرگانان در این جلسه حضور داشتند. شیخ فیصل در آغاز این دیدار همکاری‌های قوی بین قطر و پادشاهی انگلیس را مورد تمجید و ستایش قرار داد و گفت که این همکاری‌ها ریشه تاریخی دیرینه ای دارد و بر ادامه و توسعه و تقویت همکاری‌های اقتصادی فیما بین تأکید کرد. شیخ فیصل افرود که انگلیس اولین مقصد سرمایه گذاران قطری است به خصوص سرمایه گذاران بخش املاک و مستغلات و علاوه بر این بهترین مقصد برای ادامه تحصیلات دانشجویان قطری می‌باشد. پس از آن در مورد همکاری‌های بیشتر میان بخش های خصوصی و تشویق شرکت های کوچک و متوسط در دو کشور و فرصت های سرمایه گذاری در بازارهای قطر و انگلیس بحث و گفتگو شد.

حجم سرمایه گذاری‌های 17 میلیارد دلاری قطر در لندن

پایگاه اینترنتی travel daily media انگلیس متخصص در امور سرمایه گذاری‌ها در گزارشی آورده است که حجم سرمایه گذاری‌های قطر در لندن پس از خرید هتل ریتز اخیراً به قیمت 800 میلیون پوند استرلینگ به 17 میلیارد دلار رسیده است. در این گزارش همچنین آمده است که لندن در میان پایتخت های کشورهای اروپایی توانسته است بیشترین سرمایه گذاری‌های قطر را به خود جذب کند و انتظار می رود که طی مراحل آینده این سرمایه گذاری‌ها افزایش قابل توجهی داشته باشد. 

سرمایه گذاری بیش از 170 شرکت قطری در ترکیه

محمد مصطفی گوکساو سفیر ترکیه در دوحه طی مشارکتش در جلسه مجازی که توسط بانک الدوحه برگزار گردید، بر روابط استراتژیک اقتصادی و سیاسی قطر تأکید کرد و گفت دو کشور به طور مداوم برای گسترش و تقویت همکاری‌های استراتژیک در تلاش هستند و حجم مبادله تجاری بین دو کشور در سال 2010 بالغ بر 340 میلیون دلار بوده در حالیکه در سال 2019 به بیش از 2 میلیارد دلار رسید. وی گفت، شرکت های ساخت و ساز ساختمانی ترکیه در پروژه‌های زیربنایی قطر در حال فعالیت هستند که ارزش آن از سال 2002 به بیش از 18 میلیارد دلار رسیده است و این ما را خوشحال می‌کند و قطر بزرگترین بازار قراردادهای ترکیه در سال 2019 بوده است. در حالیکه ترکیه مکان ایمن برای سرمایه گذاری‌های قطر محسوب می‌شود جائیکه بیش از 170 شرکت قطر در ترکیه در زمینه‌های گوناگون وجود دارد.

سرمایه گذاری 50 میلیون یوریی شرکت کتارا للضیافه در کامرون

پایگاه business in Cameroon اعلام کرد، کتارا للضیافه (شرکت میزبانی کتارا قطر) برای سرمایه گذاری در کامرون برنامه ریزی‌هایی دارد و این خبر را به "شیخ نواف بن جاسم آل ثانی" رئیس هیئت مدیره میزبانی کتارا نسبت داد که وی تأکید نموده کتارا سعی دارد سرمایه گذاری‌های بیشتری را در قاره آفریقا داشته باشد و قصد دارد 10% از سرمایه اش به مقدار 500 میلیون یورو را در پروژه‌های خاصی در کشورهای کامرون، سنگال و نیجریه انجام دهد. اکثر این سرمایه گذاری‌ها در بخش های هتل های پنج ستاره خواهد بود.

رشد 85 درصدی مبادله تجاری با ترکیه

قطر در جلسه مشترک اتاق های بازرگانی عرب و اتاق بازرگانی ترکیه که به مدت دو روز در شهر انطالیای ترکیه به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ترکیه ـ عرب برگزار گردید؛ مشارکت کرد. "راشد بن حمد العذبه" معاون دوم رئیس اتاق بازرگانی قطر و "محمد مهدی الاحبابی" عضو هیئت مدیره آن در این جلسات به نمایندگی از قطر مشارکت داشتند. العذبه طی اظهاراتی به مطبوعات گفت در این جلسات پیرامون راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین کشورهای عربی و جمهوری ترکیه مورد بحث وبررسی قرار گرفته شد و در آن بر توسعه همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های تجاری، صنعتی، سرمایه گذاری به منظور توسعه حجم مبادله تجاری دو جانبه تأکید شد. وی در ادامه گفت سطح همکاری‌های تجاری بین قطر و ترکیه در سال 2018 شاهد رشدی به نسبت 85 درصدی شد و حجم مبادله تجاری بین دو کشور به 2.4 میلیارد دلار رسید در حالیکه در سال قبل از آن بالغ بر 1.3 میلیارد دلار بوده است و این نشان دهنده قوت و مستحکم بودن همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور می‌باشد. 

سازمان بنادر قطر هفتگی یک خط کشتیرانی به سمت بندر موگادیشو دارد

سازمان بنادر قطر از ماه مه گذشته یک خط دریانوردی مستقیم از بندر حمد از دوحه پایتخت قطر به بندر موگادیشو پایتخت سومالی را راه‌اندازی کرده است. کاپیتان عبدالعزیز الیافعی مدیر بندر حمد گفت خطر ارتباطاتی بین بندر حمد و بندر موگادیشو همچنین به کشور جیبوتی خدمت می‌کند و بنادر قطر به سمت شرکت‌های بنادر آفریقایی روی برده‌اند و خطر دوحه ـ موگادیشو باعث می‌شود که حجم مبادله تجاری بین خاورمیانه و قاره آفریقا افزایش یابد و قرار است شرکت بنادر قطر به سمت مقصدهای آفریقایی گوناگون روی ببرد و اولین مقصد آن بندر مومباسا در کینیا خواهد بود.

شراکت های قطر و ترکیه در بخش های کسب کار

روزنامه دی گلوپ پست کانادا بر مستحکم بودن همکاری‌های قطر ـ ترکیه در تمام سطح ها تأکید کرد و نوشت حجم سرمایه گذاری‌های تجاری و مبادله دو جانبه از سال 2017 به شکل قابل توجهی رشد یافت و قطر به سمت بازار ترکیه روی برده و قراردادهای زیادی از جمله در ساخت و ساز بر اساس بیانیه‌های شورای صادرکنندگان ترکیه با ترکیه به امضاء رسانده است و صادرات ترکیه به قطر در ماه که گذشته به نسبت 51.5 درصد افزایش داشته است و اقتصاددانان معتقدند که همکاری‌های دو کشور در زمینه پیمانکاری و ساخت و ساز به دلیل آمادگی قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 توسعه خواهد داشت. در داده‌های اتحادیه پیمانکاران ترک آمده است که شرکت های ترک 128 پروژه به ارزش 14.1 میلیارد دلار را در قطر از سال 2000 تا 2017 به اتمام رسانده اند. علاوه بر این قطر از مهمترین سرمایه گذاران در ترکیه بشمار می آید جائیکه سرمایه گذاری‌های آن به 23 میلیارد دلار رسیده و انتظار می رود در سالجاری حجم مبادله تجاری بین دو کشور به بیش از دو میلیارد دلار افزایش یابد. سرمایه گذاری‌های قطر در ترکیه در بخش های گوناگون است از جمله بانکداری، انرژی، صنعت، جهانگردی، ساختمانی، کشاورزی و بخش صنایع نظامی می‌باشد.

دیدار دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با الکواری

"علی بن احمد الکواری" وزیر تجارت و صنعت قطر  با دکتر "نایف بن فلاح الحجرف" دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس که در دوحه به سر می‌برد، دیدار نمود. در این دیدار در مورد مسائل و موضوعات مشترک کشورهای حوزه خلیج فارس در عرصه‌های تجاری و صنعتی و مقابله با پیامدهای شیوع کرونا ویروس بر اقتصاد و صنعت این کشورها و راه‌های تقویت و گسترش روند همکاری‌های مشترک در چارچوب این پیامدها طوری که به نفع دولت ها و ملت های این کشورها باشد، بحث و تبادل نظر شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما