معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۲۶

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته اول مهرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته اول مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افغانستان

طرح تشکیل کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران، ترکمنستان و افغانستان،

وزارتخارجه افغانستان اعلام کرد، جلسه هماهنگی برای تشکیل کمیسیون سه جانبه همکاری‌های اقتصادی افغانستان، ایران و ترکمنستان چهارشنبه ۲۶ شهریور به ریاست میرویس ناب معاون سیاسی این وزارتخانه و با حضور امینیان سفیر ایران در افغانستان و آویزوف خواجه صفر کیدویچ سفیر ترکمنستان در محل این وزارتخانه برگزار شد. میرویس ناب در این جلسه ایجاد کمیسیون سه جانبه همکاری‌های اقتصادی میان سه کشور را در گسترش تقویت همکاری‌های اقتصادی، تجاری و اتصال منطقه‌ای با اهمیت و ارزنده خواند و تأکید کرد که افغانستان مصمم به تقویت و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با ایران، ترکمنستان و سایر همسایگانش می‌باشد.  در این نشست بر روی نحوه‌ همکاری اقتصادی و تجاری، اتصال منطقه‌ای، روشهای همکاری‌های سه جانبه، مواصلات، تشکیل کمیته کاری و گسترش همکاری‌های فرهنگی نیز تبادل‌نظر صورت گرفت.

ورود نهمین کشتی گندم عبوری هند به افغانستان به چابهار،

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: نهمین کشتی محموله گندم هند به افغانستان، حامل ۴۰۱ دستگاه بارگنج به وزن تقریبی ۱۰هزار تن عصر چهارشنبه ۲۶ شهریور وارد بندر شهید بهشتی چابهار شد. این نهمین محموله از ۷۵هزار تن گندم اهدایی دولت هند به افغانستان است.

کمک صد میلیون دلاری بانک توسعۀ آسیایی به افغانستان،

نریندرا سنگرو رییس بانک توسعه آسیایی در افغانستان گفت: این بستۀ کمکی در چارچوب برنامه‌های بانک در راستای مبارزه با اثرات اقتصادی کرونا آماده می‌شود و کمک به سرمایه‌گذاری‌های کوچک و میانه هدف اصلی آن است. با پایان موفقیت آمیز مذاکرات صلح، کمک‌های صندوق توسعۀ زیربناهای افغانستان با مدیریت این بانک افزایش می یابد. این بانک در آغاز شیوع کرونا نیز 40 میلیون دلار به افغانستان کمک کرده بود. نورالحق عمری معاون اتاق اصناف افغانستان گفت، حداقل 30 درصد سرمایه کسانی که از 100 تا 300 هزار افغانی سرمایه داشتند، به کلی از میان رفت.

بررسی سرمایه‌گذاری ایران در بخش انرژی افغانستان ،

خبرگزاری صدای افغان-آوا یکشنبه 30/6/1399 به نقل از منابع مطلع گزارش داد، همایون حائری معاون وزیر نیروی ایران در امور برق امروز راس هیاتی وارد افغانستان می­شود، تا در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه روابط مرتبط با این حوزه با مقامات افغانستان گفتگو کند. همچنین قرار است، نمایشگاه دستاوردهای صنعت برق ایران در افغانستان تشکیل شده و سرمایه‌گذاران، تجار و مسئولان صنعت برق افغانستان از این نمایشگاه بازدید کنند. از موارد مهم مدنظر در این سفر فعال‌سازی کریدور بادی مستقر بین مرز ایران و افغانستان به منظور استفاده از ظرفیت آن است.  افغانستان تقریبا ۸۱ درصد از انرژی برق مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه، 35.2 درصد از ازبکستان، 30.5 درصد از تاجیکستان، 20.9 درصد از ایران و 13.4 درصد از ترکمنستان وارد می­کند. شرکت ملی برق افغانستان (برشنا) گفت، برای رفع این نیازمندی سالانه از این کشورها حدود هزار مگاوات برق می­خرد که بیش از ۳۰۰ میلیون دلار هزینه دارد. 

کره جنوبی بسته تشخیص کرونا به افغانستان اهداء کرد،

اولین قسمت کمک­های بسته تشخیص کرونا به افغانستان از سوی کره 29 شهریور به فرودگاه حامد کرزای رسید. این کمک ۸۰۰هزار دلاری بخشی از کمک­های یک میلیون دلاری دولت و مردم کره برای تقویت مقابله با کرونا در افغانستان است. دومین قسمت آن که عمدتا شامل ماسک می‌باشد، هفته آینده به افغانستان ارسال خواهد شد. پیش از این کره 2میلیون دلار برای مشارکت در برنامه توسعه ای ملل متحد و سازمان بهداشت جهان کمک کرده است.

رشد ثبت‌ نام دانش‌آموزان افغانی فاقد مدرک مهاجرت در ایران،

مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران گفت، در بررسی آمار ثبت نام حتی در مورد دانش آموزان اتباع خارجی فاقد مدرک مشاهده می‌شود که در سال تحصیلی جاری (۱۴۰۰-۹۹) نسبت به سال تحصیلی گذشته تعداد دانش‌آموزانی که جهت ثبت‌نام در مدارس برگه حمایت تحصیلی دریافت نموده‌اند، حدود 4.5 درصد بیشتر از تعداد مشابه سال قبل است. وزارت کشور ایران تاکنون سه بار زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان بدون مدرک را تمدید کرده که آخرین مهلت آن 27 شهریور به پایان رسید.

کمک ۸۰۶ میلیون افغانی چین به سیل زدگان افغانستان،

خبرگزاری بخدی افغانستان   30/6/1399 غلام بهاءالدین جیلانی وزیر دولت در امور صلح افغانستان گفت: تفاهمنامه کمک دو مرحله ای چین به سیل زدگان ماه جاری کشور یکشنبه 30شهریور میان وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث و سفارت چین در کابل امضا شد. قرار است، هزار و ۲۸۶ تُن گندم و 3هزار و ۹۸۲ تُن برنج به ارزش ۵۵۰ میلیون افغانی به آسیب‌‎دید‌گان حوادث طبیعی ماه اخیر کمک شود. روند انتقال این کمک‌ها به افغانستان آغاز شده است. علاوه بر این چین متعهد شد، ۲۵۶ میلیون افغانی برای بازسازی خانه‌های مناطق سیل زده اختصاص دهد. وانگ یو سفیر چین در افغانستان گفت: ارزش کمک‌های غذایی و مواد اولیه به افغانستان از ۲۰۱۸ به۲۰میلیون دلار می‌رسد. 6 میلیون دلار هم وسایل پزشکی و بسته‌های تشخیص کرونا به افغانستان کمک شده است. در سیل اوایل ماه جاری در ۱۵ استان افغانستان، بیش از ۲۰۰تن کشته و۲۸۰تن زخمی‌شدند و 5 هزار خانه تخریب شد.

افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی ایران- افغانستان درکابل،

نخستین نمایشگاه تخصصی کالاهای ساختمانی، خدمات و فناوری‌های ایران– افغانستان امروز سه شنبه ۱مهر با شرک ده­ها سرمایه‌گذار، مقام‌های حکومتی و اعضای مجالس ایران و افغانستان در کابل گشایش یافت. یونس مهمند معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گفت، با آنکه افغانستان سالانه بیش از 2.5 میلیارد دلار کالا را از ایران وارد می‌کند، اما صادرات افغانستان به این کشور تنها حدود 14میلیون دلار است که درصدی از واردات از ایران را نیز تشکیل نمی دهد. مسئولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفتند، برای کاهش کسری تراز بازرگانی افغانستان و ایران نیاز به عملی شدن برنامه تعرفه‌های ترجیحی از سوی ایران است. غوریانی نامزد وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان واردات کالاهای قاچاق از ایران به افغانستان را نگران کننده دانست. در سال‌های اخیر همزمان با افزایش مشکلات بازرگانی و ترانزیتی افغانستان و پاکستان و بسته شدن راه‌های بازرگانی ایران در منطقه و جهان، این کشور تلاش دارد، روابط بازرگانی‌اش را با افغانستان گسترش دهد. آگاهان می­گویند، به همین علت بازرگانان ایرانی تلاش دارند، از راه‌های قانونی و غیر قانونی صادرات به افغانستان را افزایش دهند.

تایید طرح های تولید برق بادی و خورشیدی در افغانستان،

رییس دیپلماسی عمومی و خصوصی وزارت اقتصاد و دارایی افغانستان گفت، شورای اقتصاد و دولت افغانستان 4 طرح تولید برق بادی و خورشیدی به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار را تایید کرد. طرح تولید برق بادی با ظرفیت ۲۵ مگاوات، طرح تولید برق خورشیدی با ظرفیت ۴۰ مگاوات در مزارشریف، طرح تولید برق خورشیدی با ظرفیت ۲۵ مگاوات در هرات و طرح تولید برق خورشیدی با ظرفیت ۲۰مگاوات بالای سد برق نغلو در کابل نصب خواهد شد. این طرح­ها به صورت مشترک از سوی حکومت و بخش خصوصی اجرا خواهند شد. ماه گذشته قرارداد تولید 3هزار مگاوات برق خورشیدی میان حکومت افغانستان و شرکت اماراتی به امضا رسید. افغانستان 2 هزار مگاوات برق برای مصارف خانگی و تجاری نیاز دارد که بیشتر از کشور های همسایه وارد می­شود.

 پاکستان

پاکستان بازارچه مرزی در مرز افغانستان و ایران برپا می‌کند،

پاکستان با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم اسلام آباد مبنی بر تاسیس ۱۸ بازارچه در خط مرزی خود با ایران و افغانستان خبر داد. این تصمیم در جلسه‌ای با شرکت شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه، ژنرال قمر جاوید باجوا رئیس ستاد ارتش، عبدالحفیظ شیخ مشاور نخست وزیر در امور مالی و سایر مقامات به ریاست عمران خان نخست وزیر در اسلام آباد اعلام شد. در بیانیه دفتر نخست وزیری پاکستان آمده است براساس طرح پیشنهادی، ۱۲ بازارچه در امتداد مرز افغانستان و شش بازارچه در مناطق مرزی با ایران ایجاد می‌شود. عمران خان با این حال در مرحله نخست طرح آزمایشی تأسیس سه بازار را تأیید کرده است.

دیدار سفیر پاکستان در تهران با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت،

حمید زادبوم معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران روز چهارشنبه در دیدار با رحیم حیات قریشی سفیر پاکستان در تهران بر گسترش روابط تجاری دو کشور و رفع موانع موجود تاکید کرد. حمید زادبوم در این دیدار اظهار داشت: ایران و پاکستان در سازمان همکاری‌های اقتصادی ( اکو) و گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D8) عضو هستند. وی با اشاره به اینکه پاکستان دومین کشوری است که ایران مایل است موافقت‌نامه تجارت آزاد با آن داشته باشد، افزود: دو کشور در حال حاضر موافقت‌نامه تجارت ترجیحی دارند، به سمت موافقت‌نامه تجارت آزاد پیش می‌روند. سفیر پاکستان در تهران نیز گسترش سطح روابط تجاری دو کشور را نیازمند فعال‌تر شدن اتاق‌های مشترک دو کشور به ویژه در استان‌های مرزی دانست و گفت: موانع گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین کشور مشکلات بزرگ و غیرقابل حلی نیست.

گسترش روابط تجاری انگلستان و پاکستان،

کریسشن ترنر سفیر انگلیس در پاکستان ضمن حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: حجم تعاملات تجاری لندن و اسلام آباد به بیش از 3 میلیارد پوند خواهد رسید. وی تصریح کرد: من در حال یادگیری زبان اردو هستم تا بتوانم با مردم پاکستان به زبان اردو صحبت کنم. ترنر افزود: پاکستان را یک هدف بسیار خوب برای سرمایه گذاری می دانم و از سرمایه گذاران انگلیسی دعوت کرده‌ام تا برای حضور فعال تر در پاکستان برنامه ریزی داشته باشند. اسلام آباد تلاش زیادی انجام داده تا امنیت را به خاک خود برگرداند و ما این تلاش را ستایش می‌کنیم.

افزایش سرمایه گذاری خارجی در پاکستان،

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی بانک مرکزی پاکستان، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور از ژوئیه تا آگوست سال 2020 در سال مالی جاری 40٪ بیشتر از مدت مشابه سال مالی قبل است. بر اساس این گزارش نروژ، هلند و جمهوری مالت سه کشوری هستند که به ترتیب بیشترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در پاکستان انجام داده اند.

کاهش تولید پنبه در پاکستان،

احسان الحق رئیس مجمع تولید کنندگان پنبه پاکستان، گفت که دلیل اصلی کاهش شدید 44% تولید پنبه در سال جاری، بارش شدید باران در مناطق تولید پنبه در سراسر کشور بوده است. وی افزود در حال حاضر کارخانه‌های نساجی برای تامین پنبه مورد نیاز خود مجبور به واردات این محصول از کشورهای دیگر هستند.

گفتگوی تلفنی رئیس جمهور پاکستان با همتای ترکمنستانی پیرامون خط لوله گاز تاپی،

عارف علوی رئیس جمهور پاکستان روز جمعه در تماسی تلفنی با قربانعلی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان گفتگو کرد. طرفین با ابراز خرسندی از روابط دو جانبه موجود در زمینه‌های مختلف بر لزوم افزایش بیشتر همکاری در زمینه‌های تجارت، اقتصاد و انرژی تأکید کردند. عارف علوی اعلام کرد که پروژه خط لوله تاپی به زودی تکمیل خواهد شد. وی همچنین با تأکید بر اهمیت بندر گوادر گفت: این بندر کوتاه­ترین مسیر تجاری را در اختیار ترکمنستان قرار می دهد.

افزایش تسهیلات کنسولی و روادید تجاری ایران برای بازرگانان پاکستانی،

نشست اعضای فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت پاکستان (FPCCI) و شورای تجاری پاکستان- ایران با حضور آقای محمدرضا ناظری سرکنسول ایران در شهر لاهور برگزار شد. در این نشست در خصوص تقویت مبادلات تجاری و همچنین مزیت‌های اقتصادی دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی گفت وگو و تبادل نظر صورت گرفت. سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور در ادامه تلاش‌ها برای توسعه مناسبات با کشور همسایه جهت افزایش تسهیلات کنسولی و صدور روادید تجاری برای بازرگانانی پاکستانی اعلام آمادگی کرد.

اعلام آمادگی ایران برای کمک به تجهیز صنعت کشتارگاهی پاکستان،

وزیران بهداشت، محیط زیست، توسعه دامپروری و لبنیات دولت ایالت بلوچستان روز شنبه در اقدامی مشترک با حضور در نمایندگی کشورمان با آقای حسن درویش وند، سرکنسول ایران در شهر کویته دیدار و طیف گسترده‌ای از همکاری‌های دو کشور از جمله مراوادات اقتصادی، بازرگانی و اجتماعی میان استان‌های هم مرز را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این مذاکرات با توجه به اینکه ایالت بلوچستان پاکستان در حال ساخت کشتارگاه‌های بهداشتی می‌باشد و نیاز به ماشین آلات کشتارگاهی دارند مقرر شد برای تامین ماشین آلات کشتارگاهی از جمهوری اسلامی ایران اقدام شود.

محموله انبه آلوده پاکستانی توقیف شد،

۵ محموله بار میوه انبه وارداتی از پاکستان آلوده به آفت قرنطینه‌ای مگس میوه شناسایی و از ورود آن به سیستان و بلوچستان جلوگیری شد. وزن بار مرجوعی حدود ۶٨ تن بود که به کشور پاکستان بازگردانده شده است. همچنین بیش از ١۵ هزار تن انبه امسال با رعایت کامل مقررات بهداشت قرنطینه گیاهی از طریق مرزهای استان سیستان و بلوچستان وارد کشور شده است.

ابراز نگرانی کمیته مجلس سنای پاکستان بابت قاچاق میوه و سبزی از ایران،

کمیته تجارت مجلس سنای پاکستان پیشنهاد متوقف کردن قاچاق پیاز، گوجه فرنگی و میوه در مرز پاکستان و ایران را مطرح نمود و به افسران سرمایه گذاری تجاری دستور داد که نسبت به افزایش صادرات کشور اقدام کنند. سناتور میر کبیر شاهی از اعضای این کمیته گفت: کانتینرهای ایرانی با پرداخت عوارض کمتری از مرز تورخم وارد می‌شوند، 5 درصد عوارض گمرکی برای میوه‌های وارداتی از افغانستان وضع شده و  در حالی که 12 درصد عوارض گمرکی برای میوه‌های وارداتی از ایران تعیین شده است که این موضوع موجب ضرر کشاورزان محلی می‌شود.

هند

عدم تاثیر سوء روابط تجاری تهران-پکن بر روابط حسنه دهلی-تهران،

یک مقام ارشد هندی اظهار کرد که روابط تجاری ایران با چین طی قرارداد همکاری تجاری و اقتصادی 25 ساله تاثیری بر روابط ایران و هند نخواهد گذاشت؛ چراکه هند روابطی مستقل با ایران دارد. والامولی مورالیدهاران وزیر اتحاد کشور و امور پارلمانی هند در این باره گفت: هند به وضوح اعلام کرده است گمانه زنی‌ها پیرامون تاثیر منفی احتمالی شراکت راهبردی میان ایران و چین را رفع کرده است.

هند از روسیه واکسن کرونا خریداری می‌کند،

خبرگزاری ریانووستی به نقل از یک مقام صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (مسئول تامین مالی طرح تولید واکسن کرونای روسی) و بدون اشاره به مقام وی نوشت: صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه با شرکت های داروسازی هند برای تحویل ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا (اسپوتنیک وی) توافق کرد. به گزارش رسانه روسی، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه با تایید این خبر خاطرنشان کرد که موضوع توافق با شرکت داروسازی پیشرو هندی Dr. Reddy's Laboratories Ltd مطرح است. انتظار می رود واکسن کرونای روسی تا پایان سال ۲۰۲۰ به هند تحویل شود.

افزایش تقاضای محصولات نفتی در هند،

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، فروش دیزل در هند در نیمه اول ماه سپتامبر نسبت به همین دوره در ماه گذشته افزایش یافت. کاهش بارندگی‌های موسمی و برداشته شدن محدودیت های دولتی جهت مهار گسترش ویروس کرونا به افزایش مصرف سوخت در هند کمک کرده است. فروش بنزین هم طی این دوره بالا رفته است. مصرف دیزل در دو هفته اول ماه سپتامبر 20 درصد افزایش یافت و به 1.06 میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که در نیمه اول ماه اوت برابر با 885 هزار بشکه در روز بود. اما مصرف سوخت در هند همچنان 6 درصد نسبت به 1.12 میلیون بشکه در روز مصرف شده در سال گذشته کمتر است. استفاده از گاز مایع (LPG) در دو هفته اول ماه سپتامبر 13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و همین مقدار هم رشد ماهیانه داشته است. مصرف سوخت هواپیما 16 درصد نسبت به ماه اوت بالا رفته چون پروازهای داخلی افزایش یافته اند ولی 60 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. اقتصاد هند همچنان درگیر افزایش سریع موارد ابتلا به کرونا در کشور است. پالایشگاه‌های دولتی هند حدود 90 درصد از فروش داخلی سوخت این کشور را در اختیار دارند. تقاضا برای سوخت معمولاً در سه ماهه سوم سال طی دوره جشن‌های هند، افزایش می‌یابد ولی بالا رفتن موارد ابتلا به ویروس کرونا احتمالاً بر مصرف در این دوره تاثیر می‌گذارد.

ممنوعیتِ صدورِ پیازِ هند و نفع صادرکنندگان پاکستانی،

شاراد پاوار، رئیس حزب کنگره ملی گرا (NCP)، روز سه شنبه با تصمیم دولت مرکزی مبنی بر ضرورت ممنوعیت صدور پیاز در سراسر هند مخالفت کرده و از دولت مرکزی خواست که در این تصمیم خود تجدید نظر کند. وی گفت که ممنوعیت صدور پیاز از هند به نفع صادرکنندگان پاکستانی تمام خواهد شد و این تصمیم ضربه شدیدی را به وجهه هند به عنوان یک صادرکننده مطمئن پیاز در بازار بین المللی وارد خواهد کرد.

کاهش ارزش صادرات و تنزل کسری تجاری هند،

براساس آمار و ارقام منتشره از سوی دولت هند در روز سه شنبه، ارزش صادرات این کشور در طول ماه اوت سال جاری با 12.66 درصد کاهش در مقایسه با آن در طول همین ماه در سال گذشته، در اثر تنزل در صادرات محصولات نفتی، چرمی، مهندسی و سنگ های قیمتی و زیورآلات به 22.7 میلیارد دلار بالغ گردید. این ششمین ماه متوالی است که ارزش صادرات هند سیر نزولی می‌پیماید. ارزش واردات هند نیز در طول ماه اوت با 26 درصد کاهش به 29.47 میلیارد دلار رسیده و این امر باعث شد که کسری تجاری هند از 13.86 میلیارد دلار در طول ماه اوت سال گذشته به 6.77 میلیارد دلار در طول ماه اوت سال جاری تنزل کند.

افزایش واردات نفت هند از آفریقا،

داده‌های حمل‌ونقل مربوط به منابع تجاری نشان داد واردات نفت خام هند از آفریقا در ماه اوت به بالاترین سطح در ۱۰ ماه گذشته رسید، زیرا پالایشگران خرید نفت خام گران‌تر خاورمیانه را کاهش دادند. براساس این داده‌ها، سومین واردکننده بزرگ نفت جهان در ماه اوت حدود ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز نفت خرید که بالاترین سطح از ماه آوریل تاکنون به شمار می‌آید، در حالی که که ۱۷.۵ درصد از این حجم وارداتی - معادل ۶۸۸ هزار بشکه در روز -  به نفت خام کشورهای آفریقایی اختصاص داشت که نشان‌دهنده افزایش سطح واردات در ۱۱ ماه گذشته است. هند همچنین درماه اوت پس از دو ماه وقفه واردات نفت ونزوئلا، با دریافت مجوز شرکت ریلاینس از ایالات متحده برای سوآپ گازوئیل با نفت، واردات نفت از ونزوئلا را ازسر گرفت. با افزایش واردات نفت از نیجریه و ونزوئلا، سهم نفت اوپک از مجموع واردات نفت هند در ماه اوت به ۷۷.۶ درصد رسید که بالاترین مقدار از ماه ژانویه بود.

انباشت طلا در معابد هند،

معابد هند ۴هزار تن طلا در اختیار دارند که در حال حاضر به دلیل تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش اهدای پیشکش‌های مردم، مجبور به سپردن مقداری از ذخایر طلای خود به بانک‌ها برای دریافت سود به منظور پرداخت دستمزدها و هزینه‌های خود شده‌اند. به گزارش بلومبرگ، با کاهش اهدای پیشکش‌ها و نذورات، معابد هند به دستبرد زدن به گنجینه‌های خود که به بزرگی فورت ناکس (محل نگهداری ذخایر طلای ایالات متحده) است، روی آورده‌اند. به گزارش روزنامه مالی هندی The Mint، Travancore Trust هر ماه حدود 500 میلیون روپیه (6.8میلیون دلار) برای پرداخت حقوق و سایر مخارج هزینه می‌کند.

کرونا قاچاق طلا در هند را با مشکل مواجه کرد،

به نقل از بلومبرگ، کرونا، قاچاق طلا به هند که دومین مصرف کننده بزرگ جهان است را با مشکل مواجه کرده است. طبق اعلام رئیس شورای داخلی جواهرات هند، محموله‌های غیرقانونی طلا به هند حدوداً 2 تن در ماه کاهش یافته و ممکن است در سال جاری این عدد به حدود 25 تن برسد. طبق برآوردهای شورای جهانی طلا ، این مقدار کاهش با مقدار 120 تن طلا در سال گذشته یا حدود 17٪ از تقاضای سالانه کشور مقایسه می‌شود. حمل و نقل غیرقانونی در هند با یکی از سختگیرانه ترین قوانین جهان مواجه شده است. این امر همچنین منجر به انقباض 25% اقتصاد هند در سه ماه منتهی به ژوئن شد و تقاضای کلی طلا را به شدت کاهش داد. در حالی که محدودیت ها به آرامی ‌کاهش می یابند، این کشور هنوز مرزهای خود را کاملاً باز نکرده است زیرا به سرعت در حال تبدیل شدن به مرکز جهانی عفونت های ویروسی است. گفتنی است در شش ماه گذشته هیچ پروازی انجام نشده و بنابراین قاچاق طلا در هند بسیار ناچیز بوده است. هم اکنون هر آنچه قاچاق می‌شود از مرزهای زمینی با نپال، پاکستان ، بنگلادش و سریلانکا وارد می‌شود.

تامین ذخایر نفتی هند با نفت بشکه ای ۱۹ دلار،

وزارت نفت و گاز طبیعی هند اعلام کرد این کشور از قیمت پایین نفت خام در اوایل سال جاری میلادی برای پر کردن ذخایر استراتژیک خود استفاده کرده و نفت را با قیمت 19 دلار در هر بشکه خریداری کرده است. به این ترتیب 700 میلیون دلار صرفه جویی شده است. این وزارتخانه طی بیانیه ای از قول دارمندرا پرادهان، وزیر نفت کشور اعلام کرد: «هند در ماه‌های آوریل و مه 2020 از قیمت پایین نفت در بازارهای بین المللی استفاده کرده و 16.71 میلیون بشکه نفت خام خریداری کرده است. به این ترتیب سه منبع ذخایر استراتژیک نفت کشور در ویشاخاپاتنام، مانگالودر و پادور پر شده اند». متوسط قیمت نفتی که هند در ماه‌های آوریل و مه خریداری کرده برابر با 19 دلار در هر بشکه بود، در حالیکه هر بشکه نفت خام در ژانویه 2020، 60 دلار در هر بشکه فروخته می‌شد. وزارت نفت هند اعلام کرد این کشور به خاطر سقوط قیمت نفت در آغاز سه ماهه دوم سال جاری میلادی، 685.11 میلیون دلار از واردات نفت خام سود کرده است.

کاهش ارزش واردات هند از چین از آوریل تا اوت،

پیوش گویال، وزیر بازرگانی و صنعت هند، روز دوشنبه اعلام کرد که ارزش واردات هند از چین در طول ماه‌های آوریل تا اوت سال مالی جاری، با 27.63 درصد کاهش در مقایسه با آن در طول همین دوره در سال مالی قبلی، به 21.58 میلیارد دلار تنزل کرد. براساس آمار و ارقام گویال در پاسخ کتبی به سوالی در لوک سابها، ارزش واردات هند از چین در طول اوت به 4.98 میلیارد دلار و ارزش آن در طول ژوئیه به 5.58 میلیارد دلار بالغ گردید. وی همچنین گفت که هیچ گونه پیشنهادی برای بازپس گیری موقعیت دولت کامله الوداد از چین تحت بررسی نمی‌باشد.

 

سریلانکا

آخرین آمار در خصوص نرخ بیکاری در سریلانکا،

نرخ بیکاری در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ به ۵.۷% در سریلانکا رسید. به گفته اداره امور و نفوس سریلانکا در بازه سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نرخ حضور نیروی کار( LFPR) به ۵۱% کاهش یافت که درنوع خود در هشت سال اخیر بی‌سابقه است. چنین رقم نازلی را تنها در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۲ شاهد بودیم که به ۴۸.۵ ٪ افت داشت. تعداد جمعیت مشغول به کار ۸.۰۲۰.۴۴۶ نفر و بیکاران ۴۸۳.۱۷۲ نفر در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ بودند. تعداد جمعیت قابل استخدام ۱۶.۶۸۹.۷۲۶ ( از سن ۱۵ سال به بالا) بوده که  ۸.۵۰۳.۶۱۷ تن از آنان افرادی را شامل می­شوندکه یا مشغول به کار و یا جویای کار هستند.

دیرکرد اجراء طرح بزرگراهی و افزایش هزینه‌ها،

در سال 2015 قرار شد، شرکت متالورژی چین عهده دار اجراء قطعه یک بزرگراه Kadawatha به Meerigama در سریلانکا بشود. بانک EXIM چین 85% تامین مالی این پروژه 158 میلیون دلاری را بر عهده گرفت و قرار شد دولت سریلانکا جهت فعال سازی اخذ وام، 8 میلیون دلار پیش پرداخت کرده و 15% تامین مالی اجراء را هم خود بر عهده بگیرد. به علت عدم توافق بر سر بعصی از مفاد قرارداد، اجراء طرح به تاخیر افتاده است. بر اساس برآوردها، اینک هزینه اجراء به 194 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. قطعه یک در گامپاها، میری گاما و ویانگورا دارای تقاطع می‌باشد. این طرح در 2 مرحله انجام خواهد شد. مرحله اول 5 کیلومتر بوده و بقیه مسیر با هزینه 168.5 میلیون دلار تکمیل خواهد شد. بر اساس طرح پیشنهادی ارائه شده به هیئت دولت این جاده از Pothuhera به  Galagedara و از Kurunegala به Dambulla ادامه پیدا خواهد کرد. به گفته جانستون فرناندو، وزیر بزرگراه‌های سریلانکا، قرار است که این طرح ظرف 3ونیم سال تکمیل شود. در ضمن ظرف 4 ماه آتی بزرگراه Matara به همبانتوتا  به بهره برداری خواهد رسید.

منع ذبح گاو در سریلانکا، اختلاف مسلمانان و بودایی‌ها را افزایش خواهد داد،

درحالی که حزب حاکم سریلانکا قصد دارد ذبح گاو را به صورت سرتاسری ممنوع اعلام کند، کارشناسان بر این باور هستند در حالی که از هم اکنون اختلاف میان جوامع مسلمانان و بودایی وجود دارد این مسئله می‌تواند تنش‌ها را افزایش دهد. به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از wionews، حزب حاکم سریلانکا قصد دارد ممنوعیت ذبح گاو را در این کشور به صورت سراسری اعلام کند. نخست وزیر ماهیندا راجاپاکسا موافقت گروه پارلمانی حزب خود را در این رابطه به دست آورده است، هرچند انتظار می رود اقدامات بیشتری در مورد تصویب این قانون انجام شود و تنها راه مصرف گوشت گاو در این کشور واردات گوشت گاو خواهد بود. کارشناسان بر این باور هستند که تصویب این قانون می‌تواند اختلافات میان جوامع مسلمان و بودایی را که از هم اکنون وجود دارند بیشتر ساخته و تفرقه در جامعه سریلانکا را افزایش دهد. بودایی‌ها با اعتقادات مذهبی مسلمانان از جمله تاکید بر مصرف گوشت ذبح «حلال» و «شرعی» و همچنین داشتن «حجاب» اسلامی مخالف هستند و به بهانه‌های مختلف آنان را سرکوب می‌کنند. گفتنی است بیش از ۲۲ میلیون نفر در سریلانکا جمعیت چند قومی و چند مذهبی  این کشور را تشکیل می‌دهند که بوداییان (۷۰.۲٪) ، هندوها (۱۲.۶٪) و مسلمانان (همچنین به عنوان مورهای سریلانکا شناخته می‌شوند) (۹.۷٪) و مسیحیان کاتولیک (۶.۱٪) آن‌ها هستند. در حالی که بودایی‌ها و هندوها گوشت گاو مصرف نمی‌کنند و با ذبح گاو مخالف هستند، مسلمانان و مسیحیان باورهای مذهبی متفاوتی دارند. گوشت گاو بعد از مرغ دومین گوشت پرمصرف مردم سریلانکا بوده و بسیار بیشتر از گوشت خوک مورد تغذیه مردم است. در گذشته مطالبات پراکنده ای مبنی بر ممنوعیت کامل ذبح گاو مطرح شده بود.  در ادامه بودایی‌های سینهالی ، به ویژه اعضای روحانیت بودایی، دولت های متوالی را تحت فشار قرار داده اند و تا به امروز موفق به ممنوع سازی ذبح گاو در سرتاسر سریلانکا نشده بودند با این حال دولت افراطی کنونی ممکن است اوضاع را تغییر دهد.

فسخ اجراء طرحِ قطار سبک شهری، از جانب دولت جدید سریلانکا،

در راستای اجراء طرح قطار سبک شهری ( Light Rail Transit ) کلمبو، به مسافت 15.7 کیلومتر و 16 ایستگاه در ماه مارس 2019 توافق نامه ای بین آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (JICA) و دولت سریلانکا امضاء شد تا با ارائه مساعدت توسعه رسمی(ODA) وامی‌با بهره 0.1% و فرجه 12 ساله در اختیار سریلانکا گذاشته شود تا با فن آوری و تجهیزات زاپنی این طرح تا سال 2026 به بهره برداری برسد. با اعلان سیاست های دولت جدید سریلانکا، عنوان شده است که اولویت های کشور از طرح های بزرگ جای خود را به ابتکار عمل های کوچک همچون آبیاری، کشاورزی، جاده، آب آشامیدنی داده است. از آنرو که توافق نامه JICA یک قرارداد درخواست وام رسمی دولت به دولت است می‌باید جهت فسخ آن، مذاکرات لازم انجام شود. به گفته عضو کابینه عنوان این قرارداد از وام مستقرضه به شراکت عمومی-خصوصی (PPP) می‌باید تغییر کاربری دهد. فوساتو تاناکا نماینده آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن طی نامه ای به سازمان خزانه داری سرریلانکا،متولی این طرح، مراتب اعتراض و ناخرسندی خود را نسبت به تصمیم تغییر کاربری دولت جدید ابراز داشت. تاکنون دولت سریلانکا نامه رسمی‌به این آژانس ارسال ننموده است. هیچ توافقی در خصوص اصلاح و یا فسخ مفاد این قرارداد صورت نپذیرفته است. این آژانس تلاش کرده است که این طرح و شرایط و بندهای قرارداد به نفع مردم سریلانکا باشد.

افزایش تورم در سریلانکا،

به استناد بانک مرکزی سریلانکا، تورم کل (Headline) نقطه به نقطه ( Y-o-Y ) در شاخص قیمت مصرف کننده (NCPI) از 6.1% ماه زوئن به 6.2% ماه اوت افزایش پیدا کرده است. این افزایش، بخاطر بالا رفتن قیمت های اقلام خوراکی و غیر خوراکی بوده است. اقلام مواد غذایی از 12.9% در ماه زوئیه 2020 به 13.2% در ماه اوت 2020 افزایش یافت. بصورت نقطه به نقطه، تورم اقلام غیرخوراکی از 1% ماه ژوئیه 2020 به 1.1% در ماه اوت 2020 رسید. بر اساس میانگین سالانه شاخص قیمت مصرف کننده از 5.9% ماه ژوئیه 2020 به 6.1% ماه اوت 2020 افزایش یافت. تغییرات ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده، در ماه اوت 2020 معادل 0.4% بود. این تغییرات بسبب افزایش اقلام خوراکی و غیرخوراکی است. قیمتها در اقلام خوراکی همچون سبزیجات، پودر زردچوبه، نارگیل و  اقلام غیر خوراکی مثل نوشیدنی‌های الکلی و تنباکو در ماه اوت 2020 افزایش داشته اند. تورم هسته ای یا تورم بغیر از غذا و انرژی (Core) از 4.5% در ماه ژوئیه 2020 به 4.6% در ماه اوت 2020 افزایش داشت. میانگین تورم هسته ای سالانه از 4.5% ماه زوئیه 2020 به 4.4% در اوت 2020 کاهش را نشان می دهد.

اعزام اولین گروه کارگران سریلانکایی به کره جنوبی،

اولین گروه کارگران شاغل در خارج از سریلانکا به کره جنوبی اعزام می‌شوند. جونگ وونجین، سفیر کره جنوبی در کلمبو، با گروه 21 نفره کارگران جوان ملاقات کرد. این گروه قرار است پنج شنبه 24 سپتامبر 2020 عازم کره جنوبی شوند. سفیر کره این افراد را عامل توسعه اقتصادی کشورش برشمرد و گفت این گونه مراودات باعث تحکیم روابط دوجانبه می‌شود. در کره 23 هزار کارگر سریلانکایی مشغول به کار هستند و سالانه 520 میلیون دلار عایدی برای کشورشان دارند.

افزایش سرمایه گذاری خارجیان در اوراق بهادارِ سریلانکا،

به استناد آخرین گزارش بانک مرکزی سریلانکا، اوراق بهادار در اختیار سرمایه گذاران خارجی ( سفته‌ها و اوراق قرضه خزانه دولت ) در این هفته به  858 میلیون روپیه رسید ( بازه زمانی 9 تا 16 سپتامبر 2020) اوراق بهادار دولتی در دست خارجیان از 12647 میلیون روپیه به 13505 میلیون روپیه در همین بازه زمانی افزایش یافت. در اول ژانویه 2020، سرمایه گذاری خارجیان در اوراق بهادرا معادل 104020 دلار بود که حاکی از کاهش است.

بنگلادش

هند و ژاپن به دنبال همکاری نزدیک در بنگلادش و میانمار هستند،

وزیر امور خارجه هند، گفت: هند و ژاپن به دنبال همکاری در کشورهایی مانند بنگلادش، سریلانکا و میانمار هستند. خبرنگار دهلی نو گزارش داد: "هند و ژاپن در واقع شروع به کار عملی در کشورهای ثالث کرده اند"  و افزود: "ما مقداری از این کار را در سریلانکا انجام داده ایم و به دنبال همکاری نزدیک در بنگلادش و میانمار هستیم." جایشانکار هنگام سخنرانی در مورد روابط هند و ژاپن در یک کنفرانس گفت: "من فکر می‌کنم امروز تلاش می‌کنیم ببینیم که آیا می‌توانیم در بنگلادش و میانمار همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشیم که من آن را موضوعی می دانم که روابط ما را به یک سطح کاملا متفاوت می رساند".

بازگشت بیش از 61 هزار مهاجر بنگلادشی به میهن با از دست دادن مشاغل خود،

عمران احمد، وزیر وزارت رفاه و اشتغال مهاجران خارج از کشور بنگلادش اعلام نمود تا کنون به دلیل شیوع کرونا 61 هزار 218 کارگر بنگلادشی با از دست دادن مشاغل خود از کشورهای مختلف جهان به وطن بازگشته اند وی گفت رکود اقتصاد جهانی به ویژه در اروپا دلیل اصلی بازگشت کارگران بوده است. مهاجرانی که به میهن بازگشته اند دولت به آنها وام می دهد و بدین منظور مبلغی حدود 59 میلیون دلار اختصاص یافته است.

ارسال کمک های بهداشتی ترکیه به بنگلادش،

در پی سفر هفته گذشته وزیر امورخارجه بنگلادش به آنکارا، آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (تیکا) برای کمک به روند مبارزه با ویروس کرونا در بنگلادش به این کشور اقلام پزشکی و بهداشتی ارسال نمود. کمک های بهداشتی ترکیه شامل 5 هزار عدد ماسک، هزار عدد ماسک N95 ،هزار عدد گان پزشکی و دو عدد دستگاه تنفس مصنوعی می‌باشد.

روابط دوستانه بنگلادش و هند چند بعدی است،

عبیدالقادر، وزیر حمل و نقل جاده ای و پل ها و دبیرکل عوامی لیگ بنگلادش، روز دوشنبه گفت روابط دوستانه بنگلادش و هند چند بعدی است. وی در دیدار خداحافظی با سفیر هند در بنگلادش Riva Ganguly Das در پایتخت گفت: روابط خوب و درک متقابل با کشورهای همسایه توسعه اقتصادی هر دو کشور را تسهیل می‌کند. عبیدالقادر گفت Riva Ganguly Das وظایف دیپلماتیک را از طرف دولت هند با حداکثر کارآیی و صداقت در بنگلادش انجام داده است. وی افزود نخست وزیر بنگلادش شیخ حسینه و نخست وزیر هند نارندرا مودی بسیار سخاوتمند هستند و چشم انتظار افزایش روابط دولتها و مردم با مردم می‌باشند.

وزیر حمل و نقل جاده ای و پل ها گفت: تعدادی از پروژه‌ها تحت برنامه وام هند برای توسعه زیرساخت های ارتباطی جاده ای در این کشور در حال اجرا است. Riva Ganguly Das ، در این دیدار گفت که روابط سیاسی دوستانه موجود بین دو کشور در آینده بیشتر تقویت می‌شود. وی همچنین افزود: دلم برای بنگلادش بسیار تنگ خواهد شد.

کاهش یک چهارمی تجارت بنگلادش با چین در دوران کرونا،

در شش ماهه نخست سال جاری میلادی (ژانویه-ژوئن) حجم تجارت بنگلادش با چین حدود 26 درصد کاهش یافته است. بر اساس آمار بانک مرکزی بنگلادش، حجم صادرات و واردات بین چین و بنگلادش در شش ماهه نخست سال 2019 بیش از 7.1 میلیارد دلار بوده است که در دوره مشابه سال جاری این میزان به حدود 5.2 میلیارد دلار تنزل نموده است. کارشناسان اقتصادی بحران کرونا را عامل اصلی کاهش تجارت بین دو کشور می دانند.

خسارت 1.6 میلیارد دلاری کرونا به بخش گردشگری بنگلادش،

وزارت هوانوردی و گردشگری بنگلادش اعلام کرد: شیوع ویروس کرونا بیش از 1.6 میلیارد دلار به بخش گردشگری این کشور خسارت وارد کرده است. بخش گردشگری بنگلادش به دلیل بحران کرونا در وضعیت کاملا آشفته ای به سر می‌برد. بر اساس گزارش انجمن گردشگری بنگلادش، تاکنون 4 میلیون نیروی انسانی مرتبط با این بخش به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شده اند و دست کم 15 میلیون نفر وابسته به این صنعت نیز به طور جدی در معرض خطر بیکاری قرار دارند. تحقیقات به عمل آمده حاکی از آن است که حدود 70 درصد نیروی انسانی وابسته به بخش گردشگری بنگلادش نسبت به وضعیت معیشتی خود عمیقا نگران هستند.

مالدیو

هند به ادامه حمایت ها به مالدیو در بحران کووید 19 تاکید کرد،

نارندرا مودی ، نخست وزیر هند گفت: مالدیو و هند به حمایت از یکدیگر در مبارزه با تأثیرات بهداشتی و اقتصادی Covid-19 ادامه می دهند. مودی در پاسخ به رئیس جمهور ابراهیم محمد صلح، این مطلب را از طریق توییتر گفت. رئیس جمهور مالدیو روز یکشنبه با ارسال توئیتی از دولت و مردم هند در پی تحویل چک نمادین 250 میلیون دلار به مالدیو به عنوان حمایت تشکر کرد. صلح در توصیف اقدامات هند به عنوان "روحیه همسایگی و سخاوت" گفت که "ملت همسایه هر زمان که مالدیو به یک دوست احتیاج داشت، همیشه به این مناسبت برخاسته است." 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما