معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۹۱

اخبار اقتصادی قطر (هفته اول شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته اول شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این شیخ نشین منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار و تحولات داخلی

افزایش 40 درصدی محصولات و تولیدات کشاورزی قطر

یوسف الخلیفی مدیر اداره امور کشاورزی در وزارت شهرداری و محیط‌زیست قطر از افزایش تعداد مزرعه‌های تولیدی طی ماه‌های گذشته خبر داد، وی گفت فعلاً حدود 926 مزرعه تولید محصولات کشاورزی وجود دارد که محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند تا کشور در این زمینه به خودکفایی دست یابد، الخلیفی طی اظهاراتی به روزنامه الرایه تأکید کرد تولید سبزیجات در فصل فعلی به نسبت 34 درصد رشد داشته و تولیدات به 100 هزار تن رسیده است و این به دلیل توسعه این بخش است و در فصل آینده مالکان مزرعه‌ها آمادگی خود را برای عرضه بیشتر محصولات به بازار اعلام نموده‌اند و انتظار می‌رود در فصل جدید با حمایت‌های دولت رشدی به میزان 40 درصد داشته باشد.

توسعه تولیدات ملی توسط چهار کارخانه جدید طی ماه‌های آینده

روزنامه الشرق از منبعی آگاه مطلع گردید که بازار محلی به‌زودی شاهد راه‌اندازی چهار پروژه در سه‌ماهه اول سال آینده در بخش‌های مواد غذایی و بسته‌بندی با سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهایی که همکاری اقتصادی پیشرفته با قطر دارند ازجمله آذربایجان، ترکیه، تونس، عُمان و ازبکستان خواهد شد. این منبع آگاه افزود که انتظار می‌رود کارخانه جدید تولید مواد غذایی در دوحه در نیمه دوم سال جاری و سه‌ماهه اول سال آینده افتتاح شود و بخش صنعتی شاهد افزایش تولیدات کارخانه‌ای داخلی خواهیم شد و علاوه بر این واردات جدیدی از مواد غذایی از کشورهای شرق آسیا از جمله تایلند و کره جنوبی به کشور وارد می‌شود.

جذب بیش از یک میلیارد ریال در 6 ماه برای مناطق آزاد تجاری

اداره مناطق آزاد که وظیفه توسعه مناطق آزاد و تدوین مسیر استراتژیک و تدوین سیاست های تنظیم تجارت شرکت ها را برعهده دارد؛ اعلام کرد که برنامه ریزی‌ها و درخواست های سرمایه گذاری از شرکت های جهانی و محلی بزرگ به ارزش یک میلیارد ریال را ظرف شش ماه از آغاز استقبال از این درخواست ها تأیید کرده است که هدف آن پروژه‌های اقتصادی و صنعتی و تکنولوژی مهم در مناطق آزاد کشور بوده است. وزیر مشاور و رئیس هیئت مدیره مناطق آزاد گفت که این اداره طی ماه‌های گذشته و قبل از رونمایی رسمی از مناطق آزاد توانست اعتماد شرکت های جهانی بزرگ در زمینه‌های گوناگون را به خود جذب کند و شرکت های زیادی درخواست های سرمایه گذاری را به این اداره تقدیم کردند و این اعتماد و اطمینان سرمایه گذاران از دولت قطر را منعکس می‌کند. وی افزود این سرمایه گذاری‌ها در منطقه آزاد به شکل مستقیم، قطر را به مقصد جذب کننده سرمایه گذاران از کشورهای مختلف تبدیل می‌کند.

مناطق آزاد قطر مقصد سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی

تعدادی از بازرگانان و کارشناسان اقتصادی به روزنامه الرایه تأکید کردند، مناطق آزاد در قطر پس از موفقیت اخیرشان در جذب شرکت‌های جهانی، به مقصد موردنظر برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل‌شده است. آنها اشاره کردند که مناطق آزاد ستون اصلی تنوع اقتصادی و انگیزه‌ای برای امضای ائتلاف‌های تجاری بین شرکت‌های محلی و جهانی بشمار می‌آید. کارشناسان و بازرگانان تأکید کردند در روزهای آینده شاهد پمپاژ کردن سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در بسیاری از بخش‌های حیاتی خواهیم شد و مناطق آزاد نقش فعالی در استراتژی تنوع اقتصادی ایفا می‌کند.

رشد 0.7 درصدی تعداد فعالان اقتصادی قطری

سازمان برنامه‌ریزی و آمار قطر  اعلام کرد که تعداد شهروندان فعال اقتصادی در نیمه دوم سال جاری 2019 به نسبت 0.7 درصد افزایش‌یافته است، نتایج بررسی نیروی کار این سازمان نشان می‌دهد که تعداد نیروی کار تقریباً بالغ بر 2.05 میلیون است که 86.6 درصد را مردها و 13.4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

راه اندازی علامت کیفیت قطر توسط نخست وزیر و وزیر کشور

"شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی" نخست وزیر و وزیر کشور، علامت کیفیت کالای ملی و حمایت از برنامه‌های توسعه در بازار داخلی، منطقه ای و جهانی را طی مراسم جشنی رونمایی کرد. نخست وزیر درتوییتر و در وبلاگ شخصی خود نوشت: « راه اندازی علامت کیفیت قطر بیانگر ارزش افزوده ای برای حمایت از محصول قطر و تقویت رقابت آن در سطح داخلی و بین المللی است و همچنین این گام منطبق با اهداف حمایت از اقتصاد ملی بر اساس چشم انداز ملی 2030 قطر است».

بازگشایی بازار جدید جهت صادرکنندگان قطری

بانک توسعه قطر برای بومی سازی فرصت های محلی جهت شرکت های کوچک و متوسط، افتتاح بازارهای جهانی جدید برای صادرکنندگان قطری و تأمین منابع مالی صادراتی تأکید کرد، این بانک به بسته‌های حمایتی یکپارچه برای کارآفرینان از طریق خدمات تأمین مالی مستقیم، صدور ضمانت نامه و سرمایه گذاری در شرکت های کوچک و متوسط اشاره کرد.

رقابت جهانی در پروژه‌های میدان گازی الشمال 

الوطن نوشت 9 شرکت بین المللی برای برنده شدن در اجرای مناقصه اصلی پروژه پایداری تولیدی میدان گازی الشمال NFPS به ارزش تقریبی حدود 7.28 میلیارد ریال (معادل دو میلیارد دلار) در رقابت هستند و این بسته شامل مهندسی، تأمین و ساخت برای تسهیلات با نصب سکوهای حفاری و تولید است، بسته اصلی شامل این شرکتها می‌باشد: شرکت مهندسی سامسونگ کره جنوبی، ماکدیرمت آمریکا، مایر کنیمونت ایتالیا، تکنیب فرانسه، تکنیکاس ریونیداس اسپانیا، سی تی آی تایوان، سایبم ایتالیا و لیندا که مقر آن در انگلیس و مجموعه تیسن گروپ آلمان می‌باشند.

خرید سهام پترولیوم قطر در شرکت قافکو توسط شرکت صناعات

شرکت صنایع قطر اعلام کرد، هیئت مدیره این شرکت در جلسه تصویب کرده است که سهام شرکت پترولیوم قطر بالغ بر 25 درصد در شرکت کود شیمایی (قافکو) را خریداری کند و این بدان معنی است که این شرکت صاحب کلیه سهام خواهد بود. این شرکت اشاره کرد که از ابتدای ژانویه آینده تا زمان انقضاء مدت زمان توافق نامه جدید، تأمین گاز به میران یک میلیارد دلار اجرا خواهد شد. 

قطر بهترین مقصد جهانگردی در منطقه است

هزاران توییت در سایت توییتر پتانسیل های گردشگری عالی که قطر آن را دارا است از طریق هشتگ مورد ستایش قرار دادند و این هشتگ ها به مدت دو روز ادامه داشت و آنها تأکید کردند که قطر هم اکنون از بهترین مقصدهای گردشگری در منطقه بشمار می آید زیرا دارای بهترین هتل ها، تفریحگاه‌ها و شهرهای تفریحی جهانی و ساحل های خانوادگی و همچنین دارای ماریناهای قایق بادبانی می‌باشد.

مازاد تجاری 49 میلیارد ریالی کشور

بر اساس داده‌های دفتر برنامه ریزی و آمار قطر، مازاد تراز تجاری قطر در نیمه اول سال جاری 2020 به 49.1 میلیارد ریال رسید. ارزش صادرات حدود 97.3 میلیارد ریال در حالی که ارزش واردات تقریباً 48.2 میلیارد ریال بوده است.

حجم معامله‌های 1.3 میلیارد ریالی املاک و مستغلات

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که از تاریخ 16 تا 20 آگست جاری 2020 در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 1.3 میلیارد ریال اعلام شد و بیشترین عملیات ثبت در شهرداری‌های الدوحه، الوکره، الخور، ام صلال و الریان صورت گرفت.

سود خالص 9 میلیارد ریالی بورس قطر طی یک هفته

بورس قطر برای سومین هفته پی در پی توانست رشد قابل توجهی داشته باشد و شاخص بورس رشدی به نسبت 1.7 درصدی داشته و سود آن به 9 میلیارد ریال و به 9700 واحد رسیده است

نقدینگی 588.1 میلیارد ریالی در بخش بانکی

داده‌های بانک مرکزی قطر نشان می دهد که نقدینگی داخلی در بخش بانکی در یک ماه گذشته 588.1 میلیارد ریال ثیت شده است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 6.66% افزایش داشته که این رقم 554.03 میلیارد ریال بوده است. اما نسبت به ژوئن گذشته، 598.09 میلیارد ریال یعنی 1.66% کمتر می‌باشد.

مازاد تراز تجاری 6.3 میلیارد ریالی کشور

تراز تجاری کالاها که نمایانگر تفاوت بین کل صادرات و واردات است، در ماه ژوئیه سال 2020 به 6.3 میلیارد ریال رسیده، اما نسبت به ماه مشابه سال گذشته 2019 حدود 52% کاهش نشان می دهد. طبق اعلامیه صادره  سازمان برنامه ریزی و آمار، ارزش کل صادرات قطر تقریباً برابر با 12.6 میلیارد ریال بوده که ابن رقم 38.8% نسبت به ژوئیه 2019 کاهش و 6.9% نسبت به ژوئن 2020 افزایش داشته است. 

اخبار و تحولات خارجی

مشارکت قطر با سنگاپور در فناوری‌های منطقه آزاد

سازمان مناطق آزاد قطر دو یادداشت تفاهم همکاری با دو نهاد برجسته سنگاپور به امضاء رسانده اند که عبارتند از: " دفتر مالکیت معنوی سنگاپور" که یک آژانس نوآوری است که تجربیات و تخصص ها و شبکه‌های مالکیت فکری را به سمت رشد سوق می دهد و شرکت "کریمسون لوجیک" یکی از شرکت های برجسته پیشرو ارائه دهنده راه حل های دیجیتالی در سطح جهانی برای پشتیبانی از فعالیت های دولت می‌باشند. 

برزیل در جستجوی سرمایه گذاری در مناطق آزاد قطر

یک هیئت بلند پاید برزیلی به ریاست رودریگو مایا رئیس شورای نمایندگان برزیل که در دوحه بسر می‌برد، از منطقه آزاد راس بوفنطاس قطر بازدید بعمل آوردند. هدف آنها آشنایی نزدیک از فرصت های سرمایه گذاری و امتیازاتی که برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شده می‌باشد. عبدالله المسند معاون رئیس اجرایی سازمان مناطق آزاد از این هیئت برزیلی استقبال و آنها را در بازدیدشان همراهی و آنها را از شرح کامل و جامع پروژه‌ها و فعالیت ها در این منطقه مطلع ساخت. المسند به هیئت برزیلی گفت: قوانین مناطق آزاد قطر طوری است که سرمایه‌های سرمایه گذاران را حمایت می‌کند و امتیازات و تسهیلات قابل توجهی برای آنها ارائه می دهد. اخیراً درخواست هایی را برای ایجاد شرکت های فناور، واردات و صادرات و صنعتی را دریافت کرده اند و دفاتر آنها در این منطقه بازگشایی خواهد شد.

همکاری قطر و چین در سرمایه گذاری در مناطق آزاد

قطر با یک هیئت رسمی‌به ریاست احمد بن محمد السید وزیر مشاور و رئیس هیئت مدیره سازمان مناطق آزاد قطر در نمایشگاه بین المللی سرمایه گذاری و تجاری 2019 چین مشارکت دارد. فعالیت های این نمایشگاه در شهر چیامین در استان فوجیان واقع در جنوب شرقی چین برگزار گردید. هیئت قطر شامل نمایندگانی از وزارت خارجه، وزارت بازرگانی و صنعت، سازمان مناطق آزاد، بانک مرکزی قطر، بخش خصوصی اتاق بازرگانی که نقش اصلی در حمایت اقتصاد ملی را ایفا می‌کند، می‌باشد. وزیر مشاور و هیئت همراه با تعدادی از فرمانداران ایالت های چانچی و فوجیان و چیامن در حاشیه این نمایشگاه دیدارهایی داشته است و در این دیدارها پیرامون فرصت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد و مشارکت شرکت های گوناگون چین در نمایشگاه‌ها بحث و تبادل نظر شد. در حاشیه نمایشگاه فعالیت های کنگره سرمایه گذاری قطر ـ چین که با مشارکت اتاق بازرگانی قطر و سازمان مناطق آزاد برگزار می‌گردد. در این انجمن "محمد بن احمد بن طوار الکواری" معاون اول اتاق بازرگانی مشارکت داشت. 

افق های جدید در روابط قطر و اوکراین

"اندری کوزمینکو" سفیر جمهوری اوکراین به روزنامه الرایه بر همکاری‌های مستحکم بین دوحه و کیف تأکید کرد و گفت که قطر یک شریم مهم و مورد اعتماد برای کشورش در عرصه بین المللی است. سفیر بر اهمیت امضای توافقنامه توسعه و راه اندازی بندر اولیفیا اوکراین توسط شرکت کیوتیر میلنز قطر اشاره کرد و افزود که این همکاری‌های دو جانبه را تقویت می دهد به خصوص در بخش بنادر و زیرساخت ها و به شکل کلی سرمایه گذاری.

حجم معامله تجاری 2.3 میلیارد دلاری میان قطر و آلمان 

"شیخ خلیفه بن جاسم آل ثانی" رئیس اتاق بازرگانی قطر و دکتر "پیتر رامسور" رئیس اتاق بازرگانی و صنعت عربی آلمان برابر با 20 آگست 2020 ریاست نشست کسب و کار قطر ـ آلمان که از طریق مجازی برگزار گردید، را سرپرستی نمودند. "محمد بن جهام الکواری" سفیر قطر در آلمان و آقای "اولاف هوفمان" معاون رئیس اتاق بازرگانی و صنعت عربی آلمان، "عبدالعزیز المخلافی" دبیر کل اتاق بازرگانی و صنعت عربی آلمانی، "صالح بن حمد الشرقی" مدیر کل اتاق بازرگانی قطر و شماری از بازرگانان ارشد دو کشور و نمایندگان شرکت های بزرگ در این نشست مشارکت داشتند. در این نشست در مورد همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور و فرصت های سرمایه گذاری فیما بین و همکاری‌ها و شراکت هایی به منظور حمایت اقتصادی دو کشور بحث و گفتگو شد. حجم مبادله تجاری بین دو کشور در سال گذشته 10% رشد داشته که به 2.3 میلیارد دلار رسیده است. 

افق های امیدوارکننده برای همکاری قطر و ژاپن

آمار روزنامه الرایه نشان داد، بر اساس داده‌های سه ماهه سازمان برنامه ریزی و آمار، حجم مبادله تجاری بین قطر و ژاپن در سه سال گذشته به حدود 159 میلیارد ریال افزایش یافته است، این بدان معناست که ژاپن به اولین شریک تجاری قطر تبدیل شده است. براساس این آمار، ارزش صادرات قطر به ژاپن حدود 145 میلیارد ریال بوده در حالی که حجم واردات از ژاپن حدود 14 میلیارد ریال بوده که مازاد تجارت بـین دو کشور حدود 131 میلیارد اعـلام شده است. داده‌های سـازمان برنامـه و آمـار نشـان میدهد که حـجم مبادله تجاری بین قطر و ژاپن در سه ماهه اول سالجاری تقریباً 11.6 میلیارد ریال بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما