معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۲۱

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 45( هفته دوم مهرماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته اول مهرماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

انرژی سبز برای کمک به اسکوم می آید

دولت آفریقای جنوبی قصد دارد برای کمک به تامین برق از سوی اسکوم به انرژی‌های سبز روی بیاورد. طبق این تصمیم گیری استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی و تامین برق از سوی آنها برنامه ای است که دولت آفریقای جنوبی در حال مطالعه و بررسی است. لازم به ذکر است شرکت اسکوم آفریقای جنوبی تامین کننده کل برق این کشور است و از انرژی‌های فسیلی برای این منظور استفاده می‌کند. مشکلات مالی و قطعی‌های مکرر برق در آفریقای جنوبی از مشکلات این شرکت است.

 نامیبیا

 کمک 89 میلیون دلاری آمریکا به نامیبیا

آمریکا در چارچوب طرح اضطراری رئیس جمهور این کشور برای مقابله با بیماری ایدز، 89 میلیون دلار (معادل 1.5 میلیارد دلار نامیبیا) در سال 2021 به نامیبیا کمک می‌کند. سفیر آمریکا در نامیبیا ضمن اعلام این خبر افزود: این میزان 8 میلیون دلار بیش از سال جاری میلادی است. لیزا جانسون همچنین نامیبیا را از جمله کشورهای موفق در زمینه مبارزه و کنترل بیماری ایدز خواند و گفت: در نامیبیا 95 درصد افرادی که به بیماری ایدز مبتلا هستند، از بیماری خود مطلع بوده و تحت درمان هستند که از این تعداد، 92 درصد بطور مداوم داروهای خود را دریافت می‌کنند. هدف بلندپروازانه طرح اضطراری رئیس جمهور این کشور برای مقابله با ایدز این است که تا سال 2030 شیوع ویروس اچ آی وی را به صفر برساند و از ابتلای 28 میلیون فرد جدید و مرگ 21 میلیون نفر جلوگیری کند.

 جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا) 

 ج.د.کنگو سومین کشور تولید‌کننده مانیوک در جهان

رئیس موسسه ملی مطالعات و تحقیقات زراعی (INERA) گفت ج.د.کنگو با تولید سالانه به میزان 15 میلیون تن مانیوک، سومین تولید کننده «مانیوک» در جهان و دومین از این حیث پس از نیجریه در قاره آفریقا می‌باشد. وی در ادامه تصریح کرد هر یک کنگویی سالانه 453 کیلوگرم ریشه تازه گیاه مانیوک(کاساوا) مصرف می‌کند که به عبارتی 145 کیلوگرم آرد مانیوک در سال خواهد شد. نامبرده افزود بر رفع نگرانی افزایش بهره وری و سودآوری در کاشت گیاه مانیوک، موسسه بین‌المللی کشاورزی گرمسیری (IITA) در همکاری با آژانس آمریکایی برای توسعه بین‌المللی (USAID) تجهییزات آزمایشگاهی به موسسه ملی مطالعات و تحقیقات زراعی (INERA) اهدا کرده است. وی در پایان گفت این کمک شامل تجهییزات آزمایشگاهی و الکترونیکی شناسایی ویروس و تشخیص سایر آفت‌های ناشی از حشرات است.

 گابن

برگزاری دومین نشست عادی شورای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی گابن

در مراسم اختتامیه دومین نشست عادی شورای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در روز پنجشنبه 24 سپتامبر حضور نخست وزیر برگزار شد، "رُنه اندمزو اوبیانگ" رئیس این شورا از دولت خواست که سیاست های عمومی را به سمت اجرای برنامه‌های حمایت و پشتیبانی از فرآوری محصولات کشاورزی هدایت کند. وی اظهار داشت: «مهم است که سیاست های عمومی‌ به سمت اجرای موثر برنامه‌های برای حمایت از تحول در بخش کشاورزی به ویژه با هدف بهبود رقابت محصولات غذایی، انطباق با تغییر و تحول تقاضای مصرف کننده هدایت شود.» وی در ادامه برنامه راهبردی دولت با هدف کاهش واردات مواد غذایی تا سال 2022 به نصف  را تحسین کرد و خواستار انقلابی واقعی در بخش کشاورزی با هدف تسهیل دسترسی به زمین برای فعالان اقتصادی شد.

جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

 دیدار هئیت عالی­ رتبه­ ی اتیوپیایی با مقامات ارشد سودان

هیئتی عالی ­رتبه از اتیوپی به سرپرستی گدو اندرگاچو وزیر امور خارجه­ ی این کشور روز چهارشنبه 30 سپتامبر با مقامات ارشد سودان دیدار و در مورد مسائل گوناگون گفتگو کردند. مقامات اتیوپیایی- که در بین آن­ها ژنرال آدم محمد رئیس ستاد نیروهای دفاع ملی اتیوپی نیز حضور داشت- با رئیس و معاون شورای حاکمیتی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه­ ی سودان در خارطوم دیدار کردند. گدو اندرگاچو در ملاقات با همتای سودانی خود به وقوع سیل در مناطق مختلف اتیوپی اشاره کرده و خواستار همکاری ­های گسترده ­تر بین دو کشور شد. هیئت اتیوپیایی هم­چنین برخی تجهیزات پزشکی و مواد غذایی را برای کمک به قربانیان سیل ویرانگر اخیر در سودان اهدا کرد. عمر قمرالدین سرپرست وزارت امور خارجه­ ی سودان نیز با تشکر از این کمک­ ها، تاکید داشت که دو طرف همواره باید برای مقابله با مشکلاتی از این قبیل همکاری‌های لازم را داشته باشند.

 تصویب کمک مالی 400 میلیون دلاری بانک جهانی به اتیوپی

اعضای هئیت مدیره ­ی گروه بانک جهانی روز چهارشنبه 30 سپتامبر کمک 400 میلیون دلاری انجمن توسعه­­ ی بین­ المللی به اتیوپی را به تصویب رساند. این کمک مالی جهت حمایت از اقدامات اتیوپی برای بهبود درآمد افراد کم بضاعت در مناطق شهری و ورود جوانان این مناطق به بازار کار اختصاص خواهد یافت.

 جمهوری فدرال سومالی

انعقاد توافقنامه­ ی تسهیل بدهی ­های سومالی به امریکا

به گزارش پایگاه خبری سومالی­افرز، عبدرحمان دعاله بیله وزیر دارایی سومالی روز یکشنبه 27 سپتامبر در دیدار با دونالد یاماموتو سفیر آمریکا در سومالی، توافقنامه ­ای جهت کاهش و تغییر شروط تسویه­ ی بدهی­ های سومالی به سه نهاد آمریکایی امضا کرد. این توافقنامه در حضور محمد حسین روبله نخست وزیر سومالی و در سفارت آمریکا در موگادیشو منعقد شد. صفحه ­ی رسمی سفارت آمریکا در سومالی در توئیتر ضمن تبریک به محمد حسین روبله به ­عنوان نخست وزیر سومالی، نوشت: "ما امروز بر اهمیت اجرای دقیق توافقنامه­ ی انتخابات، حمکرانی مطلوب، و تداوم اصلاحات اقتصادی و امنیتی توافق کردیم". در همین راستا، مرحله­ ی نخست روند کاهش بدهی ­های سومالی تحت عنوان "مرحله­ ی تعیین ­تکلیف " در ماه مارس 2020 به اجرا رسیده و طبق این توافق در صورت تداوم اصلاحات اقتصادی در سومالی و اجرای مرحله ­ی آخر موسوم به "مرحله­ ی پایانی"، ایالات متحده از بازپس­ گیری بدهی بیش از یک میلیارد دلاری سومالی به این سه نهاد خود صرف نظر خواهد کرد.

جمهوری جیبوتی           

 گفتگوی ویدئویی رئیس جمهور جیبوتی با مدیر عامل شرکت بازرگانان چین

اسماعیل عمر گوئله رئیس جمهور جیبوتی روز پنجشنبه 24 سپتامبر با هوانگ جونلانگ مدیر عامل شرکت بازرگانان چین از طریق ویدئو کنفرانس گفتگو کرد. مباحثات دو طرف بر دو توافقنامه ­ی بین دولت جیبوتی و شرکت بازرگانان چین در زمینه ­های طراحی و ایجاد زیرساخت­ و پروژه ­های مربوط به املاک استوار بود. توافقنامه­ ی اول مربوط به مشارکتی است که منجر به تبدیل بندر سابق جیبوتی به مجتمعی املاکی و منطقه ­ی تجاری می ­شود؛ مراسم افتتاحیه ­ی احداث این مجتمع بزرگ نیز 8 اکتبر 2020 و با حضور رئیس جمهور برگزار می­ شود. توافقنامه ­ی دوم نیز مربوط به احداث کارخانه­ هایی مختص صنایع سنگین با هزینه­ ی تقریبی 2.5 میلیارد دلاری در روستای کوچک "دمیرجوک" واقع در منطقه­ ی آرتا در 16 کیلومتری جنوب شرقی پایتخت جیبوتی است. در این گفتگوی ویدئویی هم­چنین آقای ابوبکر عمر هادی رئیس اداره­ ی بنادر و مناطق جیبوتی نیز حضور داشت.

 زیمبابوه

 توافق 350 میلیون دلاری زیمبابوه و بلاروس

زیمبابوه و بلاروس در ادامه تلاش ها برای گسترش همکاری‌های خود، توافقی به ارزش 350 میلیون دلار به امضاء رساندند. این توافق در حوزه‌های ساخت نیروگاه، حمل و نقل و پروژه‌های کشاورزی است. همچنین طرفین در زمینه برگزاری کمیسیون مشترک نیز به توافق دست یافتند. این توافقات در جریان سفر آقای ویکتور شیمن، رئیس امور ریاست جمهوری بلاروس به زیمبابوه حاصل شد. پس از امضای توافقات فوق الذکر، رئیس جمهور زیمبابوه از عزم دولت بلاروس برای ارتقاء سطح همکاری‌ها با زیمبابوه تمجید کرد.

 اتحادیه کارفرمایان زیمبابوه درخواست کارگران برای گرفتن دستمزد به دلار آمریکا را رد کرد

اتحادیه کارفرمایان زیمبابوه (EMCOZ) درخواست کارگران برای گرفتن دستمزد به دلار آمریکا را رد کرد و تأکید کرد که این روش قابل اجرا نیست. اسرایل مورفو رئیس EMCOZ، اشاره نمود که دو نوع کارفرما وجود دارد که برخی از آنها عمدتا با ظرفیت ارز خارجی به شکل دلار آمریکا، صادرات را انجام می دهند و نوع دوم شرکت های داخلی هستند که در محیط محلی معامله می‌کنند و درآمد خود را کاملا با دلار زیمبابوه انجام می دهند و ورودی ناچیزی از دلار آمریکا دارند. بنابراین دو نوع درآمد کارفرمایی وجود دارد و درآمد دلار آمریکایی بسیار اندک است که نمی‌توان بر اساس آن برای حقوق کارگران تصمیم قاطعی گرفت و پرداخت دلاری داشت زیرا توان شرکتها اجازه پرداخت دلاری را نمی دهد.

 زامبیا

ماه آینده قیمت برق زامبیایی‌ها دو برابر خواهد شد

شرکت برق دولتی زامبیا Zesco  اعلام کرد که از ماه آینده قیمت برق را 100 درصد افزایش می دهد. این تصمیم برای سرمایه گذاری در حوزه تولید برق کشور است. هیئت نظارت بر انرژی زامبیا اعلام کرد که به Zesco اجازه داده است تعرفه‌های برق را به بیش از دو برابر برای مشتریان مسکونی افزایش دهد. همچنین سخنگوی کاخ ایالتی در بیانیه ای اعلام نمود که رئیس جمهور، دستور کاهش حقوق خود و کابینه را از ماه آینده بین 15 تا 20 درصد، صادر کرده است.    

 اوگاندا

کمک اوگاندا به ساخت جاده در کنگو

دولت اوگاندا اعلام کرده است به تامین مالی پروژه ساخت جاده ی 200 کیلومتری در کنگو کمک خواهد کرد. قرار براین است که دولت اوگاندا 20 درصد و دولت و بخش خصوصی کنگو 80 درصد هزینه‌های پروژه را برعهده بگیرند. این شیوه از تامین مالی، اولین از نوع خود در منطقه شرق آفریقا است. دولت اوگاندا به جهت کمک به توسعه ی مناطق مرزی با کنگو و نیز جایگزینی کنگو با بازار از دست رفته رواندا، که به دلیل تنش های بین رواندا و اوگاندا به روی تجار اوگاندایی بسته شده است، از این پروژه حمایت کرده است.

 کنیا

 استیضاح اعضای هیئت مدیره آژانس توزیع

اعضای هیئت مدیره سازمان توزیع لوازم پزشکی با حضور در مقر سازمان مبارزه با فساد به سوالات کارشناسان آن جواب دادند. در این دیدار که هفت ساعت به طول انجامید، قراردادهای 7.8 میلیارد شیلینگ خرید لوازم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت تا پرده از تخلفات صورت گرفته برداشته شود. پارلمان نیز به طور موازی در حال انجام تحقیقات خود بر قراردادهای امضا شده توسط سازمان توزیع لوازم پزشکی است. از جمله نکات قابل توجه این بازرسی مکاتبه سرخود جونا مانجاری معاون رئیس سازمان توزیع با وزارت خزانه داری و اقدام به گذشتن از محدوده 4.6 میلیارد شیلینگی خرید لوازم است.

نیجریه

افتتاح یک خط آهن 326 کیلومتری توسط بوهاری

آقای «محمدو بوهاری» رئیس جمهور نیجریه روز گذشته و به صورت مجازی خط آهن 326 کیلومتری ایتاکپه –واری را افتتاح نمود.

بوهاری در جریان سخنرانی افتتاحیه خود با اشاره به اهمیت راهبردی این خط آهن که شهرهای صنعتی «ایتاکپه» و «آجاکوتا» در ایالت مرکزی «کوگی» را به شهر واری- مرکز ایالت نفت خیز و ساحلی دلتا در جنوب کشور متصل می‌کند، تاکید نمود این خط آهن در مراحل بعدی می‌بایست از طریق ابوجا به ایالت های شمالی کشور و سپس از طریق احداث خطوط فرعی به همه بنادر جنوبی نیجریه از جمله آپاپا، تین کن، اونی و کالابار متصل شود.

 امضای یادداشت تفاهم ارتقاء همکاری‌های سیاسی و اقتصادی میان نیجریه و بنگلادش

آقایان «مصطفی لاوال سلیمان»، دبیر دائمی وزات امور خارجه نیجریه و «مسعود بن مومن»، معاون وزارت امور خارجه بنگلادش، روز دوشنبه مورخ 7 مهرماه 1399 و در جریان یک ویدئو کنفرانس یادداشت تفاهمی را برای ارتقاء روابط اقتصادی و سیاسی بین دو کشور امضاء نمودند. آقای مسعود بن مومن، معاون وزیر امور خارجه بنگلادش نیز در این نشست بر تلاش وزارت متبوع خود برای توسعه هرچه بیشتر روابط فرهنگی، آموزشی، سیاسی و اقتصادی دو کشور تاکید نموده و خواستار تسریع در اجرای سایر اسناد منعقده با نیجریه شد. مصطفی سلیمان، دبیر دائمی وزات امور خارجه نیجریه نیز پس از امضای این یادداشت تفاهم ابراز امیدواری کرد وزارتخانه‌های خارجه نیجریه و بنگلادش بتوانند با بهره گیری از این سند زمینه ارتقاء روابط دو کشور را فراهم آورند.

 کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی نیجریه

روز دوشنبه مورخ 7 مهرماه 1399، آقای «گادوین امه فیه له»، رئیس کل بانک مرکزی نیجریه اعلام کرد بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری پولی آن بانک نرخ بهره بانک مرکزی نیجریه از 12.5 درصد به 11.5 درصد کاهش یافته است.  بر اساس اظهارات این مقام نیجریه ای این تصمیم بانک مرکزی با هدف مقابله با رکود دامنگیر اقتصاد کشور از طریق فراهم کردن منابع اعتباری ارزان تر و افزایش تقاضای کل بوده و اتخاذ آن با وجود افزایش نرخ تورم و کاهش ذخایر ارزی کشور نشانی از اهتمام دولت فدرال در ایفای نقش خود در کمک به بخش تولید می‌باشد.

 کاهش 29.7 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در نیجریه

بنا بر اعلام اداره ملی آمار نیجریه، ارزش سرمایه مسقیم خارجی جذب شده به اقتصاد آن کشور در نیمه نخست سال جاری 29.7 درصد کاهش داشته است. بر این اساس در حالیکه سرمایه مستقیم خارجی جذب شده توسط نیجریه در نیمه نخست سال 2019 بالغ بر 470 میلیون و 510 هزار دلار بوده است این رقم طی شش ماهه نخست سال جاری با بیش از 29.7 درصد کاهش به 362 میلیون و 840 هزار دلار رسیده است. شایان ذکر است که این میزان کاهش در جذب سرمایه مستقیم خارجی به اقتصاد نیجریه طی سال های اخیر بی سابقه بوده است.

سنگال

افتتاح مترو سنگال در سال 2021

مکی سال رئیس جمهور سنگال اعلام کرد قطار سریع السیر سنگال (TER)  ظرف ماه‌های آتی افتتاح خواهد شد. این پروژه در فاز نخست قرار است جابجایی مسافر از داکار به فرودگاه بین المللی بلز جین (واقع در 60 کیلومتری پایتخت) را انجام دهد.  وی همچنین عنوان کرد: سیستم BRT با 140 دستگاه اتوبوس برای مناطق 14 گانه داکار و حوالی آن، مقرر است در سال 2022 آغاز به کار کند. در راستای مدرن سازی سیستم حمل و نقل، رئیس جمهور همچنین اعلام کرد مینی بوس های موسوم به کار رپید (Car Rapid) که متعلق به سال های 1960 – 1950 است نیز حذف و با مینی بوس های جدید جایگزین خواهد شد.

 دولت سنگال اولین بخش از مینی بوس های ژاپنی را دریافت کرد

مکی سال رئیس جمهور سنگال ضمن ابراز تأسف از وجود مینی بوس های قدیمی 7 نفره در سیستم حمل و نقل بین شهری سنگال از عزم دولت برای جایگزینی این خودورهای فرسوده و غیر ایمن خبر داد. به همین مناسبت در مراسمی‌با حضور رئیس دولت سنگال، اولین بخش از مینی بوس های 15 نفره مدرن و مجهز به کولر، وارد ناوگان حمل و نقل شهری سنگال شد.

مالی

دیدار نخست وزیر جدید کشورمالی با وزیر امور خارجه پادشاهی مراکش

به نقل از وب سایت نخست وزیری، آقای مختار وان، نخست وزیر جدید دوره انتقالی کشورمالی در تاریخ 29 سپتامبر با آقای ناصر بوریتا،  وزیر امور خارجه پادشاهی مراکش دیدار نمود. بحث و گفتگوهای این نشست در خصوص تقویت همکاری دو جانبه بین کشور مالی و پادشاهی مراکش به ویژه در زمینه امنیت و توسعه متمرکز بود. طرفین همچنین در مورد وضعیت کشورمالی و سایر کشورهای منطقه ساحل گفتگو نمودند. نخست وزیر کشورمالی این دیدار را نشانه همبستگی دولت مراکش با دولت و ملت مالی عنوان کرد. ایشان تأکید نمود: « مردم دو کشور مالی و مراکش با همدیگر برادرند، که روابط دوستی و همکاری شان به  چندین قرن پیش بر می‌گردد ». آقای وان به رئیس دستگاه دیپلماسی مراکش اطمینان داد.  روابط فیما بین دو کشور در زمینه‌های سیاسی ، اقتصادی ، تجاری و فرهنگی در دوره جدید تقویت خواهد شد. وزیر امور خارجه مراکش به نوبه خود حمایت کشورش را از کشورمالی جهت مقابله با چالش های مختلف کنونی تأکید نمود.

 گامبیا

 اعتراض اتحادیه حمل و نقل به وضعیت ناگوار کارکنان خطوط هوایی دماغه سبز

رئیس اتحادیه حمل و نقل دماغه سبز در حمایت از کارکنان شرکت هواپیمایی دماغه سبز (CVA) اعلام کرد متأسفانه شرکت مذکور کارمندان خود را رها کرده و حقوق سه ماه اخیر به آن‌ها پرداخت نشده است. اختلاف بین دولت و سهامداران بخش خصوصی و شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا در بروز این وضعیت نقش داشته است.

 اتحادیه آفریقا

اعطای کمک نیم میلیون دلاری بانک تجارت و توسعه (کومسا) به صندوق  اتحادیه آفریقا جهت هزینه در سازمان تخصصی مرکز کنترل بیماری و پیشگیری آفریقا

این کمک در راستای راهبرد قاره ای مشترک آفریقا در مقابله با ویروس کرونا اعطا گردیده است و مبتنی بر چهار c می‌باشد. (همکاری، هم عملی، هماهنگی و ارتباط). قرار است که این کمک ها صرف تهیه لوازم بهداشتی و درمانی اولیه و کمک به صاحبان مشاغل خرد و متوسط گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما