معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۷۷

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته دوم مهر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته دوم مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

بانک جهانی درباره اصلاحات سیستم درمانی: موفقیت‌هایی مشاهده می‌شود ولی ریسک فساد مالی هم حفظ شده است

در گزارش بانک جهانی درباره بهبود کارایی و شفافیت دولت در مقابله با فساد مالی، آمده است: روند اصلاح سیستم درمانی و بهداشتی اوکراین موفقیت‌آمیز بوده اما چالش‌ها و خطرات قابل توجه هم‌چنان در زمینه فساد مالی باقی مانده است و امکان بازگشت دوباره را نمی‌توان رد کرد. در ادامه گزارش آمده است: «پس از انقلاب 2014، اوکراین شروع به اجرای یک برنامه اصلاحی ملی به منظور کاهش سطح فساد مالی در دولت نمود. دولت در بخش بهداشت، اصلاحات تکمیلی برای بهبود سلامت شهروندان اوکراین انجام داد که در عین حال، چارچوب این اصلاحات، به گونه‌ای طراحی شد که سطح فساد را نیز کاهش می‌دهد».

لغو مجوز فعالیت بانک آرکادا توسط بانک مرکزی اوکراین

بانک مرکزی اوکراین در 24 سپتامبر تصمیم گرفت تا مجوز فعالیت بانک آرکادا را لغو نماید. این تصمیم با پیشنهاد صندوق ضمانت سپرده‌گذاران اشخاص حقیقی اتخاذ شد. قابل ذکر است در ماه آگوست، بنا بر تصمیم بانک مرکزی اوکراین، بانک آرکادا به عنوان بانک فاقد قابلیت پرداخت معرفی شد.

سولوگوب: تورم به 6.7 درصد هم برسد، از نظر بانک مرکزی مشکل حادی نخواهد بود

دمیترو سولوگوب معاون رئیس بانک مرکزی اوکراین در تفسیر تحکیم و تقویت سیاست‌های پولی اعتباری بانک مرکزی در سال آینده و تثبیت سیاست تورم شناور برای سال 2021 اعلام کرد: در اسناد و مدارک پیشین هم این موضوع اعلام شده بود، ما بارها در خصوص چنین سیاستی صحبت کرده بودیم اما تاکید می‌کنیم که هدف اصلی ما ثبات قیمت‌ها است، هر چند بدون تردید به ثبات مالی و هم‌چنین وضعیت اقتصادی نیز توجه داریم. وی افزود: در سال جاری از ماه ژوئن نرخ بهره محاسباتی کمتر از سطح به اصطلاح خنثی می‌باشد و ما سیاست‌های پولی محرک و انگیزه‌ساز داریم و ممکن است در این مسیر تورم فراتر از کریدور 5 بعلاوه یا منهای 1 درصد برود، ما در این مسأله مشکل حادی مشاهده نمی‌کنیم که تورم در یک مدت کوتاه به 6.3 ، 6.4 یا 6.7 درصد برسد اما شاخص تورم باید در نهایت به افق 5 درصدی بازگردد.

دادگاه کمپانی «کی یف انرگو»  را ورشکسته اعلام کرد

دادگاه اقتصادی استان دانتسک در تاریخ 24 سپتامبر شرکت سهامی «کا انرگو» (تا پیش از آگوست سال گذشته «کی یف انرگو») را که مالک نهایی آن رینات اخمتوف اعلام شده است را ورشکسته اعلام کرد و پروسه انحلال این شرکت را آغاز نمود. لازم به ذکر است که شرکت مذکور به کمپانی‌های «کی یف گاز» (286.7 میلیون گریونا)، «نفت و گاز اوکراین» (162.4 میلیون گریونا)، «اوکرترانس گاز» (674.8 میلیون گریونا)، «کی یف واداکانال» (73 میلیون گریونا) و «تخ پرم پاستاوکا» (1.1 میلیادر گریونا ) بدهکار می‌باشد. شرکت خصوصی «گرینیچنی ماشینی» به عنوان شاکی اصلی و خواهان اعلام ورشکستگی «کی یف انرگو» در این پرونده اعلام شده بود. برخی منابع آگاه اعلام داشتند که کمپانی «گیرنیچنی ماشینی» از گروه کمپانی‌های Corum Group متعلق به رینات آخمتوف آلیگارش معروف اوکراینی می‌باشد اما سرویس مطبوعاتی گروه Corum Group اعلام داشت با کمپانی مذکور هیچ ارتباطی ندارد.

بانک مرکزی دلایل سقوط تولید ناخالص داخلی اوکراین را اعلام کرد

بانک مرکزی اوکراین دلایل سقوط ناگهانی اقتصاد اوکراین در سه ماهه دوم سال جاری را اعلام داشت. لازم به ذکر است که تولید ناخالص داخلی اوکراین در سه ماهه دوم سال جاری 11.4 درصد کاهش یافت. بانک مرکزی کاهش میزان تقاضا در بازار داخلی را یکی از عوامل کوچکتر شدن اقتصاد خواند. تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم کمتر شد اما در حالی که مردم کمتر اقدام به خرید نمودند، از سپرده‌های خود برای خریداری مایحتاج اولیه برداشت می‌کردند. از طرف دیگر رفتار موسسات و شرکت‌ها در انجام سرمایه‌گذاری‌ها تغییر یافت. آنها موضع انتظاری گرفتند و به امید بهتر شدن وضعیت، سرمایه‌گذاری‌های خود را متوقف نمودند. بانک مرکزی اوکراین اعلام داشت که محدودیت‌های قرنطینه نیز نقش اصلی را بازی نمود. موسسات تعطیل شدند، مردم کار خود را از دست دادند و بسیاری راضی به استخدام در مشاغل با حقوق کمتر شدند. شاخص‌های صادراتی نیز در سه ماهه دوم سال جاری کاهش داشت و میزان صادرات محصولات کشاورزی کمتر شد. بانک مرکزی تاکید نموده است که در سه ماهه دوم عملا در تمامی حوزه‌های اقتصادی شاخص‌های تولیدی کاهش داشته است. بانک مرکزی اعلام نموده که در سه ماهه دوم و سوم تولید ناخالص داخلی بر اساس پیش‌بینی کارشناسان افزایش خواهد یافت.

دنیس شمیگال نخست وزیر خبر از رشد اقتصادی اوکراین داد

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: سقوط اقتصادی اوکراین در سه ماهه دوم سال جاری آن چنان که پیش‌بینی می‌شد سهمگین نبوده و رشد اقتصادی در اوکراین از سر گرفته شده است. وی در ملاقات با دانشجویان دانشگاه فنی لووف گفت: ما انتظار یک رشد اقتصادی متوسط را داریم که هم اکنون آغاز شده است. وی تاکید نمود: «اوکراین با اطمینان کافی از بحران گذر کرد». تمامی‌ شرکای بین‌المللی ما متعجب شده‌اند که چگونه این امر محقق شده که در سه ماهه دوم سال جاری همه کشورها، من جمله آمریکا بیش از 30 درصد کاهش رشد اقتصادی داشته‌اند و ما نیز انتظار کاهش 14 درصدی اقتصادی داشتیم اما در نهایت به 11 درصد کاهش رشد اقتصادی رسیدیم، ما از بحران با آرامش عبور خواهیم کرد.

کابینه در خصوص کسری بودجه سال آینده با صندوق بین‌المللی پول مشورت می‌کند

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین گفت: دولت در خصوص امکان کاهش کسری بودجه در لایحه بودجه سال آینده اوکراین با شرکای خارجی مشاوره خواهد کرد. وی اعلام کرد: در سال جاری کسری بودجه تا کنون به 7.5 درصد یا حدود 298 میلیارد گریونا رسیده است، ما برنامه داریم در سال آینده به 6 درصد برسیم اما در حال حاضر با صندوق بین‌المللی پول در حال مذاکره می‌باشیم تا کسری بودجه کمتر شود، در همین حال باید اعلام کرد بودجه سال جاری و هم‌چنین بودجه سال آینده کاملا واقع‌گرایانه بوده و به‌طور کامل اجرا خواهند شد. به گفته نخست وزیر سیاست‌های راهبردی دولت در راستای کاهش کسری بودجه و دیون دولتی اوکراین خواهند بود.

ذخیره 27.75 میلیارد متر مکعب گاز در مخازن زیرزمینی اوکراین

اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین اعلام داشت که تا تاریخ 26 سپتامبر سال جاری 27 میلیارد و 750 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در مخازن زیر زمینی اوکراین ذخیره شده است. بر اساس آخرین داده‌ها روزانه به ‌طور میانگین 75.33 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به تاسیسات مخازن زیر زمینی اوکراین تزریق می‌شود.

بانک مرکزی دلایل رشد ارزش گریونا در سپتامبر را اعلام نمود

فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در اوکراین در سه ماهه سوم سال جاری به ‌طور جدی از سر گرفته خواهد شد و رشد چنین فعالیت‌هایی منجر به افزایش تقاضا برای ارزهای خارجی در بازار ارز و رشد نرخ دلار در بازار می‌شود. دمیتری سولوگوب معاون رئیس بانک مرکزی اوکراین ضمن اعلام این مطلب، تاکید نمود با توجه به فرآیندها و رویه‌های فصلی در بازار ارز به استثنای سال گذشته که دارای ویژگی‌های خاص خود بود، هر ساله در سه ماهه سوم نرخ گریونا کاهش می‌یابد. به گفته او کاهش ارزش گریونا در ماه سپتامبر و در برخی موارد در آگوست رخ می‌دهد که «دلیل اصلی آن رشد فعالیت‌های اقتصادی می‌باشد. وی در تفسیر رویه‌های شکل گرفته در سال جاری اعلام داشت: به اعتقاد من در سال جاری نیز همین رویه شکل گرفت. احیا و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی در ماه سپتامبر و نگرانی مردم از برخی از سیاست‌های بانک مرکزی که باعث خرید ارزهای خارجی از سوی آنها شد و هم‌چنین احیای رشد تقاضا منجر به افزایش نرخ دلار و ارزهای خارجی گشته است، ممکن است که برخی از فروشندگان نیز تصمیم گرفته‌اند تا دو هفته‌ صبر کنند و ارزهای خود را به قیمتی بالاتر بفروشند».

بانک‌های اوکراین بهره سپرده‌ها را کاهش دادند

شش بانک اوکراینی بی تی ای بانک، مگابانک، اوشادبانک، پراوکس، کردیت آگریکول و کنکورد بانک، نرخ بهره سپرده‌های بانکی گریونایی و ارزی خود را کاهش دادند. مطابق با برنامه‌های سپرده‌گذاری بانکی در اوکراین، نرخ بهره برای سپرده‌های گریونایی کوتاه‌مدت و هم‌چنین بدون موعد به ترتیب به 6.65 و 4.7 درصد در سال کاهش یافته است. نرخ بهره برای سپرده‌های سه ماهه، شش ماه و یک ساله گریونایی نیز به ترتیب به 7.5، 7.94 و 7.98 درصد تنزل یافته است. نرخ بهره سپرده‌های دلاری نیز به ‌طور میانگین برای سپرده‌های یک تا سه ماه 0.83 درصد، بیش از شش ماه 1.16 درصد و بیش از یک سال 1.7 درصد در سال تعیین شده است. بهره سپرده‌های بانکی یورویی برای سپرده‌های بدون موعد به 0.2 درصد، سپرده‌های شش ماهه تا یک ساله به 0.88 درصد و سپرده‌های بیش از یک ساله به 1.04 درصد در سال کاهش یافته است.

معاون بانک مرکزی: اوراق قرضه داخلی برای تأمین مالی دولت خریداری نخواهد شد

یوری گلتیی معاون رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: این نهاد قصد ندارد برای تأمین مالی هزینه‌های دولت اقدام به خرید اوراق قرضه داخلی دولتی نماید. وی گفت: الگوی حضور ما در بازار اوراق قرضه داخلی دولتی باید با دولت و کمیسیون ملی اوراق بهادار مورد بحث و بررسی قرار گیرد اما در همین جا تاکید می‌کنم که ما در تأمین مالی هزینه‌های بودجه با خریداری اوراق قرضه دولتی داخلی مشارکت نخواهیم کرد. وی افزود: ما درباره نقش بانک مرکزی به عنوان یک سازنده بازار برای اجتناب از نوسانات بیش از حد سود به خصوص در مواقع بحرانی صحبت کرده بودیم اما چنین عملیاتی باید در حجم محدود و با هدف توسعه بازار اوراق قرضه نه واسطه‌گری برای تأمین مالی بودجه دولتی باشد.

هیأت دولت 757 میلیون گریونا از هزینه یارانه‌ها و کمک‌هالی مالی را کاهش داده است

کابینه وزیران به اندازه 756.9 میلیون گریونا از حجم هزینه‌های مربوط به پرداخت کمک‌های مالی ویژه و یارانه‌های مربوط به خدمات شهری و عمومی را کاهش داد. بر اساس بخشنامه شماره 1177 مورخ 28 سپتامبر هیأت وزیران حجم هزینه‌های مصرفی در قالب برنامه «پرداخت کمک‌های جبرانی و یارانه‌های مربوط به خدمات تاسیسات شهری و عمومی، سوخت و گاز مایع» به میزان 756.9 میلیون گریونا کاهش یافته است. در همین حال هزینه‌های مرتبط با «اقدامات برای احیا و بازپروری اجتماعی، کاری و حرفه‌ای اشخاص دارای معلولیت» به همین اندازه افزایش یافت.

پیش‌بینی وزارت اقتصاد: جهش تورم به دلیل چاپ پول

بر اساس گزارش اداره برنامه‌ریزی راهبردی و پیش‌بینی‌های کلان وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی، اوکراین عواقب و تبعات سیاست‌های نرم پولی و اعتباری بانک مرکزی در سال آینده را خواهد دید. بر اساس این گزارش، تورم سالانه در سپتامبر سال جاری برابر 2.5 درصد بود که نیمی از تورم هدف می‌باشد. در این سند ذکر شده است که علی‌رغم سیاست‌های غیر سختگیرانه بانک مرکزی، تورم در چارچوب پیش‌بینی شده 5.9 درصد در پایان سال جاری خواهد بود. در بخش دیگری از سند مذکور قید شده است: پیش‌بینی می‌شود که در آینده روند اشباع تدریجی اقتصاد با پول با هدف احیای اقتصادی کشور منجر به فشار قابل توجه بر قیمت‌ها شود و در نتیجه تورم جهشی ایجاد کند که در اوایل سال آینده شاهد آن خواهیم بود.

فصل کاری کارخانه‌های قند اوکراین آغاز شد

12 کارخانه قند در اوکراین فعالیت‌های فصلی خود را آغاز کرده‌اند و تا تاریخ 28 سپتامبر در مجموع 70.2 هزار تن شکر تولید کرده‌اند. در کل تا تاریخ مذکور 548.9 هزار تن چغندرقند فرآوری شده است. فصل کاری کارخانه‌های قند اوکراین به ‌طور رسمی از 5 سپتامبر آغاز شد و در حال حاضر 12 کارخانه تولید قند در اوکراین فعال می‌باشند.

2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت زمستانه رفت

موسسات کشاورزی اوکراین تا تاریخ 28 سپتامبر در بیش از 2.2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشت زمستانه انجام داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود در مجموع 8.2 میلیون هکتار تحت کشت زمستانه قرار گیرد. تا کنون 1.5 میلیون هکتار زیر کشت زمستانه گندم رفته است. بر اساس پیش‌بینی‌ها 6.1 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت زمستانه گندم قرار خواهند گرفت. هم‌چنین بیش از 1 میلیون هکتار زیر کشت کلزا خواهد رفت.

شورای عالی اوکراین در شور نخست لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده به 14 درصد را تصویب کرد

شورای عالی اوکراین در نخستین شور بررسی لایحه 3656 در خصوص کاهش تعرفه مالیات بر ارزش افزوده برای برخی از محصولات کشاورزی و دامی از 20 درصد به 14 درصد انجام و آن را تصویب نمود. این محصولات کشاورزی و دامی‌شامل شیر، خوک زنده، گندم، چاودار، جو، جو دوسر، ذرت، سویا، کتان، کلزا، آفتابگردان و سایر دانه‌های روغنی، چغندرقند می‌باشند. تصویب این لایحه برای بخش کشاورزی و کل اقتصاد بسیار مهم می‌باشد. به اعتقاد کارشناسان در صورت کاهش مالیات بر ارزش افزوده از 20 به 14 درصد کشاورزان می‌توانند از هزینه‌های خود کاسته و در نتیجه برای توسعه فعالیت‌های خود سرمایه‌گذاری کنند، هم‌چنین بخش بزرگی از حوزه کشاورزی را از سایه خارج می‌کند زیرا کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده باعث کاهش عرضه غیر قانونی محصولات کشاورزی می‌شود.

دولت تصمیم نهایی گرفت: گمرک در قالب یک شخص حقوقی واحد کار خواهد کرد

هیأت وزیران چارچوب کاری سازمان دولتی گمرک اوکراین را در قالب یک شخص حقوقی واحد مورد تصویب قرار داد و پروسه آزمون کارکنان گمرک در خصوص اطمینان کاری را آغاز نمود. سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین در جریان جلسه هیأت دولت اعلام کرد: پیش‌نویس مصوبه مربوطه آماده شده و بر اساس این پیش‌نویس ساختار ستون مدیریتی گمرک را مجددا احیا می‌کند و اختیاراتی که با ماهیت گمرکات مرتبط نیستند را لغو می‌نماید. وی گفت: مفهوم یک شخص حقوقی یگانه برای گمرکات و اداره دولتی گمرک یک مفهوم مثبت اروپایی می‌باشد که مطابق با قوانین تصویب شده قبلی و هم‌چنین اجرای تعهدات متقبله در قبال صندوق بین‌المللی پول، در اوکراین اجرایی می‌شود. وی توضیح داد برای ایجاد چنین شخص حقوقی باید تشکلات استانی و منطقه گمرکات به عنوان اشخاص حقوقی جداگانه منحل شوند و به جای آنها بخش‌های استانی زیر مجموعه سازمان اصلی گمرک کشور ایجاد شوند.

20 درصد شاغلان در اوکراین به ‌طور غیر رسمی‌ کار می‌کنند

بیش از سیصد هزار اوکراینی شاغل در اوکراین به‌طور غیر رسمی و ثبت نشده کار می‌کنند. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: بر اساس بررسی‌ها و محاسبات این سازمان تعداد افراد شاغل در محدوده سنی 15 تا 70 سال که به‌طور غیررسمی اشتغال دارند از 320 هزار نفر فراتر رفته و این رقم برابر 20.5 درصد کل جمعیت شاغل اوکراین می‌باشد. این سازمان تاکید نموده است که تعداد شاغلان غیر رسمی در سال جاری نسبت به سال گذشته 4.9 درصد افزایش یافته است.

اخبار روابط اقتصادی خارجی

صادرات غله محصول سال جاری از 10 میلیون تن فراتر رفت

از آغاز سال تجاری جدید، تا ماه سپتامبر 10میلیون و330 هزار تن غله و حبوبات صادر شده است که 1.17 میلیون تن کمتر از صادرات دوره زمانی مشابه در سال گذشته می‌باشد. تا تاریخ مذکور 7.04 میلیون تن گندم، 2.65 میلیون تن جو و 612 هزار تن ذرت صادر شده است. هم‌چنین 44.3 هزار تن سایر محصولات غله‌ای نیز از اوکراین به دیگر کشورها صادر گشته که 7.21 هزار تن کمتر از زمان مشابه سال گذشته است.

ابراز تاسف اتحادیه اروپا نسبت به عدم گشایش پرونده کیفری در خصوص «اختلاس 5 میلیارد دلار» از پریوات بانک

جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیت اعلام کرد: آلیگارشها هم‌چنان نفوذ و قدرت خود در اوکراین را حفظ کرده‌اند. وی در مقاله‌ای که در سایت نمایندگی اتحادیه اروپا منتشر شده، تاکید کرده است: ما متاسفیم که تاکنون هیچ پرونده کیفری در خصوص پرونده «پریوات بانک» و اختلاس 5 میلیارد دلاری از این بانک گشوده نشده است، آلیگارشها هم‌چنان نفوذ قابل توجه خود را حفظ کرده‌اند، به عنوان مثال آنها صاحب اکثر شبکه‌های تلویزیونی سراسری اوکراین هستند. وی تاکید نمود که رسانه‌های مستقل برای ایجاد یک جامعه مدنی در اوکراین بسیار مهم می‌باشند.

امکان دریافت 300 میلیون یورو وام از اتحادیه اروپا

شهرها و شوراهای شهری اوکراین می‌توانند برای طرح‌های عایق‌سازی واحدها و تاسیسات اجتماعی در مجموع 300 میلیون یورو از اتحادیه اروپا وام دریافت کنند. واسیلی لوزینکسی معاون اول وزیر توسعه جوامع و استانهای اوکراین ضمن اعلام این موضوع تاکید نمود که وام مذکور برای نوسازی تاسیسات اجتماعی پرداخت می‌شود و شرکای بین‌المللی اوکراین در اتحادیه اروپا آمادگی برای ارائه این وام‌ها را دارند. وی گفت: امضای توافقنامه ارائه وام به ارزش 300 میلیون یورو برای عایق‌سازی حرارتی واحدها و تاسیسات اجتماعی در همایش اوکراین- اتحادیه اروپا که برای 1 اکتبر برنامه‌ریزی شده، مورد توافق اولیه قرار گرفته است، این واحدها مانند کودکستان‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها می‌باشند. وی تاکید نمود که توافقنامه ارائه وام مقرر است در تاریخ 1 اکتبر در بروکسل با حضور ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین امضا شود.

شرکت هواپیمایی مائو پروازهای خود به مقصد ایروان را لغو کرد

شرکت هواپیمایی «خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین» (مائو) پروازهای خود به ایروان را به دلیل مناقشه نظامی میان ارمنستان و آذربایجان لغو می‌کند. لازم به ذکر است که روز دوشنبه 28 سپتامبر مقرر بود یک پرواز در مسیر کی یف - ایروان توسط شرکت هواپیمایی مائو انجام شود. یوگنی دیخنه رئیس این شرکت هواپیمایی اعلام کرد: ما خطرات احتمالی را مورد ارزیابی قرار دادیم و تصمیم گرفتیم که در شرایط کنونی انجام پروازها به ایروان تا دریافت توضیحات و اطلاعات کامل در خصوص اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری اوکراین و هم‌چنین مواضع رسمی‌باکو و ایروان در خصوص تأمین امنیت فضا و حریم هوایی دو کشور مذکور غیرممکن می‌باشد.

ساآکاشویلی: به دلیل مشکلات دریافت اتصال برق، اوکراین سرمایه‌گذاران زیادی را از دست می‌دهد

میخائیل ساآکاشویلی عضو شورای اصلاحات در دفتر ریاست جمهوری گفت: به دلیل مشکلات موجود در دریافت اتصال برق، اوکراین نزدیک به 60 درصد سرمایه‌گذاران احتمالی را از دست می‌دهد. وی راه‌های تسهیل در پروسه دریافت اتصال برق و هم‌چنین کاهش قیمت آن را توضیح داد. به زعم کارشناسان با گذاشتن بخشی از هزینه اتصال بر دوش اپراتور سامانه توزیع و هم‌چنین بازنگری در تعرفه‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران می‌توان این مشکل را حل نمود. وی افزود: سرمایه‌گذاران به ما مراجعه و اعلام می‌کنند به منظور دریافت اتصال برق برای موسسه خود باید 2 سال یا بیشتر منتظر بمانند، مشخص است که چنین سرمایه‌گذاری به اسلواکی یا روسیه خواهد رفت، بدین ترتیب ما 60 درصد از سرمایه‌گذاران احتمالی را از دست می‌دهیم. ساآکاشویلی مشکل اصلی را در بوروکراسی و گرانی می داند: امروز مشکل اصلی پروسه‌های بروکراتیک و دیوان‌ سالاری است، امروز همه چیز کند و بنابراین گران است.

وزارت دارایی: دیون دولتی اوکراین در ماه آگوست 0.7 درصد کاهش یافت

بر اساس اطلاعات منتشره در سایت وزارت دارایی مجموع بدهی‌های دولتی اوکراین در ماه آگوست با 0.7 درصد کاهش به رقم 2338 میلیارد گریونا رسید. در همین حال این دیون در تبدیل به دلار 0.1 درصد افزایش داشته و برابر 85.1 میلیارد دلار محاسبه شده‌اند. بر اساس این داده‌ها، دیون مستقیم دولتی در ماه آگوست در محاسبه به دلار به میزان 0.2 درصد رشد داشت و برابر 75 میلیارد دلار بود؛ اما در محاسبه به گریونا کاهشی 0.6 درصدی و برابر 2061 میلیارد گریونا بود. از جمله دیون مستقیم، می‌توان به دیون مستقیم خارجی دولت اشاره کرد که در ماه آگوست 1 درصد افزایش یافت و به رقم 43.53 میلیارد دلار رسید. بدهی‌های تضمین شده دولتی در آگوست هم 1.8 درصد کمتر شده و به رقم 277.44 میلیارد گریونا رسید. بنا بر اعلام وزارت دارایی 38.81 درصد دیون اوکراین به دلار، 13.05 درصد به یورو، 15.34 درصد حق برداشت مخصوص (SDR)، و 33.12 درصد به گریونا بوده است.

اوکراین نمی‌تواند به موقع شرط صندوق بین‌المللی پول برای انحلال سازمان مالی را اجرا کند

سرگئی سولودنکو رئیس سازمان دولتی مالی اوکراین گفت: بدون توجه به توافق انجام شده میان اوکراین و صندوق بین‌المللی پول، انحلال این سازمان در موعد مقرر امکان‌پذیر نیست. وی افزود: می‌توان پلیس مالیاتی را تا آخر سال منحل کرد اما کل انحلال مجموعه سازمان دولتی مالی بسیار دشوار است. به گفته وی وظایف سازمان دولتی مالی به چندین وزارتخانه و سازمان دیگر محول شده است که وزارت درآمدها و عوارض (منحل شده) یکی از آنها بود، بنابراین برای انحلال این سازمان زمان بیشتری لازم است. وی تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از کارکنان ما در مرخصی می‌باشند، اموالی هستند که باید به دیگر ساختارها منتقل شوند، به خصوص اموالی که در مناطق اشغالی واقع شده‌اند. موضوع تحویل تسلیحات و هم‌چنین اموال مصادره شده نیز مطرح می‌باشد. تمامی این مسائل نیاز به زمان و رعایت روندهای مربوطه دارند.

لهستان از ماه اکتبر به اوکراین گاز صادر می‌کند

شرکت نفت و گاز PGNIG لهستان اعلام کرد: از ماه اکتبر صادرات گاز طبیعی به اوکراین و فروش آن به «اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین» را آغاز می‌کند. لازم به ذکر است که در چارچوب قرارداد میان این شرکت و شرکت «منابع انرژیتیکی اوکراین»، اولین محموله صادرات گاز طبیعی در تاریخ اول اکتبر سال جاری به اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین تحویل خواهد شد. صادرات گاز توسط شرکت لهستانی در دوره زمانی اکتبر سال جاری تا اول می سال آینده انجام خواهد شد.

اوکراین به اصلی‌ترین صادر کننده روغن‌های آفتابگردان و سویا به اتحادیه اروپا تبدیل شده است

اوکراین تا تاریخ 28 سپتامبر سال تجاری 2020 الی2021 به ترتیب 93 و 42 درصد روغن‌های آفتابگردان و سویای مورد نیاز کشورهای اتحادیه اروپا را تأمین کرده است. بخش اعظم روغن کلزای مورد نیاز کشورهای اتحادیه اروپا در دوره زمانی مذکور نیز از اوکراین (41 درصد) و روسیه (26 درصد) تأمین شده است. هم‌چنین اتحادیه اروپا تا تاریخ مذکور 43 درصد روغن پالم مورد نیاز خود را از اندونزی وارد کرده است.

حواله پول توسط اشخاص حقیقی به اوکراین نیم میلیارد دلار کاهش یافت

حجم حواله‌های پولی و انتقالات ارزی از سوی اشخاص حقیقی به اوکراین در دوره زمانی 8 ماه نخست سال جاری برابر 7 میلیارد و 168 میلیون دلار اعلام شد. بانک مرکزی اوکراین ضمن اعلام این خبر، متذکر شد: رقم مذکور به میزان 6.4 درصد یا 493 میلیون دلار کمتر از انتقال ارزی اشخاص حقیقی و خصوصی در دوره زمانی مشابه سال گذشته یعنی 7 میلیارد و 661 میلیون دلار بود. بانک مرکزی اعلام کرد: حجم قابل توجه حواله‌ها و انتقالات ارزی از خارج به اوکراین در سال گذشته یکی از دلایل تقویت ارزش گریونا بود.

اوکراین در هفت ماه نخست سال 18 میلیون دلار ماهی صادر کرده است

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: از ژانویه تا آخر جولای سال جاری بیش از 18.7 میلیون دلار مالی و فرآوده‌های گوشتی دریایی از اوکراین به خارج صادر کرده است که 23.3 درصد بیش از میزان صادرات چنین محصولاتی از اوکراین در دوره زمانی مشابه در سال گذشته می‌باشد. 22 درصد صادرات ماهی و میگو و خرچنگ اوکراین به آلمان انجام شده است. 19 درصد صادرات چنین محصولاتی به دانمارک صورت گرفته است.

کشاورزان اوکراینی نزدیک به 1 میلیون تن سویا برداشت کردند

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین، تا تاریخ 24 سپتامبر 960 هزار تن سویا از 485 هزار هکتار مزارع تحت کشت این محصول برداشت شده است. این مساحت 36 درصد کل مساحت زیر کشت این محصول در سال جاری را تشکیل می‌دهد. در مجموع سطح زیر کشت سویا در سال جاری برابر 1340.5 هکتار می‌باشد که در مقایسه با سال گذشته 16.7 درصد کاهش داشته است.

مارچنکو: من سناریویی را که در آن از صندوق بین‌المللی پول وام نگیریم، بررسی نمی‌کنم

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین گفت: هم اکنون مذاکرات میان اوکراین و صندوق بین‌المللی پول ادامه دارد و وزارت دارایی همواره به نمایندگان پارلمان توضیح می‌دهد. وی گفت که در خصوص کسری بودجه 6 درصدی در لایحه بودجه سال آینده نیز اطلاعات مربوطه به نمایندگان پارلمان ارائه شده است. مارچنکو اعلام داشت: صحبت از مطالبات یا شروط نیست، ما تنها توضیح می‌دهیم که چرا چنین شاخصی برای رشد یا این میزان هزینه در نظر گرفته‌ایم، ما باید با شرکای خود صادق باشیم، اعتبار، یک شاخص بسیار مهم است و چنانچه ما تعهداتی را متقبل شده‌ایم باید آنها را اجرا کنیم. وی تاکید نمود که انتظار می‌رود سفر هیأت صندوق بین‌المللی پول در ماه‌های اکتبر یا نوامبر سال جاری انجام شوند. وی گفت: ما به همه تعهدات خود عمل می‌کنیم و من اصلا سناریویی که در آن بخش بعدی وام را از صندوق دریافت نکنیم، مورد بررسی قرار نمی‌دهم.

اوکراین از ابتدای سال تجاری 11.8 میلیون تن غلات صادر کرده است

اوکراین از آغاز سال تجاری 2020-2021 تا تاریخ 30 سپتامبر، 11.78 میلیون تن غلات و حبوبات صادر کرده است که 1.48 میلیون تن کمتر از صادرات چنین محصولاتی در مدت مشابه در سال گذشته می‌باشد. بر اساس داده‌های سایت اطلاعاتی تحلیلی مجموعه کشت و صنعت اوکراین، تا کنون 8.24 میلیون تن گندم، 2.87 میلیون تن جو و 0.63 میلیون تن ذرت از اوکراین به خارج صادر شده است.

وزارت دارایی قصد دارد از سال 2023 از دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول امتناع ورزد

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین گفت: در نظر داریم از سال 2023 از دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول امتناع کنیم. وی در همین حال تاکید نمود که صندوق بین‌المللی پول شریک اوکراین است. وی افزود: ما با صندوق بین‌المللی پول همکاری داریم، به خصوص در دوره زمانی سال‌های 2020 و 2021 همکاری‌های خاصی داریم و ما به شریکی مانند صندوق بین‌المللی پول نیاز داریم، در همین حال وزارت دارایی قصد دارد  که از سال 2023 دریافت وام از صندوق را متوقف نماید. وی هم‌چنین تاکید کرد که عدم ارائه وام از سوی صندوق مطرح نمی‌باشد زیرا اوکراین به همه تعهدات خود عمل می‌کند.

امضای قرارداد میان انرگواتم و وستینگهاوس در خصوص تأمین سوخت هسته‌ای

شرکت دولتی انرگواتم اوکراین با شرکت وستینگهاوس در مورد تأمین سوخت هسته‌ای برای نیروگاه‌های اوکراین قرارداد امضا نمود. این قرارداد میان پترو کوتین از جانب شرکت تولید نیروی هسته‌ای «انرگواتم» و پاتریک فراگمان از جانب وستینگهاوس در حضور ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تاریخ 30 سپتامبر به منظور تأمین سوخت هسته‌ای میله‌های WWER-440  برای نیروگاه هسته‌ای ریونه امضا شد. انرگواتم در این خصوص اعلام داشت: در قرارداد مذکور تأمین سوخت هسته‌ای در قالب میله‌های هسته‌ای WWER-440 تولید وستینگهاوس برای نیروگاه اتمی«ریونسکا» تعریف شده است. تأمین مجموعه‌های میله‌های سوختی از سال 2024 آغاز خواهد شد. در این قرارداد هم‌چنین امکان تولید بخشی از تجهیزات و مجموعه‌های مورد استفاده در میله‌های سوختی در اوکراین مطرح شده است.

کابینه امضای سه توافقنامه به ارزش 60 میلیون یورو با اتحادیه اروپا را تأیید کرد

هیأت وزیران اوکراین پیش‌نویس سه توافقنامه به ارزش 60 میلیون یورو میان اوکراین و اتحادیه اروپا را تأیید کرد. این سه توافقنامه شامل «بسته توافقنامه‌های اقلیمی‌برای ایجاد اقتصاد پایدار در اوکراین»، «برنامه اتحادیه اروپا تحت عنوان «مناطق قدرتمند» و «ساز و کار توسعه جامعه مدنی در اوکراین» می‌باشند. بر اساس برنامه، این سه توافقنامه در جریان همایش اوکراین- اتحادیه اروپا که در تاریخ 6 اکتبر در بروکسل برگزار می‌شود امضا خواهند شد. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین در این باره گفت: مبلغ کل این سه توافقنامه 60 میلیون یورو خواهد بود که برای کمک به کسب و کارهای کوچک و متوسط در چارچوب همخوانی زیست محیطی آنها، حمایت از استان‌های شرقی و توسعه جامعه مدنی هزینه خواهند شد. شمیگال توضیح داد: 10 میلیون یورو در چارچوب بسته اقلیمی، 30 میلیون یورو برای کمک به مناطق و استان‌ها و 20 میلیون یورو برای ایجاد یک فضای مناسب جهت فعالیت جامعه‌های مدنی در نظر گرفت شده است.

سود شش ماهه «اینترپایپ»: 116 میلیون دلار

شرکت بین‌المللی تولید لوله و چرخ های راه‌آهن «اینترپایپ» در شش ماه نخست سال جاری 115.53 میلیون دلار سود خالص تحصیل کرده است. این در حالیست که این شرکت در مدت مشابه سال گذشته 25.42 میلیون دلار متضرر شده بود. مطابق با گزارش مالی شش ماهه سود تحصیلی تا پیش از پرداخت مالیات برابر 123.5 میلیون دلار اعلام شده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما