معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۷۷

وضعیت آینده اقتصادی هند، بر اساس تحلیل رئیس اسبق مرکز آمار این کشور

آقای پراناب سن Pranab Sen رئیس اسبق مرکز آمار هند با هشدار درباره اقتصاد این کشور، به وضعیت کنونی اقتصاد هندوستان و راه‌های برون رفت از آن پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت کنونی، بدترین دوران اقتصادی هند بعد از 1991 و چهارمین بحران اقتصادی هند از زمان استقلال این کشور است، نیاز به اقدامات سریع از سوی دولت برای احیاء اقتصاد، مشکل بیکاری، افزایش جمعیت افراد فقیر و غیره را ضروری دانسته است. به گفته وی، 68 روز اعمال قرنطینه سختگیراه در سراسر هند باعث از بین رفتن بسیاری از کسب و کاره از جمله کاهش رشد 50 درصدی در بخش ساخت و ساز، کاهش رشد 47 درصدی هتل داری و حمل و نقل، کاهش رشد 39 درصدی تولید، کاهش رشد 23 درصدی بخش معدن شده است، به طوری که مشاغل جدیدی که از طریق این بخش ها قبلا ایجاد شده بود، کاملا از بین رفته و منجر به بیکاری تعداد بی شماری از کارگران شده است. (آمار بیکاری ماه آگوست 8.3%) این در حالی است که بر اساس داده‌های موسسه مکنزی باید هند از رشد اقتصادی 8% برخوردار شود که بتواند 90 میلیون شغل در بخش های غیرکشاورزی در طی 10 سال آینده ایجاد نماید.

در این مدت میزان درآمدهای مالیات دولت در بخش مالیات های مستقیم و مالیات بر خدمات و کالا با 26% کاهش به 1.89 تریلیون روپیه رسیده است در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل حدود 2.5 تریلیون روپیه بوده است. از طرفی درآمدهای مالیات بر خدمات و کالا (GST)، کمتر از حد انتظار و برنامه ریزی دولت بوده به طوری که در طی چهار ماه اول سال مالی، میانگین میزان درآمد مالیات بر خدمات و کالا، به 68 هزار کرور رسیده، در حالیکه دولت در برنامه‌های خود میزان درآمد مالیاتی از این محل و به طور متوسط  یک لک کرور (100 هزار کرور) را در نظر گرفته بود که طی چند ماه اخیر تحقق نیافته است.

وی معتقد است که دولت برای رسیدن به سطح اقتصادی قبل از شیوع کرونا، باید هزینه  بیشتری برای احیای روند اقتصادی انجام دهد، اعتماد سازی دوباره میان موسسات بین المللی، بانک ها و صاحبان مشاغل انجام گیرد و برنامه‌های مالی برای احیای اقتصادی در نظر گرفته شود. چرا که این بسته 20 لک کروری که تنها دو درصد از میزان GDP هند را دربر دارد، نخواهد توانست احیای اقتصادی را برای هند به همراه آورد. دولت باید بیدار شود قبل از اینکه خیلی دیر شود.

در همین رابطه طبق نظر سنجی انجام گرفته توسط روزنامه اکونومیک تایمز که با تعدادی از فعالان اقتصادی انجام شده است، پرسش شوندگان از کاهش شیب تند منحنی کاهش رشد اقتصادی در سه ماهه دوم (ژوئیه، آگوست و سپتامبر 2020 که همزمان با برداشته شدن محدودیت های قرنطینه بود) خبر داده اند و پیش بینی شده است که روند کاهشی نرخ رشد به 12% خواهد رسید (در مقابل کاهش 23.9% در سه ماهه اول). پیش بینی‌ها حاکی از بهبود وضعیت اقتصاد هند و رسیدن به وضعیت قبل از کرونا تا سه ماه اول سال مالی 2021 است و به نوعی هند مدل بازیابی اقتصادی V شکل (V-Shape Recovery) را تجربه خواهد کرد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما