معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۱۳

"توسعه چین، ارمغان فرصتهایی برای جهان"، مقاله ای از سفیر چین در برزیل

آقای یانگ وانمینگ، سفیر چین در برزیل، در مقاله ای با عنوان "توسعه چین، ارمغان فرصتهایی برای جهان" در روزنامه کهیئو به مناسبت هفتاد و یکمین سالگرد استقلال آن کشور، ضمن تبیین دلایل داخلی تبدیل چین به یکی از مهمترین قدرتهای اقتصادی جهان، رشد فراینده اقتصاد چین و توسعه قدرت اقتصادی آن را فرصت جدیدی برای کمک به اقتصاد جهانی ارزیابی کرده است. نکته دیگر مهم مورد تاکید وی توجه به حقوق بشر بعنوان یکی از مولفه‌های دیپلماسی عمومی و بسترسازی لازم اجتماعی و فرهنگی و توجه به اقوام و ادیان مختلف در این کشور است. برگردان این مقاله به فارسی در ادامه آمده است.

اول ماه اکتبر سال 2020 جمهوری خلق چین هفتاد و یکمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد. هفتاد و یک سال پیش تحت رهبری حزب کمونیست چین، مردم چین پس از تلاش های سخت، چین جدیدی را تأسیس کرده، به استقلال ملی دست یافته و فصل جدیدی از تاریخ ملی را رقم زدند.

هفتاد و یک سال بعد، دولت و مردم چین، متحد و با استقامت، مسیری را برای توسعه، مطابق با واقعیت های خود یافتند و در این راستا موفقیت های زیادی کسب کردند که جهان را تحت تأثیر قرار داد.

اقتصاد چین وارد مرحله جدیدی از توسعه با کیفیت بالا شده است. بیش از 40 سال اصلاحات و گشایش ها، چین که زمانی فقیر و عقب مانده بود، رشد کرده و به دومین اقتصاد کره زمین تبدیل شده است.

امروزه چین دارای کاملترین سیستم صنعتی در جهان است. سال گذشته، سرانه تولید ناخالص داخلی به حدود 10,000 دلار افزایش یافت. چین 30% از توسعه اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد و برای 13 سال متوالی بزرگترین عامل محرک آن است. در حال حاضر، اقتصاد چین اولین اقتصادی است که بر بیماری همه گیری غلبه کرده و آن طور که شواهد نشان می دهد ممکن است تا پایان سال رشد خوبی داشته باشد.

علم، فن آوری و نوآوری نیروهای محرکه جدید توسعه چین هستند. درحال حاضر هزینه‌های تحقیقاتی 2.19 درصد از تولید ناخالص داخلی ملی را شامل می‌شود که این رقم بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است. چین علاوه بر به کارگیری بیشترین تعداد متخصص در تحقیق و توسعه، بیشترین تعداد ثبت اختراع را هم در برنامه‌های کاربردی خود دارد.

رتبه چین در شاخص جهانی نوآوری به رتبه چهاردهم صعود کرده است که بالاترین رتبه در بین کشورهای در حال توسعه است. راهبرد توسعه مبتنی بر نوآوری منجر به این رشد شده است.

زندگی چین به سمت بهتر شدن تغییر کرده است. امروزه چین دارای بهترین سیستم امنیت اجتماعی در جهان است. امید به زندگی از 35 سال به 77 سال افزایش یافته و بیش از 800 میلیون نفر از خط فقر فاصله گرفته اند. در مواجهه با چالش های تحمیل شده و از جمله بیماری همه گیری، تأمین اشتغال و معیشت مردم از اساسی ترین وظایف دولت چین است.

چین به دستاوردهای جدیدی در زمینه حقوق بشر نیز دست یافته است. به عنوان یک ملت از تنوع قومی و مذهبی به حقوق مردم در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی احترام گذاشته و آزادی عقیده همه اقوام را تضمین کرده است.

در چین بیش از بیست هزار مسجد در حال فعالیت است که به طور متوسط برای هر 530 نفر مسلمان یک مسجد وجود دارد. این نسبت حتی بیشتر از مساجد ثبت شده در بسیاری از کشورهای اسلامی است.

گشایش کشور چین فرصت های جدیدی را به جهان می آورد. چین اکنون بزرگترین شریک تجاری در برزیل و نیز بیش از 120 کشور است. در یازده سال متوالی به عنوان دومین بازار واردات در جهان و یکی از اصلی ترین تأمین کنندگان تولید جهانی شناخته شده است. چین علاوه بر اینکه تلاش بیشتری نسبت به تلاش جهانی برای مبارزه با بیماری همه گیری انجام داده است، به عنوان نیروی محرکه قوی و جدید به توسعه با کیفیت بالای اقتصادی و به رشد اقتصاد جهانی کمک کرده است. همه اینها زمینه همکاری با برزیل و سایر کشورها را گسترش می دهد و نتایج مشخصی را برای نفع بیشتر مردم ما به ارمغان می آورد.

امروزه همه کشورها با چالش های یکسانی مانند مبارزه با بیماری همه گیری، بحران اقتصادی و تأمین معیشت مردم روبرو هستند. بیش از هر زمان دیگری، جهان به همبستگی و مشارکت نیاز دارد تا همه با هم پیش بروند. بیش از هر زمان دیگر بایستی یک جانبه گرایی و ذهنیت جنگ سرد را زدود. با اقدامات مشخص، چین سکان را به دست می‌گیرد و با پیشرفت خود فرصت های بیشتری را برای جهانیان به ارمغان می آورد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما