معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۹۱

ساخت انبار جدید ذخیره دارو و تجهیزات پزشکی اتحادیه اروپا در سوئد

بدنبال همه گیری ویروس کرونا و مشکلات ناشی از کمبود تجهیزات اضطراری پزشکی خصوصا در اوایل شیوع این ویروس در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نهادِ مسئول بلاهای طبیعی اتحادیه اروپا یعنی RescEU را بر آن داشت تا ماموریت ساخت انبار جدید ذخیره دارو و تجهیزات اضطراری پزشکیِ این اتحادیه را به سوئد محول کند. RescEU ارگان مسئول بلایای طبیعی اتحادیه اروپا است که از منابع گسترده ای در اتحادیه برخوردار بوده و ماموریت اصلی آن تقویت آمادگی و توانایی پاسخگویی در  مواقع بحران‌ها مانند آتش سوزی و بیماری‌های همه گیر است.

این انبار قرار است با کمک 40 میلیون یورویی اتحادیه اروپا و با مدیریت آژانس حوادث غیرمترقبه سوئد (MSB) در متراژ 5 هزار متر مربع در منطقه کریستینهام در مرکز این کشور، احداث شود. این انبار یکی از بزرگترین انبارهای ذخیره تجهیزات اضطراری در نوع خود در اتحادیه اروپا خواهد بود. تجهیزات محافظتی پزشکی مانند ماسک ، ونتیلاتور ، دستگاه تنفس مصنوعی ، لباس های محافظ، دارو  و غیره برای مواقع بحرانی در این انبار ذخیره سازی خواهد شد.  حدود 33 میلیون یورو از مبلغ فوق قرار است صرف خرید تجهیزات مذکور شود.  هدف از ساخت این انبار ، تقویت آمادگی مشترک اتحادیه اروپا در صورت بروز بحران‌های حاد نظیر شیوع کوید 19 و تامین نیازهای ضروری و پشتیبانی از اعضاء در چنین بحران‌هایی است.

خبر ساخت این انبار در تاریخ 22 سپتامبر 2020 در طی یک کنفرانس مطبوعاتی و با مسئولین ذیربط اتحادیه اروپا،  وزیر بهداشت و امور اجتماعی و همچنین رئیس آژانس حوادث غیر مترقبه سوئد اعلام گردید. به گفته طرف سوئدی مراحل ساخت این انبار آغاز شده و پیش بینی می‌شود ظرف شش ماه تا یکسال آینده به بهره برداری برسد.

در پروژه فوق علاوه بر MSB که مسئولیت ساخت، ذخیره سازی و صادرات تجهیزات درخواستی را برعهده دارد، سازمان تدارکات نیروهای مسلح سوئد (FMV) نیز مسئولیت خرید ، تضمین کیفیت و کنترل تحویل تجهیزات پزشکی فوق را عهده دار است. سازمان ملی بهداشت و رفاه سوئد نیز از فعالیت این دو نهاد ، حمایت و پشتیبانی خواهد نمود. 

منطقه کریستینهام در مرکز سوئد از موقعیت استراتژیکی خوبی برخوردار بوده و به دو فرودگاه ، راه آهن و خط کشتیرانی به بندر گوتنبرگ دسترسی دارد. هم اکنون یکی دیگر از انبارهای تدارکات  اتحادیه اروپا در این منطقه  واقع شده است.

یکی از دلایل اعتماد اتحادیه اروپا برای واگذاری مسئولیت ساخت این انبار مهم به سوئد، توانمندی و تجربه طولانی این کشور خصوصا آژانس حوادث غیرمترقبه سوئد در ذخیره سازی کالاهای استراتژیک و ارایه خدمات و پشتیبانی سریع در سطح ملی و بین المللی در مواقع بحرانی بوده است . به همین منظور مقامات سوئدی این انتخاب را دلیلی بر اثبات توانمندی‌های خود می دانند. آژانس فوق در زمینه انبار های استراتژیک ، همکاری مداومی ‌با اتحادیه اروپا داشته است.

تمامی درخواست ها  برای استفاده از  تجهیزات حفاظتی و ملزومات پزشکی در انبار مذکور از مسیر اتحادیه اروپا انجام خواهد شد و سوئد نیز در صورت نیاز ، مانند سایر کشورها درخواست خود را به اتحادیه اروپا اعلام خواهد کرد.  

در اوایل شیوع کرونا در اتحادیه اروپا ، مشکلات و محدویت هایی زیادی برای تامین تجهیزات مقابله با این ویروس بوجود آمد که از جمله می‌توان به اقدام فرانسه مبنی بر توقیف میلیون‌ها ماسکِ تولید شرکت مولنیکه سوئد در لیون فرانسه ، اشاره کرد. چنین اقداماتی به نوبه خود به زنجیره تامین در اتحادیه اروپا آسیب زد و متعاقبا اعتراض و نگرانی اعضاء برای تامین نیازها در مواقع بحرانی را به همراه داشت.  به همین منظور اتحادیه اروپا در جهت تقویت آمادگی‌ها و افزایش پاسخگویی به نیازها و جلوگیری از تکرار اتفاقات مشابه، درصدد ساخت انبارهای جدید ذخیره تجهیزات ضروری پزشکی در مناطق مختلف اروپا است. اگرچه این اتحادیه قبلا انبارهای مشابهی را در رومانی و آلمان احداث کرده اما نیازهای اعضاء در طول همه گیری ویروس کرونا، آن اتحادیه را بر آن داشته است که انبارهای بیشتری بسازد. به گفته مدیرکل RescEU علاوه بر سوئد در دانمارک، یونان  و مجارستان نیز  انبارهای مشابهی ساخته خواهد شد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما