معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۰۵

اخبار اقتصادی استرالیا (هفته اول مهر ماه 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های استرالیائی در هفته منتهی به 4 مهر ماه 1399به شرح زیر بوده است:

پرتاب نخستین موشک تجاری استرالیا به فضا

نخستین موشک تجاری استرالیا بنام DART حامل نمونه اولیه (پروتوتایپ) فرستنده رادیویی نیروی هوایی این کشور، روز 19 سپتامبر، از منطقه Koonibba Rocket Range واقع در ایالت استرالیای جنوبی به فضا پرتاب شد. اندازه این موشک بسیار کوچکتر از موشک هایی است که ناسا به فضا پرتاب می‌کند و تنها 3.4 متر طول دارد و وزن آن نیز تنها ۳۴ کیلو گرم است. برای اولین بار در استرالیا یک شرکت خصوصی بنام Southern Launch با موفقیت یک موشک را به فضا پرتاب کرده است. پرتاب این راکت، بخشی از برنامه نیروی هوایی استرالیا موسوم به Jericho است. این شرکت در حال تولید ماهواره‌هایی است که قادر خواهند بود تا به نیروی دفاعی استرالیا در شناسایی سیگنال های راداری خطرناک کمک کنند. ملیسا پرایس، وزیر صنایع دفاعی استرالیا، در این زمینه گفت پرتاب این موشک، گامی مثبت به سمت آغازی هیجان انگیز برای دستیابی به توانایی‌های جدید فضایی برای استرالیا در آینده است. وی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد « این موشک، شبیه به هیچ یک از موشک های دیگر که استرالیا آنها را تاکنون به آسمان فرستاده است، نیست.  این راکت به عنوان بخشی از فناوری موسوم به «فضای جدید» شناخته می‌شود. موشک های کوچکی که ماهواره‌های بسیار کوچکی را حمل می‌ کنند و از فناوری‌های تجاری موجود استفاده می‌کنند».

همچنین خانم لیندا رینولدز، وزیر دفاع استرالیا، نیز اظهار داشت تمام پرتاب های قبلی، پرتاب های دولتی بوده اند و به همین دلیل پرتاب امروز تاریخی است و فکر می‌کنم این نمونه ای از پروژه‌های بعدی است که در استرالیا انجام خواهد شد. پرتاب این راکت به فضا، گامی مثبت در جهت تکمیل برنامه چند ساله استرالیا برای تقویت توانایی‌های فضایی این کشور است. این، نخستین بار است که استرالیا یک موشک تجاری کوچک را به فضا می فرستد. دولت فدرال استرالیا، ظرف یک دهه آینده، هفت میلیارد دلار برای برنامه گسترش توانایی‌های فضایی این کشور بودجه تخصیص داده است.

 چالش بخش مسکن استرالیا به دلیل کاهش مهاجرات ناشی از کرونا

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از کاهش شدید نرخ مهاجرت به استرالیا به دلیل گسترش کووید-۱۹ از دولت استرالیا خواسته شده است تا یک برنامه مهاجرتی جدید را ایجاد کند. درخواست کنندگان این ایده می‌گویند کاهش شدید نرخ مهاجرت به استرالیا موجب شده است تا میزان تقاضا برای مسکن در کشور به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند. در همین راستا، از اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، خواسته شده است تا برنامه HomeBuilder  خود را تعمیم دهد. این امر در پی انتشار یافته‌های یک پژوهش جدید صورت می‌گیرد که در آن عنوان شده است که همه گیری ویروس کرونا ممکن است ظرف سه سال آینده باعث کاهش قابل توجه میزان تقاضا برای مسکن در کشور شود.  شورای مسکن استرالیا همچنین از دولت فدرال خواسته است تا به همین منظور، یک برنامه مهاجرتی جدید را معرفی کند. در این گزارش عنوان شده است که افزایش جمعیت استرالیا بین سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ ممکن است کاهشی ۲۱۴ هزار نفری را تجربه کند. در این گزارش همچنین عنوان شده است که این امر در نتیجه بسته شدن مرزهای بین المللی ایجاد شده است که به باور نویسندگان این گزارش، به صورت موثری بر روی روند مهاجرت به استرالیا تاثیر گذاشته است، روندی که بسیاری بر این باورند که ۶۰ درصد افزایش جمعیت استرالیا را به خود اختصاص می دهد.

در این گزارش عنوان شده است که در پی این امر، تقاضای مسکن ممکن است به میزان ۱۲۹ هزار تا ۲۳۲ هزار مسکن کاهش پیدا کند. شرکت ملی سرمایه گذاری مسکن نیز به تازگی تاثیر بالقوه این امر را به دلیل عدم امکان سفر دانشجویان بین المللی به استرالیا به ویژه از کشورهایی مانند هند و برزیل عنوان کرده است. مدیرعامل این شرکت می‌گوید در این پژوهش، به رابطه قدرتمند بین افزایش جمعیت (که به طرز قابل توجهی به دلیل مهاجرت خارجی‌ها صورت می‌گیرد) و تقاضا برای مسکن با چشم اندازی بر افزایش جمعیت به دلیل آینده کاملاً نا معلوم به دلیل همه گیری کووید-۱۹ پرداخته شده است. بر اساس شواهد موجود در عرصه بین المللی، عوامل اقتصادی مانند نرخ بیکاری و قیمت ارز نیز بر روی انتخاب کردن استرالیا توسط دانشجویان بین المللی، تاثیر قابل توجهی داشته است. در این گزارش عنوان شده است که پس از بحران جهانی مالی، در حدود چهار سال طول کشید تا تعداد دانشجویان بین المللی به دوران قبل از بحران جهانی مالی رسید. دو دوره رکود گذشته در کشور همچنین نشانگر آن است که افزایش نرخ بیکاری در استرالیا به کاهش افزایش طبیعی جمعیت در کشور منجر می‌شود. مدیر اجرایی شورای مسکن استرالیا در این زمینه اظهار داشت این گزارش شرایطی را ترسیم کرده است که نباید اجازه داد در کشور رخ دهد. وی افزود نقشه راه با هدف آغاز مجدد یک برنامه مهاجرتی باید در شمار اولویت‌ های اصلی کابینه ملی استرالیا قرار گیرد. او همچنین از دولت خواسته است تا برنامه موسوم به HomeBuilder خود را برای ساخت مسکن جدید برای مدت شش ماه دیگر تا ماه جولای سال ۲۰۲۱ تمدید کند.

پیش بینی افزایش برداشت محصولات زراعی زمستانی در شرق استرالیا

پس از آنکه استرالیا سال گذشته یکی از بدترین خشکسالی‌ها رو به ثبت رساند، پیش بینی می‌شود با توجه به بارندگی بسیار خوب در بیشتر مناطق شرق استرالیا، برداشت محصولات زراعی در این مناطق افزایش 300 درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشد. با بارش بیش از حد متوسط بین ماه‌های مارس و آگوست، پیش بینی می‌شود تولید محصولات زمستانی در این ایالت نیو ساوث ویلز 49 درصد بالاتر از میانگین 10 ساله تا سال مالی 2019-20-20 افزایش یابد. این بدان معناست که تولید سالانه کل استرالیا 60 افزایش خواهد یافت و این امیدواری را افزایش می دهد که این صنعت باعث بهبود وضعیت اقتصادی پس از همه گیری کرونا در کشور خواهد شد. بر اساس پیش بینی‌ها برداشت محصولات زراعی در ایالت نیو ساوث ویلز در سال جاری حدود 14.5 میلیون تن محصول زمستانی تولید گردد در حالی که در دو سال گذشته این رقم به ترتیب 3.3 و 3.2 میلیون تن بوده است. عمده محصولات زمستانه در این ایالت شامل گندم ، جو و دانه‌های روغنی می‌باشد که مزارع برنج و پنبه نیز از باران بهره مند شده اند. طبق گزارش اداره اقتصاد کشاورزی و منابع استرالیا (ABARES)، میزان برداشت محصولات زراعی زمستانی در سال جاری در یک دهه اخیر در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت. همچنین کشاورزان ایالت نیو ساوث ویلز با توجه به بارندگی مناسب، مناطق زیر کشت خود را در سال مالی 20-2019 را دو برابر کرده و به بیش از 6 میلیون هکتار رسانده اند. بر اساس گزارش وزارت صنایع اولیه ایالت نیو ساوث ویلز در سال جاری میلادی تنها 2.6 درصد از این ایالت همچنان در وضعیت خشکسالی، و 30 درصد هنوز در وضعیت "آسیب دیده از خشکسالی" قرار دارند.

کاهش صادرات و واردات استرالیا در ماه آگوست

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار استرالیا، صادرات و واردات استرالیا در ماه آگوست نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است. بر این اساس صادرات این کشور در ماه آگوست 28 میلیارد و 319 میلیون دلار بوده که نسبن به ماه قبلی 2 درصد کاهش داشته است. از این رقم 3 میلیارد و 275 میلیون دلار مربوط به صادرات اقلام کشاورزی و مابقی صادرات غیر کشاورزی بوده است. داده‌های مرکز آمار استرالیا نشان می دهد در ماه آگوست نزدیک به 42 درصد صادرات (حدود 12 میلیارد دلار) به چین صورت گرفته و کشورهای ژاپن 3.1 ، کره جنوبی با 1.6، امریکا با 1.5 و هند با کمی‌بیش از یک میلیارد دلار، انگلیس 942، نیوزیلند 918 و سنگاپور 902 میلیون دلار مهمترین بازارهای صادراتی استرالیا بوده اند. همچنین واردات استرالیا نیز در این ماه با 7 درصد کاهش نسبت به ماه جولای به 24 میلیارد و 26 میلیون دلار تنزل یافته است. داده‌های مرکز آمار استرالیا نشان می دهد 8.9 میلیارد دلار از این رقم مربوط به واردات کالاهای واسطه ای، 8.3 میلیارد دلار کالاهای مصرفی و 5.8 میلیارد دلار کالاهای سرمایه ای بوده است. همچنین در این ماه بیش از 27 درصد واردات (6.6 میلیارد دلار) از چین انجام شده و امریکا با 2.6 ، آلمان 1.3 ، تایلند 1.3 ، ژاپن 1.3 میلیارد دلار، سنگاپور با 749، مالزی 742، ویتنام 616 و کره جنوبی با 653 میلیون دلار مهمترین کشورهای صادرکننده به استرالیا بوده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما