معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۲۲

اخبار اقتصادی اتریش( هفته اول مهر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته اول مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده در این مطلب آمده است:
  • کاهش پروازهای آستریان ایرلاینز به آلمان و سوئیس

 کرونه: آستریان ایرلاینز، میزان پروازهای خود به مقصد آلمان و سوئیس را به دلیل ممنوعیت های سفری کرونا کاهش می دهد و برای جبران آن، کشورهای دیگر و به ویژه چین را جایگزین کرده است به طوری که فرودگاه‌های بیشتری در چین در برنامه پروازی این خط هوایی قرار خواهند گرفت و پرواز ها به پکن و شانگهای نیز افزایش خواهد یافت. همچنین هواپیماهایی که به آلمان و سوئیس پرواز می‌کردند را تغییر خواهد داد و اکثر هواپیما های پهن پیکر این خط هوایی که در مسیر آلمان و سوئیس پرواز می‌کردند، به آشیانه بازخواهند گشت.

  • رقابت کتاب فروشی تالیا اتریش با آمازون

کرونه: شرکت پخش و فروش کتاب و محصولات لوازم التحریر تالیا در اتریش ۴۷ شعبه و بیش از ۷۵۰ کارمند دارد. رییس تالیا امروز، در وزارت اقتصاد و دیجیتال سازی با تیم خانم شرامبوک جلسه ای داشت که به موجب آن به دنبال جایگزین کردن تالیا با آمازون برای خرید کتاب و لوازم التحریر در اتریش می‌باشند و آقای توماس زهتنر از تیم خانم شرامبوک درخواست کرد تا تمهیداتی را برای ممنوعیت فروش کتاب و لوازم التحریر در اتریش از طریق آمازون فراهم آورند.

طبق آمار مرکز آمار اتریش، اتریشی‌ها سالیانه مبلغ یک میلیارد یورو برای خرید کتاب هزینه می نمایند که تنها ۲۰ درصد آن نصیب تالیا و دیگر کتابفروشی‌های اتریشی می‌شود و ۸۰ درصد دیگر را آمازون دریافت می‌کند.

  • اتریش در جایگاه سوم ارائه خدمات دولت الکترونیکی

روابط عمومی وزارت فدرال اقتصاد و دیجیتال سازی: ‌اتریش در رتبه بندی کشورهای اتحادیه اروپایی بر اساس توسعه میزان خدمات الکترونیکی دولت، در میان کشورهای اروپایی جایگاه سوم و در میان کشورهای آلمانی زبان شامل آلمان و سوییس جایگاه نخست را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است. این رتبه بندی بین  ۳۶ کشور اروپایی صورت گرفته که در آن به ترتیب کشورهای مالت، استونی، اتریش، لتونی جایگاه‌های اول تا چهارم را کسب نموده اند و به دنبال این چهار کشور پیشرو کشورهای دانمارک، لیتوانی و فنلاند هستند که در گروه دوم ارائه خدمات دولت الکترونیک قرار دارند. اتریش با ارائه وبسایت و اپلیکیشن ارائه شده از زمان وزارت خانم شرامبوک با عنوان  Digitales Amt  یا اداره‌های دیجیتال ۸۷ درصد از ۱۰۰ نمره را دریافت کرده است.

  • نمایشگاه ملل دبی :‌ پایان ساخت غرفه اتریش

روابط عمومی وزارت فدرال اقتصاد و دیجیتال سازی ‌: نمایشگاه بین المللی دبی به دلیل کرونا یک سال به تاخیر افتاد و در صورت بهبود شرایط در اکتبر ۲۰۲۱ آغاز به کار خواهد کرد. به گفته بازرس دولتی ناظر بر فعالیت این نمایشگاه، ساخت غرفه‌های اتریش به موقع به پایان رسید و حال ما یک سال وقت برای برنامه ریزی‌های دیگر داریم. غرفه اتریش در فضایی بالغ بر ۲۴۰۰ متر مربع در محل اکسپو دبی ساخته شده است که نمای خارجی آن از ۳۸ مخروط سفید رنگ ساخته شده است و این مخروط ها بین ۶ تا ۱۸ متر ارتفاع دارند. دلیل ساخت چنین فضایی توسط شرکت معماری اتریشی، توجه اتریش به سنت چادرهای سفید رنگ مناطق عربی و همچنین متبوع نمودن فضای داخلی با توجه به استاندارد های زیست محیطی مدرن       می‌باشد. خانم شرامبوک نیز اعلام کرده است که در افتتاحیه این نمایشگاه با یک هیات بلندپایه اتریشی حضور خواهد یافت و اتریش سعی دارد تا با منطقه خلیج فارس و به ویژه امارات متحده عربی، فصل جدیدی از روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی را آغاز نماید.

  • رشد سهم تولید برق از منابع تجدید پذیر در اتریش

کوریه: بر اساس گزارش مرکز کنترل میزان تولید و مصرف انرژی الکتریکی اتریش، سال ۲۰۱۹، میزان حجم تولید برق از منابع آب و بادی در اتریش رشد چشمگیری داشته است و این روند رشد سبب شده تا کمک هزینه‌های ایالات و دولت مرکزی نیز به این حوزه افزایش یابد.

میزان سهم برق تولید شده در اتریش از جایگاه منابع تجدید پذیر در سال گذشته از ۷۲ درصد به ۷۸ درصد رسیده است. در حال حاضر هزینه تولید برق از جایگاه منابع طبیعی، برای خانوار اتریشی با توجه به الگو مصرف ۳۵۰۰ کیلووات ساعت، با احتساب مالیات بالغ بر ۹۰ یورو می‌باشد. در حال حاضر تلاش دولت بر این است تا بتواند این هزینه را با توجه به استانداردهای اروپایی به ۷۵ یورو برساند و امکان صادرات را نیز به کشورهای اطراف فراهم آورد.

  • امکان تست کرونا در پروازهای آستریان ایرلاینز

آستریان ایرلاینز: شرکت هواپیمایی استریان ایرلاینز، از اکتبر امکان تست سریع کرونا را در تمامی‌پروازهای خود فراهم می آورد. در حال حاضر این شرکت هواپیمایی با سه شرکت تولید کننده کیت های تست در حال مذاکره می‌باشد و از سوی دیگر سعی بر امکان تایید نتیجه این تست ها از سوی مراجع قانونی به عنوان جایگزین تست مولکولی قبل از پرواز دارد. از روز سه شنبه ۲۲ سپتامبر، سازمان IATA ، انجام تست کرونا قبل از پرواز را در همه پروازهای اعضای خود اجباری اعلام کرد که به موجب آن، مسافر در مقصد نیاز به قرنطینه نخواهد داشت.

  • خروج شرکت نفت و گار اتریش او ام فا از حوزه مدیریت انتقال گاز

کوریه: شرکت نفت و گاز اتریشی او ام فا امروز به طور رسمی خروج خود را از حوزه مدیریت انتقال گاز اعلام نمود و قرار شده در مقابل دریافت ۴۳۷ میلیون یورو این حوزه را به طور کامل به شرکت اتریشی فربوند Verbund بسپارد. شرکت فربوند بزرگترین شرکت تولید کننده برق در اتریش و یکی از بزرگترین تولید کنندگان برق از طریق سدهای آبی و همچنین از سازندگان قدیمی سدهای آبی در اتریش به شمار می اید. مراحل اولیه این انتقال در قراردادی که در پایان ماه ژوئن سال جاری میان این دو شرکت به امضاء رسید نهایی شد و پیش بینی می‌شود تا اجرایی شدن فعالیت شرکت فربوند در این حوزه حداقل تا آغاز سال ۲۰۲۱ زمان نیاز باشد. شرکت فربوند، طی این قرارداد یکی از شرکت های زیرمجموعه او ام فا که در حوزه انتقال گاز فعال بوده با نام Gas Connect Austria  را به قیمیت ۹۸۰ میلیون یورو خریداری کرد که مجموع میزان بدهی‌های این شرکت به میزان ۵۷۰ میلیون یورو سبب شده تا فربوند تنها با پرداخت ۴۳۷ میلیون یورو این شرکت را به طور کامل تصاحب کند.

  • امکان ادغام بانک های اروپایی به دلیل بدهی‌های ایجاد شده در زمان کرونا

وینرتسایتونگ: بانک های تجاری برتر اروپا در حال بررسی امکان ادغام بانک های کوچک و بزرگ در سراسر اروپا می‌باشند. به طور مثال، دویچه بانک آلمان دیروز به طور رسمی اعلام کرد که به دنبال شرکایی در سراسر اروپا می‌باشد تا با ایجاد چتر همکاری بزرگتر بتواند زیرمجموعه‌های پولی و بانکی خود را از خطرات ورشکستگی نجات دهد و در این خصوص مذاکراتی را با بانک های ایتالیا، سوئیس، اتریش، مجارستان و لهستان به صورت آنلاین آغاز نموده اند. همزمان دو بانک بزرگ سوئیسی Credit Suisse  و UBS نیز  آمادگی خود را  برای شروع همکاری با دویچه بانک اعلام کرده اند.

  • سرمایه گذاری بورگنلند در مسیر اهداف انرژی‌های سبز اتریش و اتحادیه اروپایی

وینرتسایتونگ: شرکت تولید کننده انرژی الکتریکی ایالت بورگنلاند اتریش، برای توسعه شبکه توربین‌های بادی، توسعه و به روزرسانی زیرساخت ها و پژوهش بر روی سامانه‌های ذخیره انرژی الکتریکی هوشمند برای سال کاری ۲۰۲۱بالغ بر  ۲۱۹ میلیون یورو سرمایه گذاری می‌کند.

این شرکت در سه سال گذشته به طور متمادی سعی بر به روزرسانی سامانه‌ها و زیرساخت های موجود در این ایالت می‌باشد و به دنبال آن است تا پایان سال ۲۰۲۲ بتواند، حداقل ۲۵ درصد از برق مورد نیاز این ایالت را از جایگاه انرژی‌های تجدید پذیر به ویژه توربین‌های بادی تامین نماید.

  • افزایش روند رو به رشد بیکاری در اتریش

کرونه: تعداد افرادی که به اداره کار اتریش تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰، اعلام بیکاری کرده اند ۷۵ هزار نفر بیشتر از تعداد افراد بیکار در ماه سپتامبر سال گذشته می‌باشد. هرچند تعداد افراد بیکار در هفته گذشته ۵۶۰ نفر کاهش یافته است اما، پیش بینی وزیر کار و وزیر گردشگری اتریش در خصوص میزان بیکاری در فصل پاییز نگران کننده است. خانم کوستینگر در جلسه مشترک مطبوعاتی در خصوص شرایط افراد شاغل در حوزه گردشگری گفت: اتریش تابستان را به طور کامل از دست داد و ما باید با تغییر کاربری موقتی مکان‌های گردشگری در زمستان حتی با ایجاد تغییر کاربری در پیست های اسکی مهم اتریش، از فاجعه اقتصادی و شغلی در پاییز و زمستان جلوگیری کنیم.

  • امکان تست کرونا در مطب پزشک خانواده در سراسر اتریش

پارلمان اتریش: روز چهارشنبه هفته گذشته دولت لایحه پیشنهادی امکان انجام تست کرونا در مطب پزشک های خانواده را به پارلمان تحویل داد. به موجب این لایجه از اول اکتبر ۲۰۲۰، تمامی افراد می‌توانند به صورت رایگان در مطب پزشک معالج خود تست کرونا را انجام دهند. پیش بینی می‌شود با این امکان، تا پایان سال جاری، حداقل ۵ میلیون نفر در سراسر اتریش تست کرونا را انجام داده باشند و همچنین دولت برای این کار ۲ میلیارد یورو درنظر گرفته است که بخش اول را در هفته‌های آینده به صندوق های بیمه و تامین اجتماعی واریز خواهد کرد.

  • واکنش کمیسیون اتحادیه اروپایی به ادامه فعالیت شرکت های بزرگ غیر اروپایی فعال در حوزه فناوری اطلاعات در اروپا 

کرونه: کمیسیون اتحادیه اروپایی به منظور برنامه ریزی برای دستیابی به برنامه و آیین نامه جامع اروپایی جهت رویارویی با شرکت های بزرگ بین المللی  به ویژه شرکت های حوزه فناوری اطلاعات آمریکایی که در محدوده اروپا فعالیت دارند، در بروکسل جلسه برگزار خواهند کرد. در بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپایی ذکر شده که روند کنونی سبب تضعیف شرکت های اروپایی و نابودی آن‌ها خواهد شد و اروپا می‌بایست در این خصوص راه چاره ای بیاندیشد. به گزارش هفته نامه فایننشیال تایمز، طرح اروپایی در قدم نخست می‌بایست سعی بر ایجاد ممنوعیت برای شرکت های  غیر اروپایی تولید کننده سخت افزار در اتحادیه اروپا داشته باشد و بتواند پس از آن به لحاظ زیرساخت های اساسی هم در حوزه سخت افزار و هم در حوزه نرم افزاری به طور کامل خود را از کشورهای غیر اروپایی بی نیاز سازد. این طرح تا پایان سال ۲۰۲۰، نهایی و از سال ۲۰۲۱، اجرایی خواهد شد.

  • ضعف سیستماتیک در مبارزه با پول شویی در سراسر جهان

کرونه: پس از افشای فساد مالی در اسناد پاناما و همچنین اسناد پارادیس، هم اکنون مجموعه اسناد جدیدی با عنوان فین سن FinCEN نشان از عمق بیشتر و دایره بزرگتری از فساد مالی و به ویژه پولشویی سیستماتیک در سراسر دنیا خبر می دهد. اسناد اخیر که شب یکشنبه ۲۱ سپتامبر از طریق گروهی از خبرنگاران گمنام با منبع وزارت دارایی ایالات متحده آمریکا فاش شد، نشان از همکاری مستقیم اکثر بانک های بزرگ در سراسر جهان با مشتریان خاطی و خطرناک در مقابل دریافت رشوه دارد. درمیان این اسناد همچون پرونده‌های مشابه دیگر، بازهم نام موسسات اتریشی زیادی نظر جراید اتریشی را به خود جلب کرده است. اسناد اخیر مربوط به دوره سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ می‌باشد که نشان از حجم تبادلات پول شویی بالغ بر ۷ / ۱ هزار میلیارد یورو دارد. پرونده‌های اتریش در این مجموعه اسناد، ۸۰۴ فقره تخلف را به ثبت رسانده است و مربوط به بانک های ارسته، بانک استریا، رایفایزن اینترنشنال و همچنین بانک روسی اسبربانک در اتریش می‌باشد.

  • بروکسل به دنبال سیستم یکپارچه پرداخت دیجیتال برای سراسر اروپا

کرونه: کمیسون اتحادیه اروپایی اعلام کرد از سال ۲۰۲۱، قوانین و روند پرداخت های دیجیتال در سراسر اتحادیه یکسان و یکپارچه خواهد بود و مقررات مربوط به پول شویی در این حوزه نیز مورد بازرسی و به روزرسانی قرار خواهد گرفت. همچنین پس از این پرداخت های بانکی به صورت آنی انجام خواهد شد و تاخیر بانک ها در پرداخت و جابه جایی پول از حساب مشتریان مورد بازخواست قرار خواهد گرفت. کمیسیون اتحادیه اروپایی همچنین درخصوص ارزهای دیجیتالی و رمزارزها بار دیگر اعلام کرد که مساله استفاده از این نوع رمزارزها در چارچوب قوانین فعلی ممنوعیت داشته و تا پایان سال جاری، نسخه اروپایی رمزازر مورد استفاده در داخل اتحادیه اروپایی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما