معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۲۶۸

گرجستان سرزمینی مناسب برای کشت فراسرزمینی

یکی از راه حل هایی که برای مقابله با خشکسالی در کشورمان و مدیریت منابع آبی مطرح شده است کشت فراسرزمینی است ، در این میان گرجستان با توجه به ظرفیت های غنی در حوزه کشاورزی به عنوان یکی از کشورهای هدف در حوزه کشت فراسرزمینی می تواند مطرح گردد.

سرزمین گرجستان از دید اقلیمی‌کاملا" منحصر به فرد می‌باشد و هر چهار فصل سال در آن دیده می­شود. تقریباً 43 درصد (معادل 3 میلیون هکتار) کل سرزمین گرجستان با 49 گونه خاکی برای کشت و دامپروری مناسب است. در این کشور مناطق گوناگون اقلیمی و اکولوژی وجود دارد، میانگین بارندگی در اغلب مناطق گرجستان مناسب کشاورزی است. بارندگی در تمامی فصول سال وجود دارد طبق آخرین اطلاعات میانگین بارش ها در سال 2017 بین 400 تا 4500 میلی متر در مناطق مختلف گرجستان متغیر بوده است که در مقایسه با متوسط بارش ۲۴۰ میلی‌متری ایران، وضعیت بسیار مناسبی دارد.

با توجه به ویژگیهای جغرافیایی و آب و هوایی گرجستان، این کشور از پتانسیل های خوبی برای تولید و صادرات محصولات کشاورزی از جمله گندم، غلات، سویا، روغن‌های خوراکی، دانه‌های روغنی و فندق، چای و انواع مرکبات برخوردار بوده و امکان تولید اکثر محصولات کشاورزی در این کشور وجود دارد. بزرگترین مشکلاتی که دولت گرجستان در بخش کشاورزی با آن روبرو است، کمبود سرمایه جهت مکانیزه شدن تولیدات کشاورزی و نبودن صنایع تبدیلی و بسته­ بندی محصولات کشاورز می‌باشد که حمایت از طرح­ها و سرمایه گذاری­های  اولویت دار کشاورزی و دامداری در دستور کار مقامات این کشور قرار دارد.

یکی از محدودیت­ها در گرجستان ممنوع بودن فروش زمین‌های کشاوزری به اتباع خارجی است. طبق تصمیم کابینه دولت گرجستان چندین سال است که فروش زمین­های کشاوزری به اتباع خارجی ممنوع گردیده است. اما مقامات این کشور برای تشویق سرمایه گذاران و ممانعت نکردن از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، موضوع واگذاری زمین کشاورزی در مجلس گرجستان را با دو پیشنهاد، واگذاری به شرط سرمایه گذاری و اجاره بلند مدت، در حال بررسی قرار داده اند.

علاوه بر شرایط مناسب آب ، هوا و خاک برای کشت فراسرزمینی در گرجستان ، موضوع حمل و نقل و مسافت را نباید از نظر دور داشت. هر چند که گرجستان با ایران مرز مشترک ندارد اما با توجه به وجود خط راه آهن از آستارای ایران تا بنادر گرجستان در دریای سیاه (پوتی و باتومی) امکان حمل و نقل و انتقال ریلی کالا تا بنادر گرجستان در دریای سیاه از اول فروردین 97 فراهم شده است. این بدین معنا است که با وجود راه آهن در صورت تولید محصولات در خاک گرجستان هزینه و زمان انتقال محصولات به داخل کشور کاهش خواهد یافت و قرار گرفتن زمین­های کشاورزی در کنار خط انتقال ریلی، کشور گرجستان را برای بسیاری از سرمایه گذاران جذاب ­تر و به صرفه ­تر نسبت به بسیاری از دیگر کشورها مانند غنا، برزیل و ویتنام خواهد کرد. همچنین قرابت­های فرهنگی اهالی این کشور با ایران، بدون شک کار در این کشور  برای متخصصان داخلی آسان‌تر خواهد بود. علاوه بر آن خط ریلی امکان فراهم کردن زیر ساخت­های لازم و انتقال تکنولوژی در حوزه کشاورزی را نیز تسهیل خواهد کرد. در کنار موارد ذکر شده رژیم لغو روادید بین دو کشور، نیروی کار ارزان، ثبات سیاسی و اقتصادی در گرجستان، اجاره ارزان زمین کشاورزی، ارزان بودن انواع  وسائل و ادوات کشاورزی از دیگر مزیت­ها و پتانسیل­ ها در زمینه امکان تحقق کشت فراسرزمینی در گرجستان می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما