معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۹۰

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس(هفته سوم شهریور1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی در کشور های میانمار و لائوس که در هفته سوم شهریور ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منتشر شده در ادامه آمده است:

الف) میانمار

نگرانی تایلند از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در میانمار

وزارت بهداشت میانمار روز یکشنبه 201 مورد جدید ابتلا به کووید-19 را در کشور، که همگی در یانگون بودند، را اعلام کرد. با اعلام این تعداد، آخرین امار مبتلایان به کرونا در میانمار به 2796 رسیده است. در این میان اگرچه دولت میانمار طی هفته گذشته اقدامات زیادی، از جمله لغو کلیه پروازهای داخلی، منع آمد و شد، تعطیلی تمامی مشاغل بجز بخش بهداشت و غذا، قرنطینه شهرها و...، را به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری اتخاذ نموده است، اما با توجه به فرار برخی از مردم میانمار از قرنطینه و هجوم آنها به مرزهای مشترک با تایلند، مقامات این کشور تدابیر حفاظتی و گشت زنی مرزی خود را برای جلوگیری از ورود این افراد به داخل مرزهای خود، افزایش داده اند. در همین ارتباط مقامات تایلندی علاوه بر حضور بیشتر نیروهای مرزبانی و ارتش، از روستاییان نزدیک مرز با میانمار خواسته اند که ورود هرگونه فرد غریبه به روستا را به پلیس گزارش دهند. (بانکوک پست)

شرکت های چینی در پی دستیابی به پروژه پالایشگاه دائو در میانمار

کمیته مدیریت منطقه ویژه اقتصادی دائو (Dawei SEZ) اخیرا فاش کرده اند که از شش شرکت بزرگ چینی پیشنهاداتی را به منظور اجرای پروژه پالایشگاه دائو دریافت کرده است. دولت میانمار مذاکرات اولیه برای ساخت Dawei SEZ، یک پروزه 8 میلیارد دلاری که شامل ساخت یک بندر آی‌های عمیق است، را نهایی کرده است. لازم یه ذکر است که منطقه ویژه اقتصادی دائو در مجاورت دریای آندمان و در نزدیکی خلیج تایلند واقع شده و تکمیل آن می‌تواند نقش بسزایی در تکمیل پروژه کریدور اقتصادی جنوبی کشورهای عضو مکونگ، بعنوان دروازه ای برای ورود به غرب (هند، خاورمیانه، آفریقا و اروپا) داشته باشد. (میانمار تایمز)

موضوع روهینگیاها در بیانیه پایانی 27 امین فروم منطقه ای آ.سه.آن

در بیانیه پایانی 27 امین فروم منطقه ای آ.سه.آن (ARF) که در 12 سپتامبر بصورت ویدئو کنفرانس بین وزرای خارجه کشورهای عضو و سایر مدعوین (ژاپن، چین، هند، کانادا، استرالیا، آمریکا و...) برگزار گردید، کشورها در خصوص موضوعات مختلف از جمله شیوع کرونا و اقدامات هماهنگ دولت ها برای کنترل آن، کره شمالی، دریای جنوبی چین، خلع سلاح و کنترل تسلیحات، و...، تبادل نظر کردند. (آ.سه.آن، دیپلمات)

ب) لائوس

سفر رسمی وزیر خارجه و تجارت مجارستان به لائوس

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان روز دوشنبه (24 شهریور) پس از ورود با وین تیان، با همتای لائوسی خود دیدار نمود. وی درباره هدف اصلی این سفر به رسانه‌ها گفت: ما برای نهایی کردن مجموعا 9 پروژه سرمایه گذاری در چارچوب یک برنامه کمک مالی به مبلغ 200 میلیون دلاری، به توافق رسیده ایم. از این 9 پروژه، 6 پروژه آن در زمینه کشاورزی، دو پروژه در زمینه مدیریت آب و یک پروژه در زمینه دیجیتال سازی و مدیریت دولتی الکترونیک می‌باشد. وزیر خارجه مجارستان در ادامه با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور – که از سال 1962 آغاز شده است – گفت: ما افتخار می‌کنیم که شرکت های مجارستانی از بسیاری جهات در توسعه اقتصادی-اجتماعی لائوس سهیم هستند و برای ما مهم است که برخی از مقامات ارشد فعلی دولت لائوس از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های مجارستان می‌باشد. وزیر خارجه لائوس نیز از دولت و مردم مجارستان بخاطر حمایت از توسعه اقتصادی-اجتماعی لائوس از طریق برنامه کمک های توسعه ای و کمک های این کشور برای جلوگیری از شیوع کووید-19 در لائوس تشکر کرد. (وین تیان نیوز)

آغاز بکار شبکه تلویزیونی ارتش لائوس و نفوذ روز افزون چین

ارتش خلق لائوس برای اولین بار یک شبکه تلویزیونی ماهواره ای به منظور پوشش اخبار مربوط به فعالیت های ارتش لائوس راه اندازی نموده است. منابع رسانه ای ناشناس می‌گویند که ارتش چین، تأمین کننده اصلی مالی و لجستیکی این شبکه تلویزیونی است. نفوذ روز افزون چین در لائوس موجب افزایش نگرانی‌ها در این کشور شده است. چین بعنوان بزرگترین شریک تجاری لائوس، طی سال های اخیر سرمایه گذاری زیادی در پروژه‌های زیرساختی این کشور، از جمله راه سازی و راه آهن، سدسازی و ساخت نیروگاه به ارزش تقریبی 6 میلیارد دلار انجام داده است و در حال حاضر نیز بزرگترین طلبکار خارجی لائوس محسوب می‌شود. خبر آغاز بکار شبکه تلویزیونی ارتش لائوس با حمایت ارتش چین در حالی منتشر می‌شود که هفته گذشته اعلام شد که شرکت دولتی برق لائوس با امضا یک توافقنامه با یک شرکت چینی و به منظور تسویه بخشی از بدهی خود به این کشور، اختیار کنترل شبکه برق داخلی و نیز خرید و فروش آن را به این شرکت واگذار نموده است. ( بانکوک پست) 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما